Keuze versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 22:49
Ik zoek een?
Een stereo versterker met streaming en bookshelf speakers

Wat is je budget?
400-500 max, liever lager

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een soort van mancave. Het is een ruimte van ongeveer 25m2 waarin een pooltafel staat. Natuurlijk hangt er ook een dartbord, een TV en staat er een bierkoelkast. Tijdens het poolen staat er muziek op, verschillende stijlen maar voornamelijk (hard)rock/metal/punk. Nu gooien we een Spotify playlist naar een LG WK7 wat een Google speaker is, dat is ideaal maar het geluid is natuurlijk beperkt en mono. Ik wil gaan upgraden naar een stereo opstelling waarbij ik de speakers ga neerzetten of ophangen. Belangrijk is om te weten dat de wand achter de speakers een houten wand is. Aangezien we Spotify voornamelijk gebruiken moet de nieuwe versterker Spotify Connect ondersteunen. Ook wil ik de TV kunnen aansluiten en muziek kunnen streamen vanaf mijn Synology NAS.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als versterker dacht ik aan de Arylic A50+, deze lijkt alle wensen af te tikken voor een mooie prijs. Als speakers heb ik nu 3 verschillende op het oog. Dali Spektor 2, Elac Debut 5.2 en Q acoustics 3020i

Welke vragen heb je hier nog over?
Gezien de houten achterwand in de ruimte zijn de Elac dan de beste keuze omdat die de lage frequenties naar voren "blazen" in plaats van naar achteren bij de Dali's en Q Acoustics? Wat betreft prijs en waardering lijkt er verder weinig verschil te zijn tussen deze 3 speakers. Of heeft iemand daar nog een andere mening over ook gezien mijn muziek smaak?
De versterker is een beetje een gok, prijs kwaliteit lijkt niet slecht maar lees wisselende reviews. Iemand ervaring met deze versterker? Iemand misschien een andere (betere) oplossing als versterker en of speakers?

Dit is de ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK_4WDY1gn-U_50Zcz3XZVtqwaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PD5I5XAxLqo7RWbhFdklNyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AevvPw0B2NGxHz0LVG3t3AAvyog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTzminLhkoxT1o9SzTtkDt8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Timminator op 06-04-2022 20:43 ]

Beste antwoord (via Timminator op 21-04-2022 08:47)

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:14
Timminator schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:15:
[...]

Die Loxjie A30 ga ik misschien toch maar kopen. Ook al lijkt de prijs vrij hoog. Geduld is niet mijn sterkste kant als ik een plan heb.
Ga hem dan met een optische kabel aan de TV hangen en dan Spotify via de Chromecast of de Fire stick die in die TV zit.
Welke speakers heb jij aan jouw Loxjie hangen? Ik denk nu zelf aan de Q Acoustics 3020i. Die zijn redelijk betaalbaar op het moment. Vind ik ook het mooist in vergelijk met andere gelijkwaardige speakers. Q Acoustics 3020i zijn 75 watt, 6 ohm speakers. Als ik de specs van de Loxjie zie zou die op 6 ohm iets van 60 watt moeten geven. Ik ga er van uit dat dat voldoende geluid moet gaan geven.
Ik heb er kleine Elac's aan hangen, niets bijzonders. In de huiskamerzetting is een Watt of 20 eigenlijk altijd genoeg, tenzij je een hekel hebt aan je buren ofzo.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Een goedkope oplossing kan een Chromecast met LAN adapter zijn, en die dan hangen aan een degelijke 2e hands stereo versterker met hdmi. Zo hou je geld over voor goede speakers. Ik heb zelf Q Acoustics (3050i, 3090Ci en 3010i) en ben er erg over te spreken. Je kunt ook kijken naar de KEF Q350. Coolbue heeft toevallig nu een open box voor 350, geloof ik. De nieuwe Wharfedale 12.x serie is ook erg betaalbaar maar krijgt enorm goede reviews, en meet op Audiosciencereview ook uitmuntend voor het geld.

Als het goedkoper moet: Een setje 2e hands Wharfedale Diamond 9.1 of Diamond 220 kost op Marktplaats meestal rond de 100 euro voor een paar, en die waren vroeger ook top voor het geld. Je kunt ook kijken naar de Boston Acoustics A25; die zijn helemaal cheap maar klinken verrassend goed.

Met wat slim 2e hands shoppen kun je enorm veel geluidskwaliteit krijgen voor je geld, in ieder geval. :)

EDIT: leuke review over de Wharfedale 220, die soms echt spotgoedkoop is op Marktplaats:
https://www.audiosciencer...get-speaker-review.16752/

[ Voor 53% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 11:33 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:19:
Een goedkope oplossing kan een Chromecast met LAN adapter zijn, en die dan hangen aan een degelijke 2e hands stereo versterker met hdmi. Zo hou je geld over voor goede speakers. Ik heb zelf Q Acoustics (3050i, 3090Ci en 3010i) en ben er erg over te spreken. Je kunt ook kijken naar de KEF Q350. Coolbue heeft toevallig nu een open box voor 350, geloof ik. De nieuwe Wharfedale 12.x serie is ook erg betaalbaar maar krijgt enorm goede reviews, en meet op Audiosciencereview ook uitmuntend voor het geld.

Als het goedkoper moet: Een setje 2e hands Wharfedale Diamond 9.1 of Diamond 220 kost op Marktplaats meestal rond de 100 euro voor een paar, en die waren vroeger ook top voor het geld. Je kunt ook kijken naar de Boston Acoustics A25; die zijn helemaal cheap maar klinken verrassend goed.

