Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-05 22:12
Hallo,

Mijn build zit nu al even in elkaar en wou vandaag deze is uitgebreider controleren en mogelijk is zien voor te overclocken.
Had Unreal Engine 5 is geïnstalleerd en geopend voor gewoon is te kijken hoe alles er uit ziet en merkte tijdens het openen en laden dat 2 van de 6 cores 100°c aantikte en al thermal throttle problemen hadden.

Tot mijn verbazing draait deze een stuk warmer dan ik verwacht had volgens benchmarks met deze cpu en koeler combo?
https://www.techpowerup.c...et-dark-rock-pro-4/6.html
In deze test gebruiken ze een 8700K ter vergelijking

Heb tot nu toe enkel het xmp profiel aangezet, fan curve cpu koeler en case fans op 100% zodra de cpu op 80°c komt.

Case is een 4000X Rgb met 2 extra Corsair sp120 elite performance fans als exhaust. (geen verschil als ik front panel er afhaal.)

Temps volgens HWMonitor en Aida64

Idle
cores tussen de 30 en 34°
package 37 a 40°

CPU Z Cpu stress test
Package 91°
core0 90°
core1 91°
core2 80°
core3 77°
core4 71°
core5 73°
Geen verlies in core clock snelheid

Aida64 System stability test
Package 100°
core0 100°
core1 100°
core2 93°
core3 90°
core4 85°
core5 87°
Hierin zakte de snelheid vrij snel van 4691MHz naar rond de 4200Mhz.

Zodra de stress test of stability test gedaan is zakken de temps onmiddelijk terug naar een paar graden boven de idle temperatuur. (2 a 3 seconden)

Twijfel nu of dit normaal is en ik een overclock kan vergeten of ik toch maar is de koeler is opnieuw moet installeren?
Koelpasta gebruikt die bij de dark rock pro 4 kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Een CPU die gaat throttlen omdat ie full belast wordt is niet normaal. (of eigenlijk wel, maar dan is de koeling niet afdoende, maar dat had je al door)

"Draait een stuk warmer dan ik gedacht had" Wat dacht je dan? :)

Kun je aangeven waarom je de koeler er NIET opnieuw op zou kunnen zetten? (afgezien dat je build helemaal uit elkaar moet)

En ik lees in je post NIETS over voltages etc.... Dus ik weet niet wat je van plan bent...

EDIT: Ik lees net even de Tweakers-gebruikers-review van deze CPU... Het is een heethoofd in benchmarks, met af en toe een gare heatspreader. Dus: Een kleine overklok zou moeten kunnen met gamen, mits de koeling voldoende is, maar een betere koeler zal wellicht niet helpen, omdat de interne hitteoverdracht naar buiten van die CPU niet gewelding is. Wellciht even wachten op Tweakers met meer ervaring met deze CPU. :)

[ Voor 32% gewijzigd door The_BoKmeester op 07-04-2022 05:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:25
Een Dark rock 4 pro moet deze cpu makkelijk kunnen koelen.Ik heb zelf hier een 8700 k nog staan,die blijft gewoon koel op stock settings en er is ruimte voor een behoorlijke overclock. Het kan haast niet anders dat de koeler niet goed zit. Dat zou ik echt als eerste checken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:46
Beste doe je zelf een delid van je processor, (of je laat het een andere tweaker met ervaring doen!)
Resultaat, tot wel 15° koelere temperaturen..

Wss gewoon de paste onder de IHS op, en geleid hij gewoon niet goed meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Een Dark Rock 4 Pro is een beest van een koeler en die kan echt wel een 8700K genoeg koelen.

Uit het fenomeen dat je cpu na een stresstest binnen 2-3 seconden terugvalt naar zijn idle-temperatuur maak ik al op dat het contact van cpu naar koeler niet goed is. Na een stresstest is je koelblok namelijk warm en al die energie is echt niet binnen 2-3 seconden weg. Het koelblok blijft op dat moment de cpu namelijk nog gewoon verwarmen.

Ook op basis van het grote verschil tussen de afzonderlijke cores zou je de conclusie kunnen trekken dat de koeler niet goed contact maakt en er scheef op zit/er voor een deel van de cpu minder goed contact wordt gemaakt.

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 13:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Misschien hele rare vraag maar heb je het plastic van de koeler afgehaald?
Blazen de fans beide 1 kant op, misschien heb je er toen der tijd wel de fan binnen in verkeerd om geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lagoyaz Instellingen fine tunen.

