Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10-2023
Sedert ik een gehoorapparaat draag valt het me op dat mijn dark rock 4 Pro cpu koeler nogal kabaal maakt, zeker als de cpu aan het werk moet, maar zelfs in rust zonder open toepassingen is die goed hoorbaar. Nu is mijn gehoor niet meer van het beste zonder gehoorapparaat en had ik er voorheen geen last van, maar ik kreeg van in het begin de opmerking van mede huisgenoten en bezoekers dat mijn pc goed hoorbaar was.
Ik ben voor deze koeler gegaan omdat die goed en stil zou zijn. Dat laatste is dus helemaal niet het geval en bij alternate vinden ze niet dat die abnormaal lawaai maakt?!
Ik denk er aan om die dan maar te vervangen daar ik het geluid nu toch ook .als storend ervaar.
1)Welke is dan echt wel stil en doet zijn werk goed op een AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz?
2) Moet ik veel vervangen aan het mobo op de plaats van de cpu koeler??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een compleet nieuwe CPU koeler is misschien wat overdreven. Je kunt de fans ook vervangen door stillere varianten. Noctua's zijn bijvoorbeeld erg stil (hoewel ik de Be Quiets zelf ook nooit als heel lawaaierig ervaren heb).
Maar dan is het enkel de nieuwe fans erop klikken, en hoef je eigenlijk niets op je mobo zelf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Gesteld dat ik nieuwe fans zou plaatsen, is het normaal dat ik gans die blok wat naar links en rechts kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
De Silent Wing 3 die daar op zit is juist 1 van de stillere fans die ik gehad heb,zeker stiller(fijner geluidsprofiel) als de meeste Noctua's.

Ik gok eerder dat de fanheader niet op PWM staat bv of dat het fanprofiel zo staat,dat die snel naar vol vermogen gaat.
Daar zou ik als eerste in bios proberen in te stellen.

Verder meen ik gezien te hebben dat niet zomaar elke fan past op deze Dark Rock pro koelers past,maar dat moet ik eerst bekijken.

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
pc bouwerke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:53:
Gesteld dat ik nieuwe fans zou plaatsen, is het normaal dat ik gans die blok wat naar links en rechts kan draaien?
Wat bedoel je hier precies mee,kan je letterlijk de koeler bewegen? en blijft die ook zo staan?
Of buigt die wat mee als je er aan zit en gaat weer terug naar z'n oude plaats

Bij het eerste,dan zit de koeler gewoon los en zou ik zeker boel aandraaien.
Zo ja dan zou ik ook kijken of dat niet de reden is dat de koeler zo veel lawaai maakt.

Ik zou sowieso checken of die nog goed vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Wat is de temperatuur van de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Ik heb alles nagekeken en heb wijzigingen aangebracht die niet tot een verschil leiden. Het geluid van de cpu fan(s) is duidelijk hoorbaar van bovenaf. Met de kast open hoor je vooraan bijna niets, eens ik met mijn hoofd hoger ga en kom aan de bovenkant is het geluid dat eigenlijk veel weg heeft van een geronk overduidelijk waarneembaar. De pc zit in een nis van mijn bureau die aan de linker kant bijna volledig open is en boven de pc is nog 4,5 cm ruimte.
Wijzigingen die ik heb aangebracht en hoe instellingen nu staan, zie foto's. Heb ook een foto van de temperaturen in rust genomen
Ik vraag me af waarvoor dc staat en waarom ik niet op applay kan klikken nadat ik een aanpassing gedaan heb.
Ik ben benieuwd naar reacties over de aangepaste instellingen, maar het geluid blijft altijd hetzelfde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWn6uHKVddBg59gtXQQ47JhSwzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbSuhxTeDa0j5OJfHCL4rBbJ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzUf6skRU09BS45vNY1WPgZOqgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQuhCG0oXyCBptANQfikIHBM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nkVfdRyQzt2JLO4W_WyOYLIi0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAbbpkDP1JR6uEDnbfL0vT7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die op de pomp header zit draait op 1246 rpm iin bios,dat is aardig hard,zeker omdat die niks doet

1 1 fan staat op DC mode,die word dus niet geregeld dat moet dus PWM worden

Je hebt er 2 fans opzitten?

