Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen

Ik ben sinds kort met mijn partner op zoek naar een woning die we samen zouden kopen. Over dat we de verdeling 50/50 willen zijn we het eens.

Alleen over een samenlevingscontract hebben we het nog niet echt gehad. wat de voor en nadelen zijn van feitelijk of wettelijk samenwonen weten we min of meer.

Mijn partner heeft enorm veel vertrouwen in onze relaties en gelooft het zo ook wel (natuurlijk). Zelf ben ik meer sceptisch en wil natuurlijk enkele zaken op papier laten zetten.
zoals de eigen inbreng.

Maar wanneer stel je het best een samenlevingscontract op? Is dat tussen de overeenkomst en het verlijden van de akte. Of na het tekenen van de officiële akte?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2022 09:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:31
Een samenlevingsovereenkomst sluit je af om problemen in de toekomst te voorkomen. Mocht je ooit uit elkaar gaan kan je daar bijvoorbeeld in vastleggen hoe je dat uit elkaar gaan afhandelt. Bij ons staat er ook in dat we een gezamenlijke bankrekening voeren voor gezamenlijke lasten en boodschappen en de verhouding hoe we daarin geld inbrengen e.d.

Wij hebben het tegelijk met de hypotheekakte/overdracht laten opstellen door de notaris en allemaal in een keer getekend.

Overigens als je samen een huis koopt met een 50/50 verdeling ben als alsnog beide voor 100% aansprakelijk. Het is dus niet zo dat een van de twee zich zomaar ineens kan terugtrekken of de koop kan laten ontbinden op eigen houtje. Sowieso kan de koop ontbinden niet zomaar, maar dat is een ander verhaal.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:49:
Ik ben sinds kort met mijn partner op zoek naar een woning die we samen zouden kopen. Over dat we de verdeling 50/50 willen zijn we het eens.

Maar wanneer stel je het best een samenlevingscontract op?
Zoek naar een notariskantoor waar je vermoedelijk ook de koop gaat afhandelen, vraag om tarieven als package deal (huis, overeenkomst, testament). Vergelijk tarieven met andere kantoren

Laat de notaris een plan uitstippelen. Bereid je er wel op voor dat je vragen krijgt waar je misschien nog niet aan had gedacht, met name voor een testament.

Ander voordeel van een notariële samenlevingsovereenkomst is overigens dat pensioenfondsen soms een partnerpensioen alleen willen inschrijven met een notariële akte. En uiteraard valt niet te betwisten dat de overeenkomst bestond. Een samenlevingsovereenkomst maak je overigens niet omdat je ervan uitgaat dat alles altijd koek en ei blijft. Zoals je voor een testament ook niet hoeft te verwachten dat je binnenkort het leven laat. En verder kan bijvoorbeeld ook het werk van je partner een rol spelen (zelfstandige, risico op faillissement etc.). Maar ook over al dat soort zaken kun je het met de notaris hebben.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:07
Ook zonder mogelijke relatiebreuk is het een goed idee om financiële zaken goed vast te leggen. Stel dat een van jullie overlijdt, wie wil je dan dat de helft van het huis erft? Handig om vast te leggen. Volgens mij kan dat niet in een samenlevingscontract maar zou je daarvoor een testament moeten laten opstellen, of een geregistreerd partnerschap/huwelijk (maar als je partner een samenlevingsovereenkomst al niet nodig vindt dan weet ik niet hoe hij/zij op een huwelijksaanzoek reageert :))

Maar realistisch gezien is het ook gewoon een heel goed idee om zaken vastgelegd te hebben voor het geval dat jullie wel ooit uit elkaar gaan. Op dat moment ben je namelijk te laat; je wilt daar nu afspraken over maken, nu je elkaar nog aardig vindt.

Ga anders eens, samen!, vrijblijvend een gesprek aan bij een notaris. Laat je goed voorlichten over waarom het een goed idee is om zaken vast te leggen, en wat de consequenties kunnen zijn als je dat niet doet.

Je kunt ook bellen met de notaristelefoon om je vraag voor te leggen: https://www.eengoedenotaris.nl/gratis-gesprek-notaris/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Misschien helpt dit om je partner te overtuigen dat dingen vastleggen verstandig is: er zijn meer goede redenen dan een eventueel ooit eindigende relatie om een officieel samenlevingscontract op te stellen (of te trouwen) voordat je samen een huis koopt.

