Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09-2022
In januari 2021 een huis samen gekocht en nu ruim 1 jaar later zijn we uitelkaar. Al met al een hele vervelende situatie en er is o.a. discussie ontstaan over de uitkoopsom.

De juiste manier van de uitkoopsom berekenen is niet duidelijk. Ik heb inmiddels als verschillende berekeningen zien langskomen maar het is lastig te bepalen wat nu de juiste manier is. Net als in een ander topic dat ik hier op Tweakers tegenkwam lijkt ook de calculatie van haar hypotheekadviseur niet helemaal juist.

De situatie:

Januari 2021 gekocht voor 280.000
Januari 2022 getaxeerd op 320.000
Overwaarde = €40.000

Beide partners zijn voor 50% eigenaar

Het hypotheekdeel van beide partners is echter niet gelijk door inbreng eigen middelen (bij de notaris/kosten koper) door een van de partner.

Partner 1 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €136.363
Partner 2 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €143.637

Inmiddels is een deel afgelost en zijn de openstaande leningdelen nog als volgt:

Partner 1 heeft een openstaand leningdeel van €132.060,42
Partner 2 heeft een openstaand leningdeel van €139.100,67.

Partner 1 koop partner 2 uit. Tegen welke som dient dit te gebeuren?

Persoonlijk lijkt mij de meest logische manier om de overwaarde van €40.000 te delen door 2 dus €20.000 en het door partner 2 afgeloste gedeelte te verrekenen, dus nog eens €4536.33.

Of vervolgens het afgeloste gedeelte met de partner of de hypotheekverstrekker moet worden verrekend is mij ook niet duidelijk.

Ik ben er benieuwd naar jullie visie hier op.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Partner 2 is 50% eigenaar van 320.000 euro.
Partner 1 dient dus 160.000 euro over te maken om Partner 2 uit te kopen.

Als partner 2 echt een apart leningdeel heeft, kun je die dus aflossen en nog 21.000 euro bij ontvangen.
Partner 1 dient een nieuw hyptheekdeel van 160.000 in te dienen of eigen geld te hebben.
Of Partner 1 neemt het hypotheekdeel over van Partner 2 en maakt dus bijna 21.000 euro over naar partner 2 en is volledig eigenaar van de woning.

Maar als je in beginsel 50-50 het huis hebt gekocht, werkt dat dus zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 06-04-2022 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 22:40
Je zou kunnen stellen dat partner 1 voor 48.5% eigenaar is en partner 2 voor 51.5% vanwege de initiële leningdelen. Cijfers zijn afgerond.

Bij verkoop hetzelfde:
48.5% 320.000 voor partner 1 = 155.200
51.5% 320.000 voor partner 2 = 164.800

Geen idee of dit overigens gebruikelijk of eerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 12:52
Bij overwaarde zou ik kijken naar het verschil tussen totale hypotheek en taxatiewaarde. Dus niet naar de aankoopwaarde. In mijn geval was onze hypotheek bij aankoop al lager dan het bedrag waarvoor wij het gekregen hebben. Uiteindelijk is je overwaarde dus taxatiewaarde - hypotheek. Dan kun je die overwaarde verdelen naar rato van de hypotheekdelen. Partner 2 iets meer dan partner 1. Dan hoeft die 4300 niet nog eens los verrekend te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:12
c-nan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:06:
Je zou kunnen stellen dat partner 1 voor 48.5% eigenaar is en partner 2 voor 51.5% vanwege de initiële leningdelen. Cijfers zijn afgerond.

