Kan een buffertank te groot zijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-04 12:06
Hallo iedereen,

Onze CV ketel is kapot gegaan en daardoor komt de warmtepomp er wat sneller dan verwacht. Ik heb een vrijstaande woning uit 1986 die we, zo goed als mogelijk hebben geisoleerd:
  • 18cm dakisolatie volledig luchtdicht met dampscherm
  • Alle hardhouten ramen zijn met HR glas uitgerust en de kozijnen zijn opnieuw luchtdicht geisoleerd
  • De vloer kon niet van vloerverwarming worden voorzien (volle betonnen plaat met slechts 5cm chape). We hebben daarom gekozen om de volledige benedenverdieping in 18mm dik meerlagenparket uit te voeren met isolerende lijm.
  • De volledige woning is in isolerende snelbouw gebouwd maar zonder spouwisolatie, de spouw is te dun om na te isoleren
Over de volledige woning hangen radiatoren die overbemeten zijn waardoor ik met de CV ketel het al goed warm kreeg als ik de temperatuur op 32 graden instelde en het termostaatcontact overbrugde. Dit geeft me vertrouwen dat ik met een warmtepomp goed uit te voeten zal komen.

De pomp is ondertussen onderweg en ik heb gekozen voor een SPRSUN EVI monoblok pomp (CGK-050V3L) die tussen 9kW en 20kW afgifte kan moduleren. Dit heb ik gedaan na een berekening met kengetallen.

Ik wil ook mijn 200l 100% elektrische boiler (ja ik weet het een energievreter) buitengooien en dus ook mijn SWW met de pomp gaan maken.

We gaan ongeveer 20kWp zonnepanelen plaatsen en ik twijfel of ik enkel PV panelen moet gebruiken of dat ik ook zonnecollectoren ga plaatsen. Dit in combinatie met 80kWh aan batterijen waardoor ik ook in de winter een relatief groot deel van mijn verbruik zelf kan opwekken.

Nu is mijn vraag hoe ik het buffervat moet aanpakken. Ik zit zelf te denken om een hygiëneboiler te plaatsen met 1 extra spiraal en dit met volgende gedachtegang:
  • De pomp kan het vat op 40 graden houden als de naregeling van de verwarming de radiatoren dichtknijpt (ik heb tado kranen in alle kamers)
  • SWW wordt door middel van het doorstroomprinciepe gemaakt en er kan eventueel een kleine doorstroomverwarmer worden geplaatst heel dicht bij het tappunt
Ik lees overal dat de stelregel is om 20l water per kw aan pompvermogen te plaatsen, dit zou in mijn geval 400l zijn. Nu is mijn vraag of dat ook groter mag waardoor ik die buffer/boiler ook als 'warmtebatterij' kan gebruiken. Ik dacht zelf aan 800 of 1000l.

Alvast bedankt,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-03 17:18

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Hey Daan,

Dan zou ik het anders doen denk ik, namelijk: je warmtepomp 1 vat laten verwarmen á 300/400L en je zonnecollectoren een ander vat(1 collector per +-100L). Deze vaten dan in serie zetten.

Zo laat behaal je het meeste rendement. Ga je elektrisch verwarmen is je COP 1:1.

Doorstromers zou dan altijd nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Met doorstromers doelde ik op het spiraal voor tapwater in de hygiëneboiler. Inderdaad is het niet de bedoeling om elektrisch te verwarmen (enkel eventueel naverwarmen moest het vat te koud zijn).

Het is wel interessant om te weten dat 1 vat per collector een hoger rendement oplevert. Dat is trouwens waar ik twijfelde wat is in ons deel van de wereld interessanter:
  • Enkel PV panelen en alles met de pomp doen
  • Zonnecollectoren gebruiken (vacuum of vlakkeplaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-03 17:18

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Met enkel een warmtepomp zou ik zorgen dat ik genoeg PVcapaciteit op oost, zuid west om de compressor + eigenverbruik te dekken zonder salderen. En extra PV om de accu's te vullen. Maar met je 20kWp lijkt me dat geen probleem.

Heb je dan nog ruimte over, kun je zeker voor een zonneboiler gaan in my opinion.

Check oeg.net hier staan mooie sets, als je alles zelf kunt doen, krijg je meer subsidie dan dat de sets kosten. Dus in ons deel van de wereld kan dat altijd uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
In België is de subsidie jammer genoeg enkel beschikbaar als je de installatie door bepaalde installateurs laat uitvoeren die betalen voor een RESCert nummer bij de overheid. Nu desalniettemin is de OEG site wel interessant.

