Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pimhensenmk1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Vanwege een grote verbouwing welke ik gestart ben afgelopen jaar volg ik dit forum met veel plezier. Fantastisch om te zien hoeveel kennis en kunde hier te vinden is. Dank aan een ieder die dit deelt met anderen!

Ikzelf heb een vraag over een nieuwe WTW installatie die ik ga aanleggen met een Zehnder WHR 930. Hopelijk kunnen jullie hiermee helpen.

Ik heb een eerste leidingenplan gemaakt, maar ben niet zeker of ik op de goede weg ben. Daarnaast worstel ik met de posities van geluiddempers en diameter leidingen.

1) Heeft iemand feedback op het leidingenplan? Welke diameters zijn jullie advies?

2) Welke positie is handig om geluiddempers te plaatsen?

3) Is er een minimale afstand tussen 2 dakdoorvoeren?

Algemene info:
- Diameters heb in nog niet bekeken, locaties toe- en afvoer, etc. is gebaseerd op foruminfo welke ik kon vinden. Ligging v/d leidingen moet ik zelf bepalen.
- Basisidee leidingenstelsel WTW: vanaf de unit een rond 180mm leiding opsplitsen in boven en beneden leiding. Hierop aansluitingen maken van rond ..mm naar de betreffende vertrekken. Voor de vertrekken op de begane grond zullen afvoer en toevoer leiding door HSB wand moeten lopen.

Tekening:
- links boven is een aanbouw/verdiepingsvloer HSB
- gearceerde is verlaagd plafon
- bestaande bouw is beton vloeren en stenen muren

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RG2IUdEIyyZUlv0V67ChBdr79fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZcq0pw8aEviEplEArzDxlta.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Als je aan het bouwbesluit moet voldoen dan is er een minimale afstand tussen de aan- en afvoer. In andere landen zijn gecombineerde aan- en afvoer buizen toegestaan. Deze hebben een speciaal ontwerp, waardoor kortsluiting tussen de uitgaande en ingaande stroom voldoende beperkt wordt. Imho een veel betere oplossing, omdat je daarmee veel extra kanaallengte met allemaal warmteverlies in de woning voorkomt, maar volgens het nederlandse bouwbesluit dus niet toegestaan.

Waarom heb je een toevoer zitten in de verkeersruimte waar ook een toilet aan zit? De afzuiging in het toilet zorgt al voor doorstroom vanuit de leefruimtes met aanvoer. Ik zou die toevoer in de verblijfruimtes doen, daar heb je 'm harder nodig.

• pimhensenmk1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Paul bedankt!

Gecombineerd lijkt mij helemaal mooi! heb jij een type?

Bedoel je de toevoer links onder bij de voordeur? Dit is een toevoerkanaal voor de kelder onder het huis.
Of bedoel je een ander?