Bij verkoop hetzelfde:
48.5% 320.000 voor partner 1 = 155.200
51.5% 320.000 voor partner 2 = 164.800

Geen idee of dit overigens gebruikelijk of eerlijk is.
Dat kan je dus niet stellen, want dat is niet zo afgesproken. Beide partijen zijn voor 50% eigenaar en hebben dus recht op 50% van de overwaarde. Natuurlijk wel verrekend met de ongelijke inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
c-nan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:06:
Je zou kunnen stellen dat partner 1 voor 48.5% eigenaar is en partner 2 voor 51.5% vanwege de initiële leningdelen.
En dat is feitelijk niet zo, want ze zijn beiden 50/50 eigenaar tenzij notarieel anders is overeengekomen, maar daar lees ik niets over. De stijging van de waarde komt beide eigenaren dan voor 50% toe, en niet 51,5 om 48,5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Er wordt altijd onnodig moeilijk gedaan. :) Allereerst moet je overeenstemming bereiken over de waarde van de hut. Gebruik je woz, taxatie of marktwaarde. Omdat op dit moment meestal overboden wordt ligt die laatste meestal hoger dan de taxatiewaarde.

Stel je komen overeen dat het huis 320 waard is. Je bent 50% eigenaar dus je uitkoopsom is 160K. Dat wordt deels betaald door overname van de schuld aan de bank en deels cash. Punt mbt tot het huis.

De rest is onderhandelen in billikheid en redelijkheid. Hoe verdeel je goederen, het feit dat de een meer betaalde aan vakantie en de ander meer aan eten & drinken? Uiteindelijk is dat meestal water on de brug, zeker bij zo’n korte relatie.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
Hann1BaL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:04:
Partner 2 is 50% eigenaar van 320.000 euro.
Partner 1 dient dus 160.000 euro over te maken om Partner 2 uit te kopen.

Als partner 2 echt een apart leningdeel heeft, kun je die dus aflossen en nog 21.000 euro bij ontvangen.
Partner 1 dient een nieuw hyptheekdeel van 160.000 in te dienen of eigen geld te hebben.
Of Partner 1 neemt het hypotheekdeel over van Partner 2 en maakt dus bijna 21.000 euro over naar partner 2 en is volledig eigenaar van de woning.

Maar als je in beginsel 50-50 het huis hebt gekocht, werkt dat dus zo.
Bedankt voor je reactie. Dit klinkt inderdaad ook vrij logisch en is een van de berekeningen die ik ondertussen heb zien langskomen.

Zelfs nog een versie waarbij de €320.000 minus kosten koper (€7274) werden gedaan en dat gedeeld door twee. Dit lijkt me echter incorrect omdat door de kosten koper het leningdeel ongelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:09:
[...]

En dat is feitelijk niet zo, want ze zijn beiden 50/50 eigenaar tenzij notarieel anders is overeengekomen, maar daar lees ik niets over. De stijging van de waarde komt beide eigenaren dan voor 50% toe, en niet 51,5 om 48,5.
dit zegt mijn gevoel ook.

beide taxatie laten doen: daarvan gemiddelde nemen. die woningwaarde minus hypotheekschuld gedeeld door 2 is uitkoopsom.
Vervolgens proberen eigen hypotheekdeel mee te nemen als deze gunstiger is dan huidige marktrente. Aangevuld met een deel aflossingsvrij om de maandlasten te drukken (die gaan niet meer gedeeld worden).

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat bedoel je met dit:
Partner 1 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €136.363
Partner 2 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €143.637
Zijn beide partners hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige hypotheek en zijn dit 'gewoon' twee leningdelen van dezelfde hypotheek? Of bedoel je hier een andere constructie mee? En de inbreng eigen middelen, is dat notarieel vastgelegd? Om welk bedrag hebben we het dan? Simpelweg het verschil tussen de twee genoemde leningdelen of een ander bedrag?

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 06-04-2022 09:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
naitsoezn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:20:
Wat bedoel je met dit:

[...]

Zijn beide partners hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige hypotheek en zijn dit 'gewoon' twee leningdelen van dezelfde hypotheek?
Het is 1 hypotheek bestaande uit 2 ongelijke leningdelen. Beide partners zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige hypotheek.

Overigens is het aflossingsbedrag van partner 2 ook groter omdat zijn leningdeel groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:29:
[...]

Het is 1 hypotheek bestaande uit 2 ongelijke leningdelen. Beide partners zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige hypotheek.

