PC bevriest ongeveer 1x per dag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:21
Hi,

Ik heb een (relatief) oude PC; systeem zelf gebouwd in 2014 maar hij werkt nog prima.

Op 1 item na; hij bevriest ongeveer 1x per dag; video blijft zichtbaar maar pc reageert nergens meer op; inclusief de reset knop die dan niet meer werkt. De aan/uit knop lang ingedrukt houden zet het systeem dan wel uit. Dit probleem heb ik al enige jaren.

Ondanks de leeftiijd doet de pc het verder prima; maar uit pure irritatie sta ik op het punt hem weg te doen.. maar ik dacht nog 1 poging of hier iemand de gouden tip heeft...

Ik heb windows als tig keer opnieuw geinstalleerd zonder sucess... Momenteel draait ie op windows 11

Het betreft een zelfgebouw systeem met

Asus Z97 Deluxe moederbord
Crucial Ballistix Tactical LP 32 GB DIMM DDR3-1600 Kit van 4
i7-4790 processor
512GB nvme ssd (dit probleem was overigens ook toen ik een andere schrijf gebruikte)
MSI GeForce GTX 1650 AERO ITX 4G OC (idem, probleem was er ook toen er geen aparte GPU in zat)
Cooler Master MWE 750 White -v2 (dit is een nieuwere voeding heb ik er in 2020 ingezet in hoop het probleem op te lossen; maar helaas)

dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:22
Heb ik ook weleens gehad. Zijn alle pinnetjes van het mobo nog heel/recht? Geheugen in andere slots geprobeerd? Of geheel ander geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Windows 11 wordt officieel niet ondersteunt door de hardware.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Test met 2 geheugenmodules.

Is het RAM echt een kit van 4 of 2 kits van 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Rubenus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:37:
Heb ik ook weleens gehad. Zijn alle pinnetjes van het mobo nog heel/recht? Geheugen in andere slots geprobeerd? Of geheel ander geheugen?
Dank je. Pinnetjes voor zover ik kan zien in orde. Geheugen heb ik wel al paar keer getest met een software tool; ander geheugen ben ik beetje huiverig voor (als in nog meer centen er in; kan ik beter een nieuwe pc kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Uszka schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:39:
Windows 11 wordt officieel niet ondersteunt door de hardware.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Test met 2 geheugenmodules.

Is het RAM echt een kit van 4 of 2 kits van 2?
Dank je. Windows 11 wordt idd niet ondersteunt; maar ik hoopte stiekem dat die misschien stabieler zou draaien dan windows 10. Dit probleem deed zich al met 10 voor & waarschijnlijk de versie daarvoor waar ik de naam niet eens meer van weet ;)

Bios is up to date met de laatste versie op de asus site; heb ook wel eens de enerlaatste versie teruggezet om te kijken of dat iets uitmaakte, helaas.

Het zijn inderdaad 4 geheugen modules. Ik zou er een paar uit kunnen halen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:36
pc01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:42:
[...]

Dank je. Pinnetjes voor zover ik kan zien in orde. Geheugen heb ik wel al paar keer getest met een software tool; ander geheugen ben ik beetje huiverig voor (als in nog meer centen er in; kan ik beter een nieuwe pc kopen ;)
Weet je nog met welke tool je je geheugen hebt getest, hoe lang, en wat de resultaten waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
nee, is alweer een tijd geleden ;) maar als je een tip hebt qua tool ,kan ik het opnieuw doen. DAnk je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Een betrouwbare tool om je geheugen te testen is memtest86. Dit is echter een test die veel tijd in beslag neemt, en die je niet vanuit windows kan draaien. Als je die overnacht kan laten draaien heb je een redelijk betrouwbaar beeld van of je geheugen de boosdoener is.

https://www.memtest86.com/

edit: gezien de tijdsrovendheid kan het inderdaad makkelijker zijn een tijdje op de helft van je geheugen te draaien. Als je zo je geheugen doorwisselt tot je zeker weet met welke je wel/niet crasht weet je ook genoeg denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Flamesz op 07-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:22
pc01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:44:
[...]

Het zijn inderdaad 4 geheugen modules. Ik zou er een paar uit kunnen halen om te testen.
Lijkt me goed idd. Instabiel geheugen is niet altijd zichtbaar in tests. Dat alle 4 de bankjes kapot zijn lijkt erg onwaarschijnlijk, dus je kunt dit prima testen door op 1 of 2 bankjes te testen en wisselen als er toch weer een freeze komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
dank beiden ; dan ga ik het alsvolgt doen, ik haal er vandaag wat bankjes uit. En dan draai ik vannacht die geheugen test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
pc01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:53:
dank beiden ; dan ga ik het alsvolgt doen, ik haal er vandaag wat bankjes uit. En dan draai ik vannacht die geheugen test.
Lijkt me een prima plan. Om je moeite te besparen zou ik eerst goed kijken of je met doorwisselen kan kijken welke van je reepjes je mee crasht. Als je al de helft kan uitsluiten bespaar je een hoop testtijd met memtest, die doet er namelijk langer over afhankelijk van hoeveel geheugen er in je computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pc01 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:35:
Op 1 item na; hij bevriest ongeveer 1x per dag; video blijft zichtbaar maar pc reageert nergens meer op; inclusief de reset knop die dan niet meer werkt. De aan/uit knop lang ingedrukt houden zet het systeem dan wel uit. Dit probleem heb ik al enige jaren.
Dat de reset knop niet werkt is wel heel apart. Werkt die wel als het systeem niet is bevroren? De reset button onderbreekt normaliter namelijk gewoon een electrisch deel van je moederbord waardoor een reset wordt uitgevoerd.

Aangezien je al vrijwel alle andere onderdelen behalve memory/cpu/moederbord en zelfs OS hebt uitgesloten verwacht ik zelf dat het een hardware probleem is.

Zijn er overeenkomsten in situaties waarin je systeem bevriest? Bijvoorbeeld onder veel load of een bepaalde temperatuur?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
De reset knop werkt normaal gesproken wel. Ik heb ook een keer de CPU fan vervangen omdat ik dacht dat het wellicht door temperatuur kwam. Het lijkt verder random. Soms als ik lightroom open heb (hoge load); maar soms ook gewoon als ie 's nachts aanstaat zonder iets te doen , is ie 's ochtends bevroren.
Pagina: 1