Met wat slim 2e hands shoppen kun je enorm veel geluidskwaliteit krijgen voor je geld, in ieder geval. :)

EDIT: leuke review over de Wharfedale 220, die soms echt spotgoedkoop is op Marktplaats:
https://www.audiosciencer...get-speaker-review.16752/
Bedankt voor deze reactie, ik zal die andere speakers ook eens bekijken.
Een tweedehands versterker en dan combineren met een chromecast is ook een goed idee. Ik heb nog wel een Chromecast liggen, zelfs met LAN Adapter, alleen ik heb geen LAN kabel naar die ruimte liggen. WiFi signaal is echter prima in die ruimte, dat lukt dan toch ook wel? Kabel naar die ruimte trekken is een uitdaging die ik liever niet aan ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor deze reactie, ik zal die andere speakers ook eens bekijken.
Een tweedehands versterker en dan combineren met een chromecast is ook een goed idee. Ik heb nog wel een Chromecast liggen, zelfs met LAN Adapter, alleen ik heb geen LAN kabel naar die ruimte liggen. WiFi signaal is echter prima in die ruimte, dat lukt dan toch ook wel? Kabel naar die ruimte trekken is een uitdaging die ik liever niet aan ga.
Wifi is ook prima, natuurlijk. Ik wist alleen niet zeker hoe je ontvangst was, en LAN is altijd een safe bet met eventueel video streamen. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:39
Is het niet een idee om gewoon 2 actieve speakers aan te schaffen? Voor het geld klinken KRK's prima. Daarbij een Spotify connect streamertje en klaar. Zijn natuurlijk een hoop alternatieven ook qua actieve speakers.

Ik denk dat je in die zin meer geluid krijgt voor je geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Inverted_World schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:12:
Is het niet een idee om gewoon 2 actieve speakers aan te schaffen? Voor het geld klinken KRK's prima. Daarbij een Spotify connect streamertje en klaar. Zijn natuurlijk een hoop alternatieven ook qua actieve speakers.

Ik denk dat je in die zin meer geluid krijgt voor je geld. :)
Probleem van studio monitoren op een streamertje is dat je vaak tegen ground-loop issues aan loopt. Een studio monitor wilt het liefst een gebalanceerd signaal ontvangen (TRRS/XLR). Je hebt ook geen volume control zo, tenzij je je telefoon daarvoor wilt gebruiken maar dan zit je vast aan die abrupte volume stappen. Ook moet je kijken naar line-level input, omdat sommige monitoren een input volume verwachten dat hoger ligt dan bij veel niet-studio gear het geval is. Ik weet niet hoe het met die KRK's zit, maar ik heb wel ervaring met Genelec, Adam en tegenwoordig IK.

Je hebt wel van die powered speakers van Edifier die afgestemd zijn op de gewone consument (as in, niet pro-user), maar die klinken echt niet briljant vergeleken met een goede passieve speaker van Wharfedale of KEF.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:39
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:27:
[...]

Probleem van studio monitoren op een streamertje is dat je vaak tegen ground-loop issues aan loopt. Een studio monitor wilt het liefst een gebalanceerd signaal ontvangen (TRRS/XLR). Je hebt ook geen volume control zo, tenzij je je telefoon daarvoor wilt gebruiken maar dan zit je vast aan die abrupte volume stappen. Ook moet je kijken naar line-level input, omdat sommige monitoren een input volume verwachten dat hoger ligt dan bij veel niet-studio gear het geval is. Ik weet niet hoe het met die KRK's zit, maar ik heb wel ervaring met Genelec, Adam en tegenwoordig IK.

Je hebt wel van die powered speakers van Edifier die afgestemd zijn op de gewone consument (as in, niet pro-user), maar die klinken echt niet briljant vergeleken met een goede passieve speaker van Wharfedale of KEF.
Inderdaad, klein nadeel. Op kantoor krktjes staan naast PCs met inderdaad ground loop isolators.

Bediening via de Smartphone is inderdaad de manier in TS zn geval dan. Anderzijds is dat bij Sonos of Bluesound etc ook zo ook. Je krijgt enkel iets meer geluid voor je geld t.o.v. standaard stream speakertjes.

En je moet ze mooi vinden haha. Maar gelukkig zijn er vrij veel opties waarmee je zoiets zou kunnen doen. Ik vond de krks voor het geld (180,-p/s) altijd fantastisch klinken.

Zeker omdat het hifi segment mijn inziens pas interessant wordt vanaf aanzienlijk hoger budget. Beetje bang for buck oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Inverted_World schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:56:
[...]

Bediening via de Smartphone is inderdaad de manier in TS zn geval dan. Anderzijds is dat bij Sonos of Bluesound etc ook zo ook.
Als je passieve speakers en een degelijke stereo amp gebruikt, kun je line-level naar de versterker gaan en dan heb je de keuze uit volume bedienen met de afstandsbediening van de versterker of met de fysieke volumeknop. Bij monitoren moet je het volume bepalen in de source of met een pre-amp, maar gezien het budget wordt het dan waarschijnlijk telefoon volume. Ik zelf heb gemerkt dat telefoon volume control vaak OF te hard is, OF te zacht. Je mist een beetje dat finetunen. De stappen zijn te groot. Ook verlies je resolutie/bit depth, omdat het volume op de DAC in de telefoon wordt geattenueerd (UAC2). Idealiter versterk je daarom altijd alleen een line-level signaal. Als je een studio monitor gebruikt in combinatie met een interface is dat geen probleem. De pre-amp in de interface regelt het volume, maar dat volume heeft als basis een line level signaal.