Overigens is het aflossingsbedrag van partner 2 ook groter omdat zijn leningdeel groter is.
In dat geval zul je het idee moeten loslaten dat het ene deel van partner 1 is en het andere deel van partner 2. De totale hypotheek is van jullie beide, en moet je ook zo behandelen bij het uitkopen. Eventueel minus de eigen inleg aan het begin (en andere contractueel vastgelegde afspraken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 14:44
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:59:

Beide partners zijn voor 50% eigenaar
Ik spreek nu uit eigen ervaring (al zijn de regels wel iets aangepast en moet je nu meenemen wat je eigen inbreng was geloof ik).

Wij waren 50% eigenaar terwijl ik 75% betaalde toch betekende dit heel simpel dat de overwaarde door 2 werd gedeelt en dus ieder 50% van de "winst". Advocaat erop gehad echter was de resultaat dat ik haar bijna 75k meer moest betalen dan dat ze ooit had ingelegd.

Uitkopen betekent dat de ander ook de rest lening overneemt en dus niet de waarde van de woning betaald. Alleen de overwaarde is het deel wat betaald moet worden aan de ander.

[ Voor 13% gewijzigd door rikoos op 06-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
*knip* het is hier geen HK, graag constructief reageren

[ Voor 64% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2022 12:35 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
naitsoezn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:32:
[...]

In dat geval zul je het idee moeten loslaten dat het ene deel van partner 1 is en het andere deel van partner 2. De totale hypotheek is van jullie beide, en moet je ook zo behandelen bij het uitkopen. Eventueel minus de eigen inleg aan het begin (en andere contractueel vastgelegde afspraken).
Bedoel je dan:

Overwaarde €320.000
Minus de openstaande hypotheek (beide leningdelen samen) van €271.161

= €48. 839
Gedeeld door 2 = €24.419,50

Of dient de eigen inleg van €7274 hierin meegenomen te worden ondanks dat dit dus verrekend is in het leningdeel?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 08-05 10:44
Als je wordt uitgekocht, en je wil er het maximale uit halen; zet het te koop.
Kijk goed naar de kosten bij de makelaar voor het afzeggen van de verkoop van tevoren.

Je ex mag dan het huis tegen (de helft van) het hoogste bod kopen, of wordt verkocht voor het hoogste bod.

Die taxatiewaarde wordt in deze tijd toch ruim overboden, als dat 10% is steek je toch nog even 16.000 (-50% verkoopkosten) extra in je zak. Of spreek een prijs af van taxatiewaarde + 10%, maar laat je niet uitknijpen tegen de taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
Thomas18GT schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:44:
Kijk goed naar de kosten bij de makelaar voor het afzeggen van de verkoop van tevoren.

Je ex mag dan het huis tegen (de helft van) het hoogste bod kopen, of wordt verkocht voor het hoogste bod.

Die taxatiewaarde wordt in deze tijd toch ruim overboden, als dat 10% is steek je toch nog even 16.000 (-50% verkoopkosten) extra in je zak. Of spreek een prijs af van taxatiewaarde + 10%, maar laat je niet uitknijpen tegen de taxatiewaarde.
Helaas is dit niet zo eenvoudig. Als een van de partners in het huis wil blijven wonen dan dient de vertrekkende partner hieraan mee te werken, dit is notarieel vastgelegd. Zelfs dat de taxatiewaarde bindend is ligt notarieel vast.

[ Voor 3% gewijzigd door Xyz_90 op 06-04-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:44:
[...]

Bedoel je dan:

Overwaarde €320.000
Minus de openstaande hypotheek (beide leningdelen samen) van €271.161

= €48. 839
Gedeeld door 2 = €24.419,50

Of dient de eigen inleg van €7274 hierin meegenomen te worden ondanks dat dit dus verrekend is in het leningdeel?
Jullie hebben op dit moment samen nog een hypotheek van 271k. Hoe die leningdelen opgebouwd zijn boeit niet (tenzij jullie contractueel anders hebben vastgelegd). De overwaarde is dan dus 320k - 271k. Die gaat door de helft om de afkoopsom te bepalen, en daar kun je dan eventueel nog de helft van 7272 van aftrekken om de eigen inbreng gelijk te trekken. De eindsom is je afkoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mee eens. Afhankelijk van de de locatie is de taxatiewaarde doorgaans veel lager dan de verkoopwaarde in deze krankzinnige markt.