Stel, één van jullie krijgt een serieus ongeluk en komt te overlijden. Staat er niks op papier over de erfenis, dan gaat die naar familie (eventuele kinderen, ouders, broers/zussen), basically naar allerlei mensen maar niet naar jou als overblijvende partner. Als de erfenis een half huis omvat, is dat vrij pijnlijk: niet alleen mis je je partner, maar het is de vraag of je je huis kunt behouden. Dat zal erg afhangen van de mensen (vaak meerdere) die de erfenis ontvangen.

Als je trouwt, is dit by default geregeld (partner eerst indien nog levend). Ik neem aan in samenlevingscontracten + testament (vaak samen opgesteld) ook.

Een andere situatie is als iemand ernstig ziek wordt en niet zelf meer kan beslissen. Staat er niets op papier, mag jij als partner helemaal niets (bv, een mening geven over voortzetten behandeling ja/nee). Waarschijnlijk zou je partner dat wel graag willen en kun je het er met elkaar over hebben, wat wil je als zoiets ooit gebeurt.

Niet per se gezellige onderwerpen wellicht maar, je wilt straks samen een huis hebben. Denken over "wat als er iets gebeurt" is, gezien dat je er meestal een 30 jaar hypotheek bij krijgt, iets waar je samen bij stil moet staan.

Kan ook juist wel mooi zijn, want normaal praat je meestal niet zo vaak over dit soort dingen (ik tenminste niet).

Edit Migchiell typte sneller en zegt deels hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

Maar wanneer stel je het best een samenlevingscontract op?
Dat doe je voordat je ruzie krijgt!

Nou ja, op het moment dat je inderdaad grote verplichtingen of verantwoordelijkheden aangaat zoals het kopen van een huis of het krijgen van kinderen. Dus nu, als jullie een huis willen kopen.

Het is sterk aan te raden wat geld te investeren in advies van een (goede!) notaris en vooral vooraf al goed na te denken wat je wel en niet wilt.

Het gaat vooral om 'wat als' en 'hoe gaan we het doen' vragen:

- hoe gaan jullie de financiële verplichting die met het aankopen van een huis vervullen?

- wat als een van jullie de verplichting niet meer kan nakomen door inkomensverlies en de ander dan meer moet betalen? Wordt dat dan een lening aan de ander? Zo ja, met rente? Zo ja, hoeveel rente?

- bij aankoop huis, nemen jullie dan elk even veel 'eigen geld' mee? Zo niet, is de minst inbrengende partner dan een schuldenaar bij de meer inbrengende partner? Zo ja, moet dat op papier?

- wat als een van jullie serieus invalide raakt (kasplantje) of overlijdt? Hoe zit het met erfenis?

- wat als jullie relatie stopt? Hoe wordt de roerende boedel gescheiden en wat gaat er dan met het huis gebeuren? Heeft er iemand het eerste uitkooprecht? Tegen welke waarde moet er dan uitgekocht worden? Wat als het huis 'onder water' staat (negatieve overwaarde)?

- wat als er kinderen komen? Gaat er iemand minder werken en wat dan?

- als jullie dure meubels inbrengen, is het een idee dat jullie noteren wie welk meubelstuk inbrengt zodat daar geen misverstand over kan zijn als je uit elkaar gaat?

- hoe worden alle andere meubels betaald?

- hoe worden de gezamenlijke lasten maandelijks betaald zoals vaste lasten en eten & drinken?

Nu hoeven niet al deze vragen in een samenlevingscontract opgenomen te worden maar het is wel goed om er over te praten. Klinkt heel zakelijk maar je kunt jezelf en elkaar ontzettend veel potentiele ellende besparen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:30

Dennis1812

Amateur prutser

Wilke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:42:
Misschien helpt dit om je partner te overtuigen dat dingen vastleggen verstandig is: er zijn meer goede redenen dan een eventueel ooit eindigende relatie om een officieel samenlevingscontract op te stellen (of te trouwen) voordat je samen een huis koopt.

Stel, één van jullie krijgt een serieus ongeluk en komt te overlijden. Staat er niks op papier over de erfenis, dan gaat die naar familie (eventuele kinderen, ouders, broers/zussen), basically naar allerlei mensen maar niet naar jou als overblijvende partner. Als de erfenis een half huis omvat, is dat vrij pijnlijk: niet alleen mis je je partner, maar het is de vraag of je je huis kunt behouden. Dat zal erg afhangen van de mensen (vaak meerdere) die de erfenis ontvangen.

Als je trouwt, is dit by default geregeld (partner eerst indien nog levend). Ik neem aan in samenlevingscontracten + testament (vaak samen opgesteld) ook.

Een andere situatie is als iemand ernstig ziek wordt en niet zelf meer kan beslissen. Staat er niets op papier, mag jij als partner helemaal niets (bv, een mening geven over voortzetten behandeling ja/nee). Waarschijnlijk zou je partner dat wel graag willen en kun je het er met elkaar over hebben, wat wil je als zoiets ooit gebeurt.

