Plaatsen zonnepanelen op garagedak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn zwager heeft de wens zijn garagedak zonnepanelen te leggen (plaatsen DHZ, alleen elektrisch deel door elektricien). Graag zou ik bij jullie even willen controleren of wij juiste denkroute zitten en of optimizers nuttig zijn:

Situatie
-Afmeting 2,8m bij 5,8m
-Platdak, ligging is ZW
-Ligt al ongebruikte kabel van meterkast naar garage
-In voorjaar en najaar (weten niet precies tot welke datum) valt schaduw over het garagedak door puntdak van eigen huis (zie foto's).

Wat wij in gedachten hadden:
-2x rij van 3 zonnepanelen van ca 400WP (ligging dan ZW)
-Omvormer in garage
-Optimizers? (zijn nu slecht leverbaar, eventueel later bijplaatsen?)

Vraag
Die 2x 3 lijkt beste opstelling, alleen twijfelen over optimizers.
Wat zou jullie advies zijn?
Als wij later optimizers willen toevoegen wanneer ze weer leverbaar zijn, heeft dat consequenties voor installatie die wij nu moeten kiezen? Bijvoorbeeld soort omvormer?

Wij weten namelijk niet precies tot wanneer geen schaduw op het dak komt (eigenlijk nooit op gelet). Hij weet dat in zomer helemaal geen schaduw valt en schat in mei-juni-juli helemaal geen schaduw en vermoedelijk weer (gedeeltelijk) schaduw voor half april en na half augustus.
Wij hebben paar foto's genomen. Halverwege maart, kwam de schaduw rond 14:30 zijn dak op en verdween rond 17:45. Zomerperiode dus in principe geen schaduw omdat de zon hoog genoeg staat, optimizers hebben dus alleen effect in het voorjaar en najaar.

Wat zou jullie advies zijn?

15:05u 19-maart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtd11WB00yULn1gfzHYS3_H_eq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLRdJ0UjEDN3vdRUMKChBXC1.jpg?f=fotoalbum_large

16:20u 19-maart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2vw29diQ2gwBmvbIzw1EtbtcrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2XJRRf4XPHGnvxOwszwo2Wt.jpg?f=user_large

17:20u 19-maart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPzrDiJWLduPk9dJ2vZne81KiCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UYkh4A2pZXqzLJL0WmEMBhha.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@Arjw
ach een schaduwtje, niks van aan trekken, komt wel goed. ;)
gewoon een string omvormer gebruiken en een beetje verlies nemen.

al gecheckt of je niet panelen oost-west (of zuid-noord) kunt leggen.
geeft soms een flink beter dekking van het dak.
(hoewel ik die ook niet zo snel zie om eerlijk te zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
Ik denk dat oost west opstelling niet haal met 2,8 breedte van het dak. Twee panelen naast elkaar in breedte heb ik denk ik toch bijna meter breder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Ik lees even mee want ik heb een dak met vergelijkbare afmetingen waar ik mee aan de slag wil. Mijn idee was 2x3 panelen in landscape oost-west.

Ik overweeg om voor Enphase microomvormers te gaan, wellicht voor jou ook een overweging?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
APS DS3-L gebruiken. Beperkt duurder dan een 2,5kW string omvormer, voordeliger dan Enphase, voordeliger dan string+optimizers.

String van 6 houdt je amper schaduwmanagement over met een string omvormer.

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 07-04-2022 11:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Arjw schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:22:
Ik denk dat oost west opstelling niet haal met 2,8 breedte van het dak. Twee panelen naast elkaar in breedte heb ik denk ik toch bijna meter breder nodig.
Deze snap ik niet, heb je het dan over portrait?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
Ronald schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:26:
APS DS3-L gebruiken. Beperkt duurder dan een 2,5kW string omvormer, voordeliger dan Enphase, voordeliger dan string+optimizers.