Okay, beetje overkill zo. :P Aan de TS: je kunt je altijd binnen 14 dagen bedenken als je online iets koopt. :*)

EDIT: Kijk eens naar de WiiM Mini streamer. Dat ding is net uit, kost ongeveer 100 euro en ziet er interessant uit. Toslink/optical-out, dus je kunt er vanalles aan hangen. Ook sommige actieve speakers, als je voor die route zou kiezen. Zit je wel weer met volume, maar okay. https://www.audiophonics....24bit-192khz-p-15849.html

[ Voor 13% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 13:33 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Actieve speakers gaan het niet worden. In de stereo opstelling die ik wil maken mis ik dan een stopcontact op de juiste plek. Geen zin om met een verlengkabel te gaan werken. Ook vraag ik me af of ik in deze ruimte van 25m2 met dus 50% houten wanden en 50% gipsplaat wanden het verschil ga horen tussen de voorgestelde actieve speakers en de eerder genoemde passieve.

Mijn vraag is ook nog niet beantwoord of ik dus voor de keuze van de speakers rekening moet houden of de lage frequenties naar voren worden gestuurd (Elac) of juist naar achteren.

Volume regelen via de telefoon kan maar liever ook fysiek. In de huidige situatie wisselen we regelmatig van volume (afhankelijk van song en hoeveelheid bier die er in zit). Nu doen we dat fysiek op de LG WK7 en vrijwel nooit met de telefoon.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik op die versterker/streamer van Arylic ben uitgekomen. Die A50+ heeft namelijk een afstandsbediening.

Maar ga vooral door met reageren en discussiëren in dit topic, daar leer ik veel van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:32:

Mijn vraag is ook nog niet beantwoord of ik dus voor de keuze van de speakers rekening moet houden of de lage frequenties naar voren worden gestuurd (Elac) of juist naar achteren.
Bass is in principe omni-directioneel. Echter, rear-ported speakers vlak tegen een muur is niet heel wenselijk. De room modes worden dan direct geactiveerd en dan krijg je, afhankelijk van je ruimte, allemaal gekke pieken en dips in de lage frequenties. Ze worden ook geactiveerd als je front-ported speakers gebruikt, dus die pieken en dips heb je sowieso, maar iets minder direct. Daarom gebruiken mensen voor het laag een goed gepositioneerde subwoofer, en het liefst iets van DSP als correctie. Anyway; als je ze zeker weten recht tegen de muur gaat zetten, en je wilt de ruimte niet akoestisch behandelen met absorbers en panelen en gebruikt geen DSP, dan zou ik front-ported kiezen. Het liefst zet je speakers eigenlijk niet direct tegen een wand, trouwens.

EDIT: Ik luister trouwens voornamelijk naar metal. Ik zou speakers kiezen die de midden frequenties niet teveel uit het oog verliezen. In gitaargenres gebeurt er relatief weinig onder de 60hz, en veel in het midden. Een te geaccentueerd hoog is snel storend omdat cymbalen dan snel te splashy worden. Liever een wat neutralere speaker.

[ Voor 18% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 13:47 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:39:
[...]

Bass is in principe omni-directioneel. Echter, rear-ported speakers vlak tegen een muur is niet heel wenselijk. De room modes worden dan direct geactiveerd en dan krijg je, afhankelijk van je ruimte, allemaal gekke pieken en dips in de lage frequenties. Ze worden ook geactiveerd als je front-ported speakers gebruikt, dus die pieken en dips heb je sowieso, maar iets minder direct. Daarom gebruiken mensen voor het laag een goed gepositioneerde subwoofer, en het liefst iets van DSP als correctie. Anyway; als je ze zeker weten recht tegen de muur gaat zetten, en je wilt de ruimte niet akoestisch behandelen met absorbers en panelen en gebruikt geen DSP, dan zou ik front-ported kiezen. Het liefst zet je speakers eigenlijk niet direct tegen een wand, trouwens.

EDIT: Ik luister trouwens voornamelijk naar metal. Ik zou speakers kiezen die de midden frequenties niet teveel uit het oog verliezen. In gitaargenres gebeurt er relatief weinig onder de 60hz, en veel in het midden. Een te geaccentueerd hoog is snel storend omdat cymbalen dan snel te splashy worden. Liever een wat neutralere speaker.
Ze zullen niet recht tegen de wand komen, ik denk ongeveer 10-15 cm er van af. Als ik ze ga ophangen dan hangt het er van af welke beugels het gaan worden. Ik neem aan dat de beugels over het algemeen ook wel iets van de wand af komen (5-10 cm?). Ik denk wel dat ik ze beter kan ophangen. Waar de LG WK7 nu staat en 1 van de nieuwe speakers gata komen en de plek waar de tweede speaker komt zijn ongeveer 60 cm hoog. Dat lijkt me te laag.

EDIT: op een avondje poolbiljart kan er van alles voorbij komen. Gitaarmuziek is wel het meest voorkomende. Blues(Rock), (Hard) Rock, Metal, (Hardcore) Punk, Ska (Punk), Folk (Punk) en ook wel nederlandstalig/smartlap. In ieder geval nooit Rap, House, Dance dus (hele) lage frequenties zullen inderdaad wel niet zo van belang zijn. Die Elac speakers zijn misschien dan toch wel de beste keuze vanwege de bas naar voren maar dat vind ik nou juist net de lelijkste speakers.

[ Voor 12% gewijzigd door Timminator op 06-04-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:02:
[...]

Ze zullen niet recht tegen de wand komen, ik denk ongeveer 10-15 cm er van af. Als ik ze ga ophangen dan hangt het er van af welke beugels het gaan worden. Ik neem aan dat de beugels over het algemeen ook wel iets van de wand af komen (5-10 cm?). Ik denk wel dat ik ze beter kan ophangen. Waar de LG WK7 nu staat en 1 van de nieuwe speakers gata komen en de plek waar de tweede speaker komt zijn ongeveer 60 cm hoog. Dat lijkt me te laag.

