Vraag

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-12 21:33
In het kort zonder super gevoelige informatie te posten een kleine intro. Ik ben 30 jaar en mijn hoogst genoten opleiding is een niveau 3 grafische opleiding als DTP-er. AL heb ik hier al jaren geen werk in verricht en doe ik slechts hier en daar de odd job voor familie.

Na door immuunsysteem problemen sinds medio 2018 uit de running voor regulier werk geweest te zijn geweest zou ik graag weer aan de slag gaan in werk wat beter bij mij past.

Door mijn vrijwilligers werk bij een lokale kringloop in de technische dienst zit ik al een tijdje te denken of er leuke werk leer trajecten te vinden zijn in de techniek. Denk hierbij aan installatie, elektra, cad (erg paradoxaal zoals je later zult lezen) maar ook helpen in de energie transitie lijkt me erg interessant.

Het liefst zou ik iets doen waarmee ik ook wel eens buiten kom. Aangezien een van de redenen dat ik niet meer als graficus werk is dat ik niet de hele dag achter een scherm wil zitten. Gamen of foto's bewerken is leuk maar daar houdt het bij wel ook een beetje op denk ik.

Wat zouden richtingen zijn waarin jullie adviseren te kijken?

Beste antwoord (via Chrisuu01 op 13-04-2022 13:21)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:51
Probeer te zoeken naar vacatures voor hulp monteur, dan is het vaak geen probleem als je geen ervaring hebt. Je kan dan mooi leren van een ervaren kracht, en verdient gewoon al geld. Vaak kun je dan als je het goed oppakt doorstromen naar volwaardig monteur.

Zelf werk ik in de energiesector, maar dat loopt van laadpalen tot waterstof maar ook de “ouderwetse” brandstof dispensers. Enorm gevarieerd, en je kunt er altijd in doorleren omdat de markt enorm snel veranderd en door evolueert. Maar zolang je de juiste houding hebt en je wilt werken en je kan werken dan heb je binnen no time een baan.

En de eerste baan in de techniek is het moeilijkste als zij instromer. Met 2 a 3 jaar ervaring heb je de banen op dit moment voor het uitzoeken. Dus mocht het eerste niet direct wat zijn, zet even door en je kan daarna makkelijker een overstap maken. Zolang je maar een “bewijs” hebt dat je technisch en handig bent.

Succes met je zoektocht!

Alle reacties

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een oud collega van mij bracht als CAD tekenaar bij de gemeente allerlei systemen in kaart. Dus ging steeds op pad om dingen in te meten en tekende dat later met AutoCAD.

Dus je hoeft niet per se de hele dag achter een scherm te zitten dan. Qua leertrajecten heb ik geen idee. Mijn vader bood deze vroeger zelf aan via zijn bedrijf (kreeg hij subsidie voor), maar dat bestaat allemaal al een tijd niet meer. Zelf ben ik - na 5 jaar technisch tekenen - de IT in gegaan als developer (zit wel heel lang achter diverse schermen).

Wellicht kun je brieven versturen naar kleinere bedrijven (open sollicitatie) die tekenaars zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 06-04-2022 17:42 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Chrisuu01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:21:

Door mijn vrijwilligers werk bij een lokale kringloop in de technische dienst zit ik al een tijdje te denken of er leuke werk leer trajecten te vinden zijn in de techniek. Denk hierbij aan installatie, elektra, cad (erg paradoxaal zoals je later zult lezen) maar ook helpen in de energie transitie lijkt me erg interessant.

Als je richting de techniek wilt gaan dan zou je kunnen kijken of er opleidingstrajecten te vinden zijn als installateur voor zonnepanelen of (wel iets technischer) warmtepompen, of kijken of je een bredere BBL-opleiding in de elektrotechniek wilt doen zodat je wel gewoon lekker aan de slag kan gaan.

In ieder geval werk genoeg voor de komende jaren!

Je zou natuurlijk ook een belletje kunnen doen naar de lokale installateur met de vraag of je een dag mee zou mogen lopen, geen idee of ze dat doen maar het is het proberen waard.

Wel zoeken ze vaak mensen die echt van aanpakken houden dus als je even stil hebt gestaan zal het in eerste instantie wel even wennen zijn, zeker als je ook meer fysiek aan de slag gaat.

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Chrisuu01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:21:
Het liefst zou ik iets doen waarmee ik ook wel eens buiten kom. Aangezien een van de redenen dat ik niet meer als graficus werk is dat ik niet de hele dag achter een scherm wil zitten. Gamen of foto's bewerken is leuk maar daar houdt het bij wel ook een beetje op denk ik.

Andere optie zou b.v. iets in de geotechniek of landmeetkunde (geodesie) kunnen doen, beide weer iets heel anders maar je bent wel bezig met technische tekeningen en je zult genoeg in de buitenlucht komen te werken.

• Chrisuu01
Lethalis schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:40:
Een oud collega van mij bracht als CAD tekenaar bij de gemeente allerlei systemen in kaart. Dus ging steeds op pad om dingen in te meten en tekende dat later met AutoCAD.

Dus je hoeft niet per se de hele dag achter een scherm te zitten dan. Qua leertrajecten heb ik geen idee. Mijn vader bood deze vroeger zelf aan via zijn bedrijf (kreeg hij subsidie voor), maar dat bestaat allemaal al een tijd niet meer. Zelf ben ik - na 5 jaar technisch tekenen - de IT in gegaan als developer (zit wel heel lang achter diverse schermen).

Wellicht kun je brieven versturen naar kleinere bedrijven (open sollicitatie) die tekenaars zoeken.
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er voor een deel tegenwoordig constructies die hier vaag op lijken binnen het doelgroepregister. Zij het subsidie van de loonkosten als de grotere of vergoeding van het opleidingstraject.
00.0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:29:
[...]