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Op welke fanheader is de 2e fan van de cpu koeler aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
De cpu koelers zijn aangesloten op 1, de voorste fan op 2 en de achterste fan op 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA0shWsvgzN66-5YrwYRy2pZ2EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvmIRDC8qJ1sEq7alB2mks2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En 1 van die headers 2 headers is de pomp header,die staat dus aardig voluit op 1246rpm (te zien in de onderste screenshot).

Vandaar dat die aardig luid is,je wil eigenlijk niet dat fans boven de 1000 rpm komen,
Ik heb zelf 1000rpm Silent Wings 3,die zijn echt stil,zelfs voluit amper te horen.

Ik zou als de pc idle is,de fan uit zetten of op een laag rpm en als die de pc zwaar belast word rond de 1000rpm.
Een paar honderd rpm kan echt dag en nacht verschil geven bij fans.

Ook chassis fan 1 staat aardig voluit op 1246rmp zou ik zeker ook lager zetten.
Dat scheeld enorm veel geluid.

Kortom echt het fanprofiel, kwestie van tweaken en dan is die een heel stuk stiller
Zonder je andere fans hoeft te kopen :) .

Als je nog meer fans in die case hebt,dan zou ik die fans ook checken of die op een hoger rpm staan.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Ik kan alleen de cpu en chasis fan 1 bewerken, de andere kan ik wel op PWM zetten maar ik krijg dan niet de mogelijkheid om een ander profiel in te stellen zoals in de eerste afbeelding. Het is wel dgelijk de cpu fan die zo een kabaal maakt, maar vreemd als ik die uittrek start de pc niet meer op, die blijft dan in het post scherm hangen. Met enkel de binnenste cpu koeler fan ingeschakeld werkt alles wel maar dan met het nodige lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
pc bouwerke schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:11:
De cpu koelers zijn aangesloten op 1, de voorste fan op 2 en de achterste fan op 3
[Afbeelding]
CPU fans moeten op CPU_1 en CPU_OPT. Die zitten onder elkaar, niet naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyi9hBkdFl3Zo5F5DIJ01pSJJCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d1P2A20WiHBtTcoz2Rhxooxw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
@Uszka Uszka volgens mij het verkeerde plaatje

Er zitten daar 3 fanheaders, 2 voor de cpu fans, die zitten onder elkaar en daarnaast de pumpheader.
En die op de AIO pumpheader zit die draait op 1246 rpm, dus te hard.

Daar zit toch 1 van de 2 fans op aangesloten van de Dark rock 4 pro?

Zonder maar 1 cpu fan aangesloten zal de pc(lals beveiliging) niet opstarten

Het zal die fan zijn die lawaai maakt,maar elke fan maakt wel lawaai op die RM ,deze wat omlaag zetten en het zal een stuk beter worden

[ Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
freaky35 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:54:
@Uszka Uszka volgens mij het verkeerde plaatje

Er zitten daar 3 fanheaders, 2 voor de cpu fans, die zitten onder elkaar en daarnaast de pumpheader.
En die op de AIO pumpheader zit die draait op 1246 rpm, dus te hard.

Daar zit toch 1 van de 2 fans op aangesloten van de Dark rock 4 pro?