Heb de koeler gebruikt met zowel 7700K, 8700K en 8086K, en geen problemen ervaren.
Met de Noctua NH-D15 de beste luchtkoeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Fout #1 bij aftermarketkoelers is dat men soms het plasticje vergeet er tussenuit te halen, gevolgd door geen/te weinig koelpasta toe te passen en de koeler niet strak genoeg aangedraaid te hebben. De Dark Rock Pro zou zeer zeker dat ding moeten kunnen temperen.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2022 10:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
Nog vergeten te vermelden, z370 moederborden willen nog wel een een te hoge vcore geven aan de cpu, dat zorgt er ook voor dat die erg heet kan worden,zeker zwaar belast.

Check maar eens bv met HWinfo bv wat de vore doet als die belast word,loopt deze op richting de 1.3 dan heb je al 1 probleem,want dat is aardig hoog.

En kijk absoluut de koeler na op die nog wel goed op z'n plek zit,vernieuw sowieso de koelpasta en draai de koeler goed vast..

Deze koeler heeft echt geen problemen met een 8700k

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
Zelf ook een een i7 8700K gehad met een be quiet! Dark Rock 4 en ook zeer hoge temperaturen van +90 graden tijdens stressen. Heb toen de processor gedelid en erThermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal op gedaan en had ruim 20 graden lagere temperaturen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

audiojunk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:14:
Zelf ook een een i7 8700K gehad met een be quiet! Dark Rock 4 en ook zeer hoge temperaturen van +90 graden tijdens stressen. Heb toen de processor gedelid en erThermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal op gedaan en had ruim 20 graden lagere temperaturen.
DR pro4 gaat het hier om, niet de DR4

pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Lagoyaz

Dat komt omdat jouw 8700k nog koelpasta tussen de chip en heatspreader heeft zitten. (google op delidden 8700k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
Zoveel verschil zit er niet tussen die koelers, misschien een paar graden koeler voor de Pro.
Het delidden van de processor lkan veel meer opleveren dan het verschil tussen die 2 koelers.

https://nl.hardware.info/...k---en-dit-leverde-het-op

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Zou eerst checken of de koeler vast zit en vcore niet te hoog gaat.
Dat kan je makkelijk checken

Dellid is ook niet risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Bedankt allemaal al voor jullie reacties!

De temperaturen die ik verwacht had was meer in de buurt van de test die ik gedeeld heb, in die link testen ze de 8700K met de DRP4 en zitten ze een stuk lager.
Had nog geen gedacht van hoever ik mijn overclock ging pushen, eerder kijken hoever ik kan pushen met redelijke temperaturen.

Delidden zie ik zelf niet echt zitten, weet dat dit 15 tot zelf 20⁰ lagere temps kan geven maar ik zou dit dan al moeten laten doen en moet wat wijs zijn met mijn budget.

Fans zitten beide in de juiste richting, geen plastic tussen de cpu en de koeler en een normale hoeveelheid koelpasta, zeker genoeg.

De Vcore is idd al wat te hoog dan volgens wat ik lees.
De max voltage's die ik zie in hwmonitor tijdens full load:
Tussen
1,350
1,343
Dus deze zal ik mogelijk best eerst op manueel en wat lager zetten veronderstel ik?
Enig idee wat een goed begin is van voltage, iets rond de 1,290 en kijken of dat stabiel werkt of een andere waarde?

Ga deze avond de Vcore is aanpassen, opnieuw testen en mogelijk ook is opnieuw mounten.
Ga wat creatief moeten zijn dat ik moederbord er niet uit hoef te halen en desnoods beetje meer werk.

Nogmaals allemaal bedankt al voor mee te helpen en ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Lagoyaz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:48:
Bedankt allemaal al voor jullie reacties!

De temperaturen die ik verwacht had was meer in de buurt van de test die ik gedeeld heb, in die link testen ze de 8700K met de DRP4 en zitten ze een stuk lager.
Had nog geen gedacht van hoever ik mijn overclock ging pushen, eerder kijken hoever ik kan pushen met redelijke temperaturen.

Delidden zie ik zelf niet echt zitten, weet dat dit 15 tot zelf 20⁰ lagere temps kan geven maar ik zou dit dan al moeten laten doen en moet wat wijs zijn met mijn budget.

Fans zitten beide in de juiste richting, geen plastic tussen de cpu en de koeler en een normale hoeveelheid koelpasta, zeker genoeg.

De Vcore is idd al wat te hoog dan volgens wat ik lees.
De max voltage's die ik zie in hwmonitor tijdens full load:
Tussen
1,350
1,343
Dus deze zal ik mogelijk best eerst op manueel en wat lager zetten veronderstel ik?
Enig idee wat een goed begin is van voltage, iets rond de 1,290 en kijken of dat stabiel werkt of een andere waarde?

