MV-Box ongewenst naar hoogste stand wanneer CV-ketel stookt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:42

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste allen,

Ik heb een appartement wat geventileerd wordt met MV-Box en verwarmd wordt met een CV-ketel.
MV-Box is een BUVA Q-Stream
CV-ketel is een Vaillant Thermocompact VCW 254/4-7L, dit is een atmosferische/ open toestel.

Beide installaties hangen in een kleine ruimte, vergelijkbaar met een voorraadkastje. (450 cm diep, 110 cm breed en 250 cm hoog). De ruimte is 'afgesloten' met een deur, maar de lichtstraat boven de deur is volledig open, dat is c.a. 40cm bij 80cm open.

Nu heb ik gemerkt dat wanneer ik stook (vaak wanneer ik flink stook), de MV-box in de hoogste stand springt. Dit komt het meeste voor als ik een van mijn kamers flink moet verwarmen (het een thermostaat per vertrek) en daardoor de cv-ketel hard moet werken.

De MV-Box heeft een ingebouwde vochtsensor.

De vraag: wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de MV-Box in de hoogste stand schiet wanneer de cv-ketel gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Kun je foto's plaatsen?
Dan is er mogelijk te zien waar het fout gaat.

Zit er in de ruimte een toevoer van buitenlucht?
En is de rookgas afvoer lekvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
FRANQ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:20:
Kun je foto's plaatsen?
Dan is er mogelijk te zien waar het fout gaat.

Zit er in de ruimte een toevoer van buitenlucht?
En is de rookgas afvoer lekvrij?
Dank voor je reactie. Hierbij een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5i3W3-X_qe64jnMH9FJgsoTxQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BScbPuOSFUmTtsuiAlsL862Y.jpg?f=fotoalbum_large

Er is wel een aansluiting voor een luchttoevoerkanaal t.b.v. een condenserende ketel, maar als ik mijn hand ervoor hou voel ik geen tocht. Ik weet niet of de rookgas afvoer lekvrij is. Ik heb soms wel het idee dat ik iets ruik, een beetje een light variant van wanneer je achter een moderne, schoenere diesel auto rijdt.

Mijn CO-melder gaat in ieder geval niet af, maar dat zegt volgens mij nog niks of alle rookgassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:23
Kan het niet zijn dat er (te)veel vocht wordt afgegeven tijdens het stoken? Of dat de ingebouwde luchtvochtigheidssensor ook reageert op temperatuurverschillen? Het kan bij volgas stoken aardig oplopen in zo'n kastje.

Misschien kun je een luchtvochtigheidsmeter en temperatuurmeter in de ruimte hangen? Dat je ziet wat er gebeurt.

Mijn vorige MV box was ook heel gevoelig voor vocht, de douche hoefde maar aan te staan en de ventilator toerde al op, terwijl het nog helemaal nog niet 'vochtig' voelde. In dat geval was ik er juist wel blij mee.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 10:10
Inderdaad, zoek even een goedkope vochtigheidsmeter en hang die in die ruimte.

Als er vocht vrijkomt bij het stoken moet dat via de ketel komen en eigenlijk had hij dat naar buiten moeten blazen.
Als de MV box reageert op het vocht, dan moet dat vocht ook in die box komen.
Lekt één van de aanzuigslangen misschien vlak bij de box?
Of kan het dat het vocht dan via een andere ruimte weer bij de MV box naar binnen wordt gezogen? (in dat geval duurt het wel eventjes voor hij reageert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Op zich zou dat kunnen. De kast waar waar de box en de ketel staan, staat in de keuken. De afstand van die kast tot keukenfzuiging is c.a. 3,5 meter. En het is inderdaad een hele gevoelige box. Zal eens een metertje ophangen de volgende keer dat ik de ketel laat werken. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 19:12
Volgens mij is het verklaarbaar waarom de box harder gaat afzuigen.
Je cv ketel is aangesloten met een enkelwandige pijp waar ik al mijn twijfels bij zou hebben.
Tevens zie ik geen inlaatcombinatie onder de ketel en geen condensafvoer.
Hierdoor word er dus lucht aangezogen wat veel vocht kan bevatten en daardoor de mv box hier op reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
rschilder1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:55:
Volgens mij is het verklaarbaar waarom de box harder gaat afzuigen.
Je cv ketel is aangesloten met een enkelwandige pijp waar ik al mijn twijfels bij zou hebben.
Tevens zie ik geen inlaatcombinatie onder de ketel en geen condensafvoer.
Hierdoor word er dus lucht aangezogen wat veel vocht kan bevatten en daardoor de mv box hier op reageert
Het is een atmosferische VR-ketel, geen condenserende HR-ketel. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Het is van af een foto soms wat moeilijk te beoordelen, maar als de mv-box harder gaat draaien als de cv-ketel aangaat. Dan denk ik dat er rookgassen "uit de ketel" worden gezogen.
Dit is gevaarlijk (koolmomoxide).
1 plaats een CO-melder.
2 laat er een echt deskundig persoon naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen HR ketel, dus er zijn vele dingen mogelijk.
Een HR ketel heeft zij eigen aanvoer en afvoer, eigenlijk een gesloten circuit.
Dat is bij jou niet het geval, je haalt lucht uit de omgeving om de branders te laten werken.
Ik neem aan dat de afvoer goed werkt en dat er geen stook gassen in stookruimte komen.
Omdat je lucht onttrek uit de stook ruimte zou het kunnen dat je ventilatie systeem dat gaat corrigeren.

Eerlijk gezegd zou ik de CV ketel vervangen voor een HR ketel of ...., dit heb je zeer snel terug verdiend.
Vooral met de huidige Energie prijzen.
Waarschijnlijk is je probleem dan ook op gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:02:

Eerlijk gezegd zou ik de CV ketel vervangen voor een HR ketel of ...., dit heb je zeer snel terug verdiend.
Vooral met de huidige Energie prijzen.
Waarschijnlijk is je probleem dan ook op gelost.
Dat kan aardig in de papieren lopen hoor.
Wanneer een nieuwe ketel geplaats gaat worden moet wettelijk ook het rookgaskanaal opnieuw getrokken worden.
Dat zijn toch enkele honderden euro's bovenop de koop of huur van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Artwido schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:02:
[...]

Dat kan aardig in de papieren lopen hoor.
Wanneer een nieuwe ketel geplaats gaat worden moet wettelijk ook het rookgaskanaal opnieuw getrokken worden.
Dat zijn toch enkele honderden euro's bovenop de koop of huur van de ketel.
Al was het niet wettelijk verplicht, bij VR -> HR moet je altijd rookgasafvoer vervangen, want die van de VR ketel is sowieso niet geschikt.

Zie je vaak in appartementen met een gedeelde rookgasafvoer dat je gedoemd bent om tot in eeuwigheid met een VR ketel te stoken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44
_JGC_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:04:
[...]

Al was het niet wettelijk verplicht, bij VR -> HR moet je altijd rookgasafvoer vervangen, want die van de VR ketel is sowieso niet geschikt.
Klopt dan krijg je een dubbelwandig rookgaskanaal. voor de rook-afvoer en lucht-toevoer.

[ Voor 15% gewijzigd door Artwido op 11-04-2022 12:17 ]

Pagina: 1