Qua regels heb je ieder voor de helft het huis en heb je samen een hypotheek als ik het nu goed lees.
Je noemt kosten koper apart: Waren die door je partner betaald? En zo ja, dan moet je ook rekening houden met de belastingteruggave over (een deel van) die kosten. Dus hoef je dat niet volledig mee te rekenen in je berekening.

Maar als je dat niet vast hebt gelegd is het toch gewoon: Waarde huis delen door 2. Totale resterende hypotheeksom delen door 2. Dat verschil moet de partner voor de helft over maken.

En zoals hierboven ook gesteld: Mocht je je laten uitkopen, dan mag je partner wel in de handjes klappen met deze huizenmarkt. Je beste optie is gewoon verkoop van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 14:44
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:44:
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de regels veranderd waren maar in mijn geval was het heel simpel, ik had niet vastgelegd dat mijn eigen inbreng mijn eigendom zou blijven (25k uit verkoop eerder woning) dus dat werd gewoon genegeerd.

Idd doe dit want dan ben je zelf het beste eruit, een taxatie is een moment opname en die stijgt elke dag. Ga je dit toch doen, laat BEIDE een taxatie doen want de partij die er blijft wonen wil natuurlijk een zo laag mogelijke taxatie en zal dat ook bespreken met de taxateur ;-)

Als er geen kinderen in het spel zijn dan gewoon de woning verkopen want dat levert idd het meeste op en wel zo eerlijk voor beide. Doe je dat niet dan zal de partij die in de woning blijft wonen hier enorm voordeel aan hebben. Mocht dat niet lukken dan zelf aangeven dat jij er ook in wil blijven wonen dan is verkoop de enige optie en heb je meer onderhandelings ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door rikoos op 06-04-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Een huis kopen en 1,5 jaar later met winst verkopen is wel bijzonder trouwens. TS heeft echt geluk met de tijdsgeest.
Ik heb destijds 8% overdrachtsbelasting moeten aftikken waarna de woningmarkt instorte en het huis nog 10 jaar 'onder water' heeft gestaan.

In al die jaren is dan het verdelen van een restschuld gegarandeerd ipv. een zak geld.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:54
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:47:
[...]

Helaas is dit niet zo eenvoudig. Als een van de partners in het huis wil blijven wonen dan dient de vertrekkende partner hieraan mee te werken, dit is notarieel vastgelegd. Zelfs dat de taxatiewaarde bindend is ligt notarieel vast.
Dat maakt het toch allemaal maar makkelijker dat zulke afspraken vastliggen? Taxeren, delen door 2.. klaar. Dat jij iets meer hebt ingebracht is je verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:17
JJ Le Funk schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:50:
Een huis kopen en 1,5 jaar later met winst verkopen is wel bijzonder trouwens. TS heeft echt geluk met de tijdsgeest.
Ik heb destijds 8% overdrachtsbelasting moeten aftikken waarna de woningmarkt instorte en het huis nog 10 jaar 'onder water' heeft gestaan.

In al die jaren is dan het verdelen van een restschuld gegarandeerd ipv. een zak geld.
Mijn schoonzus heeft nu ongeveer dezelfde situatie, alleen hebben die 4 jaar geleden een huis gekocht. Die gaan er zoals het er nu naar uit ziet met een overwaarde van 60-90k per persoon uit.

Wat betreft het uitkopen. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat er is vastgelegd. Is er vastgelegd dat leningdeel 1 voor persoon 1 is en leningdeel 2 voor persoon 2? Als dat niet is vastgelegd is het gewoon 1 hypotheek waar jullie beide verantwoordelijk voor zijn.

Uiteindelijk is het niet zo moeilijk volgens mij? Huis is 320k waard, dus 160k per persoon. Wil een van de twee erin blijven wonen dan moet die 160k euro over maken naar de ander. Is dat niet mogelijk? Dan verkopen en de overwaarde delen door twee.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:20
Ozzie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:57:
[...]