String van 6 houdt je amper schaduwmanagement over met een string omvormer.
Dus optimizers hebben sowieso niet zoveel zin. Ik heb even rondgekeken naar die micro omvormers. Ziet er goed uit, bedankt voor de tip.
-Hoe koppel ik de AC uitgang van de micro omvormers weer aan elkaar door? Klopt het dat je hiervoor speciale kabels moet kopen? "Kab-Y-1 kabel connector APS Ds3" en aan het einde "kabel 5m voor APS DS3"?
https://solargarant.nl/kab-y-1-kabel-connector-aps-yc600y/
https://solargarant.nl/kabel-5m-voor-aps-ds3-en-qs1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
assje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:27:
[...]

Deze snap ik niet, heb je het dan over portrait?
Nee, de garage is 2,8m diep en 5,8m lang. Dus dan plaats ik 2 rijen van 3 panelen landscape, zuidwest gericht, met een montagesysteem bedoeld voor "zuid".

Als ik montagesysteem "oost west" kies, dan zou ik kwartslag moeten draaien, maar als ze landscape liggen ca 1,8m breed per paneel, zou ik 3,8m dak nodig moeten hebben om 2 panelen naast elkaar kwijt te kunnen. Tenzij je panelen neemt van 1,25m breed, dan zou het wel passen oost west. Als ik oost-west montagesysteem op zuiden leg dan haal ik daar geen extra panelen uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Arjw op 07-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Never mind

[ Voor 104% gewijzigd door assje op 07-04-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arjw schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:08:
[...]

Dus optimizers hebben sowieso niet zoveel zin. Ik heb even rondgekeken naar die micro omvormers. Ziet er goed uit, bedankt voor de tip.
-Hoe koppel ik de AC uitgang van de micro omvormers weer aan elkaar door? Klopt het dat je hiervoor speciale kabels moet kopen? "Kab-Y-1 kabel connector APS Ds3" en aan het einde "kabel 5m voor APS DS3"?
https://solargarant.nl/kab-y-1-kabel-connector-aps-yc600y/
https://solargarant.nl/kabel-5m-voor-aps-ds3-en-qs1/
Yes, due "Y kabel". Je koopt dan een streng met X aantal connectoren (die zitten 2m of 4m van elkaar), die je in een attema IP67 doosje weer doorlust met je YMVK kabel. Je hebt ook een einddop nodig op het eind. Alternatief is dat je een spin maakt met 6 van die 5m kabels en die "spin" samen laat komen in het attema doosje. Dan heb je geen einddoppen nodig :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arjw schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:12:
[...]

Nee, de garage is 2,8m diep en 5,8m lang. Dus dan plaats ik 2 rijen van 3 panelen landscape, zuidwest gericht, met een montagesysteem bedoeld voor "zuid".

Als ik montagesysteem "oost west" kies, dan zou ik kwartslag moeten draaien, maar als ze landscape liggen ca 1,8m breed per paneel, zou ik 3,8m dak nodig moeten hebben om 2 panelen naast elkaar kwijt te kunnen. Tenzij je panelen neemt van 1,25m breed, dan zou het wel passen oost west.
Ja een tekening zou hier helpen voor veel mensen :P. In een OW opstelling zie ik er ook niet veel meer panelen opkomen dan 6, dus een "zuid" oriëntatie lijkt me hier veruit het beste.

Ik zou overigens wel 1 rij van 3 schansen met op elke schans 2 panelen overwegen en niet twee losse rijen,

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjw
JvS schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:20:
[...]

Ja een tekening zou hier helpen voor veel mensen :P. In een OW opstelling zie ik er ook niet veel meer panelen opkomen dan 6, dus een "zuid" oriëntatie lijkt me hier veruit het beste.

Ik zou overigens wel 1 rij van 3 schansen met op elke schans 2 panelen overwegen en niet twee losse rijen,
Ivm eventuele schaduwval?
Pagina: 1