EDIT: op een avondje poolbiljart kan er van alles voorbij komen. Gitaarmuziek is wel het meest voorkomende. Blues(Rock), (Hard) Rock, Metal, (Hardcore) Punk, Ska (Punk), Folk (Punk) en ook wel nederlandstalig/smartlap. In ieder geval nooit Rap, House, Dance dus (hele) lage frequenties zullen inderdaad wel niet zo van belang zijn. Die Elac speakers zijn misschien dan toch wel de beste keuze vanwege de bas naar voren maar dat vind ik nou juist net de lelijkste speakers.
Je hangt ze gewoon met de tweeter op oorhoogte. Als je in die ruimte voornamelijk zit, is die positie lager dan als je voornamelijk staat. Je kunt ze ook iets hoger hangen en dan wat naar beneden richten, maar ik zou ze niet te hoog hangen, en zeker niet hoog in de hoeken met het plafond.

De Elac Debut 6.2 is trouwens de "verbeterde" versie van de 5.2, en scheelt qua aanschafprijs niet veel. Misschien is die ook het overwegen waard.

Geen lelijke speakers, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8raXwTyYcslZtkB5W6Yw-rE7e-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmsHJfvrxXTE2vo8CEeb46tz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 14:20 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zo'n Arylic is wel vrij beperkt in zijn opties en aansluitingen. Als je nooit meer wilt dan af en toe tv en verder hoofdzakelijk Spotify kan het prima zijn, maar als je zo nu en dan ook films wilt kijken, of in je mancave een spelcomputer wilt gaan gebruiken, dan is een receiver een betere optie. Je gaat dan alleen wel naar het 3voudige van de Arylic qua prijs. Je krijgt dan oa HDMI, extra apparaataansluitingen en lip sync. Dat kan een afweging zijn om door te sparen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Jorgen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:22:
Zo'n Arylic is wel vrij beperkt in zijn opties en aansluitingen. Als je nooit meer wilt dan af en toe tv en verder hoofdzakelijk Spotify kan het prima zijn, maar als je zo nu en dan ook films wilt kijken, of in je mancave een spelcomputer wilt gaan gebruiken, dan is een receiver een betere optie. Je gaat dan alleen wel naar het 3voudige van de Arylic qua prijs. Je krijgt dan oa HDMI, extra apparaataansluitingen en lip sync. Dat kan een afweging zijn om door te sparen.
De mancave is, helaas kan ik nu even geen foto posten, niet meer dan een rechthoekige ruimte met een 8 feet pooltafel. Is dus vooral een biljartruimte. Er staan 2 barkrukken maar er is niet echt ruimte om iets meer te doen dan poolen,te darten en bier te drinken. De TV die er hangt is een kleine (ik geloof 28 inch o.i.d.) die alleen aanstaat wanneer we zondagmiddag poolen en er sport is (F1, wielrennen, snooker). Meestal staat dan als nog muziek aan en niet het geluid van de TV. De TV aansluiten op de Arylic A50+ is dus misschien niet eens echt nodig, en zal ik dan alleen doen omdat het kan. Een spelcomputer zal er 99% zeker nooit komen en een film kijken doe ik daar ook niet.
Die Arylic lijkt verder dus nog steeds alles af te vinken wat ik nodig heb. De mogelijkheid van Spotify Connect of eventueel Spotify via Bluetooth (niet mijn voorkeur), het streamen van mijn muziekcollectie van mijn NAS en het kunnen versterken naar 2 speakers die voldoende moeten zijn voor de ruimte. Ik twijfel omdat ik vrijwel alleen maar revieuws op amazon vind en die wat wisselend zijn. Zou het mooi vinden als iemand hier op tweakers ervaring met dit apparaat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:34:
[...]

Die Arylic lijkt verder dus nog steeds alles af te vinken wat ik nodig heb.
Geen ervaring, maar hier staat iig een redelijk vernietigende review van de A50 op een plek waar ik erg goede ervaringen mee heb: https://www.audiosciencer...wireless-amplifier.19944/

Chromecast Audio dus geen optie?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:55:
[...]

Geen ervaring, maar hier staat iig een redelijk vernietigende review van de A50 op een plek waar ik erg goede ervaringen mee heb: https://www.audiosciencer...wireless-amplifier.19944/

Deze review gaat over de A50 en niet de A50+ en ook in de comments in deze review zijn er mensen die de A50 ook hebben en er wel weer tevreden over zijn. Het is een beetje hit and hope ben ik bang met dit apparaat. Het hangt er misschien ook van af hoe hoog je eisen zijn en wat voor een speakers je er aan hangt.

Een tweedehands stereo versterker met HDMI ingang heb ik op MP in mijn regio nog niet gevonden. Die optie met een Chromecast is inderdaad misschien beter. Ik zal MP nog wel even in de gaten blijven houden de komende tijd, ik heb geen haast. Probleem met een dergelijke versterker is ook wel weer dat die veel meer ruimte inneemt, de A50+ is wel mooi klein en kan ik makkelijk plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:29:
[...]

Een tweedehands stereo versterker met HDMI ingang heb ik op MP in mijn regio nog niet gevonden.
Kan ook een receiver zijn, hè? Die doen evengoed dienst als stereo versterker. Voorbeeldje in Zeist: https://www.marktplaats.n...ceiver-met-hdmi-switching

De Chromecast Audio hang je dan via de optische kabel aan je receiver/versterker. Of een gewone Chromecast aan je TV via HDMI, en dan van de TV met HDMI naar de versterker of receiver.

[ Voor 18% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 15:40 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:34:
[...]