Niet per se gezellige onderwerpen wellicht maar, je wilt straks samen een huis hebben. Denken over "wat als er iets gebeurt" is, gezien dat je er meestal een 30 jaar hypotheek bij krijgt, iets waar je samen bij stil moet staan.

Kan ook juist wel mooi zijn, want normaal praat je meestal niet zo vaak over dit soort dingen (ik tenminste niet).

Edit Migchiell typte sneller en zegt deels hetzelfde.
Die situatie heb ik meegemaakt.

De man van mijn zus overleed redelijk plotseling. Ze woonden samen. Maarja. Niks geregeld.
Conclusie was auto inleveren, huissleutel inleveren en huis is verkocht.
Spulletjes zijn ze enigzins coulant in geweest. Maar alles is door meerdere handen gegaan om te controleren of er toch geen goud had gelegen.
Was erg naar voor haar. En dan niet eens alleen het overlijden. Maar alles erna + weer thuis moeten wonen etc.

Wij trokken op 7 mei 2018 in ons nieuwe gezamenlijke huurhuis wat nu door ons gekocht is. En op 7 mei 2018 hadden we om 8.30 onze partnerregistratie. In 1 klap alles ondervangen voor alles rondom t huis, kinderen en zelfs de medische beslissingen

Geeft rust en kostte 0 euro.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
Dennis1812 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:56:
[...]

Die situatie heb ik meegemaakt.

De man van mijn zus overleed redelijk plotseling. Ze woonden samen. Maarja. Niks geregeld.
Conclusie was auto inleveren, huissleutel inleveren en huis is verkocht.
Spulletjes zijn ze enigzins coulant in geweest. Maar alles is door meerdere handen gegaan om te controleren of er toch geen goud had gelegen.
Was erg naar voor haar. En dan niet eens alleen het overlijden. Maar alles erna + weer thuis moeten wonen etc.

Wij trokken op 7 mei 2018 in ons nieuwe gezamenlijke huurhuis wat nu door ons gekocht is. En op 7 mei 2018 hadden we om 8.30 onze partnerregistratie. In 1 klap alles ondervangen voor alles rondom t huis, kinderen en zelfs de medische beslissingen

Geeft rust en kostte 0 euro.
Je bent blij gemaakt met een dode mus. Met een GP heb je veel ondervangen maar niet alles. Een goede regeling is maatwerk en kost geld. Als jij geen levenstestament hebt, geen gewoon testament en geen partnerschapsvoorwaarden dan krijg je de wettelijke regeling en dat is een basisregeling die heel nadelig kan uitpakken.
Ik noem er een paar:
Jij en je partner komen om bij een ongeluk. Jouw partner leeft 5 minuten langer dan jij. Gevolg: de familie van je partner erft alles. Was het andersom dan erft jouw familie alles. Dit is de standaard situatie als je geen kinderen hebt.
Je hebt wel kinderen, wat betekent dat je partner en je kinderen alles erven. Echter is de vrijstelling voor de erfbelasting bij partners meer dan € 1,2 miljoen en de vrijstelling voor kinderen slechts € 20.000. Doordat je niks hebt geregeld zijn de erfdelen van je partner en je kinderen even groot. Resultaat: je betaalt een godsvermogen aan erfbelasting.
Medisch alles geregeld? Helaas niet waar. Een van jullie twee wordt wilsonbekwaam bevoordeeld door letsel of ouderdom. Je wilt het huis verkopen. Dit gaat echter niet want je partner is wilsonbekwaam. Dat betekent dat je toestemming van de kantonrechter nodig hebt om te kunnen verkopen. Will je dit voorkomen? Regel dan een levenstestament bij de notaris.

Jij hebt nu mooi bespaard want je hebt € 0,0 uitgegeven. Als het echter misgaat kan het een duur grapje worden en dan valt die € 2.000 die de notaris rekent voor 4 akten (2x testament, 2x levenstestament en een keer partnerschapsvoorwaarden) heel erg mee. Als je een huis hebt van € 300.000 heb je het er al uit door de besparing op de erfbelasting. Bovendien scheelt het je een hoop gedoe en kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

shadowlyse schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:32:
[Tekst waar ik volledig mee eens ben]

Jij hebt nu mooi bespaard want je hebt € 0,0 uitgegeven. Als het echter misgaat kan het een duur grapje worden en dan valt die € 2.000 die de notaris rekent voor 4 akten (2x testament, 2x levenstestament en een keer partnerschapsvoorwaarden) heel erg mee. Als je een huis hebt van € 300.000 heb je het er al uit door de besparing op de erfbelasting. Bovendien scheelt het je een hoop gedoe en kopzorgen.
Bij ons was het testament + de samenlevingsovereenkomst 300€, soort van budgetnotaris die onder een grote regionale firma valt. Maar de punten die jij noemt zijn ook allemaal bij ons meegenomen. ps. wij hebben (nog) een huurwoning en zullen onze overeenkomst moeten herzien bij het kopen van een woning. Maar 2000€ hoeft het niet te kosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
True schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:26:
[...]