Ik ga denk ik sowieso voor het hygiëneboiler vat gaan met een extra spiraal om toekomstgericht te zijn. Dan kan ik later nog doen qua zonnecollectoren wat ik wil (apparte vaten, of via het hoofdvat)

Nu blijft het voor mij onduidelijk of we naast de minimum grootte (in mijn geval 20l*20kW = 400l) ook een max grootte is. In mijn hoofd is groter beter omdat ik dan meer warmte kan opslaan en het vat bij energie overschot en volle batterijen warm kan pompen.

Mvg,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Ik heb ondertussen de 1000L tank besteld, deze past goed mij de pomp. Als ik zonnecollectoren ga plaatsen kan ik dan kleinere tanks van 100 of 200L bijplaatsen en het water door allen laten stromen. Ik ga jullie in dit topic op de hoogte houden van mijn installatie en laat de resultaten weten.

Mvg,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramD
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Dag Daan

Draait jouw installatie al
Ik heb ook de 20kw bestelt.
Is die 1000l te groot of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Hoi Bram,

Ik ben momenteel bezig met alle voorbereidingen. Ik ga mijn vat namelijk op het 1e verdiep plaatsen omdat het dan zeer centraal in de woning komt te staan en heel dicht bij de zonnecollector. Om dit te doen moet het dak van de woning er echter af (dit moest sowieso want we gaan dakkapellen plaatsen) en dit ging normaal in augustus gebeurd zijn. Het is echter uitgesteld naar eind oktober.

Wel heel leuk dat je ook dezelfde installatie hebt besteld. Ik ben ondertussen vrij zeker dat die 1000L goed zal zijn na gesproken te hebben met een aantal installateurs maar ik ga iedereen hier in het topic op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkT
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04 13:09
Hoi Daan, erg benieuwd naar je bevindingen; werkt het systee met 1000ltr vat? En lijkt de 1000ltr een juiste keuze of was groter of kleiner beter geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een 1000L vat op de verdieping? Das een aardig gewichtje, kan de vloer dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Hoi Henk,

Wegens een onverwachte vertraging van onze bouwvergunning is alles nog wat uitgesteld maar deze zomer zou het moeten lukken. Hoe meer ik aan het spelen ben met onze warmtepomp hoe meer ik denk dat we echt goed zitten met de 1000L:
  • Het is een perfecte buffer voor de 2 vlakkeplaat zonnecollectoren
  • Het vat is groot genoeg om SWW te maken zonder opslag en dus geen legionellacyclus meer nodig
@Navi Het is inderdaad zwaar en we hebben uiteindelijk besloten het vat toch op het gelijksvloer te plaatsen zodat het ooit kan worden vervangen zonder het dak open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikH1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07-2024
Haa Daan,

Hoe staat het met deze installatie?
Ondertussen alles netjes aan het draaien?
Hoe zijn je bevindingen?

Ik ben ongeveer over hetzelfde aan het nadenken, vandaar.

Mvg,
Maik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laserfreak
Je zal het nooit geloven maar ik heb deze winter met elektrische verwarming moeten stoken omdat alles nogmaals vertraagd was. Op dit moment is de status dat ik nog moet schilderen en vloeren in de technische ruimte en dat ik dan alles aansluit. Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Mvg,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-04 13:11

CR1992

Thor

laserfreak schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:45:
Hallo iedereen,

Onze CV ketel is kapot gegaan en daardoor komt de warmtepomp er wat sneller dan verwacht. Ik heb een vrijstaande woning uit 1986 die we, zo goed als mogelijk hebben geisoleerd:
  • 18cm dakisolatie volledig luchtdicht met dampscherm
  • Alle hardhouten ramen zijn met HR glas uitgerust en de kozijnen zijn opnieuw luchtdicht geisoleerd
  • De vloer kon niet van vloerverwarming worden voorzien (volle betonnen plaat met slechts 5cm chape). We hebben daarom gekozen om de volledige benedenverdieping in 18mm dik meerlagenparket uit te voeren met isolerende lijm.
  • De volledige woning is in isolerende snelbouw gebouwd maar zonder spouwisolatie, de spouw is te dun om na te isoleren
Over de volledige woning hangen radiatoren die overbemeten zijn waardoor ik met de CV ketel het al goed warm kreeg als ik de temperatuur op 32 graden instelde en het termostaatcontact overbrugde. Dit geeft me vertrouwen dat ik met een warmtepomp goed uit te voeten zal komen.