De mancave is, helaas kan ik nu even geen foto posten, niet meer dan een rechthoekige ruimte met een 8 feet pooltafel. Is dus vooral een biljartruimte. Er staan 2 barkrukken maar er is niet echt ruimte om iets meer te doen dan poolen,te darten en bier te drinken. De TV die er hangt is een kleine (ik geloof 28 inch o.i.d.) die alleen aanstaat wanneer we zondagmiddag poolen en er sport is (F1, wielrennen, snooker). Meestal staat dan als nog muziek aan en niet het geluid van de TV. De TV aansluiten op de Arylic A50+ is dus misschien niet eens echt nodig, en zal ik dan alleen doen omdat het kan. Een spelcomputer zal er 99% zeker nooit komen en een film kijken doe ik daar ook niet.
Die Arylic lijkt verder dus nog steeds alles af te vinken wat ik nodig heb. De mogelijkheid van Spotify Connect of eventueel Spotify via Bluetooth (niet mijn voorkeur), het streamen van mijn muziekcollectie van mijn NAS en het kunnen versterken naar 2 speakers die voldoende moeten zijn voor de ruimte. Ik twijfel omdat ik vrijwel alleen maar revieuws op amazon vind en die wat wisselend zijn. Zou het mooi vinden als iemand hier op tweakers ervaring met dit apparaat heeft.
Dat zijn dan prima, duidelijke afwegingen waarvoor een receiver dan overkill is 👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:55:
Houdt er dan wel rekening mee dat deze niet meer verkocht worden. Die zul je tweedehands moeten kopen. En dan moet je er meer voor neerleggen dan ze destijds nieuw waren. Ze blijven namelijk best wel populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Jorgen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:09:
[...]

Dat zijn dan prima, duidelijke afwegingen waarvoor een receiver dan overkill is 👍🏻
Overkill in functionaliteit en overkill in hoe het eruit ziet. Goedkoper, meer waar voor je geld inderdaad maar ik vind het ook wel belangrijk hoe het er uit ziet. Zo'n enorme receiver zie ik me niet plaatsen.
Ik heb ook geen chromecast audio. Wel een gewone chromecast. Die kan zoals ik begrijp niet direct in een versterker met HDMI, die moet dan via de TV gaan? Dan moet de TV dus ook aan als ik muziek wil luisteren. Staat er dus een dikke receiver stroom te vreten en de TV wanneer ik een muziekje wil spelen. Dat vind ik ook wat overkill. Ik neig dus nog steeds naar die Arylic.
Kan me bijna niet voorstellen dat geen enkele tweaker hier niet een Arylic heeft of geprobeerd heeft. Wacht dus nog even af of iemand zich nog meldt in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Of je gooit het over een hele andere boeg. Alles zo lezend zijn je wensen toch niet heel exotisch of bijzonder.
Koop iets als hier in V&A te koop staat: V&A aangeboden: Sonos Beam (Gen 2) Zwart

Perfect om te streamen. Heeft een HDMI aansluiting voor je tv. Wat heb je nog meer nodig? Beetje onderhandelen over de prijs en makkelijker en goedkoper krijg je het naar mijn mening niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
S1NN3D schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:12:
Of je gooit het over een hele andere boeg. Alles zo lezend zijn je wensen toch niet heel exotisch of bijzonder.
Koop iets als hier in V&A te koop staat: V&A aangeboden: Sonos Beam (Gen 2) Zwart

Perfect om te streamen. Heeft een HDMI aansluiting voor je tv. Wat heb je nog meer nodig? Beetje onderhandelen over de prijs en makkelijker en goedkoper krijg je het naar mijn mening niet opgelost.
Ook een optie. Niet aan gedacht, bedankt. Hoe verhoudt deze Sonos speaker zich ten opzichte van een stereo set van de speakers die ik genoemd heb of die Negakinu genoemd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sonos heeft bagger geluid. Op ibood komen vaak ook goede speakers voorbij bv de wharfedale 220 voor 130 euro. Receiver van marktplaats en je hebt een prima set.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb ook geen chromecast audio. Wel een gewone chromecast. Die kan zoals ik begrijp niet direct in een versterker met HDMI, die moet dan via de TV gaan? Dan moet de TV dus ook aan als ik muziek wil luisteren. Staat er dus een dikke receiver stroom te vreten en de TV wanneer ik een muziekje wil spelen. Dat vind ik ook wat overkill.
Je kunt van een gewone Chromecast voor een paar euro een Chromecast audio maken. De TV hoeft niet aan dus. Zie bergen videos op Youtube. Deze bijvoorbeeld:

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Negakinu schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:52:
[...]

Je kunt van een gewone Chromecast voor een paar euro een Chromecast audio maken. De TV hoeft niet aan dus. Zie bergen videos op Youtube. Deze bijvoorbeeld:

[YouTube: How to turn a Chromecast into a Chromecast Audio for under $6]
Het is een optie maar ben ik dan uiteindelijk goedkoper uit? Een tweedehands receiver, een Chromecast (stel dat ik die niet zou hebben) en een kastje om van Chromecast naar audio te gaan. Dan zit je toch al snel richting €150 gok ik ( van de week stond de Arylic A50+ daarvoor op bol normaal €170-180).
Zou er echt een groot verschil in geluid zijn tussen een tweedehands receiver en die Arylic als ik dezelfde speakers zou gebruiken? Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Een mooi klein kastje met alle mogelijkheden er in (die Arylic), ook al is dat wat duurder, in vergelijk met een lompe grote receiver met geknutsel er aan om dezelfde mogelijkheden te krijgen, heeft toch mijn voorkeur. Maar als dat echt een groot verschil in geluid geeft dan moet ik er toch nog eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:30:
[...]

