"upgrade" van thermostaat zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-06 11:44
Ik weet niet of dit al eens eerder gevraagd is, ik kan er zelf helaas niet zoveel over vinden. Ook is dit een onderwerp waar ik niet zoveel verstand van heb, dus mocht ik iets vergeten te melden hebben dan hoor ik het graag.

Mijn (huur) flatje word verwarmd door een "normale" Intergas hre cv ketel met zo'n standaard ronde Honeywell thermostaat. (al wel eentje met digitaal schermpje).

Nu vraag ik mij af of het zinvol/besparend is om die te vervangen voor een programmeerbare thermostaat. En dan bedoel ik niet een smart geval met allerlei nieuwerwetse wifi toestanden om vanaf Bali je kachel te bedienen, maar gewoon eentje met een weekschema.

Want hoewel ik hem niet vergeet uit te zetten, ik ben bijvoorbeeld niet zo secuur in of dat ding nou om 8 uur, 9 uur of tegen bedtijd uit gaat. En daarbij als je voor een stukje comfort kiest door bijvoorbeeld alvast een half uurtje voordat je normaal uit het werk thuis komt de kachel aan te laten gaan, heft zoiets dan niet weer de besparing van het eerder uitzetten op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:45
Je geeft zelf al antwoord: afhankelijk van hoe je hem instelt kan het helpen. En als je geen regelmatig leven hebt, passen vaste tijden niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Jazeker helpt een programmeerbare thermostaat. Het helpt je zodat je niet zelf de temperatuur omhoog of omlaag vergeet te zetten. En een beetje slimme thermostaat leert ook wanneer hij moet starten met verwarmen zodat het op het gevraagde tijdstip comfortabel is. En sommige stoppen ook iets eerder met verwarmen richting het nachtpunt, aangezien warmte toch wel in de muren blijft hangen.
Dus behalve een stukje comfort en gemak zal het mogelijk ook wel wat gas besparen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Ja gaat je helpen te besparen. Maar kijk even welke ketel je hebt. Mogelijk heb je een niet modulerende thermostaat met een wel modulerende ketel. Dan sws vervangen. Anders, klokthermostaat is beter, met de hand zet je hem snel te lang te hoog.

Haal evt. gewoon een gebruikte Chronotherm van Marktplaats. Deze zijn allemaal zelflerend, als in ik wil het om half 8 20 graden, dan kijkt deze thermostaat hoe lang de ketel daar over doet en past het startmoment de volgende dag gelijk aan indien deze er te lang over doet. Deze zijn er ook in modulerend.

[ Voor 45% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Mijn leven is vrij regelmatig, en ik woon ook alleen dus daar zit gelukkig niet zoveel variatie in.

Waar vind ik of mijn ketel modulerend is? Ik weet dat het ding van 2016 is, maar kan in het boekje zo gauw er niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:04:
Mijn leven is vrij regelmatig, en ik woon ook alleen dus daar zit gelukkig niet zoveel variatie in.

Waar vind ik of mijn ketel modulerend is? Ik weet dat het ding van 2016 is, maar kan in het boekje zo gauw er niks over vinden
Merk en type even hier doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 22:48

FaceDown

Storende factor.

Je vraagt niet om een smart geval met allerlei wifi-toestanden, maar toch zit daarin mogelijk een forse besparing. Met bijvoorbeeld het Tado-systeem, zet je een slimme knop op elke radiator (of je vloerverwarming). Daardoor kun je elke ruimte afzonderlijk regelen en dus ook elke ruimte volledig programmeren. Bijvoorbeeld wil je wellicht op de badkamer 's morgens tussen 7 en 8, 16 graden hebben, maar daarbuiten de rest van de dag uit. Dit bespaart enorm ten opzichte van de hele dat de radiator een klein beetje open.

Wellicht heb je vaste thuiswerkdagen. Die programmeer je in zodat het op je werkplek altijd warm is, maar alleen van 9 tot 17. Etc. Dus je verwarmt alleen waar en wanneer nodig.

