MS AAD en Synology SMB conflict

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 13:07
Beste,

Op een werkplek van twee personen heb ik een Synology NAS van de plus reeks geplaatst als upgrade van een ouder model. Op deze NAS staan 3 gedeelde mappen waaronder een map "scan" waar de scanners mee gelinkt staan. De mappen zijn op hun beurt ook verbonden met MS365 via de software op de Synology. Deze synchroniseren met Sharepoint van het moment dat er een bestand bijkomt of gewijzigd wordt in beide richtingen.

Vroeger was dit geen enkel probleem. Ik maakte de shares aan op de computer en klaar. Maar sinds ik de login procedure binnen Windows gewijzigd heb naar AAD valt de verbinding met de smb shares regelmatig weg. De foutboodschap die tevoorschijn komt: "The local device name is already in use....". Wanneer ik de shares verwijder en opnieuw aanmaak is er geen probleem.

Voor alle duidelijkheid is het mijn doel de gebruikers te laten aanmelden via MS 365 account zodat het wachtwoord voor hun online aanmelden en lokaal op Windows hetzelfde is. De shares had ik gewoon graag zoals vroeger gekoppeld met een andere (vaste) username/wachtwoord. En ik vermoed dat daar het schoentje knelt.

De AAD accounts zijn nogal speciaal en zijn eigenlijk niet echt "lokale" users. Ik heb tijdens het troubleshooten het volgende reeds gedaan:
  • Username anders dan de username AAD met ander wachtwoord. Wachtwoord onthouden aangevinkt net als de optie de share volgende keer opnieuw te laden
  • Een punt en \ voor de username gebruikt om zeker te zijn dat met deze account de NAS bereikt wordt en niet de gegevens van de aangemelde user. Dit werkt niet, vervolgens naamnas\username gebruikt
  • Bij referentiebeheer de opgeslagen credentials verwijderd
  • De NAS is gekoppeld via IP
Het vervelende is dat wanneer ik de mappen opnieuw koppel alles prima werkt. Zelfs driemaal ter plaatse herstarten blijft ervoor zorgen dat de mappen werken. Maar een dag of twee dagen nadien krijg ik telefoon met de melding dat de mappen opnieuw niet te bereiken zijn. Wat ik alleszins nog ga proberen:
  • Achterliggend een lokale user aanmaken op de laptops die overeenstemt met de NAS
  • Ik las ook dat de pincode mogelijkheid binnen Windows hier mee te maken zou kunnen hebben? Die ga ik even uitschakelen
  • Scriptje schrijven dat de shares verwijderd en opnieuw toevoegt. Dit had ik in het verleden ook als is geprobeerd maar dan moet men vaak het scriptje tussendoor starten om de shares opnieuw te laten mappen
Heeft nog iemand dit probleem ervaren? Tips zijn welkom.

Dankjewel!
Zijn er nog ideeën?