Bij ons was het testament + de samenlevingsovereenkomst 300€, soort van budgetnotaris die onder een grote regionale firma valt. Maar de punten die jij noemt zijn ook allemaal bij ons meegenomen. ps. wij hebben (nog) een huurwoning en zullen onze overeenkomst moeten herzien bij het kopen van een woning. Maar 2000€ hoeft het niet te kosten.
€ 300 kan ook, bij een standaard situatie. Maar € 2000 is het wat zo ongeveer kost bij een niet standaard situatie met eigen onderneming, kinderen uit vorige relaties, ongelijke inbreng in de koopwoning enzovoort. Let wel partnerschapsvoorwaarden zijn ingewikkelder daarmee duurder dan een samenlevingsovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37

Honesty

kattenneus!

Nu als mijn partner blijft weigeren om iets te laten neerschrijven weet ik ook wel hoe laat het is. Maar voor mij staan liefde en grote aankopen los van elkaar.
En ik wil geen "miserie" van een ander.
Ik weet niet hoe het in België is geregeld en er is bovenin genoeg goede tips gegeven over wanneer een samenlevingscontract wat toevoegd.
Maar ga het gesprek aan want als hij blijft weigeren om iets neer te schrijven dan hoeft het geen oplichter te zijn, kan ook een romanticus zijn die naïef in het leven staat.
Bij huis kopen of dat soort zaken zou ik zelfs als super romanticus altijd op papier willen hebben staan, maar de motieven zijn het belangrijkste en die staan er boven ook genoeg.
Je wilt niet alleen iets op papier hebben staan als je uit elkaar gaat maar ook als er andere ingrijpende dingen gebeuren of zelfs pensioenrechten.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er natuurlijk nog wel eens over hebben.

Maar mijn partner is zeer erg gesteld op vertrouwen, we vertrouwen elkaar. Anders zou je niet samen gaan wonen.

Nu mijn partner wil natuurlijk ook afspraken maar daarom niet zo officieel.

Want ook al kan je elkaar nu 2 of 20 jaar, je weet nooit wat je te wachten staat en hoe zaken gaan lopen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:27:

Maar mijn partner is zeer erg gesteld op vertrouwen, we vertrouwen elkaar. Anders zou je niet samen gaan wonen.

Maar eerlijk ik vertrouw de schoonfamilie niet, zij denken misschien dat als het fout loopt dat hun ook een graantje mee kunnen pikken van mijn deel. Wie weet, omdat ze misschien denken dat ik letterlijk een dom blondje ben.
Maar daarom noemt het ook schoone familie hé!

Zelf zijn zijn ouders gescheiden dus zou zijn vader toch als geen ander moeten weten hoe belangrijk sommige zaken zijn om er duidelijke afspraken om te maken.

Nu mijn partner wil natuurlijk ook afspraken maar niet zo officieel. Daarom wil hij dit dus niet laten neerschrijven.

Want ook al kan je elkaar nu 2 of 20 jaar, je weet nooit wat je te wachten staat en hoe zaken gaan lopen.

Het grootste probleem waar ik vooral met worstel is dat ik van België ben en hij van Nederland.
In België moet je langs de notaris gaan voor het samenlevingscontract in Nederland is dit niet verplicht zoals ik heb gelezen.

Bijvoorbeeld als ik Belgisch burger blijf maar in Nederland woon, kan dit dan wel verplicht worden?
Voor het issue met je schoonfamilie moet je ook een testament toevoegen, naast het samenlevingscontract. En onthoud: Vertrouwen is goed, op zwart wit zetten is beter. Wij hebben het ook zo gedaan voordat wij ons eerste huis kochten. Ook voorkom je dan inderdaad onduidelijkheid bij overlijden.

Wanneer je het doet: Voor je überhaupt begint met het kopen van een huis, idealiter.