Alleen een andere thermostaat gaat je niet tot nauwelijks helpen. De terugverdientijd van zo'n ding zal in elk geval zeer lang zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 06-04-2022 17:11 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Het kan helpen, maar ook tegen je werken! Ik had er ook 1 met vast schema, en die vergat ik regelmatig. Een avondje weg, een dagje weg of simpelweg een vakantie kan ertoe leiden dat hij hierdoor ook aan gaat op ongewenste momenten.

Met een Tado (oid) kan je wel de boel uitzetten vanaf afstand als je ineens denkt (oh shit, ben hem vergeten!). Ik zou de optie niet meteen afschrijven, want vanaf afstand instellen heeft ook wel voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:04:

Een ketel van 2016 moduleert, sowieso op de retourtemperatuur van het CV water. Of je nu een modulerende thermostaat of een aan-uit thermostaat aansluit gaat niet veel uitmaken qua verbruik.

En zet je ketel op 50 graden indien mogelijk. Dat bespaart forst tov de 80 graden waarop die dingen vaak standaard staan.

Nog een leuke: Via Tado kun je het tapwater (douche) op 50 graden zetten ipv 60. Je kan hem dan 1 dag in de week op 60 instellen (bijv zaterdag) om legionella tegen te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door FaceDown op 06-04-2022 17:10 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
FaceDown schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:08:
[...]

Of je nu een modulerende thermostaat of een aan-uit thermostaat aansluit gaat niet veel uitmaken qua verbruik.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Op de ketel staat alleen Intergas hre, het boekje gaat over de Kombi kompakt serie (24/18A , 28/24A , 36/30A , 36/48A ). Het betreft trouwens een 68m2 flatje dus ik verwacht dat mijn ketel wel de lichtste variant zal zijn.

Ik stook alleen de woonkamer, gang en mijn werkkamertje. Woonkamer uitzetten heb ik al eens geprobeerd, maar dan gaat de ketel in een oververhittingsstoring. De ketel staat momenteel op 70 graden cv en 45 voor water. 50 stond hij eerst op, maar dat werkte niet zo goed, dan werd het even warm in huis en meteen daarna erg kil. Wat die legionelle betreft, dit is zo ingesteld door de woningbouw. Ik heb hun daar niet over gehoord, is het beter als dat water toch wat warmer staat?)

[ Voor 12% gewijzigd door mission op 06-04-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:18:
Op de ketel staat alleen Intergas hre, het boekje gaat over de Kombi kompakt serie (24/18A , 28/24A , 36/30A , 36/48A ). Het betreft trouwens een 68m2 flatje dus ik verwacht dat mijn ketel wel de lichtste variant zal zijn.

Ik stook alleen de woonkamer, gang en mijn werkkamertje. Woonkamer uitzetten heb ik al eens geprobeerd, maar dan gaat de ketel in een oververhittingsstoring. De ketel staat momenteel op 70 graden cv en 45 voor water. 50 stond hij eerst op, maar dat werkte niet zo goed, dan werd het even warm in huis en meteen daarna erg kil. Wat die legionelle betreft, dit is zo ingesteld door de woningbouw. Ik heb hun daar niet over gehoord, is het beter als dat water toch wat warmer staat?)
50 graden krijg je geen normaal huis comfortabel mee warm. minimaal 60 is nodig. deze ketel is inderdaad modulerend.

Anders probeer je eerst tegen lage kosten of het wat voor je is:

https://www.marktplaats.n...-chronotherm-4-modulerend

https://www.marktplaats.n...-honeywell-chronotherm-iv

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:18:

70 is te hoog voor een HR ketel. 50 zou toch moeten kunnen. Anders misschien 55 of 60? Kwestie van uitproberen. Eventueel spelen met pompsnelheid. Hoe lager hoe beter in elke geval want bij 70 condenseert de ketel niet en gaat de condens door de schoorsteen naar buiten (aka witte rook).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Vele online experts. Moderne ketels moduleren sowieso. Een modulerende thermostaat verandert daar weinig in. De meeste warmtepompen werken ook gewoon via aan-uit thermostaten.
Sterker nog, als je vloerverwarming hebt dan wil je geen modulatie op je thermostaat want dat maakt de toch al trage verwarming nog veel trager, met meer over en under shoots tot gevolg.

[ Voor 23% gewijzigd door FaceDown op 06-04-2022 17:29 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
FaceDown schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:27:
[...]