Ga deze avond de Vcore is aanpassen, opnieuw testen en mogelijk ook is opnieuw mounten.
Ga wat creatief moeten zijn dat ik moederbord er niet uit hoef te halen en desnoods beetje meer werk.

Nogmaals allemaal bedankt al voor mee te helpen en ik hou jullie op de hoogte!
Ja de vcore kan je kan handmatig omlaag zetten als de 8700k op stock clock staat nu.

Ik zou stress testen en kijken wat stabiel is.
vcore omlaag gooien tot je het moment bereikt dat die niet meer stabiel is.
En dan dus het voltage iets omhoog zetten totdat die wel stabiel is

Die van mij was onder de 1.1 vcore stabiel op stock clock, echter elke cpu is anders,.
Ik zou bij 1.2 vcore(als dit niet stabiel is,dan omhoog zetten) beginnen en van daaruit kijken of die stabiel blijft.

Schrik niet als die vast loopt of BSOD fouten geeft, dat is normaal, dat doet die nou eenmaal als de cpu niet stabiel is. Zet dan het voltage weer wat omhoog en check opnieuw

ik ga er van uit dat je wel zeker 15c winst of meer winst kan boeken.
Maar dat ga je vanzelf merken wat die cpu doet.

1.350 is trouwens flink hoog, dat gebruikte die van mij overclockt nog niet.

Wel een aanrader als je bestanden hebt die niet beschadigt mogen worden ,maak dan een back up voor het geval dat er wat mee mis gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij had ik op 5.1GHz 1,378v. Ikzelf gebruik nooit de auto mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Hmm de laatste keer dat ik in een bios geweest ben was nog op een X79 Asus moederbord voor een 3930K, ongeveer 10 jaar geleden. 🙈
Kveronderstelde dat alles wel snel terug komen en zou snappen maar alles behalve...

Bios ondertussen is geupdate en alles terug naar stock settings gegaan, XMP even uitgelaten.
CPU gaat nu maar tot 4300mhz ipv 4700mhz.🤔

Zal dus eerst een avondje google worden voor ik er terug een beetje van snap, zodat ik de juiste dingen aanpas.

Kan ook auto overclock kiezen, easy 5ghz staat er bij maar heb zo voorgevoel dat je die nog steeds niet kan vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Lagoyaz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:25:
Hmm de laatste keer dat ik in een bios geweest ben was nog op een X79 Asus moederbord voor een 3930K, ongeveer 10 jaar geleden. 🙈
Kveronderstelde dat alles wel snel terug komen en zou snappen maar alles behalve...

Bios ondertussen is geupdate en alles terug naar stock settings gegaan, XMP even uitgelaten.
CPU gaat nu maar tot 4300mhz ipv 4700mhz.🤔

Zal dus eerst een avondje google worden voor ik er terug een beetje van snap, zodat ik de juiste dingen aanpas.

Kan ook auto overclock kiezen, easy 5ghz staat er bij maar heb zo voorgevoel dat je die nog steeds niet kan vertrouwen?
Zou dat zeker niet doen, auto overclock vermijd ik sowieso

XMP heeft trouwens geen invloed op de core clock.
Ik gok eerder dat misschien de bios de update er voor gezorgd heeft dat de cpu clock naar 4300mhz is gegaan.

Er is veel info te vinden over het overclocken van een 8700k Coffeelake, als je dat wilt, dan zou ik zeker er eerst in verdiepen,loont altijd.

Ik mis trouwens wat je voor systeem hebt,dus moederbord ect.

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Ja ben is aan het zoeken achter een noob tutorial, ben er nooit echt goed van op de hoogte geweest dus best even beginnen van het begin.
Hopelijk ga ik er iets van verstaan want lijkt op eerste indruk allemaal zeer ingewikkeld 😅
Voor wat ik maar doe zou ik al tevreden zijn met 4,8 ghz met normale temps en 3200mhz op geheugen.

Hier even de volledige specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z370-H Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 109,90€ 109,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 69,90€ 69,90
1Fan-controllers en lcd'sThermaltake Commander FP€ 17,99€ 17,99
1VentilatorenCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack€ 15,90€ 15,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 144,49€ 144,49
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial P5 (retail) 2TB€ 184,90€ 184,90
1Overclockingbe quiet! MC1 Pro€ 14,-€ 14,-
Totaal€ 656,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Is een stuk ingewikkelder dan vroeger heb ik de indruk of ik keek gewoon niet zo nauw en probeerde maar wat, kan ook...

