utp kabel trekken door schoorsteenkanaal?

Pagina: 1
Acties:

• jvandewaterlaat
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-02-2023
Hallo,

Mijn wifi hapert boven, dus ik wil een netwerkkabel trekken via een oud schoorsteenkanaal van 25*25 cm dat niet meer in gebruik is voor de houtkachel.
In het kanaal lopen wel reeds:
- 2 flexibele aluminium verwarmingsleidingen met een isolatiemantel van het type: Henco Alupex buis ISO 6MM 20 x 2 MM plus.
- een flexibele concentrische rookgasafvoer (volgens mij van kunststof) door dit zelfde kanaal, maar er is nog ruimte genoeg voor kabels.

Vraag: moet de utp-kabel in een aparte mantel i.v.m. warmte (risico op smeltgevaar door de rookgasafvoer) of wordt deze niet zo heel erg warm?

Dank voor de reacties!

Gr.
Jeroen

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:19

D4NG3R

kiwi

:)

De UTP kabel zelf zal niet warm worden, zeker als je geen gebruik maakt van PoE, je zal meer rekening moeten houden met de warmte die van de overige buizen af komt.

Ik heb zelf iig al zeker 8 jaar een random UTP kabel van de bouwmarkt letterlijk tegen de verwarmingsbuis aan zitten tussen twee verdiepingen, ding werkt nog altijd op volle snelheid en is nog altijd niet gesmolten. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jvandewaterlaat
Dank voor snelle reactie. Ik ben niet bang dat de UTP kabel zelf warm wordt en zal smelten, maar juist dat dit gebeurd door de veel warmere rookgasafvoer (bij aanraking). Anderzijds was dit voor de cv installateur blijkbaar geen risico bij de installatie voor wat betreft de isolatie van de verwarmingsleidingen.

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-01 15:24

Gosse_W

Brims

Als het een goede CV (HR!) ketel betreft zijn de rookgassen max. rond de 50°C. Door de bij verbranding ontstane waterdamp te condenseren (= exotherm proces) haal je juist bij HR-ketels dat 7% extra rendement tov. VR-ketels (waardoor je tot 107% van het rendement uit gas kunt halen).

Steek maar eens een thermometer in de controle-pijpjes net boven je cv-(combi)ketel.

Uiteraard ben ik geen installateur.. maar ik zou het persoonlijk zo aandurven. Ik zou meer bang zijn voor eventueel creosoot (giftige roetresten) dat vrij komt als je die kabel trekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gosse_W op 06-04-2022 20:40 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Verwijderd

PVC buizen trekken?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 11:57
Zal wel goed gaan, desnoods trek je een (flexibele) PVC buis mee. Flex is wel vervelend om iets doorheen te trekken, maar als je het ziet als een extra mantelbuis.

Verder: die concentrische rookafvoer: als ik het goed heb is de buitenste pijp zuurstof, binnenste voor rookgas. Die buitenste pijp zal dus nauwelijks warm worden, want indien in gebruik, altijd aanvoer van verse lucht.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 21:45
Hoe moeilijk is het om kabels door het kanaal te trekken? Als het nu en in de toekomst makkelijk is zou ik nu kiezen voor zo simpel mogelijk, kan je in de toekomst als de kabel toch te warm is geworden altijd nog vervangen door beter systeem

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:23:
Zal wel goed gaan, desnoods trek je een (flexibele) PVC buis mee. Flex is wel vervelend om iets doorheen te trekken, maar als je het ziet als een extra mantelbuis.

Verder: die concentrische rookafvoer: als ik het goed heb is de buitenste pijp zuurstof, binnenste voor rookgas. Die buitenste pijp zal dus nauwelijks warm worden, want indien in gebruik, altijd aanvoer van verse lucht.
trek dan een flex met Cat6 of beter Dubbel Cat6 er in :)

404 Signature not found

• jvandewaterlaat
Veel dank voor alle reacties. Het ging gelukkig allemaal vrij makkelijk.
Pagina: 1