Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:09
Wat is gebruikelijk m.b.t. het moment van het betalen van de kosten van je hypotheekadviseur? Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat zij (onafhankelijk adviseur) de kosten via de notaris vergoed zou krijgen, ook aangezien ik een klein beetje eigen geld inleg. Nu stuurt ze echter al een eindafrekening omdat ze niet kan/wil (?) wachten op 15 juni (overdrachtsdatum). Was er een klein beetje verbaasd over, maar misschien is het wel gebruikelijk om het zo te doen? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De hypotheekadviseur stelt een advies op en doet de hypotheek aanvraag. Zodra deze rond is en getekend wordt deze naar de notaris gestuurd. Volgens mij is daarmee het werk van de adviseur afgerond en zal hiervoor uiteindelijk een factuur gestuurd worden.
Dit staat los van het verdere proces bij de notaris.

In sommige gevallen kan het 6+ maanden duren voordat de overdracht plaats vindt.
Meestal factureer je in de maand nadat de werkzaamheden gedaan zijn:

https://www.belastingdien...bijhouden/facturen_maken/
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
Zover ik weet vrij gebruikelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Viper® op 06-04-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Wat stond er in haar offerte? Kan me voorstellen dat de gemiddelde hypotheekadviseur niet gaat wachten tot wanneer er overdracht is geweest. Dat kan bv bij nieuwbouw nogal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ligt er aan wat je afspreekt met je adviseur. Laatst keer ging het bij ons via de notaris. Mijn zus kocht in dezelfde tijd en heeft het "direct" afgetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hangt inderdaad wat je afspreekt in de Opdracht tot Dienstverlening. Bij mij was het 2x via de notaris maar dit waren geen nieuwbouwwoningen, de passering was binnen een paar maanden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 11:36
Bij ons wordt dat via de notaris bij de overdracht geregeld. Dat duurde op moment van het tekenem van de offerte nog 6 maanden. We hebben een hypotheek bij een grote bank, dus ik gok dat het voor hun geen probleem is om even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 17:09
Ok helder, bedankt. Wisselt dus. We hadden hier niet echt heldere afspraken over gemaakt maar er staat ook niets over in de opdracht tot dienstverlening of in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als er niets in de voorwaarden staat is het wat lastig, ik zou er even een belletje aan wagen.

Op zich is nog niet alles 100% rond, dus zou ook liever niet alles al afrekenen. Zo had ik in de laatste week voor overdracht nog een paar keer contact met m'n adviseur om wat zaken te laten regelen die niet helemaal goed leken te gaan. Toch handig als je nog niet alles afgerekend hebt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

Croga

The Unreasonable Man

Viper® schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:08:
De hypotheekadviseur stelt een advies op en doet de hypotheek aanvraag. Zodra deze rond is en getekend wordt deze naar de notaris gestuurd. Volgens mij is daarmee het werk van de adviseur afgerond en zal hiervoor uiteindelijk een factuur gestuurd worden.
Dit staat los van het verdere proces bij de notaris.
Behalve dat de hypotheek pas daadwerkelijk rond is als de overdracht geweest is. Tot die tijd heeft de hypotheekadviseur wel degelijk een taak. Vandaar ook dat de hypotheekadviseur pas betaald krijgt via de notaris; dat is namelijk het punt dat de hypotheek rond is. Niet eerder en niet later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Heeft de adviseur haar afgesproken taken uitgevoerd? Ik kan me voorstellen dat haar werk simpelweg succesvol is afgerond als er een definitieve hypotheekofferte van de bank ligt.
Er is dan geen reden om haar langer op haar geld te laten wachten. De notaris heeft in principe niets met de dienst van de adviseur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:52
Barrycade schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:08:
Wat stond er in haar offerte? Kan me voorstellen dat de gemiddelde hypotheekadviseur niet gaat wachten tot wanneer er overdracht is geweest. Dat kan bv bij nieuwbouw nogal duren.
Bij nieuwbouw gaat dat juist heel snel. Er is namelijk geen overdracht. Er is een aanneemovereenkomst en leveringsakte en zodra de hypotheek rond is ga je dan naar de notaris om alles te tekenen en op dat moment gaat ook je hypotheek in.

Maar in ons geval stuurde de hypotheekadviseur ook gewoon zelf een factuur die we los moesten betalen, Dat liep niet via de notaris.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
Hier eerst de factuur zelf betaald en daarna via de notaris (bij overdracht) het geld weer terug gestort gekregen vanuit de hypotheek.
Pagina: 1