Begrijp er eerlijk gezegd weinig tot niets van, beste wat ik tot nu toe vind is iemand anders zijn instellingen kopiëren maar met lager voltage en core clock.
YouTube: How to Overclock an 8700K & 8086K - ASUS Maximus X and Others

Zal waarschijnlijk is luisteren of ik iemand ken die hier wat meer ervaring mee heeft 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Ondertussen ook gezien dat de voltages die ik doorgegeven heb in HWMonitor de VID voltages zijn en niet hetzelfde zijn als Vcore.
Deze zijn blijkbaar de gevraagde voltages door de cpu, wist ik dus niet.

Heb dus video 2 maal bekeken voor zoveel mogelijk ''te begrijpen'' en de instellingen gekopieerd van het youtube filmpje ik hierboven gelinkt had.

Heb XMP opnieuw geactiveerd en daarbij krijg ik idd een melding met de keuze of ik de CPU manueel ga overclocken, blijkbaar past deze toch bepaalde waardes aan op de CPU.
Heb gekozen voor manueel te overclocken en de multiplier op x47 ingesteld met een VCore van 1.2.
Hiermee Aida64 stabiliteit test gedaan aangezien deze de hoogtste temps bezorgde.

Clocks zijn allemaal synced met tussen kleine fluctuaties tussen 4683MHz en 4691MHz
Max temps
Package 93°
Core #0 89°
Core #1 92°
Core #2 78°
Core #3 80°
Core #4 72°
Core #5 74°

Vcore staat nu locked op 1.184V in HWmonitor, heb nochtands 1.200V ingesteld in Bios maar veronderstel dat dit normaal is.

Dit is in elk geval al een stuk beter en geen thermal throttling meer.
Voor ik een echte overclock probeer naar 4.8, 4.9 of mogelijk 5.0GHz ga ik eerst de koeler is opnieuw installeren, mogelijk vanavond of 1 van de komende dagen als ik tijd heb.
4.7Ghz is de standaardsnelheid dus kan ik niet echt een overclock noemen denk ik :p

Nogmaals iedereen bedankt om mee te helpen en ik hou jullie op de hoogte als de koeler is opnieuw geïnstalleerd is en hoeveel verschil ik merk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Je hebt wel groot verschil temperatuurverschil tussen verschillende cores.
Dat kan te maken hebben dat of de koeler niet goed zit,zeker checken dus en zou zeker een repaste doen van de koelpasta.

Helpt dit echter niet,dan heb je vermoedelijk een slechte heatspreader en zal alleen een dellid helpen

Boven 4,9 ghz zal een uitdaging worden,zonder dellid,vermoed ik.Maar dat is uittesten.

Test trouwens met meerdere programma’s alleen Aida is niet genoeg. Om er zeker van te zijn dat die aardig stabiel is.

4,7 ghz is de standaard snelheid,voor 1 core belasting, niet voor alle 6.

Dus je hebt al een aardige overklok want je hebt nu wel 4,7 ghz op alle 6 cores.

4,3 ghz is meen ik stock,voor alle cores belast.

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
freaky35 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:18:
Je hebt wel groot verschil temperatuurverschil tussen verschillende cores.
Dat kan te maken hebben dat of de koeler niet goed zit,zeker checken dus en zou zeker een repaste doen van de koelpasta.

Helpt dit echter niet,dan heb je vermoedelijk een slechte heatspreader en zal alleen een dellid helpen

Boven 4,9 ghz zal een uitdaging worden,zonder dellid,vermoed ik.Maar dat is uittesten.

Test trouwens met meerdere programma’s alleen Aida is niet genoeg. Om er zeker van te zijn dat die aardig stabiel is.

4,7 ghz is de standaard snelheid,voor 1 core belasting, niet voor alle 6.

Dus je hebt al een aardige overklok want je hebt nu wel 4,7 ghz op alle 6 cores.

4,3 ghz is meen ik stock,voor alle cores belast.
Ah klopt, nog niet zover gedacht dat hij enkel 1 core naar 4,7ghz boost, dus wel al degelijk een overclock. 😁

Eerlijk gezegd ben ik al tevreden met 4,7ghz maar we kunnen is kijken hoever ik kan gaan.

We kunnen maar is proberen de koeler te verbeteren en een repaste te doen, heb een voorgevoel dat het eerder aan de heatspreader ligt.
Koeler is vrij simpel met 2 vijsjes op de mount te bevestigen en koelpasta zal normaal meer of genoeg geweest zijn, maar je weet nooit.
Met de grote temperatuur verschillen tussen de verschillende cores kan ik maar zeker zijn.

