Spouwmuurventilatie wel of niet nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
Ik zal de situatie even uitleggen. Wij hebben vorig jaar een vrijstaande jaren 30 woning gekocht. Deze woning heeft een spouwmuur. Deze wilde wij mogelijk laten isoleren echter was de spouw te dun en te vervuild dat het isoleren van de bestaande spouwmuur niet mogelijk was. Aangezien we van het gas af wilde (wat uiteindelijk ook gelukt is want we draaien op een lucht/water warmtepomp) moesten we toch wat met muurisolatie gaan doen. Aangezien we de authentieke jaren 30 uitstraling niet verloren wilde laten gaan hebben we er voor gekozen om niet de woning aan de buitenkant te laten isoleren maar om aan de binnenkant voorzetwanden van glaswol en underlayment met gipsplaten te laten zetten. Echter merken we dat ondanks dat de woning goed is geïsoleerd dat er nog wat tocht uit de stopcontacten komt. Doordat er om de twee meter grote ventilatierooster in het buitenblad zitten (zie foto) is er heel veel luchtcirculatie in de spouw. We hebben er voor gekozen om de woning in zijn geheel opnieuw te laten voegen (uithakken is bijna klaar) en we hebben nu de kans om zonder dat er kleurverschil optreed de ventilatieroosters dit te laten voegen. Maar is dit verstandig? En kan dit kwaad? Tussen de oude binnenmuur en de voorzetwand zit ook een kleine luchtspouw en 12cm glaswol. Daarnaast hebben we een WTW installatie in de woning aan laten leggen dus ik wil zo min mogelijk "lucht lekkage" hebben met buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exN88Z8IFVPYUBpIPC_qc6hkHlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uV8t7mVG8PAUiIsRO1rtIAvk.jpg?f=fotoalbum_large

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vraag me dan als eerste af hoe je die stopcontacten hebt gemaakt. Dat hoort gewoon luchtdicht te zijn. Ik denk dat je probleem daar zit.

Die ventilatie zit er omdat baksteen niet waterdicht is en bij regen deze kunnen verzadigen en er vocht doorheen kan komen. De lucht in de spouw voert dit vocht weer af.

Dichtzetten is een optie maar vocht kan dan een stuk moeilijker weg en allerlei problemen veroorzaken, zoals vochtdoorslag (gele vlekken, schimmel op binnenmuren) of houtrot (kozijnen, vloerbalken, etc).

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 06-04-2022 18:38 ]

• Sunri5e
Sethro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:35:
Ik vraag me dan als eerste af hoe je die stopcontacten hebt gemaakt. Dat hoort gewoon luchtdicht te zijn. Ik denk dat je probleem daar zit.

Die ventilatie zit er omdat baksteen niet waterdicht is en bij regen deze kunnen verzadigen en er vocht doorheen kan komen. De lucht in de spouw voert dit vocht weer af.

Dichtzetten is een optie maar vocht kan dan een stuk moeilijker weg en allerlei problemen veroorzaken, zoals vochtdoorslag (gele vlekken, schimmel op binnenmuren) of houtrot (kozijnen, vloerbalken, etc).
De installateur gaat andere dozen achter de stopcontacten plaatsen die luchtdicht zijn. Echter wil ik het liefste dat er ook zo min mogelijk circulatie van lucht achter zit want stilstaande lucht isoleert ook.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:39
Als je spouw vervuild is en daarom niet kan worden gevuld dan zou ik dit niet dichtsmeren. Dan is er kans op vochtdoorslag, wat weliswaar achter je voorzetwand zal blijven dus onzichtbaar. Maar toch.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sethro
Sunri5e schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:42:
[...]

De installateur gaat andere dozen achter de stopcontacten plaatsen die luchtdicht zijn. Echter wil ik het liefste dat er ook zo min mogelijk circulatie van lucht achter zit want stilstaande lucht isoleert ook.
Je isolatie hoort natuurlijk ook luchtdicht te zijn. Dus probleem zit niet alleen in de dozen maar ook daarachter.

• Sunri5e
Sethro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:58:
[...]

Je isolatie hoort natuurlijk ook luchtdicht te zijn. Dus probleem zit niet alleen in de dozen maar ook daarachter.
Klopt. Maar waarschijnlijk is er door ruimtegebrek een gat in de isolatie gemaakt om de stopcontactdozen kwijt te kunnen.

• Sethro
Ja maar daarachter zit ook nog de binnenmuur. Die zou dicht moeten zijn. En dan (dunnere laag) isolatie. Met underlayment en gipsplaat zou een inbouwdoos van 4cm maar 2cm uitsteken. Dan blijft er nog 10cm isolatie over.

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 06-04-2022 21:18 ]

• Sunri5e
Maar even terug komende op mijn vraag. De stootvoegen dichtzetten is geen goed idee?

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
Sunri5e schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:57:
Maar even terug komende op mijn vraag. De stootvoegen dichtzetten is geen goed idee?
Correct, erg slecht idee met grote kans op vochtprobleem.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sunri5e schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:42:
[...]

Dat is wat spouwmuurisolatie doet volgens mij. Het is ook niet zo duur, ik zou het gewoon laten doen (na de stopcontacten, want die parels gaan daar ook door de kieren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12
Marzman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 06:40:
[...]

Dat is wat spouwmuurisolatie doet volgens mij. Het is ook niet zo duur, ik zou het gewoon laten doen (na de stopcontacten, want die parels gaan daar ook door de kieren).
Dat kan dus niet

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nou als hij zegt dat het nu tocht door de stopcontacten zitten daar gaten. Ik vond na het vullen overal parels, in de tuin, op de ramen geplakt, soms binnen, in de kruipruimte.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1