Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:55
Hallo allemaal,

Graag hoor ik van jullie tips & trics om het volgende op te lossen:

Gisterenavond rond 18:30 bleken alamat's van de koelkast & koffiezetapparaat (1-fase alamat op fase 2) en de inductieplaat (3-fase alamat) uitgesprongen te zijn. Ik kon niks vreemds ontdekken en heb ze dus weer ingeschakeld.

Nu vanochtend blijkt mijn SMA omvormer een fout te hebben, foutcode 1302 :( . In het log, zie onderstaande foto, zie ik ook "Netoverspanning", waar foutcode 101 bij hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6BC6unJQy4Qun5fTN4FOBYcDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLunMifdtngEPz2thNJu60YB.jpg?f=fotoalbum_large

De 3-fase alamat (300mA) van de omvormer is gisteravond niet uitgesprongen. Voor zover ik vanochtend snel heb kunnen checken, heeft de omvormer spanning en lijkt optisch alles in orde. Herstarten (alamat uit, 30 sec. wachten en weer aan) haalt niks uit.

Mijn (zelf)installatie is de volgende:
- pannendak, 46graden
- 16x JKM360N-6TL3-B op OZO, string A
- 14x JKM360N-6TL3-B op WNW, string B

Tijdens de installatie heb ik met zorg alle stekkers aan de rails getiewrapt om eventuele vochtproblemen te voorkomen.

Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en hoe kan ik mijn installatie weer zo snel mogelijk herstarten? Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:46
Misschien een keer een electricien naar laten kijken? Ik zie nog niet direct een oorzaak bij de omvormer.

Is de aardpen of aangeleverde aarde wel goed?

@Nickkie55

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 10:14
Misschien ook onweer gehad? Bij ons rond dat tijdstip was er wel wat.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meten is weten. Gezien de foutmelding eerst maar eens starten met het doormeten van de drie fasen die binnenkomen bij je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smullie78
Opgelost!

Het bleek uiteindelijk een kapotte hoofdzekering (fase 2) in combinatie met een kortsluiting in de inductieplaat te zijn, waardoor vreemd genoeg alle apparaten op fase 2, inclusief de inductieplaat, het gewoon bleven doen.

De kortsluiting in de inductieplaat bleek uiteindelijk een fasedraad te welke klem zat tussen afdekkapje en metalen aansluitklem, waardoor de isolatie van de desbetreffende ader beschadigd was.

Gelukkig dus niks met de PV-installatie!

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fijn dat het is opgelost.

Maar hoe kan het zijn dat apparatuur op fase 2 doorwerkte als de hoofdzekering stuk is? Of bedoel je met stuk dat hij niet afschakelde terwijl dat wel moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
Luit schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:
Maar hoe kan het zijn dat apparatuur op fase 2 doorwerkte als de hoofdzekering stuk is? Of bedoel je met stuk dat hij niet afschakelde terwijl dat wel moest?
Dat is een beetje het vreemde inderdaad en de reden dat ik ook twijfelde aan de PV-installatie. Blijkbaar maakte de inductieplaat op zo'n wijze (kort)sluiting dat fase 2 gevoed werd via deze sluiting, terwijl de hoofdzekering van deze fase kapot was. Inductieplaat had er blijkbaar geen last van, we konden er gewoon mee koken. Alamat van de inductie plaat sprong ook niet uit (geen idee of dat zou moeten), hij sprong er wel gelijk uit toen de hoofdzekering teruggeplaatst werd.

Afijn, alles gecontroleerd en geen andere onvolkomenheden meer gevonden! Blij dat het weer werkt!
Pagina: 1