Veel notarissen bieden een deal aan waarbij je zowel testament als samenlevongscontract kan afsluiten. Een testament kan alleen bij een notaris. Waar je wel nog even rekening moet mee moet houden is dat je een .be nationaliteit hebt. Ik weet niet precies wat de effecten daarvan zijn, maar dat kan de Rijksoverheid je precies vertellen, o.a. hier:

https://www.rijksoverheid...levingscontract-afsluiten

en hier:

https://ind.nl/Familie/partner/Paginas/Partner.aspx

Success!

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27

aap

Vertrouwen is leuk, maar tegenwoordig wordt een significant deel van de huwelijken niet uitgezeten "tot de dood ons scheidt". Voor samenwoners ligt dat percentage vast hoger. Die mensen dachten oorspronkelijk allemaal dat ze altijd van elkaar zouden blijven houden.

Het is naïef om te denken dat dit alleen de anderen overkomt, maar nooit jou.

Je kunt het ook positief brengen naar je partner, in de trant van "mocht het ooit fout gaan tussen ons, dan wil ik dat jij goed achtergelaten wordt en dat we als vrienden - zonder vechtscheiding - uit elkaar kunnen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 15:10
Wij hebben na het tekenen van de koopakte ook een samenlevingsovereenkomst en een tweetal testamenten laten opmaken. Was rond de € 1200,- euro.

Belangrijk is om van tevoren echt goed na te denken over hoe jullie het geregeld willen hebben, schrijf ook je vragen op papier en plan een afspraak in.

50/50 is leuk maar in praktijk vaak niet realistisch. Wat als er kinderen komen en één van de twee besluit minder te werken? Wat als de ander een enorme promotie maakt en flink meer gaat verdienen? Of vica versa? Wat als een van jullie arbeidsongeschikt wordt?

Denk ook goed na over de erfenis want je wilt geen gesteggel met schoonfamilie mocht een van jullie overlijden. Neem ook zaken als voogdij mee, mochten jullie kinderen hebben of een kinderwens. Als iemand overlijdt of jullie overlijden gelijktijdig, wie moet de begrafenis regelen? Wie wordt executeur? Je kunt dit later natuurlijk allemaal aanpassen maar dat kost ook weer geld, dus beter goed beslagen ten ijs komen.

Het is ontzettend veel nadenken over wat je wilt en notaris-taal is best een kluif om doorheen te komen, maar mijn advies is om dit echt te doen. Je kunt beter die papieren in orde hebben en ze nooit nodig hebben, dan dat je ze nodig hebt en je de papieren niet hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00

Het klinkt misschien krom, maar vertrouwen is iets voor nu en de nabije toekomst. Veel verder dan dat en je praat over andere personen, en die ken je nog niet. Je weet niet wat er op jullie pad gaat komen, je weet niet hoe dat jezelf en/of de ander verandert. Je weet dus ook niet of je diegene kunt vertrouwen.

Zulke contracten hebben verder niets met vertrouwen te maken, maar met zekerheid. Het gooien op blind vertrouwen is naar mijn mening gewoonweg naïef. Iedereen zou er goed aan doen om wat meer stil te staan bij hoeveel scenario's er kunnen ontvouwen waar we geen weet van hebben, en waar we dus ook niet over kunnen voorspellen hoe die persoon (die we denken zo goed te kennen) daarop zou reageren.

Verder staat zo'n contract liefde niet in de weg, en denk ik dat het de toekomst alleen maar fijner kan maken.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
Ik wil hier nog aan toevoegen dat liefde en vertrouwen natuurlijk de basis zijn voor een goede relatie.
Echter door alles goed op papier te zetten bij de notaris d.m.v. testamenten, huwelijkse voorwaarden enzovoort krijg je een soort van gereedschapskist die je kunt inzetten tegen allerlei leuke en minder leuke zaken die op jullie levenspad kunnen komen. Een aantal volstrekt willekeurige zaken die je zoal kunt regelen:
  • de komst van kinderen;
  • gedoe met de schoonfamilie;
  • overlijden;
  • verliefd op de tennisleraar en uit elkaar gaan;
  • wilsonbekwaamheid als je bejaard wordt;
  • schenken aan de (klein)kinderen en/of goede doelen;
  • de langstlevende verzorgd achter laten;
  • de (klein)kinderen een goed thuis geven als je komt te overlijden.
  • Afspraken over de kosten van de huishouding --> wie betaalt de boodschappen?
  • Wie betaalt de kosten voor midlifecrisis sportwagen/motor van de een?
enzovoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04
In navolging van hierboven, in onze overeenkomst staat ook iets dat de partner medische beslissingen mag nemen. Het laatste wat ik wil is dat er discussie is tussen mijn familie en partner als ik ergens als een kasplantje in een ziekenhuis is. Het is in ieder geval duidelijk wie het laatste woord heeft.