Vele online experts. Moderne ketels moduleren sowieso. Een modulerende thermostaat verandert daar weinig in. De meeste warmtepompen werken ook gewoon via aan-uit thermostaten.
Dit zal wel van ketel tot ketel verschillen ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

pennywiser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:28:
[...]

Dit zal wel van ketel tot ketel verschillen ben ik bang.
Nee, alle ketels moduleren. Er is geen ketel die bij aan-uit volle bak aan of uit gaat. Ketels van 20 jaar geleden misschien wel.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
Die op marktplaats is inderdaad niet duur, ik zat al met 150+ bouwmarkt modellen in mijn hoofd. Voor dat geld kan proberen inderdaad wel uit.

Wat de temperatuur betreft; ik kan echt met zekerheid zeggen dat het in huis een stuk behaaglijker is op 70 dan op 50. Misschien dat 60 a 65 nog te proberen is, maar pompsnelheden e.d aanpassen is dan weer niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
cv waterzijdig in laten regelen kan je nog doen, dan komt dat aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
pennywiser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:32:
cv waterzijdig in laten regelen kan je nog doen, dan komt dat aan de orde.
Geen idee wat je daarmee bedoeld eerlijk gezegd. Het spul zou toch al ingeregeld moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:39:
[...]

Geen idee wat je daarmee bedoeld eerlijk gezegd. Het spul zou toch al ingeregeld moeten zijn?
3 dikke topics vol om door te lezen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Kort: nee, vaak kan er nog veel afgesteld worden. Doorstroom tempo radiatoren, en aan de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 15:59
pennywiser schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:24:
[...]

50 graden krijg je geen normaal huis comfortabel mee warm. minimaal 60 is nodig. deze ketel is inderdaad modulerend.

Anders probeer je eerst tegen lage kosten of het wat voor je is:

https://www.marktplaats.n...-chronotherm-4-modulerend

https://www.marktplaats.n...-honeywell-chronotherm-iv
50 kan prima, draai hier de he winter al op, terwijl t hier niet bijzonder goed geisoleerd is oid (niets extra's gedsaan iig sinds 89 )

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kijk eerst eens of je huidige thermostaat wel met een draadje zit aangesloten.
Intergas heeft in een aantal ketels standaard rf zitten.
Staat er wireless op je thermostaat?

En op 50 of 60 of 70 graden stoken is voor iedereen anders. Bij de één duurt het te lang bij de ander krijg je helemaal niet op temperatuur of het werkt prima.
Dus experimenteren, bij mij staat de max temperatuur op 70.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
edsandje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:32:
Kijk eerst eens of je huidige thermostaat wel met een draadje zit aangesloten.
Intergas heeft in een aantal ketels standaard rf zitten.
Staat er wireless op je thermostaat?

En op 50 of 60 of 70 graden stoken is voor iedereen anders. Bij de één duurt het te lang bij de ander krijg je helemaal niet op temperatuur of het werkt prima.
Dus experimenteren, bij mij staat de max temperatuur op 70.
De huidige thermostaat zit met twee draadjes vast, overigens zitten er naast die draadjes een sticker met on/off. Het is zo’n standaard Honeywell rond ding met schermpje.

Lijkt er dus op dat ik een niet modulerende heb, wat dat betreft zou ik misschien sowieso maar eens een andere monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mission schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:03:
[...]

De huidige thermostaat zit met twee draadjes vast, overigens zitten er naast die draadjes een sticker met on/off. Het is zo’n standaard Honeywell rond ding met schermpje.

Lijkt er dus op dat ik een niet modulerende heb, wat dat betreft zou ik misschien sowieso maar eens een andere monteren
Kun je doen, maar een besparing gaat het je niet opleveren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 20:32

-tom-562

Oliesjeik

De grootste besparing gaat hem wss zitten in functies zoals geofencing/op afstand uitzetten.
Ik heb voor de winter onze programmeerbare Honeywell thermostaat vervangen voor een Tado. Toevallig ook bij een Intergas ketel (van 3 jaar oud). We hadden de Honeywell met een schema geprogrammeerd, opzich handig, alleen moesten we die handmatig utizetten als we b.v. in het weekend overdag weg gingen.
Met de Tado gaat dat vanzelf of kan ik het via m'n telefoon doen.