De pomp is ondertussen onderweg en ik heb gekozen voor een SPRSUN EVI monoblok pomp (CGK-050V3L) die tussen 9kW en 20kW afgifte kan moduleren. Dit heb ik gedaan na een berekening met kengetallen.

Ik wil ook mijn 200l 100% elektrische boiler (ja ik weet het een energievreter) buitengooien en dus ook mijn SWW met de pomp gaan maken.

We gaan ongeveer 20kWp zonnepanelen plaatsen en ik twijfel of ik enkel PV panelen moet gebruiken of dat ik ook zonnecollectoren ga plaatsen. Dit in combinatie met 80kWh aan batterijen waardoor ik ook in de winter een relatief groot deel van mijn verbruik zelf kan opwekken.

Nu is mijn vraag hoe ik het buffervat moet aanpakken. Ik zit zelf te denken om een hygiëneboiler te plaatsen met 1 extra spiraal en dit met volgende gedachtegang:
  • De pomp kan het vat op 40 graden houden als de naregeling van de verwarming de radiatoren dichtknijpt (ik heb tado kranen in alle kamers)
  • SWW wordt door middel van het doorstroomprinciepe gemaakt en er kan eventueel een kleine doorstroomverwarmer worden geplaatst heel dicht bij het tappunt
Ik lees overal dat de stelregel is om 20l water per kw aan pompvermogen te plaatsen, dit zou in mijn geval 400l zijn. Nu is mijn vraag of dat ook groter mag waardoor ik die buffer/boiler ook als 'warmtebatterij' kan gebruiken. Ik dacht zelf aan 800 of 1000l.

Alvast bedankt,
Daan
Heb je dit op een zaak?
Ik dacht dat je als particulier in België maar 10 kwp mocht?
Ik heb nu 10 kwp maar ik weet niet als ik meer mag leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Ik heb dit prive. De 10kWp is de limitatie van een op het net injecterende omvormer. Ik injecteer niet op het net maar gebruik offline omvormers van Growatt. Overtollige energie steek ik in de batterijen en we gebruiken die 's nachts op. De enige netkoppeling is dus voor als de batterijen leeg zijn. Dit geeft mij volgende voordelen:
  • Ik moet geen terugleververgoeding betalen
  • Ik moet geen omvormers aangeven want ze zijn niet netgekoppeld
  • Ik heb een heel hoog eigenverbruik
Het nadeel is dat ik in de zomer niet alle energie kan verwerken en in de winter moet bijtanken. Maar aangezien salderen in Belgie niet bestaat lig ik daar niet van wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Op 100 zonnige zomerdagen heb je al 10 kwp. In de winter brengen de zonnepanelen echt weinig op.

Het is spijtig dat windmolens streng vergund worden en weinig opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

laserfreak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:05:
Je zal het nooit geloven maar ik heb deze winter met elektrische verwarming moeten stoken omdat alles nogmaals vertraagd was. Op dit moment is de status dat ik nog moet schilderen en vloeren in de technische ruimte en dat ik dan alles aansluit. Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Mvg,
Daan
de zonnepanelen heb je al en de batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
De zonnepanelen heb ik al en de omvormers ook. De batterij nog niet helemaal, dat is voorlopig maar 2kWh als test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
CR1992 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:02:
Op 100 zonnige zomerdagen heb je al 10 kwp. In de winter brengen de zonnepanelen echt weinig op.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. December is eigenlijk altijd ruk inderdaad, maar januari wordt snel beter naarmate de maand vordert.

Ff zonder de saldering en eventuele terugleverboetes:

Wij hebben 269 opgewekt in januari ,op 15 kwh na verbruikt of in de accu. Besparing E254 x E0.35 = E88.9 + 15 x E0.9 tlv =E1.35. Samen E91.25

In mei/juni wekken we ca 1.5 mwh op, maar daar gebruiken we maar ca 180kwh van. Besparing E63 + 1320 x 0.09tlv =E118. Samen E181

Oftwel de zonnepanelen leveren ons dus financieel de helft op in januari/februari van de topmaanden mei/juni

.
Pagina: 1