Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:11
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een nieuw bureau en monitor te kopen voor mijn thuiswerkplek die ik ook privé zal gebruiken.

Nu vroeg ik me af of er tweakers zijn die ervaring hebben met de aanschaf van zulke kantoorartikelen via de zaak.

Hoe ik het bedacht had:
-De zaak schaft het aan, betaald de BTW niet
-De ex btw aanschafwaarde wordt op het salaris-ingehouden.

De voordelen zouden dan zijn dat de BTW niet betaald wordt + dat je minder belasting over je salaris betaald.

Zie ik iets over het hoofd / zijn er dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
Heb je het over een eigen onderneming of via je werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr

Werkkostenregeling is de term denk ik die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
com2,1ghz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:05:
Heb je het over een eigen onderneming of via je werkgever?
Via de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Ik denk het niet, het is niet echt een vergoeding. Het bedrag zou ingehouden worden op mijn salaris, enkel de aankoop wordt via de zaak gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:06
Twee dingen moet je los zien, het bedrijf kan kopen wat ze willen en aftrekken als zij het noodzakelijk vinden voor het bedrijf. Daar zijn gigantisch veel regels over te vinden.

Als jij vervolgens als werknemer die spullen moet gebruiken, dan is het bedrijf de eigenaar en bij jij de gebruiker en moet je het teruggeven als je uit dienst gaat.

Als het bedrijf aan jou 'bedrijfsgoederen' gaat doorleveren, dan is de vraag waar ligt de grens voordat het als loon wordt gezien. Daar is werkkostenregeling een onderdeel van, waarin het belastingvrij kan, net zoals een lease auto en bedrijfsfiets etc.. In principe kan het bedrijf jou geven wat ze willen, als ze zich maar aan de belastingregels houden (en eventueel loonbelasting over betalen over 'natura' goederen).

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 06-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Over dit onderwerp is zo gigantisch veel te vinden, dat een reactie hier ook betekent dat ik m'n vinger kan branden ;)

Een bureau voor thuiswerken kan m.i. zeer goed onder de WKR aangeschaft worden. Wellicht valt het zelfs onder het noodzakelijkheidscriterium.

Maar waarom zou jij je hier druk over moeten maken? Vraag aan je werkgever of hij hier aan mee wil werken, want volgens mij is dat hij dat niet verplicht. Je werkgever moet dit namelijk belastingtechnisch oplossen.

Kleine noot: je inkomen daalt ook iets, dus je zal (iets) minder vakantiegeld, pensioen, etc. opbouwen.

Term die overigens nog niet genoemd is: cafetariaregeling. Belast loon ruilen tegen onbelast loon waardoor de werknemer belastingvoordeel heeft. Dit kan binnen de WKR.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 06-04-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom zou je willen voorstellen dat de ex btw aanschafwaarde op het salaris wordt ingehouden?

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 06-04-2022 13:35 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 07:37
Waarom vraag je niet gewoon of ze het helemaal voor je willen betalen? Heb je hele specifieke eisen dat wanneer je werkgever dit zou uitkiezen deze hem niet zou vergoeden of een goedkoper exemplaar zou kiezen?

Ik heb mijn zolder verbouwd als kantoor. Heb toen aan mijn werkgever gevraagd ze een mooie monitor (luxer dan op kantoor) en muis, toetsenbord en webcam wilde betalen. Ik had dus de kosten voor de verbouwing en m'n werkgever de inrichting van de werkplek. Dat ik of m'n vrouw er ook wel eens in de vrije tijd zit vindt ik er niet heel relevant.

Alternatief zou nog 50/50 zijn als je bijvoorbeeld dure spullen wil dan je collega's. Het inhouden op salaris zullen ze niet zomaar doen omdat het problemen kan opleveren met de belastingdienst voor jouw werkgever. Alternatieven moeten wél legaal zijn. Dat zijn jouw voorstellen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 06-04-2022 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rudyy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:04:

Hoe ik het bedacht had:
-De zaak schaft het aan, betaald de BTW niet
-De ex btw aanschafwaarde wordt op het salaris-ingehouden.

De voordelen zouden dan zijn dat de BTW niet betaald wordt + dat je minder belasting over je salaris betaald.
En hoezo zou de verkoop aan jou (want dat stel je voor) BTW vrij zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
t2012 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:20:
De laatste is voor jou ook nog erg interessant omdat je er dan geen inkomstenbelasting over heb betaald. Dus jij werk een paar uurtjes extra en krijg als beloning een mooie werkplek.
Overuren wegstrepen tegen apparatuur zal de belastingdienst ook gewoon zien als uitbetaling van loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:13

P_Tingen

omdat het KAN

Fijn dat jij geen moeite hebt met fraude, hier op Tweakers is het niet toegestaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 06-04-2022 17:36 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Wij hebben een opleidings /fit budget waar we ook een goede bureaustoel en zit/stabureau uit kunnen bestellen.

Je mag 1 setje bestellen en je moet ondertekenen dat je die (ook) gebruikt voor thuiswerk en een training van 15 minuten volgen voor het juist instellen van je bureau en stoel.

Monitor/docking etc kan je via IT bestellen voor dezelfde werkplek.

En is alleen als je daadwerkelijk met je manager afgesproken hebt dat je thuis werkt. Bureau en stoel blijven van jou bij vertrek IT spul moet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

Het heeft volgens mij echt heel erg te maken ook met de goodwill van je werkgever om aan bepaalde regelingen mee te willen werken.

Wij zijn als bedrijf aangesloten bij een organisatie die dat voor ons afhandelt, mogen dan voor max. 300 euro per kalenderjaar een inrichting voor je thuiswerkplek declareren en daarover krijg je dan een fiscaal voordeel.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Klopt de pakkans is laag maar het is wel gewoon fraude/zwart (overigens vooral een issue voor de werkgever, die krijgt een naheffing loonheffing).

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 06-04-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rudyy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:08:
[...]

Ik denk het niet, het is niet echt een vergoeding. Het bedrag zou ingehouden worden op mijn salaris, enkel de aankoop wordt via de zaak gedaan.
De regeling zoals jij hem omschrijft is de WKR. En dat kan gewoon.
Het is ook wel degelijk een vergoeding, je gaat het immers privé gebruiken. Daarnaast heb jij er baat bij, hoe kan het dan géén vergoeding zijn?? Een vergoeding in natura is ook gewoon een vergoeding.

Wel moet je er rekening mee houden dat als de werkgever jou iets gaat 'verstrekken' dat het de verantwoordelijkheid van de werkgever wordt dat dit 'arbo goedgekeurd' is. M.a.w., dat dit voldoet aan de NEN 1335 en NPR 1813 normen. Met name voor stoelen betekend dit dat je niet meer in het goedkope segment zit. Voor een beetje set ben je € 500 kwijt (ex. BTW).
En wil je een stoel die ook nog een beetje lekker zit dan kost alleen de stoel al € 500 ex BTW.
Pagina: 1