Overigens krijg ik ons huis (deze winter althans) prima op temperatuur met een aanvoertemperatuur van 45 graden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Een thermostaat met een schema is altijd wel een optie. Dit is echter ook afhankelijk van je CV installatie.
Zit er op je radiatoren thermostatische kranen of normale? Indien het normale kranen zijn dan zal je besparing nauwelijks merkbaar zijn.
Heb je wel thermostatische kranen, dan zou je kunnen kijken naar slimme radiatorknoppen zodat ieder ruimte afzonderlijk aan te sturen is.
Dan is het ook nog eens de vraag groot genoeg zijn met voldoende vermogen om een ruimte in een korte termijn op te warmen.

Ik zou eerst beginnen met het tunen van je CV ketel en het waterzijdig inregelen van je radiatoren. de meeste winst zit daar. Daar hebben we een heel topic over.
Als jouw aanvoertemperatuur op 75 graden zit, kan je kijken of deze naar 50 kan en of je ruimtes nog steeds warm blijven. Pompsnelheid minderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
com2,1ghz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:40:
Een thermostaat met een schema is altijd wel een optie. Dit is echter ook afhankelijk van je CV installatie.
Zit er op je radiatoren thermostatische kranen of normale? Indien het normale kranen zijn dan zal je besparing nauwelijks merkbaar zijn.
Heb je wel thermostatische kranen, dan zou je kunnen kijken naar slimme radiatorknoppen zodat ieder ruimte afzonderlijk aan te sturen is.
Dan is het ook nog eens de vraag groot genoeg zijn met voldoende vermogen om een ruimte in een korte termijn op te warmen.

Ik zou eerst beginnen met het tunen van je CV ketel en het waterzijdig inregelen van je radiatoren. de meeste winst zit daar. Daar hebben we een heel topic over.
Als jouw aanvoertemperatuur op 75 graden zit, kan je kijken of deze naar 50 kan en of je ruimtes nog steeds warm blijven. Pompsnelheid minderen etc.
Radiatoren zijn allemaal gewone kranen. Of afzonderlijk aansturen mogelijk is betwijfel ik, als ik nu bijvoorbeeld de woonkamer radiatoren dichtdraai dan gaat de ketel in storing omdat hij zn warmte niet kwijt kan.

En 50 graden heb ik geprobeerd, maar dat werkte dus niet. Maar allicht dat zoiets na afstellen veranderd natuurlijk. Echter heb ik die topic start al even doorgelezen, maar dat zag er voor mij al erg ingewikkeld uit.

En gezien het een huurwoning betreft zal ik er ook wel niet al te veel aan mogen sleutelen of prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remeha iSense werkt in de praktijk ook erg goed met jouw ketel. Over het algemeen zelfs beter dan Honeywell thermostaten.

Temperatuur hoef je eigenlijk niet te beperken met dat ding, begint laag met vragen en mocht je ketel dreigen te pendelen terwijl je ruimte nog niet op temperatuur is gaat de vraagtemperatuur gewoon mee. Dat is waar een iSense afwijkt van een Honeywell thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:59
Je hoeft niet te sleutelen aan de radiatoren. Het is een afstel ring waar je aan draait. Niks wat zou uit mogen maken voor de verhuurder.
Woonkamer radiatoren zijn meestal geen thermostaat kranen. Is ook niet nodig want the thermostaat meet in de woonkamer en schakelt zelf uit. Thermostaat kranen zullen wel in de rest van het huis zitten.