Als je richting de techniek wilt gaan dan zou je kunnen kijken of er opleidingstrajecten te vinden zijn als installateur voor zonnepanelen of (wel iets technischer) warmtepompen, of kijken of je een bredere BBL-opleiding in de elektrotechniek wilt doen zodat je wel gewoon lekker aan de slag kan gaan.

In ieder geval werk genoeg voor de komende jaren!

Je zou natuurlijk ook een belletje kunnen doen naar de lokale installateur met de vraag of je een dag mee zou mogen lopen, geen idee of ze dat doen maar het is het proberen waard.

Wel zoeken ze vaak mensen die echt van aanpakken houden dus als je even stil hebt gestaan zal het in eerste instantie wel even wennen zijn, zeker als je ook meer fysiek aan de slag gaat.
De warmtepompen hebben denk i wel mijn voorkeur al is het maar omdat ik ook best wel flinke hoogtevrees heb. In middels mails gestuurd naar deze initiatieven, https://iwnederland.nl/techniekopleidingen/ , https://www.werkenbijeneco.nl/bedrijfsschool . Dit op aanraden van een famililied die werk doet voor de Gasunie.

[ Voor 37% gewijzigd door Chrisuu01 op 12-04-2022 15:16 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Chrisuu01 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:58:
[...]
De warmtepompen hebben denk i wel mijn voorkeur al is het maar omdat ik ook best wel flinke hoogtevrees heb.
Hoogtevrees is lastig inderdaad. Ik heb mij - in de tijd dat ik bij mijn vader op de zaak werkte - wel redelijk staande gehouden, maar soms wel met knikkende knietjes als we weer eens op locatie gingen inmeten.

Heb op diverse grote industriële installaties gestaan, bijvoorbeeld op de Amercentrale. Ondanks dat het binnen was, was het zowel claustrofobisch als hoog (if that makes any sense). Oftewel: in de warmte, in de herrie, op 6 hoog ofzo over een rooster lopen waar je doorheen kan kijken, ik ook nog enigszins ineengedoken omdat ik met mijn 1m89 niet goed rechtop kon staan zonder mijn hoofd te stoten aan allerlei andere dingen.

But I survived.

Grap was... heel gedoe om daar binnen te komen, allerlei veiligheidseisen etc. Ging alles helemaal goed. Dat allemaal gehad, daarna een keer buiten met mijn pa een boterham eten... wat denk je? Viel ik daar bijna in een put :') Even niet opletten en je bent aan de beurt.

Maar ja, je zit dan iig niet de hele dag achter een scherm ;) Ik zit liever wél achter een scherm :P Lekker rustig en veilig :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als docent die ook met doelgroepregister-studenten te maken heeft kan ik je wel zeggen: er zijn best wel wat initiatieven om mensen uit deze groep aan het werk te krijgen. Daarvoor is dat doelgroepenregister ook bedoeld uiteindelijk.

Zoals ik vandaag tegen een student zei: "Als je een schroevendraaier vast kunt houden heb je werk. Wanneer je die schroevendraaier ook nog gebruikt om een schroefje los of vast te draaien heb je vast contract."

Uiteraard was dat aardig overtrokken maar het schetst wel een beetje waar bedrijven om zitten te springen. Overal is werk, misschien niet wat je zoekt maar het is er wel.

Ik denk dat je voor jezelf eerst duidelijk moet hebben wát je wilt gaan doen. Daarna een shortlist wáár je dat zou willen doen. Daarna kun je gericht gaan kijken bij die bedrijven. Schroom ook niet om te vertellen wat er voor het bedrijf in zit wanneer ze jou aannemen. Lees je in op de voorwaarden van de gemeente die horen bij het doelgroepenregister. Wanneer jij dit al aan een bedrijf kan mededelen weten ze in ieder geval dat jij je huiswerk gedaan hebt, wat "initiatief nemen" weer goed aantoont.

Acties:
  • Beste antwoord

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:51
Probeer te zoeken naar vacatures voor hulp monteur, dan is het vaak geen probleem als je geen ervaring hebt. Je kan dan mooi leren van een ervaren kracht, en verdient gewoon al geld. Vaak kun je dan als je het goed oppakt doorstromen naar volwaardig monteur.

Zelf werk ik in de energiesector, maar dat loopt van laadpalen tot waterstof maar ook de “ouderwetse” brandstof dispensers. Enorm gevarieerd, en je kunt er altijd in doorleren omdat de markt enorm snel veranderd en door evolueert. Maar zolang je de juiste houding hebt en je wilt werken en je kan werken dan heb je binnen no time een baan.

En de eerste baan in de techniek is het moeilijkste als zij instromer. Met 2 a 3 jaar ervaring heb je de banen op dit moment voor het uitzoeken. Dus mocht het eerste niet direct wat zijn, zet even door en je kan daarna makkelijker een overstap maken. Zolang je maar een “bewijs” hebt dat je technisch en handig bent.

Succes met je zoektocht!

• Chrisuu01
TerminalNL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:32:

Succes met je zoektocht!
Mijn dank zeker voor de laatste alinea. Ik zit op dit moment ook in een proefplaatsing waar ik van het werk dermate treurig wordt. Denk aan terreinen surveilleren en ze netjes houden. Merk dat ik er eigenlijk elke dag met pijn in mijn buik heen ga. Maar dat is in elk geval een ervaring dan van hoe het niet moet. EN hoe ik me al snel kan voelen als ik werk echt systematisch heel naar vind en dan ook nog eens mensen aan moet spreken. Als iemand op het spectrum haha.

Ik bespreek later vandaag met m'n WMO jobcoach wat we nou precies gaan doen op het gebied van werkleer trajecten.
Pagina: 1