Zonder maar 1 cpu fan aangesloten zal de pc(lals beveiliging) niet opstarten

Het zal die fan zijn die lawaai maakt,maar elke fan maakt wel lawaai op die RM ,deze wat omlaag zetten en het zal een stuk beter worden
Er moet geen fan aangesloten worden op de AIO PUMP. De 2e fan van de cpu koeler moet op CPU_OPT en die staat nu als niet aangesloten in het BIOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpJs0RH-vy6gxlweiqWzQqHUp7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKOHt0LIHTURohJVQ1bf9yxW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Hoeft niet perse,ook de pomp headers kan je meestal wel regelen qua rmp met een wijziging van de instellingen, makkelijkste is om de 2 cpu fanheader te pakken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn ervaring is dat he de AIO/Pump header ook gewoon als regelbare fanheader kan gebruiken in Q-fan.

Als de mogelijkheid er is is CPU-OPT natuurlijk beter maar als de mogelijkheid er niet is kan AIO/Pump ook gewoon.

Zit nog even te lezen maar die Silent Wings zouden zelfs op full speed niet heel luid moeten zijn :?
Ze zijn wel goed gemonteerd, blazen niet tegen elkaar ofzo wat turbulentie veroorzaakt welke vervelend klinkt ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Uszka schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:31:
[...]

CPU fans moeten op CPU_1 en CPU_OPT. Die zitten onder elkaar, niet naast elkaar.

[Afbeelding]
Heb ze nu zo aangesloten en het geluid is idd een stuk minder, maar nog goed waarneembaar ! Ik zou die middelste cpu fan er moeten kunnen uithalen en eventueel eens omwisselen met de voorste, alleen zie ik niet hoe dat klaar te krijgen. Dan moet al zeker de grafische kaart er uit en is het maar de vraag als ik de clips losmaak die fan er langs onderen gaat uitkomen De chassis fan 1 die op 1246rmp draait kan ik niet verhelpen. Ik heb de voorste case fan die dus op 2 aangesloten zit eens op de volgende aansluiting aangesloten, dan gaat die pas tekeer op volle snelheid!
De achterste case fan draait even snel als de voorste op zijn originele aansluiting en die zijn kwassie geruisloos. Heb voor de zekerheid ook de grafische kaart eens uitgetrokken en die is het zeker ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door pc bouwerke op 07-04-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pc bouwerke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:05:
[...]

De chassis fan 1 die op 1246rmp draait kan ik niet verhelpen.
Welk merk en type fan is het?

Welk merk en type behuizing heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Fractal Design Meshify C tower-behuizing, die fans zitten daar standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
pc bouwerke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:05:
De chassis fan 1 die op 1246rmp draait kan ik niet verhelpen. Ik heb de voorste case fan die dus op 2 aangesloten zit eens op de volgende aansluiting aangesloten, dan gaat die pas tekeer op volle snelheid!
De achterste case fan draait even snel als de voorste op zijn originele aansluiting en die zijn kwassie geruisloos. Heb voor de zekerheid ook de grafische kaart eens uitgetrokken en die is het zeker ook niet.
als de een 1246 draait en de andere 857 dan draaien ze natuurlijk niet even snel. Post nog eens een foto van het monitor tabblad in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Het kan zijn dat de achterste wat sneller draait, maar als ik er naar kijk heb ik niet de indruk die de cijfers weergeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFG5TVwkqn4R1xyKvtE_zmHvyio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl6U667jykASQpSdQDWz5x9O.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oO_gfxc1FCr3lBd-FAx0ufP-vOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyKx9qv4kT0LNDSdvhaEC6Fi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Chassis fan 1 draait nog steeds op 1234 rpm,die zal je dus nog moeten regelen om de pc stiller te krijgen
Bij het bij het 2de screenshot die je gepost hebt,staat die chassis fan 1 header ook op DC mode staat,daar moet je PWM van maken,anders kan je geen fansnelheid regelen

Ook zie je in de eerste screenshot,die grafiek staan, daar net boven zie je DC mode en PWM staan,die moet dus naar PWM

deze bedoel ik maar je moet dus eerst chassis fan 1 selecteren daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj-ZAKFFySyyZHP7VhcpR1oUZKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zmix7SbDgfxB6TA9Mzk1ZcB.jpg?f=user_large