Zelf heb ik een slimme van Plugwise en voor mij is het ideaal in combinatie met Domtica( specifiek Homeassistant) die ook bij houdt of ik thuis ben. Zodra we weg gaat de CV automatisch naar 17 graden. Scheelt ook weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Ik zal dat topic eens aandachtig doorlezen, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik daar uit ga komen (nogal tweakers onwaardig, I know, maar meten en getallen en dergelijke zijn echt niet mijn ding helaas)
Temperatuur hoef je eigenlijk niet te beperken met dat ding, begint laag met vragen en mocht je ketel dreigen te pendelen terwijl je ruimte nog niet op temperatuur is gaat de vraagtemperatuur gewoon mee. Dat is waar een iSense afwijkt van een Honeywell thermostaat.
Misschien zou het water dan ook minder heet kunnen? Want wat er nu gebeurt lijkt wel op pendelen. het is steeds eventjes warm, word dan koud en dan weer eventjes warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Ik kan je de Tado thermostaat van harte aanraden want het schema instellen is makkelijk en wat ook heel fijn is, is dat je een verwarming kan aanzetten voor XX minuten/uren. daarna schakelt ie automatisch terug op je weekschema.

Ook al kost deze best wel wat, je hebt de bedrade versie nodig namelijk, vind ik het echt een heel fijn en makkelijk product.
Na 5 jaar Tado vind ik die programeerbare, en tevens ook dure, honeywell thermostaten hopeloos ouderwets.
mission schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:17:
[...]

Misschien zou het water dan ook minder heet kunnen? Want wat er nu gebeurt lijkt wel op pendelen. het is steeds eventjes warm, word dan koud en dan weer eventjes warm
Klinkt als pendelen ja, hij kan z'n warmte niet goed kwijt en de retour temperatuur loopt te hoog op.
De aanvoer temperatuur zou ik omlaag brengen en niet vergeten dat je NIET al je kranen dicht moet zetten.

De ketel instellingen aanpassen zou gewoon moeten kunnen/mogen ook in een huurhuis, jij betaald immers de energie rekening. Noteer wel eerst de oude waardes. Terug naar fabrieksinstellingen kan altijd nog.

En het youtube kanaal van John Visser is goud:
Tips & Trucs #40 Belangrijke tip voor als je een Intergas cv-ketel hebt

Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30 cw5 cv-ketel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mission schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:17:
Ik zal dat topic eens aandachtig doorlezen, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik daar uit ga komen (nogal tweakers onwaardig, I know, maar meten en getallen en dergelijke zijn echt niet mijn ding helaas)

[...]

Moet je gewoon laten doen dat cv tunen. Vorig jaar zat er in onze gemeente subsidie op. Loop eens binnen bij een energiewinkel in je buurt of bel de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
[...]

Sterker nog, als je vloerverwarming hebt dan wil je geen modulatie op je thermostaat want dat maakt de toch al trage verwarming nog veel trager, met meer over en under shoots tot gevolg.
Ik heb het al 3 jaar draaien en dat gaat vanzelf over. Tado is zelflerend en krijg dit door.
Ik draai de VVW thermostaat nog wel eens een graad of 2 hoger in een koude week, dat moet ie wel doorkrijgen en dat duurt soms 2-3 dagen maar echt flinke overshoots merk ik niet.

"warmtepompen werken ook gewoon via aan-uit thermostaten" klopt en dat moet ook, die werken ook aan/uit of open/dicht, een cv ketel kan wel moduleren (meer of minder gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:50:
[...]

Ik heb het al 3 jaar draaien en dat gaat vanzelf over. Tado is zelflerend en krijg dit door.
Ik draai de VVW thermostaat nog wel eens een graad of 2 hoger in een koude week, dat moet ie wel doorkrijgen en dat duurt soms 2-3 dagen maar echt flinke overshoots merk ik niet.

"warmtepompen werken ook gewoon via aan-uit thermostaten" klopt en dat moet ook, die werken ook aan/uit of open/dicht, een cv ketel kan wel moduleren (meer of minder gas).
Tado is bij mij behoorlijk hardleers. Ik heb het idee dat ze dat systeem slimmer laten voordoen dan het eigenlijk is. Bijv 'vroege start' werkt niet, al jaren niet als je online gaat zoeken. Hier begon hij uren te vroeg met verwarmen met een enorm hoog verbruik tot gevolg. Bijna iedereen heeft er last van.