En wanneer? Dat kan op ieder moment dat jullie dat willen :-) vanwege drukte bij de notarissen hadden wij een paar weken na het kopen van een huis onze overeenkomst gereed (plus het feit dat de notaris best wat kritische vragen stelt over en weer, waar je best even over moet nadenken. Althans, bij ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:35
Bij de notaris als je een huis koopt. Plus een gesprek ervoor over wat er in moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
Over dat we de verdeling 50/50 willen zijn we het eens.
...
zoals de eigen inbreng, en wat mijn eigen spullen zijn, etc.
Bedenk eerst eens goed voor jezelf wat je nu eigenlijk wil, want veelal betekent eigen spullen / inbreng geen 50/50 omdat de een nu eenmaal meer/mooiere spullen heeft dan de ander.

En bedenk je ook wat je in de toekomst wilt, want je kan nu mooi opschrijven dat het jouw bank is, maar wiens bank is het als jullie volgend jaar een nieuwe bank kopen.

En bedenk je goed dat je dit soort papieren bij moet houden, dus het is niet een eenmalig gesprek en dan ben je ervan af, elk jaar zal je praktisch wat er op papier staat moeten herzien net naargelang de condities zijn veranderd.
Maar over het wanneer, dan zou ik zeggen asap dan kunnen jullie samen uitzoeken hoe het allemaal zit etc in plaats van dat jij het nu allemaal gaat uitzoeken waarna je hem vraagt om even snel op het stippellijntje te tekenen.

Juist met covid etc lijkt het mij actueler dan ooit om geregeld te hebben wat er gebeurt als :
- Iemand zijn baan verliest
- Iemand langdurig ziek wordt
etc. etc. Want het is leuk dat jullie nu wellicht 50/50 bijdragen, maar het is helemaal niet zeker of dat in de toekomst ook zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:09

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb met mijn vorige partner een samenlevingscontract gehad, en op zich biedt dat een hoop duidelijkheid. Mocht het mis gaan, dan weet je waar je aan toe bent. Toen wij uit elkaar gingen was er dan ook vrijwel geen gedoe.

Je kunt in het samenlevingscontract ook bv je persoonlijke bezittingen (van waarde) opnemen. Zo heb ik bijvoorbeeld verschillende instrumenten (synthesizer, gitaren, saxofoon, mengpaneel, boxen etc) wat destijds behoorlijk wat gekost heeft. De wasmachine, wasdroger en diverse meubels had ik ook gekocht.
Bij het uit elkaar gaan is duidelijk wat van wie is, maar je kunt dan ook schuiven: jij de wasdroger, ik de stereo (die we samen hadden gekocht).

Ook kun je regelen dat je de premie van een overlijdensrisicoverzekering officieel voor elkaar betaalt. Jij betaalt voor je partner, je partner betaalt voor jou. Ook al komt het van een gezamenlijke bankrekening. Als één van jullie overlijdt, dan is de uitkering voor de ander en valt deze sowiezo niet binnen de nalatenschap (en dus ook geen erfbelasting).

Je kunt ook aangeven hoeveel beide bijdragen aan de gezamenlijke uitgaven. Mijn loon was hoger, dus ik betaalde meer. Toen zij (eenzijdig) besloot minder te werken was ik daar minder blij mee, want ik werd verplicht meer bij te dragen. Er was geen kind in 't spel, het was puur haar wens om nog minder te werken (van 36 uur naar uiteindelijk 18 uur per week). Ik werkte 39 uur per week (zij deed dan wel het huishouden en koken erbij). Dit zou ik nu iets anders regelen... de komst van een kind is een valide reden, mantelzorg voor ouders bv ook, maar meer vrije tijd willen mag dan ook ten koste gaan van eigen inkomsten wat mij betreft...

Vraag zelf ook wat brochures aan bij notarissen, en kijk eventueel ook online. Hiermee kun je nog meer dingen vinden die je kunt regelen in een samenlevingscontract.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
samenlevingscontract / testament is altijd verstandig heb het zelf al eens omhanden gehad waar er niks op papier stond

en als er iets te halen valt dan weet je het wel dan komt familie die je al 25 jaar niet gezien heb of familie waar je het bestaan niet van afwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heel simpel gesteld:

Als er een jong overlijdt wil je er wel een afsluiten. Je gunt de ander dat.

Als je wel uit elkaar gaat wil je nu beslissen er een af te sluiten. Je houdt nu van elkaar en gunt de ander op dit moment toch dat je de ander in alle gevallen goed behandelt? Juist als je van elkaar houdt gun je de (vast fictieve) toekomstige ex-partner dat contract.