Het is een optie maar ben ik dan uiteindelijk goedkoper uit? Een tweedehands receiver, een Chromecast (stel dat ik die niet zou hebben) en een kastje om van Chromecast naar audio te gaan. Dan zit je toch al snel richting €150 gok ik ( van de week stond de Arylic A50+ daarvoor op bol normaal €170-180).
Zou er echt een groot verschil in geluid zijn tussen een tweedehands receiver en die Arylic als ik dezelfde speakers zou gebruiken? Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Een mooi klein kastje met alle mogelijkheden er in (die Arylic), ook al is dat wat duurder, in vergelijk met een lompe grote receiver met geknutsel er aan om dezelfde mogelijkheden te krijgen, heeft toch mijn voorkeur. Maar als dat echt een groot verschil in geluid geeft dan moet ik er toch nog eens over nadenken.
Dat weten we niet, want tot nu toe heeft niemand ervaring met die Arylic. :D Trouwens, je neemt in je berekening de Chromecast mee, maar die heb je al.

Ik zou die Arylic gewoon bestellen en uitproberen. Als het niets is stuur je hem terug,

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 06-04-2022 21:29 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:03
Ik zou ook eens kijken op marktplaats. Speakers vergaan niet echt, en met 4-500 euro budget kan je echt mooie setjes krijgen.

Bijvoorbeeld dit setje voor 200 euro. Marantz Surround versterker en 2x Dali Zensor 1
https://www.marktplaats.n...03-dali-zensor-1-speakers

Kan je nog 2x Dali Zensor 3 of 1 bijkopen, en in elke hoek eentje ophangen. bv
https://www.marktplaats.n...m1826651690-dali-zensor-3

Ga je veel plezier aan beleven :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Timminator schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:29:
[...]

Deze review gaat over de A50 en niet de A50+ en ook in de comments in deze review zijn er mensen die de A50 ook hebben en er wel weer tevreden over zijn. Het is een beetje hit and hope ben ik bang met dit apparaat. Het hangt er misschien ook van af hoe hoog je eisen zijn en wat voor een speakers je er aan hangt.

Een tweedehands stereo versterker met HDMI ingang heb ik op MP in mijn regio nog niet gevonden. Die optie met een Chromecast is inderdaad misschien beter. Ik zal MP nog wel even in de gaten blijven houden de komende tijd, ik heb geen haast. Probleem met een dergelijke versterker is ook wel weer dat die veel meer ruimte inneemt, de A50+ is wel mooi klein en kan ik makkelijk plaatsten.
Ik zou de gok niet wagen, de prestaties van de A50 zijn vergelijkbaar met buizenversterkers uit de jaren 70. Heb er weinig vertrouwen in dat de A50+ plotseling een THD+N heeft die 20 keer lager ligt (dan kom je op prestaties uit die prima te noemen zijn voor een goedkope versterker).

Edit: volgens de specs zit de A50+ op ongeveer 6 keer lagere THD+N dan de gemeten waarde voor de A50. Niet echt geweldig, maar genoeg voor wat achtergrondgeluid.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 06-04-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Opties te over in feite, maar steeds uitgaande van een versterker met twee relatief kleine boekenplankluidsprekers als ik het goed heb.

Ik zou in deze ruimte naast twee speakers ook een subwoofer neerzetten.
Zowel de Acrylic als de meeste tweedehands receivers gaan dat wel bieden, een sub out.

Je wilt je muziek wel een beetje stevigheid meegeven lijkt me en dat wordt vrij beperkt met twee relatief kleine luidsprekers denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 06-04-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:39:
[...]

Ik zou de gok niet wagen, de prestaties van de A50 zijn vergelijkbaar met buizenversterkers uit de jaren 70. Heb er weinig vertrouwen in dat de A50+ plotseling een THD+N heeft die 20 keer lager ligt (dan kom je op prestaties uit die prima te noemen zijn voor een goedkope versterker).

Edit: volgens de specs zit de A50+ op ongeveer 6 keer lagere THD+N dan de gemeten waarde voor de A50. Niet echt geweldig, maar genoeg voor wat achtergrondgeluid.
Geen A50+ dan, maar stel dat ik wel als dealbreaker heb dat er een grote receiver komt.
Zijn er dan wel kleine versterkers die wel een goed geluid hebben? Ik zie op Amazon verschillende staan. Bijvoorbeeld deze.

Nobsound HiFi-Stereo-versterker, bluetooth 5.0, digitaal, 2.0 kanaals, 50W ×2 versterker draadloze audio-ontvanger met voeding (zwart) https://www.amazon.nl/dp/...an_i_ZC9TSFSR8FWS4JZ8TRYT

Of:
Fosi Audio TB10A - 2 Kanaals Stereo Audio Versterker Ontvanger, Mini Hi-Fi Klasse D Geïntegreerde TPA3116 Versterker voor Luidsprekers 100W x 2, met Bas en Treble Regeling https://www.amazon.nl/dp/...an_i_Y92MCNVA4PXXYTBJQHH3

Dan daaraan een Chromecast via een audio adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door Timminator op 07-04-2022 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Ik heb de Loxjie A30 recent gehaald en ben daar tevreden over, zie ook hier.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Timminator schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:14:
... maar stel dat ik wel als dealbreaker heb dat er een grote receiver komt.
Is dat een eis of niet :?

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 07-04-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
TBTL schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:55:
[...]

Is dat een eis of niet :?
Ik vond hem ook vaag maar gezien de voorstellen waar TS zelf mee komt vermoed ik dat hij bedoelt dat een grote receiver een deal breaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
MerijnB schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:19:
[...]

Ik vond hem ook vaag maar gezien de voorstellen waar TS zelf mee komt vermoed ik dat hij bedoelt dat een grote receiver een deal breaker is.
Zo'n ding staat toch niet in de weg? Je kunt er zelfs je biertje op zetten. :p

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Timminator schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:14:
[...]