Laten we hopen dat het toch aan mijn installatie ligt he 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:50
Als je in de buurt woont, mag je mijn delid tool wel eens lenen. Zelf had ik tot 19°C winst op mijn 8700k na het delidden. De 8700k is echt een ramp als die niet gedelid is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Broodro0ster schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:11:
Als je in de buurt woont, mag je mijn delid tool wel eens lenen. Zelf had ik tot 19°C winst op mijn 8700k na het delidden. De 8700k is echt een ramp als die niet gedelid is.
Is zeer vriendelijk van je!
Maar eerlijk gezegd durf ik er zelf niet aan beginnen :+
Lijkt wel een simpel proces maar wil eerder geen risico's nemen nu ik terug een degelijke pc heb 😅

Heb de koeler nog niet terug geïnstalleerd, de tijd nog niet gevonden maar zal wel 1 van deze is gebeuren 👌

Toch bedankt, moest ik in toekomst veranderen van gedacht stuur ik je zeker nog een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
We zijn ondertussen al een hele eind verder, PC weinig gebruikt, weinig tijd en als ik tijd had geen goesting... dus nog niets aan gedaan
.
Heb is een opname gemaakt tijdens een uitgebreidere test met Aida64, Cinebench R23 en Blender.
Tijdens de Aida64 test heb ik zodra de temperatuur stabiel was x16 snelheid gedaan in de video en terug normale snelheid voor ik de test beëindig, de andere 2 zijn in realtime.
https://www.youtube.com/w...e4aWLqGs&ab_channel=YagoS.
Video moet nog in HD verwerkt worden door Youtube

Bij CPU-Z Bench komt ik nu op dit uit ondanks niets veranderd is:

CPU Package 77 °C
CPU #1 / Kern #1 76 °C
CPU #1 / Kern #2 77 °C
CPU #1 / Kern #3 67 °C
CPU #1 / Kern #4 67 °C
CPU #1 / Kern #5 63 °C
CPU #1 / Kern #6 63 °C

Vroeger:

Package 93°
Core #0 89°
Core #1 92°
Core #2 78°
Core #3 80°
Core #4 72°
Core #5 74°

De temperaturen zijn lager dan hiervoor ondanks ik niets veranderd heb.
Wat zouden jullie doen?
-Overal afblijven
-Koeler is opnieuw installeren (Moederbord moet er uit voor praktisch te zijn)
-Voltage houden en hogere clock proberen
-Clock houden en Voltage lager proberen

Ikzelf weet het niet meer en ben er mijn hoofd over aan het breken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:00
Wat zijn je temps bij normaal gebruik met gamen? Bedoel leuk al die benchmarks... maar dat is geen normaal gebruik, dat is extreem gebruik...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
Gezien je temps zo ver van de ene kant van de die tot de andere kant van de die verschillen zou ik toch echt zeggen dat of de heat spreader slechte gemonteerd is of je koeler slecht gemonteerd.

Er klopt gewoon iets totaal niet. Temps horen nooiten te nimmer op die manier te verschillen en af te lopen per core. Helaas zal je waarschijnlijk al geen garantie meer hebben maar heb je die nog wel zou ik die cpu gegarandeerd inruilen als je koeler montage al uitgesloten heb.

Ik geloof niet dat dit ook maar iets met voltage of wat dan ook te maken heeft. Dit is puur een hardware issue

Je video werkt overigens niet omdat hij op privé staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
computerjunky schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:36:
Gezien je temps zo ver van de ene kant van de die tot de andere kant van de die verschillen zou ik toch echt zeggen dat of de heat spreader slechte gemonteerd is of je koeler slecht gemonteerd.

Er klopt gewoon iets totaal niet. Temps horen nooiten te nimmer op die manier te verschillen en af te lopen per core. Helaas zal je waarschijnlijk al geen garantie meer hebben maar heb je die nog wel zou ik die cpu gegarandeerd inruilen als je koeler montage al uitgesloten heb.

Ik geloof niet dat dit ook maar iets met voltage of wat dan ook te maken heeft. Dit is puur een hardware issue

Je video werkt overigens niet omdat hij op privé staat.
Heb de video nu op openbaar gezet, whoops |:(

Heb de DRP4 koeler er nog niet is afgehaald en opnieuw geinstalleerd aangezien dit niet zo praktisch is, zou mij wel verbazen aangezien deze vrij foolproof te installeren is. Is wel een CPU waar de meeste een delid op aanbevelen maar geen zin om risico's te nemen met iets dat ik nog nooit gedaan heb.