[ Voor 97% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Ik heb nog niet anders gedaan dan bij qfan control elke fan die op PWM gezet. Ik weet niet of het niet op applay kunnen klikken er iets mee te maken heeft, maar meer kan ik er niet aan doen. Waarom die ene op DC blijft staan is een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
pc bouwerke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:03:
Ik heb nog niet anders gedaan dan bij qfan control elke fan die op PWM gezet. Ik weet niet of het niet op applay kunnen klikken er iets mee te maken heeft, maar meer kan ik er niet aan doen. Waarom die ene op DC blijft staan is een raadsel.
Geen mogelijkheid om die fan aan te sluiten op een andere fanheader die wel op pwm wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De fans van een Meshify C zijn helemaal geen PWM. pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm zit erin, zowel voor als achter. 3 pins fans dus DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Uszka schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:11:
De fans van een Meshify C zijn helemaal geen PWM. pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm zit erin, zowel voor als achter. 3 pins fans dus DC.
Vraag is wel,zitten de orginele fans bijgelverde fans erin?Of zijn er andere fans ingezet

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 07-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
freaky35 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:20:
[...]

Vraag is wel,zitten de orginele fans bijgelverde fans erin?Of zijn er andere fans ingezet
pc bouwerke in "Luidruchtige dark rock 4 Pro cpu koeler"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Diie moeten inderdaad op DC mode,je hebt gelijk,dat zijn 3 pins.

Well raar dan dat die fan voluit blijft draaien,want deze stond juist op DC mode meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
De achterste is een 3 pins de voorste een 4 pins en die zal wel PWM zijn want indien aangesloten op de aansluiting naast die waar hij nu op aangesloten zit gaat die voluit.
Maar waarom doordraven over die 2 case fans die geen probleem zijn? Wie zegt me of ik die cpu van die binnenin de koeler zit er al dan niet ga uitkrijgen indien de grafische kaart verwijderd word? Dan kan ik proberen om beide te wisselen om uit te maken of die tussenin zit ja dan neen een mankement heeft. Maar ik ga niet klakkeloos gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
zit de koeler erg dicht op de gpu?,zo ja dan kan je beter de gpu eruit halen, dan kom je er vaak lastig bij de klemmen van de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

pc bouwerke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:15:

Maar waarom doordraven over die 2 case fans die geen probleem zijn?
Omdat je achterste casefan op 1200RPM+ loopt en de rest zo laag in de RPM's zit dat die amper geluid kunnen maken :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sapphire schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:27:
[...]

Omdat je achterste casefan op 1200RPM+ loopt en de rest zo laag in de RPM's zit dat die amper geluid kunnen maken :?
Dit inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
pc bouwerke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:15:

Maar waarom doordraven over die 2 case fans die geen probleem zijn?
Die zijn wel het probleem want lopen 1,5 tot 2x zo snel dan de cpu fans. Trek voor de gein CHA1_FAN an CHA2_FAN eens los van de header. Kan niet anders zijn dan dat het geluid een stuk minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Uszka schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:35:
[...]

Die zijn wel het probleem want lopen 1,5 tot 2x zo snel dan de cpu fans. Trek voor de gein CHA1_FAN an CHA2_FAN eens los van de header. Kan niet anders zijn dan dat het geluid een stuk minder is.
Toch niet, had ik reeds gedaan en het overheersende geluid van de cpu fan blijft dan even hard aanwezig. Die 2 case fans hoor je gewoon niet zoals die nu draaien, zoals ik al schreef de cijfers kunnen veel zeggen het is wat ik vaststel dat belangrijker is.
Tussen grafische kaart en cpu koeler is enkele cm ruimte, nooit genoeg dus om een 120mm fan te laten zakken. Mijn enige vrees was dat het losmaken van de klemmen boven en onderaan het niet voldoende zou zijn om de fan er uit te halen.
Ga dat nu proberen.
UPDATE
Fans uit koeler gehaald en willen omwisselen, onmogelijke zaak. Die tussenin is enkele mm dunner en anders gebouwd. Koelblok deftig uitgeblazen net als de fans en terug gemonteerd, geen verschil merkbaar. Ik ga mij alvast een nieuwe fan aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door pc bouwerke op 07-04-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Aparte vraag misschien, blazen beide fans wel in dezelfde richting,dat kan namelijk ook geluid veroorzaken als zed in tegengestelde richting blazen

