Dimmer kan niet meer dimmen bij ontbreken tweede plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:06
We hebben de lampjes van twee plafondlampen vervangen door G9 led lampjes en ook de dimmer vervangen voor een LED-dimmer. Er zijn twee aansluitpunten voor lampen (eetkamer en woonkamer) met dus 1 dimmer/schakelaar. Als beide lampen minimaal 1 LED er in hebben werkt de dimmer goed, maar als 1 van de 2 lampen geen LED (of hallogeen) lampje er in heeft, kan er niet gedimd worden. Ook brandt de lamp dan maar op halve kracht. Is dit op een manier op te lossen? Een van de twee plafondlampen helemaal loskoppelen werkt ook niet.

Het is sowieso raar geschakeld. Het is altijd beide lampen aan of beide lampen uit.

In de wanddoos zitten 4 draden waarvan er twee (A & B) met de dimmer verbonden zijn en twee (C & D) elk een eigen lasdop hebben. A en C kunnen ook verbonden worden met het zelfde resultaat, maar andere combinaties halen niks uit.

het gaat om deze dimmer:

https://www.ecobright.nl/...v-inbouw-fase-afsnijding/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 10:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Klinkt alsof er in serie is aangesloten ipv parallel. Kan prima maar zodra je met LED en Dimmers aan de gang gaat wat lastiger.

Heb je een foto van de draden bij de dimmer en welke draden je hebt bij de twee lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het uitvallen kan goed komen als de Min potmeter te laag staat. Probeer eens met één led erin de potmeter wat hoger te draaien. (de Min potmeter bepaalt het minimale vermogen en moet je veelal wat hoger zetten bij LED, sterker nog, vaak is de minimumstand een hele andere stand, zie de handleiding)

(al lees ik je tekst nu nog eens, ik denk dat het ergens anders aan ligt, idd in serie geschakeld zijn)

Je zou eventueel nieuwe draden kunnen trekken om dit om te bouwen naar paralel, maar dan zit je nog met slechts één dimmer (daarom kies ik liever voor iets als Hue, dan kun je alles separaat dimmen)

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 06-04-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
deWit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:04:
Klinkt alsof er in serie is aangesloten ipv parallel. Kan prima maar zodra je met LED en Dimmers aan de gang gaat wat lastiger.

Heb je een foto van de draden bij de dimmer en welke draden je hebt bij de twee lampen?
Hier de foto’s. Word ik dus niet duidelijker van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWK8azzIILNXWhTpp-AqR6xUuwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4VX8gdeViFHOFFo7EqFmgW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grHI4bhwy_s65MS2uq321FycBH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsIvdsKOc45yJlmgrMtZyPoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwFf2h4pvjqKBx9Ti15RzzvrFKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fB8d0htEFuJnkEWUaWgeLqPI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:06:
Het uitvallen kan goed komen als de Min potmeter te laag staat. Probeer eens met één led erin de potmeter wat hoger te draaien. (de Min potmeter bepaalt het minimale vermogen en moet je veelal wat hoger zetten bij LED, sterker nog, vaak is de minimumstand een hele andere stand, zie de handleiding)

(al lees ik je tekst nu nog eens, ik denk dat het ergens anders aan ligt, idd in serie geschakeld zijn)

Je zou eventueel nieuwe draden kunnen trekken om dit om te bouwen naar paralel, maar dan zit je nog met slechts één dimmer (daarom kies ik liever voor iets als Hue, dan kun je alles separaat dimmen)
De lamp in de woonkamer mag weg. Als noodverband de g9 eruit getrokken zodat het niet onnodig brandt en toen kregen we dit. Maar de draden lijken in de muur/plafond nogmaals verbonden te zijn met draden die we de juiste kleur hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou überhaupt de katoenen draden even opnieuw trekken met moderner spul ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 23:56
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
Wellicht niet verkeerd, maar het lijkt nu alsof die draden geen nu hebben. Hoewel 1 samen met een "doorzichtige" ook samen in de dimmer kunnen voor het zelfde resultaat als nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 23:33
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
Trek dan ook meteen dat speakerdraad eruit. Dat hoort gewoon fatsoenlijk draad te zijn, geschikt voor netspanning.