CPU is 2dehands gekocht begin dit jaar dus geen garantie, is al aantal jaren oud van iemand die nog nooit naar temps gekeken heeft.
Ewivis schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:21:
Wat zijn je temps bij normaal gebruik met gamen? Bedoel leuk al die benchmarks... maar dat is geen normaal gebruik, dat is extreem gebruik...
De meeste games gebruiken men CPU niet zo zwaar heb ik al willen merken, snel even op overwatch testen maar kan streamen en tegelijk locked op 165fps spelen met hogere instellingen op 1080p zonder problemen.
Overwatch 25% gebruik clock 4690mhz en +/-60° (turbo gaat naar 6790mhz.)

[ Voor 5% gewijzigd door Lagoyaz op 01-11-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lagoyaz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:02:
[...]

Heb de video nu op openbaar gezet, whoops |:(

Heb de DRP4 koeler er nog niet is afgehaald en opnieuw geinstalleerd aangezien dit niet zo praktisch is, zou mij wel verbazen aangezien deze vrij foolproof te installeren is. Is wel een CPU waar de meeste een delid op aanbevelen maar geen zin om risico's te nemen met iets dat ik nog nooit gedaan heb.

CPU is 2dehands gekocht begin dit jaar dus geen garantie, is al aantal jaren oud van iemand die nog nooit naar temps gekeken heeft.

[...]

De meeste games gebruiken men CPU niet zo zwaar heb ik al willen merken, snel even op overwatch testen maar kan streamen en tegelijk locked op 165fps spelen met hogere instellingen op 1080p zonder problemen. Is zien wat de temps zeggen na paar minuten, edit deze dan er zometeen bij.
De koeler qua koelvermogen is iig niet het probleem, ik gebruik dezelfde cooker op een 9900K en zelfs op 4.7Ghz all core heb ik dat probleem niet. het grootste verschil is core 6 die 3 graden verschilt. maar goed je kan dus als laatste nog de koeler eraf halen en een foto makenb van de koeler en cpu om te zien of de koelpasta goed is.

Ik weet ook niet of je een dot methode of een pre spread of een combinatie van beide gebruikt heb voor de pasta. ik beveel altijd een pre spread en dan een druppletje in het midden aan omdat dit 99% zeker een goede spread garandeert. Als je pasta niet goed gespreid is kan dat ook serieuze problemen geven.dat is echt het allereerste wat ik had gedaan in die situatie. is de spread goed en de contact ook dan zit het probleem waarschijnlijk onder de heatspreader en dan is alleen delidden een mogelijke oplossing maar dat is zeer zeker niet voor iedereen en al helemaal niet vrij van risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
computerjunky schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:09:
[...]

De koeler qua koelvermogen is iig niet het probleem, ik gebruik dezelfde cooker op een 9900K en zelfs op 4.7Ghz all core heb ik dat probleem niet. het grootste verschil is core 6 die 3 graden verschilt. maar goed je kan dus als laatste nog de koeler eraf halen en een foto makenb van de koeler en cpu om te zien of de koelpasta goed is.

Ik weet ook niet of je een dot methode of een pre spread of aa combinatie van bijde gebruikt heb. ik beveel altijd een pre spread en dan een druppletje in het midden aan omdat dit 99% zeker een goede spread garandeert. Als je pasta niet goed gespreid is kan dat ook serieuze problemen geven.dat is echt het allereerste wat ik had gedaan in die situatie. is de spread goed en de contact ook danzit het probleem waarschijnlijk onder de heatspreader en dan is alleen delidden een mogelijke oplossing maar dat is zeer zeker niet voor iedereen en al helemaal niet vrij van risico's.
Dot methode zoals altijd, kan mss daaraan liggen.
Morgen is op mijn tanden bijten en opnieuw installeren met verse koelpasta.
Deze is overclocked all core naar 4,8 turbo 4,7 zonder met 1,2v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Lagoyaz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:12:
[...]

Dot methode zoals altijd, kan mss daaraan liggen.
Morgen is op mijn tanden bijten en opnieuw installeren met verse koelpasta.
Deze is overclocked all core naar 4,8 turbo 4,7 zonder met 1,2v
Kijk vooral dus naar het oude resultaat en deel even foto's. Dan kunnen we snel genoeg zien of dat een probleem was of niet. Slechte spread of een zeer oneven heatspreader is vaan te zien aan het patroon en de dikte die op de koeler en cpu achter blijft. Als een deel van je heatspreader bijvoorbeeld helemaal geen thermal paste heb kan dat prima verklaren waarom 1 kant heet is evenals 1 kant waar je dikke thermal paste ziet (waarschijnlijk scheve heatspreader of montage koeler).

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
computerjunky schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:20:
[...]