Geen A50+ dan, maar stel dat ik wel als dealbreaker heb dat er een grote receiver komt.
Zijn er dan wel kleine versterkers die wel een goed geluid hebben? Ik zie op Amazon verschillende staan. Bijvoorbeeld deze.

Nobsound HiFi-Stereo-versterker, bluetooth 5.0, digitaal, 2.0 kanaals, 50W ×2 versterker draadloze audio-ontvanger met voeding (zwart) https://www.amazon.nl/dp/...an_i_ZC9TSFSR8FWS4JZ8TRYT

Of:
Fosi Audio TB10A - 2 Kanaals Stereo Audio Versterker Ontvanger, Mini Hi-Fi Klasse D Geïntegreerde TPA3116 Versterker voor Luidsprekers 100W x 2, met Bas en Treble Regeling https://www.amazon.nl/dp/...an_i_Y92MCNVA4PXXYTBJQHH3

Dan daaraan een Chromecast via een audio adapter.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken over de A50+,voor de niet zo kritische luisteraar is het voldoende. En daarnaast zullen al dit soort versterkers vergelijkbaar zijn qua prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Chromecast kan, maar dan ben je met Spotify wel gelimiteerd tot 256kbps geluid. Meer doen die krengen niet, en ja dat is al heel lang bekend :X
CC audio kan wel 320kbps, CC4k ook iirc.

Ik neem even aan dat je je speakers onder je dartboard / TV neer wilt zetten? Is wel zo handig, kun je ook TV kijken met de muziek er bij ;)

Persoonlijk zou ik een paar leuke zuilen van MP afplukken, en een stereoversterker erbij.Simpel streamertje er op wat spotify ondersteunt en klaar. Of een 2e hands HC receiver die spotify er al in heeft zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
Sorry dat ik vaag was. Ik was zelf er nog niet helemaal uit maar nogmaals gekeken te hebben zag ik een grote receiver, die dan inderdaad op dat bierkoelkastje komt niet zo zitten. Dus ja deal breaker.
Ik wist ook niet dat een reguliere Chromecast een verminderd geluid doorgeeft. Dan is een streamer toch beter. Ik ga weer verder kijken.
Ik heb nu veel informatie binnen. Bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
The Eagle schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:11:
Chromecast kan, maar dan ben je met Spotify wel gelimiteerd tot 256kbps geluid. Meer doen die krengen niet, en ja dat is al heel lang bekend :X
Hij streamt muziek van Spotify. 256kbps is ruim voldoende. Hoor jij het verschil tussen 256kbps en 320kbps terwijl je bier drinkt, met je vrienden praat en biljart speelt?

Trouwens, op Marktplaats staan veel Chromecast Ultra4K en Stadia controller bundels. Die pack was 22 euro een paar maanden geleden, en heel veel mensen hebben die gekocht. Je kunt nu een Ultra4k oppikken voor bijna niets, en krijgt er dan nog een Stadia controller bij ook. :p Ik heb die van mij ook gekocht voor 22 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 07-04-2022 12:32 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Timminator schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:18:
Sorry dat ik vaag was. Ik was zelf er nog niet helemaal uit maar nogmaals gekeken te hebben zag ik een grote receiver, die dan inderdaad op dat bierkoelkastje komt niet zo zitten. Dus ja deal breaker.
Ik wist ook niet dat een reguliere Chromecast een verminderd geluid doorgeeft. Dan is een streamer toch beter. Ik ga weer verder kijken.
Ik heb nu veel informatie binnen. Bedankt daarvoor.
Chromecast Audio is vrij weinig mee mis, en sowieso qua output veel beter dan de versterkers die je op het oog hebt. Dus je verliest geen kwaliteit, want de versterker kan dat toch niet weergeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 07-04-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Negakinu schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:31:
[...]

Hij streamt muziek van Spotify. 256kbps is ruim voldoende. Hoor jij het verschil tussen 256kbps en 320kbps terwijl je bier drinkt, met je vrienden praat en biljart speelt?
[...]
Trouwens, op Marktplaats staan veel Chromecast Ultra4K en Stadia controller bundels. Die pack was 22 euro een paar maanden geleden, en heel veel mensen hebben die gekocht. Je kunt nu een Ultra4k oppikken voor bijna niets, en krijgt er dan nog een Stadia controller bij ook. :p Ik heb die van mij ook gekocht voor 22 euro.
Sure, maar dan heb je nog steeds iets nodig waar een HDMI aansluiting op zit. Zoals een home cinema receiver. Koop er dan meteen eentje die Spotify ondersteunt, scheelt weer een apparaat plus converter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
The Eagle schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:33:
[...]

Sure, maar dan heb je nog steeds iets nodig waar een HDMI aansluiting op zit. Zoals een home cinema receiver. Koop er dan meteen eentje die Spotify ondersteunt, scheelt weer een apparaat plus converter.
Ligt aan de prijs, toch? Je kunt met hetzelfde budget op meerdere manieren Rome bereiken. Je kunt ook via optical/toslink verbinden, bijvoorbeeld. Ik zou me gewoon aanpassen aan wat ik binnen mijn budget kon vinden.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timminator
Negakinu schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:44:
[...]