Als alles eeuwig 100% goed blijft gaan dan kan het nul kwaad om het wel af te sluiten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
Ik zie dat een paar keer een testament wordt benoemt, als het je puur om een verblijvingsbeding gaat (dus dat de langstlevende de gemeenschappelijke goederen o.a. het huis erft) dan kan dat prima in enkel een samenlevingscontract worden opgenomen. Daarvoor heb je geen testament nodig. Wil je meer regelen omtrent een erfenis wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18

Maar eerlijk ik vertrouw de schoonfamilie niet, zij denken misschien dat als het fout loopt dat hun ook een graantje mee kunnen pikken van mijn deel. Wie weet, omdat ze misschien denken dat ik letterlijk een dom blondje ben.

Zelf zijn zijn ouders gescheiden dus zou zijn vader toch als geen ander moeten weten hoe belangrijk sommige zaken zijn om er duidelijke afspraken om te maken.

Nu mijn partner wil natuurlijk ook afspraken maar niet zo officieel. Daarom wil hij dit dus niet laten neerschrijven.

Het grootste probleem waar ik vooral met worstel is dat ik van België ben en hij van Nederland.
In België moet je langs de notaris gaan voor het samenlevingscontract in Nederland is dit niet verplicht zoals ik heb gelezen.

Bijvoorbeeld als ik Belgisch burger blijf maar in Nederland woon, kan dit dan wel verplicht worden?
Als je in Nederland een samenlevingscontract opstelt doet (praktisch?) iedereen dat ook bij de notaris, want voor verschillende zaken (zoals het worden van fiscaal partner) is dat een eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:59
Ik heb helemaal geen samenlevingscontract met mijn vrouw, niet officieel getrouwd en wij hebben geen geregistreerde partnerschap samen. Wij zijn dit jaar al 8 jaar samen en ze is toen bij mij ingetrokken in mijn huurwoning (woon er sinds 2010, nieuwbouw) ze is medebewoner bij mij en ik ben nog steeds de hoofdbewoner. Er zijn nu wel voordelen dat onze inkomsten apart worden gezien door de belastingdienst en ieder apart zorgtoeslag kan krijgen. Ook afgifte doen wij apart. Mijn vrouw kwam op 11 december 2014 voor de eerste keer naar Nederland om met mijn samen te zijn.

Wij willen ook in de toekomst mogelijk een woning kopen 50/50. Maar daar hoef je ook niet perse een contract samen te hebben. Wij hebben ieder apart onze eigen rekeningnummer, wij hebben wel een gezamenlijke rekening waar wij niks mee doen

Wij hebben afgesproken als we ooit een huis gaan kopen en weer verkopen, 50/50 de winst en de betalingen. Nu doen wij het ook 50/50 delen

Maar ik denk dat ik later toch nog iets op papier willen laten zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 08-04-2022 01:31 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online

Wow je klinkt nu zo erg als mijn vriendin (als in, letterlijk dezelfde situatie). Wat mij over streep hielp is dat haar vader heeft laten zien hoe k*t het was.
Eerst hadden we enkel een eigen afspraak, met daarin dat we (net als jullie) alles 50/50 deden. Als we uit elkaar gingen en niet alles kon in 2 dan boden we tegen elkaar op. (Bijvoorbeeld, ik vind auto 5k, zij 4.5k, dan leg ik 5k in pot en is auto voor mij).

Als we straks gaan kopen moet er sowieso eerst een goed contract liggen. Echter, gezien we een hypotheek nodig hebben is dit sowieso al nodig. (Let op, als je huis in NL wilt moet hypotheek ook van NL bank komen, Belgische banken geven geen hypotheek voor NL huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Let wel op dat als je een samenlevingscontract opstelt waarin je opneemt dat de partner jou helft van de woning erft bij het overlijden. Dat het pas geldt na 6 maanden. Dit is volgens mij wettelijk vastgelegd om gedwongen samenlevingscontracten te voorkomen oid.

Iemand anders kan dat vast beter uitleggen, ik kan me in elk geval nog herinneren dat toen ik een samenlevingscontract afsloot bij onze nieuwbouw woning dat het heel ongunstig was als een van ons binnen een half jaar kwam te overlijden.

@Van der Berg met een huurwoning is het ook minder interessant maar niet helemaal nutteloos. De bezittingen worden na een overlijden verdeeld over de erfgenamen.

Dus stel dat je partner overlijd, jij bent zonder iets geregeld te hebben geen erfgename van jou partner, dan gaan alle bezittingen van je partner dus naar de familie van je partner.