Kijk vooral dus naar het oude resultaat en deel even foto's. Dan kunnen we snel genoeg zien of dat een probleem was of niet. Slechte spread of een zeer oneven heatspreader is vaan te zien aan het patroon en de dikte die op de koeler en cpu achter blijft. Als een deel van je heatspreader bijvoorbeeld helemaal geen thermal paste heb kan dat prima verklaren waarom 1 kant heet is evenals 1 kant waar je dikke thermal paste ziet (waarschijnlijk scheve heatspreader of montage koeler).

Ben benieuwd.
Daarom ik de video's gemaakt heb, makkelijk te vergelijken zo.
Indien de temps veranderen post ik zeker de voor en na screenshots 👌
Al bedankt voor het advies en om mee te helpen denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Heb de koeler opnieuw geïnstalleerd met andere koelpasta, hiervoor de bijgeleverde gebruikt en nu Cooler master High performance thermal compound kit.

Was niet perfect maar ook niet problematisch in mijn mening...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvOl8ICniweylJm7hR5gw-ukPIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnaBxpNOS36AY92rX7TMXtmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yVx86e3NaN9V8wm7EycQgxMcv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mgVN7zG7lPEb9t5Ivsb3X3XH.jpg?f=user_large

Nu wat tests gedaan:

-CPU Z stress test nu:

CPU Package 74 °C
CPU #1 / Kern #1 73 °C
CPU #1 / Kern #2 73 °C
CPU #1 / Kern #3 65 °C
CPU #1 / Kern #4 65 °C
CPU #1 / Kern #5 61 °C
CPU #1 / Kern #6 62 °C

Hiervoor:

CPU Package 77 °C
CPU #1 / Kern #1 76 °C
CPU #1 / Kern #2 77 °C
CPU #1 / Kern #3 67 °C
CPU #1 / Kern #4 67 °C
CPU #1 / Kern #5 63 °C
CPU #1 / Kern #6 63 °C

Aida64:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWQrGTIDCpJPdpmpLuM75LZEgR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2WBq05Y8yqF4QKn64n8E5Ui.jpg?f=fotoalbum_large

Cinebench:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_n6ZyRrMMxcGMANPF15FWRXZLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWXDKZdXWekY62ISeiYMBRcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsktWom9zO5m2d0q0-eBHBW1zFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEmbRjdcP0n3qvSoHhlSqqH3.jpg?f=fotoalbum_large

Blender:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWapscCA5JDn728q4RBMICMA5bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n49v40OFHoeGWVC4l6FYPLYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g13C4O57YzvbWD2rx4Lpjkq9rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U19UC9lzEWfAzPN8pWNABzI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy98vZMtq2ynJC0Rc_DWK1tt3H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6shqaxBI0CFc6ZoTEEvzxWVA.jpg?f=fotoalbum_large

Er blijft dus een groot verschil tussen de cores zitten en opnieuw dezelfde core's dus denk dat het aan de heatspreader ligt...

Edit:
Heb zojuist is geprobeerd van voltage minder te zetten maar is niet stabiel, ook geprobeerd van de clock 100mhz hoger te brengen met hetzelfde voltage maar ook niet stabiel dus 4.8turbo all core turbo en 4.7 zonder turbo all core lijkt de sweet spot te zijn op 1.2V

Een delid van mijn cpu zie ik iets minder zitten al denk ik dat de temperatuurwinst wel de moeite waard zou zijn.
Nog nooit gedaan en ben eigenlijk tevreden met de prestaties momenteel, wel jammer dat de temps zoveel verschillen tussen de cores maar denk niet dat het in principe kwaad kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Lagoyaz op 01-11-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Die pasta zag er idd prima uit en dan blijft idd alleen de heatspreader over. Niets aan te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
computerjunky schreef op woensdag 2 november 2022 @ 01:18:
Die pasta zag er idd prima uit en dan blijft idd alleen de heatspreader over. Niets aan te doen dus.
Inderdaad, jammer maar we konden maar proberen.
Mogelijk in de toekomst als ik extra prestaties wil kan ik nog altijd proberen van een delid te doen en een zwaardere overclock indien de temperaturen het toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

