Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lamp aansturen met GPIO raspberry pi 3b+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:56
Mijn vraag
Ik probeer een buitenlamp aan te sturen via Domoticz. Ik heb hiervoor een relais aangesloten op 3 pins. Een 5v pin voor vcc, de GND en ik wil het signaal via GPIO 4 laten lopen. Ik gebruik de handleiding op https://www.domoticz.com/wiki/GPIO

Zodra ik echter de richting van de pin naar uit zet, via
code:
1
 echo out > /sys/class/gpio/gpio4/direction

Schakelt de lamp aan. Hierna kan ik een 'uit' commando sturen:
code:
1
 echo 0 > /sys/class/gpio/gpio4/value

Maar de lamp blijft aan. Als ik de waarde uitlees via
code:
1
 cat /sys/class/gpio/gpio4/value

Dan is de waarde ook 0. Andere pins laten hetzelfde gedrag zien.

Wanneer ik de richting op 'in' zet schakelt de lamp uit.

Zodra de richting van de pin naar 'out' gezet wordt, stuurt deze pin dus constant een signaal, ook al is zijn waarde 0. Hoe verhelp ik dit probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry pi 3b+
Relais module 1 kanaals 5V

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere pins, halve internet afgestruind.

Beste antwoord (via Sefa op 08-04-2022 22:34)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een relais ga je niet direct met de Pi kunnen sturen. Dus ik neem aan een relaismodule Toch wel een enorm verschil... :+

Maar als je een module gebruikt zou het me ook niet verbazen als deze active low is. Dus dan is het logisch dat de lamp aan staat als je hem 0 / low stuurt. Gaat hij soms uit als je hem 1 / high stuurt?

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
Staan de pinnen op active low or active high?

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een relais ga je niet direct met de Pi kunnen sturen. Dus ik neem aan een relaismodule Toch wel een enorm verschil... :+

Maar als je een module gebruikt zou het me ook niet verbazen als deze active low is. Dus dan is het logisch dat de lamp aan staat als je hem 0 / low stuurt. Gaat hij soms uit als je hem 1 / high stuurt?

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:56
Septillion schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:14:

Dit was hem! Bedankt voor je antwoord _/-\o_ . Ongetwijfeld logisch, maar dat was het voor mij nog niet. Ook @DjAntoon bedankt voor het reageren.