Warmtepompen kunnen ook moduleren. Beter dan de meeste ketels zelfs. Maar daar hebben ze dus geen modulerende thermostaat voor nodig. Ik ben nu met Tado in overleg om dat rare moduleren op de vloerverwarming eruit te krijgen. Als de temperatuur bereikt is gaat Tado nog eens 2 uur de tijd nemen om van 100% terug naar 0 te gaan. Zelfde maar dan andersom met opwarmen. Nee, echt slim is Tado niet te noemen, maar als je het zelfd goed afstelt werkt het prima.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:29
Vele online experts. Moderne ketels moduleren sowieso. Een modulerende thermostaat verandert daar weinig in.
De warmtevraag komt van je thermostaat. Hoe kan je ketel nu weten of hij moet moduleren of niet?

Bij dit soort claims zou ik wat meer onderbouwing verwachten dan een verwijzing naar naamloze experts op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 18:33
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:16:
[...]

De warmtevraag komt van je thermostaat. Hoe kan je ketel nu weten of hij moet moduleren of niet?

Bij dit soort claims zou ik wat meer onderbouwing verwachten dan een verwijzing naar naamloze experts op het internet.
Hij kijkt naar het verschil in temperatuur van het water wat retour komt van de radiatoren, als dat heel klein is heeft het geen zin volle bak te gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:16:
[...]

Die ketel begint gewoon laag met stoken en voert in stapjes het vermogen op om de ingestepde temperatuur te bereiken totdat de thermostaat geen warmte meer vraagt.
Enige wat een modulerende thermostaat toevoegt is de temperatuur beperken op wat de thermostaat denkt dat nodig is.

En dat laatste is ook meteen de zwakte bij modulerende thermostaten: OpenTherm. Het zou een universeel open protocol moeten zijn, maar om te beginnen is het niet open. Komt bij dat er meerdere versies van het protocol zijn en niet elke ketelfabrikant alle parameters ondersteunt.
Dat laatste is iets waar ik Honeywell in het verleden om heb vervloekt en waarom er hier een Remeha iSense thermostaat aan een Intergas ketel hangt. Inmiddels zou Honeywell wel beter moeten regelen dan 12 jaar geleden.

Wat je nu hebt is een wildgroei van "slimme" thermostaten van spelers die net komen kijken. Regelstrategie en ketel-quirks waar Honeywell al 30 jaar aan werkt denken ze wel even zelf te kunnen maken in korte tijd, en daardoor krijg je dus gekke regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MIjn eerste vraag is of je inclusief of exclusief GWE huurt. Indien inclusief kost het je alleen maar geld en scheelt het de verhuurder uitgaven. Da's niet handig - in dat geval zou ik eerst eens de verhuurder bellen of ze niet gewoon een klokthermostaat kunnen sturen en jij de rest van de ketel bijstellen.

Betaal je je gas los: dan klokthermostaat (kan prima op die ketel, hebbemzellufook :P ) er op en de ketel bijregelen. Waterzijdig inregelen kun je dan ook overwegen, net als de rest van de hier gegeven tips :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Ik huur exclusief, al is mijn verhuurder wel aardig in de marketing qua verduurzamen enzo dus misschien moet ik er sowieso es een belletje aan wagen.

Voor zo'n smart geval voel ik eerlijk gezegd nog niets, liever houd ik het nog even bij het "domme". Het idee van een klokthermostaat staat mij wel aan. Ik zag op marktplaats dat zowel de Honeywell Vision als de Isense voor zo'n 20 a 30 euro te vinden zijn dus om die kosten hoeven we het in elk geval niet te laten.

Ik heb vanmiddag gekeken wat waterzijdig inregelen zou kosten bij de installateur die de CV aangelegd heeft en beheert hier en die vraagt er 463 euro voor. En blijkbaar moeten alle radiatorkranen dan ook vervangen worden. En ik geloof niet dat dat bij die bijna 500 euro inbegrepen was, al weet ik dat niet zeker.

Ik geloof jullie direct dat het gunstig en besparend is, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dat terug ga verdienen of terug ga zien. Ik ben niet van plan een jaar of 10 hier te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sjaakwortel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:19:
Hij kijkt naar het verschil in temperatuur van het water wat retour komt van de radiatoren, als dat heel klein is heeft het geen zin volle bak te gaan stoken.
Dat betekent dat de installatie niet genoeg warmte kwijt kan. Is dat omdat de woning bijna op temperatuur is, of omdat de aanvoertemperatuur veel te laag is (of de pompsnelheid veel te hoog)? Zonder meting van de ruimtetemperatuur moet zo'n ketel dat proefondervindelijk bepalen.