~1.210v is normaal op X47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Idd, denk dat ik jouw advies gevolgd heb destijds voor men clock te halen.
Zou ergens graag kijken of ik X50 met hoger voltage kan halen maar met mijn temps lijkt het mij niet slim dit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dan ga je naar ~ 1.340v. testen kun je altijd natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Hackus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:31:
Dan ga je naar ~ 1.340v. testen kun je altijd natuurlijk :)
Zit nu al op de warmste cores aan 80° onder full load, ergens zou ik willen verder pushen voor te zien wat haalbaar is maar lijkt mij geen goed idee aangezien ik vrij lang deze mobo cpu combo wil gebruiken.
Vorige pc begin dit jaar was nog een 3930K van 11 jaar geleden, dus zou deze toch ook zeker nog een jaar of 4 a 5 of langer willen gebruiken.
Weet niet of het dan een goed idee is van de cpu met deze temperaturen nog verder te pushen, denk van niet maar kan verkeerd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Gewoon delidden, liquid metal ertussen en weer verlijmen.
Desnoods een tweaker op vraag en aanbod zoeken winst is al snel tussen de 15 tot 20 graden en doormiddel van een delid mate bijna onmogelijk om te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
TRAXION schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:55:
Gewoon delidden, liquid metal ertussen en weer verlijmen.
Desnoods een tweaker op vraag en aanbod zoeken winst is al snel tussen de 15 tot 20 graden en doormiddel van een delid mate bijna onmogelijk om te slopen.
Enigste die ik vind zit tever jammer genoeg en opsturen zie ik niet zitten.

Teveel tegenslag gehad de laatste 6 maand met pakketjes ontvangen en versturen 🙈
Verloren voor 4 maand, nog 1tje dat ze al 3 maand kwijt zijn en ik niet meer op hoop, 1 waarmee ze lopen voetballen hebben ofzo en een briefpost bubbel envelop met wat dragonball kaarten in die ze dubbel geplooid hebben ondanks de toploaders en 2 stukjes harde karton...

Ben van Oosterzele in Oost Vlaanderen België moest iemand mij hierbij kunnen helpen, iemand die men CPU niet sloopt natuurlijk 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Lagoyaz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 05:48:
[...]

Enigste die ik vind zit tever jammer genoeg en opsturen zie ik niet zitten.

Teveel tegenslag gehad de laatste 6 maand met pakketjes ontvangen en versturen 🙈
Verloren voor 4 maand, nog 1tje dat ze al 3 maand kwijt zijn en ik niet meer op hoop, 1 waarmee ze lopen voetballen hebben ofzo en een briefpost bubbel envelop met wat dragonball kaarten in die ze dubbel geplooid hebben ondanks de toploaders en 2 stukjes harde karton...

Ben van Oosterzele in Oost Vlaanderen België moest iemand mij hierbij kunnen helpen, iemand die men CPU niet sloopt natuurlijk 😝
Je kan natuurlijk altijd even een vraag advertentie neerzetten, en ik weet niet waar de Belgische tweakers zitten.

En anders v&a aangeboden: Dr. Delid tool voor Kaby Lake, Sky Lake en Coffee Lake proces... zou je enkel nog liquid metal nodig hebben.

Het is of accepteren dat je cpu warmer loopt dan nodig of die slechte tim verwijderen en vervangen voor liquid metal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thermal Throttling treed niet zo snel op. DR Pro 4 kan best een tijdje in de 90graden draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
TRAXION schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:31:
[...]

Je kan natuurlijk altijd even een vraag advertentie neerzetten, en ik weet niet waar de Belgische tweakers zitten.

En anders v&a aangeboden: Dr. Delid tool voor Kaby Lake, Sky Lake en Coffee Lake proces... zou je enkel nog liquid metal nodig hebben.

Het is of accepteren dat je cpu warmer loopt dan nodig of die slechte tim verwijderen en vervangen voor liquid metal.
Zelf zie ik het niet echt zitten, dus momenteel de prestaties aanvaarden lijkt mij het beste.
Ben eigenlijk vrij tevreden van de prestaties, zeker met mijn gebruik.
Indien ik toch wat extra wil of gewoon betere temps wil kan ik nog steeds een postje aanmaken.
Hackus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:07:
Thermal Throttling treed niet zo snel op. DR Pro 4 kan best een tijdje in de 90graden draaien
Ben van de veronderstelling uitgegaan dat je best niet over de 80⁰ gaat en voltage best zo laag mogelijk houd als je de cpu zolang als mij wilt gebruiken?
Voltage staat ook locked op 1.2v, enkel vanwege de aanbeveling in de overclock guides die ik volgde 😅
Vraag mij nu ook af of dit niet voor snellere degradatie gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb het stabiel op 5.1GHz gekregen, maar niet lang zo gebruikt. Om even uit te proberen doet dat geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagoyaz
Hackus schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:36:
Ik heb het stabiel op 5.1GHz gekregen, maar niet lang zo gebruikt. Om even uit te proberen doet dat geen kwaad.
Is al mooi resultaat.
Zelf probeer ik enkel clocks te halen die ik daily kan gebruiken, niet zo vertrouwd met overclocken dat ik de limieten wil pushen voor te zien wat mogelijk is voor eventjes 😅
Lijkt me wel leuk maar iets meer voor in de toekomst.
Pagina: 1