Ligt aan de prijs, toch? Je kunt met hetzelfde budget op meerdere manieren Rome bereiken. Je kunt ook via optical/toslink verbinden, bijvoorbeeld. Ik zou me gewoon aanpassen aan wat ik binnen mijn budget kon vinden.
Bedankt voor alle antwoorden en de discussie.Ik heb er veel van geleerd.
Helaas is de ideale oplossing er (nog) niet. Dat zou voor mij toch een kleine stereo versterker zijn met wifi/streaming die ook nog eens goed geluid geeft. Alle andere wegen naar Rome geven concessies die ik liever niet wil maken.
Ik wacht nog maar even af. Als Arylic een kleine versterker kan maken met wifi/streaming dan zullen andere (kleine stereo versterker makers) misschien volgen. Dan komt er misschien wel zo'n Loxjie A30 met wifi/streaming. Ik heb geen haast. Ik weet nu waar ik moet zoeken en waar ik op moet letten.
(Edit)Ook lijken de nieuw prijzen van speakers en versterkers zoals die Loxjie behoorlijk hoog op het moment. Ook een reden om beter even te wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Timminator op 08-04-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
MerijnB schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:57:
Ik heb de Loxjie A30 recent gehaald en ben daar tevreden over, zie ook hier.
Die Loxjie A30 ga ik misschien toch maar kopen. Ook al lijkt de prijs vrij hoog. Geduld is niet mijn sterkste kant als ik een plan heb.
Ga hem dan met een optische kabel aan de TV hangen en dan Spotify via de Chromecast of de Fire stick die in die TV zit.
Welke speakers heb jij aan jouw Loxjie hangen? Ik denk nu zelf aan de Q Acoustics 3020i. Die zijn redelijk betaalbaar op het moment. Vind ik ook het mooist in vergelijk met andere gelijkwaardige speakers. Q Acoustics 3020i zijn 75 watt, 6 ohm speakers. Als ik de specs van de Loxjie zie zou die op 6 ohm iets van 60 watt moeten geven. Ik ga er van uit dat dat voldoende geluid moet gaan geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Timminator schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:15:
[...]

Ik heb er kleine Elac's aan hangen, niets bijzonders. In de huiskamerzetting is een Watt of 20 eigenlijk altijd genoeg, tenzij je een hekel hebt aan je buren ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timminator
MerijnB schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:19:
[...]

Gisteren de Loxjie A30 geïnstalleerd met de Q Acoustics 3020i. Deze heb ik opgehangen in de hoeken bij het plafond iets schuin naar beneden en naar het midden van de ruimte. Ze hangen vrij dicht tegen de wand maar ik vind de bas niet overheersend. Anders zou ik nog kunnen tweaken met de bijgeleverde kussentjes voor de bas poort op de speakers en/of de settings in de Loxjie.
Ik heb de settings in de Loxjie nu op 'rock' staan, dat klinkt wat ik gisteren even kon testen prima. En het kan hard, niet verwacht maar wat een geluid. Ik heb tot ongeveer 40 opengedraaid hoger durfde ik niet aan.
De tv is aangesloten via een optische kabel en ik gebruik dan de Chromecast of de Amazon stick voor Spotify. Dat gaat prima. De bluetooth van de Loxjie ook even geprobeerd dat lijkt ook goed te gaan maar ik ben geen fan van streamen via Bluetooth. Ik moet nog wel even testen of ik verschil hoor tussen bluetooth en de optische kabel.
Voor nu in ieder geval zeer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MerijnB schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:19:
[...]

20W is krap aan hoor. Met 2 luidsprekers met een gevoeligheid van 86dB (niet ongewoon voor een boekenplank luidspreker) kan je daarmee een maximale piek halen van ongeveer 95dB op 3 meter afstand bij een gemiddeld luisterniveau van 75dB. 75dB gemiddeld is niet extreem hard, dus ik heb graag wat meer headroom om de dynamische pieken op te vangen.

20W met een klasse D versterker gaat dan niet genoeg zijn, want die hebben vaak een switching power supply waardoor ze ook niet kortstondig daarboven kunnen pieken. Met een versterker met een lineaire voeding is er wat meer headroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-04-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:03:
[...]

20W is krap aan hoor. Met 2 luidsprekers met een gevoeligheid van 86dB (niet ongewoon voor een boekenplank luidspreker) kan je daarmee een maximale piek halen van ongeveer 95dB op 3 meter afstand bij een gemiddeld luisterniveau van 75dB. 75dB gemiddeld is niet extreem hard, dus ik heb graag wat meer headroom om de dynamische pieken op te vangen.

20W met een klasse D versterker gaat dan niet genoeg zijn, want die hebben vaak een switching power supply waardoor ze ook niet kortstondig daarboven kunnen pieken. Met een versterker met een lineaire voeding is er wat meer headroom.
I stand corrected :)

Iig is het vermogen van zo'n ampje zat voor thuissituaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MerijnB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:15:
[...]

I stand corrected :)

Iig is het vermogen van zo'n ampje zat voor thuissituaties.
Ja, het is ook zeker niet altijd te weinig. Ligt er compleet aan wat je doel is. Benodigd vermogen is altijd een beetje een paradox, je hebt meer en minder nodig dan je verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timminator
Daarom heb ik, naast dat ik ze ook mooier vond, voor de Q Acoustics gekozen. Gevoeligheid van 88 dB bij 6 ohm. Die Loxije A30 zou volgens Loxjie 80 watt doen bij 4 ohm, dus 60 watt bij 6 ohm.
Volgens metingen op audiosciencereview.com wel wat minder maar toch waren ze er positief over.
Wat ik gisteren gemerkt heb is het echter ruim en meer dan ruim voldoende voor mijn ruimte, het kan echt loeihard. Ik had dat niet verwacht en was er best een beetje ongerust over. Echt verassend hoe hard dat kleine versterktje kan. Enige nadeel is dus het gebrek aan streaming via wifi of LAN (lees Spotify connect) maar dat is goed oplosbaar door hoe ik het nu heb via optical van de TV. Het had ook gekunt met een Chromecast Audio of een reguliere Chromecast en een HDMI audio extractor.
Pagina: 1