en omdat die tussenin anders gebouwd is,zal je ook lastig een vervangende fan kunnen plaatsen op die plek of het moet dezelfde zijn

[ Voor 101% gewijzigd door freaky35 op 08-04-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

freaky35 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:47:
Aparte vraag misschien, blazen beide fans wel in dezelfde richting,dat kan namelijk ook geluid veroorzaken als zed in tegengestelde richting blazen

en omdat die tussenin anders gebouwd is,zal je ook lastig een vervangende fan kunnen plaatsen op die plek of het moet dezelfde zijn
Dat vroeg ik een pagina terug ook al af, ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat 120mm fans op 6~700 RPM nog een storend geluid maken tenzij het motor geluid is, ratel van iets wat uit balans is of tegen de bladen loopt of turbulentie van bv tegen elkaar in blazen.

Andere optie, versterkt je hoortoestel het geluid niet of een bepaalde ruis?

Ik heb hier namelijk net nog getest met weliswaar Noctua fans maar die hoor ik gewoon letterlijk niet op 600RPM en 10~15cm er naast. Zelfs op 1000RPM moet ik mijn best nog doen in een normale situatie met *iets* van achtergrond geluid.

Edit: De middelste fan is een 135mm 22mm dikke fan dus wel lastig maatje. De andere is een standaard 120x25mm fan.
De 135mm fan heeft een max van 1200RPM en de 120mm 1500RPM, beide niet heel hoog :?

Anders een idee om het geluid op te nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 08-04-2022 14:21 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Gisteren avond laat de cpu fans van aansluiting gewisseld op het mobo (boven >onder en andersom)
Geloof het of niet maar het geluid is weg en blijft weg. Wat mij nu opvalt is dat de 2 case fans beide rond de 1200rpm draaien waar dit vroeger maar één was zonder dat er daar iets veranderd is. Heb in de bios wederom naar de instellingen gekeken en die staan nog juist.
Als het blijft zoals het nu is maak ik me er niet druk meer over, maar het is een vreemde zaak. Misschien maar eens aan denken om dat monster te verkopen en zelf terug een nieuwe bouwen. Ik heb het gehad met Alternate (België) die alles verkeerd in elkaar steken waardoor ik elke keer weer hulp moet zoeken voor problemen, want ofschoon de pc nog meer dan een jaar in garantie gaan ik of de pc ooit nog naar Alternate.
Die is daar 2x binnen geweest binnen de eerste maand na aankoop en blijkbaar waren de cpu fans nu nog niet eens juist aangesloten.
Gelukkig zitten er hier knappe koppen die technisch veel meer kennis hebben dan ik van de hardware en die me al dan niet naar een oplossing leiden. Anderzijds zijn er ook die lezen maar niet wat er staat, gezien de vragen die nog gesteld worden. Zo laat ik weten de fans er uitgehaald , koelblok en fans goed af en uitgeblazen. en opnieuw gemonteerd te hebben. Als je dan nog de vraag stelt of de fans misschien niet verkeerd zitten?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
@pc bouwerke het zal je verbazen hoeveel mensen het opnieuw installeren en ze dan nog steeds verkeerd om zetten.
Mijn vraag zou zijn geweest of je er 1 kan loskoppelen, maar het probleem is al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
nvm

[ Voor 100% gewijzigd door freaky35 op 08-04-2022 18:10 ]

Pagina: 1