En meteen even de rest van de installatie controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Ja, draden opnieuw trekken is geen overbodige luxe. Maar voor nu wel benieuwd waar het momenteel fout gaat. Dat de lamp stroom blijft krijgen is dus goed, maar dat hij niet gedimd kan worden is raar. Daar zou het ontbreken van een lampje toch geen verschil in moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 10:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als de boel in serie staat heb je een onderbreking in de stroomkring als er geen lamp in zit. Als dan 1 van de twee lampen er niet in zit werkt het niet, een beetje zoals met ouderwetse kerstverlichting die geheel uit ging als er 1 lampje stuk was.

Maar deze bedrading is nogal spannend, vooral ook omdat ie niet matcht met wat er bij de lampen uit komt en er dus onderweg mogelijk nog ergens een lasdoos zit waar vanalles kan gebeuren.

[ Voor 27% gewijzigd door deWit op 06-04-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
deWit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:44:
Als de boel in serie staat heb je een onderbreking in de stroomkring als er geen lamp in zit. Als dan 1 van de twee lampen er niet in zit werkt het niet, een beetje zoals met ouderwetse kerstverlichting die geheel uit ging als er 1 lampje stuk was.

Maar deze bedrading is nogal spannend, vooral ook omdat ie niet matcht met wat er bij de lampen uit komt en er dus onderweg mogelijk nog ergens een lasdoos zit waar vanalles kan gebeuren.
Ik snap de serieschakeling, maar dan zou geen 1 lamp het moeten doen. Nu doen ze het wel, maar zijn ze niet dimbaar. Ook het instellen van min en max op de dimmer zelf doet dan niks. Een lasdoos lijkt me wel waarschijnlijk in dit geval ja. Nieuwe draden is wellicht het enige juiste. Ik zal ook eens de vorige bewoners vragen wat ze hebben uitgespookt. Woon hier net, dus ze zullen nog wel het een en ander weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:55
Gezien fatsoenlijk installatiedraad met de juiste kleurcodering ontbreekt, is het gissen waar en waarom het mis gaat.

Hier is een beuhaas bezig geweest en moet eea in orde gemaakt worden.

Als het een koopwoning is: wat staat er in het koopcontract en verkoopbrochure over de elektra?

[ Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 06-04-2022 20:30 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Led dimmers werken soms niet als er maar één led lamp is aan gesloten, laatst nog mee gemaakt op mijn werk; één led er ingezet, dimmer werkte niet; maar met twee led lampen wel, was een led dimmer van Busch Jaeger.

Ik zie op de foto allerlei typen en kleuren draad, wil je die vervangen kun je wel eens een beerput openen met verborgen lasdozen achter het (vaste?) plafond...

[ Voor 27% gewijzigd door frisianstar op 06-04-2022 21:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Veel dimmers hebben een minimale belasting nodig.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
ds23man schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:27:
Veel dimmers hebben een minimale belasting nodig.
Deze niet volgens de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:28
@Koets89 Jouw beschrijving van de situatie lijkt toch echt op wat @ds23man noemt.

Verreweg de meeste led dimmers hebben gewoon een minimale belasting... Als verkoper zegt van niet, dan heeft hij niet verkocht wat hij zegt verkocht te hebben...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Ronald schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:24:
@Koets89 Jouw beschrijving van de situatie lijkt toch echt op wat @ds23man noemt.

Verreweg de meeste led dimmers hebben gewoon een minimale belasting... Als verkoper zegt van niet, dan heeft hij niet verkocht wat hij zegt verkocht te hebben...
Dat snap ik, maar de andere lamp heeft 6 ledje van 1,5w erin zitten. Maar zal eens kijken of het ook fout gaat als ik daar 1 uithaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De opgave van Ecodim kan natuurlijk ook nooit, 0 watt kan je niet dimmen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1