Bij een koopwoning gaat het dus om een groot duur ding, maar denk ook eens aan de auto, spaargeld etc.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07

Je moet het er toch met je partner over blijven hebben inderdaad. Want wat gebeurt er met jou als je partner overlijdt bijvoorbeeld? Standaard gaan al zijn bezittingen naar zijn familie (ook het koophuis waar jij dan ook in zou wonen) dus het niet willen tekenen van een samenlevingscontract is daarmee eigenlijk ook niet willen zorgen voor jou in de meest vervelende situatie die er kan zijn... maar het kan zijn dat je partner hier niet mee bezig is of niet van op de hoogte, dus blijven communiceren.

Wel afspraken willen maken naar niet willen opschrijven klinkt ook een beetje als bindingsangst, met "vertrouwen" als excuus. Je moet ze juist opschrijven om gedoe te voorkomen, niet alleen bij uit elkaar gaan maar ook bij het hierboven genoemde overlijden, want dan heb je immers niets aan mondelinge afspraken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu zoals ik hierboven lees:

1.
De woning zelf zouden we als 50/50 inbrengen, en dan zoveel mogelijk van de inboedel gezamenlijk.
Maar wat ik vooral als eigen/ persoonlijke spullen zijn die van emotionele waarde niet perse geld.
Stel mijn vriend heeft een postzegelverzameling kan je dat als persoonlijk bezit opnemen?
Ik neem een kast mee van thuis omdat ik die heel mooi vind, dat heeft weinig extra inbreng aan de woning zelf.
En de kleine dingen zoals een plant, bestek, etc. ja daarvoor vind ik dat niet nodig.

2.
De belangrijkste reden waarom ik dit inderdaad op papier wil zetten is inderdaad bij ziekte, overlijden, kinderen, etc.
en natuurlijk ook als een van onze ouders een schenking en gift doet dat dit netjes opgeschreven staat.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37

...

Mijn partner heeft enorm veel vertrouwen in onze relaties en gelooft het zo ook wel (natuurlijk). Zelf ben ik meer sceptisch en wil natuurlijk enkele zaken op papier laten zetten.
zoals de eigen inbreng, en wat mijn eigen spullen zijn, etc. Want als het ooit fout loopt, hé.

Maar wanneer stel je het best een samenlevingscontract op? Is dat tussen de overeenkomst en het verlijden van de akte. Of na het tekenen van de officiële akte?
Indien dit los van elkaar staat kan ik mij dan van de koop laten ontbinden?

...
Wellicht snap ik het verkeerd maar jullie houden er meerdere relaties op na en willen een samenlevingscontract? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:00

BTU_Natas

Superior dutchie

Trouwen op maandagochtend onder gemeenschap van goederen, kost een paar tientjes en het regelt alles in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25
Dat "gemeenschap van goederen" moet je trouwens in NL tegenwoordig wel expliciet regelen (volgensmij ook zelfs bij een notaris?). Trouwen of Geregistreerd Partnerschap is in ieder geval niet meer by default in gemeenschap van goederen......

Verder hebben mijn vriendin en ik, toen we in 2012 een huis kochten, wel meteen bij dezelfde notaris ook een samenlevingsovereenkomst en wederzijds testament afgesloten.

Mijn vriendin zou het liefst trouwen / geregistreerd partnerschap doen (destijds nog in gemeenschap van goederen), maar dat triggerde destijds mijn lichte 'bindingsangst' een beetje. En m'n vriendin voelt zich nu met de samenlevingsovereenkomst ook zeker genoeg.

Wat mij betreft is afspraken maken wanneer je samen gaat wonen, maar zeker bij grote zaken zoals een koophuis, kinderen, etc. gewoon een must en zou het eigenlijk wat mij betreft gewoon verplicht moeten worden.

Je kan nog zo veel vertrouwen in elkaar hebben (wat natuurlijk ook erg romantisch klinkt als de liefde pril is), maar zoals hier in dit topic al genoemd met goede vorobeelden, beschermen samenlevingscontract en testament je ook júist tegen gebeurtenissen waarvoor jullie vertrouwen in elkaar, hoe groot ook, nooit zal kunnen helpen.

edit: Overigens, nu er een dochtertje is (inmiddels alweer 5 jaar oud) hebben we al een dusdanige verbinding met elkaar dat ik niet uitsluit dat we ooit nog eens (goedkoop) gaan trouwen of GP doen. Al is het alleen al maar omdat mijn vriendin zo genereus is geweest om ermee in te stemmen dat onze dochter mijn achternaam heeft gekregen. En ons dochtertje zich nu zelf afvraagt waarom mama niet dezelfde achternaam heeft als wij O+

[ Voor 82% gewijzigd door eymey op 08-04-2022 10:38 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1