Het lijkt me dat je veel beter kunt sturen met een goede meting van de ruimtetemperatuur. Maar ik geloof onmiddelijk dat er 'slimme' thermostaten zijn die dommer zijn dan de ketel. Zelf heb ik heel slechte ervaringen met een 'aan/uit' thermostaat, maar inderdaad wel op een ketel van de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:12:
[...]

Dat betekent dat de installatie niet genoeg warmte kwijt kan. Is dat omdat de woning bijna op temperatuur is, of omdat de aanvoertemperatuur veel te laag is (of de pompsnelheid veel te hoog)? Zonder meting van de ruimtetemperatuur moet zo'n ketel dat proefondervindelijk bepalen.

Het lijkt me dat je veel beter kunt sturen met een goede meting van de ruimtetemperatuur. Maar ik geloof onmiddelijk dat er 'slimme' thermostaten zijn die dommer zijn dan de ketel. Zelf heb ik heel slechte ervaringen met een 'aan/uit' thermostaat, maar inderdaad wel op een ketel van de vorige generatie.
Wat maakt het uit voor de ketel? Als het water warm terug komt dan kan het vermogen omlaag. Of dat is omdat de ruimte bijna op temperatuur is, iemand de knop heeft dichtgedraaid of er een veel te klein afgiftesysteem ligt zal de ketel aan zijn retour roesten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FaceDown schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:22:
Wat maakt het uit voor de ketel? Als het water warm terug komt dan kan het vermogen omlaag. Of dat is omdat de ruimte bijna op temperatuur is, iemand de knop heeft dichtgedraaid of er een veel te klein afgiftesysteem ligt zal de ketel aan zijn retour roesten.
Nee. Als het afgiftesysteem te klein is moet de aanvoertemperatuur (en daarmee het vermogen) namelijk omhoog. Zoals eerder door iemand anders uitgelegd kom je er uit als de ketel juist omhoog gaat in zijn vermogen (totdat de warmtevraag in zijn geheel stopt), maar eigenlijk ben je proefondervindelijk aan het bepalen wat de warmtevraag is, in plaats van dat je het minimale vermogen kunt leveren voor de gewenste situatie.

Ongetwijfeld kán het, en ongetwijfeld zijn er slimme thermostaten die niet zo slim zijn als de ketel die ze aansturen, maar ik ben niet overtuigd dat aan/uit beter is dan een goede thermostaat (en ik probeer de mijne altijd van hetzelfde merk als de ketel te kiezen, dan lijkt de kans op dit soort oorlogjes het kleinst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

The Eagle schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:38:
MIjn eerste vraag is of je inclusief of exclusief GWE huurt.
Dat wordt doorgaans verrekend, Zou mooi zijn om het dag en nacht 25 graden te hebben zonder dat het iets extra's kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
https://energiebesparen.h...en/Product/Round-Wireless

Ik had in mijn oude huurflat deze Honeywell geïnstalleerd met wifi (hoort nog een ontvangst module bij) heel makkelijk zelf te doen. Vanaf de app kun je een werkprogramma instellen en de thermostaat op afstand bedienen. Helemaal prima..

Ik woon nu in een koopwoning met warmtepomp dus ik heb er niks meer aan..mocht je in de buurt van Amsterdam wonen mag je het kosteloos ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
MemeMaster schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:11:
https://energiebesparen.h...en/Product/Round-Wireless

Ik had in mijn oude huurflat deze Honeywell geïnstalleerd met wifi (hoort nog een ontvangst module bij) heel makkelijk zelf te doen. Vanaf de app kun je een werkprogramma instellen en de thermostaat op afstand bedienen. Helemaal prima..

Ik woon nu in een koopwoning met warmtepomp dus ik heb er niks meer aan..mocht je in de buurt van Amsterdam wonen mag je het kosteloos ophalen.
Thanks, dat is een eindje uit de buurt en ik ben al voorzien, maar waardeer het aanbod :)

Ik heb inmiddels een gebruikte Remeha Isense liggen, maar nog geen tijd gehad deze te monteren.
Pagina: 1