Mijn schoonzus heeft nu ongeveer dezelfde situatie, alleen hebben die 4 jaar geleden een huis gekocht. Die gaan er zoals het er nu naar uit ziet met een overwaarde van 60-90k per persoon uit.

Wat betreft het uitkopen. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat er is vastgelegd. Is er vastgelegd dat leningdeel 1 voor persoon 1 is en leningdeel 2 voor persoon 2? Als dat niet is vastgelegd is het gewoon 1 hypotheek waar jullie beide verantwoordelijk voor zijn.

Uiteindelijk is het niet zo moeilijk volgens mij? Huis is 320k waard, dus 160k per persoon. Wil een van de twee erin blijven wonen dan moet die 160k euro over maken naar de ander. Is dat niet mogelijk? Dan verkopen en de overwaarde delen door twee.
Dit dus.

Vervolgens gebruikt ieders de 160k om hypotheek schuld af te betalen en de 1 houdt hier meer aan over dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

Wauw, ik zal onze stukken eens even checken..

In dat geval nog een taxatie laten doen vanuit jou met dit hele verhaal erbij, 100% dat die taxatie ineens een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
naitsoezn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:48:
[...]

Jullie hebben op dit moment samen nog een hypotheek van 271k. Hoe die leningdelen opgebouwd zijn boeit niet (tenzij jullie contractueel anders hebben vastgelegd). De overwaarde is dan dus 320k - 271k. Die gaat door de helft om de afkoopsom te bepalen, en daar kun je dan eventueel nog de helft van 7272 van aftrekken om de eigen inbreng gelijk te trekken. De eindsom is je afkoopbedrag.
Bij deze manier hebben we wel een volgend punt van discussie omdat de eigen inbreng (kosten koper) grotendeels aftrekbaar zijn van de belasting. In dat geval zou het dubbel voordeel opleveren voor de partner die dit als aftrekpost bij de fiscus zal opgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meestal wordt dit soort zaken vooraf vastgelegd in een samenlevingscontract, hebben jullie deze ook? Indien ja, wat staat daar in?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:09
(jarig!)
Je gaat hiervoor toch langs de notaris moeten gaan, waarom vraag je daar dan niet naar een berekening?
Uit ervaring weet ik dat ex-partners je toch niet zullen geloven en denken recht te hebben op meer. Als de berekening dan van een onafhankelijke partij komt is er geen discussie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

yniezink schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:59:
[...]

Dit dus.

Vervolgens gebruikt ieders de 160k om hypotheek schuld af te betalen en de 1 houdt hier meer aan over dan de ander.
Nee, de leningdelen zijn niet ieder voor zich. Het is 1 hypotheek, op naam van beiden met 2 leningdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
[...]
dit is notarieel vastgelegd. Zelfs dat de taxatiewaarde bindend is ligt notarieel vast.
Als er iets hierover in een notariële akte vastligt, is het wel belangrijk om dat te melden uiteraard.

Over welke akte heb je het hier? Er was naar ik uit je verhaal afleidt dus geen huwelijk, geregistreerd partnerschap of (al dan niet notariële) samenlevingsovereenkomst?

En heeft de notaris bij het passeren van de verkoopakte geïnformeerd over het mogelijke bestaan daarvan en jullie gevraagd of je dat niet wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:07:
[...]

Bij deze manier hebben we wel een volgend punt van discussie omdat de eigen inbreng (kosten koper) grotendeels aftrekbaar zijn van de belasting. In dat geval zou het dubbel voordeel opleveren voor de partner die dit als aftrekpost bij de fiscus zal opgeven.
Eigen inbreng is niet aftrekbaar, maar bepaalde kostenposten zijn aftrekbaar in het jaar dat ze gemaakt zijn. In jullie geval dus 2021 en toen waren jullie als het goed is nog fiscaal partners.

Ik krijg het gevoel dat je het moeilijker maakt dan het is en heel erg blijft hangen in dat jullie twee verschillende entiteiten zijn in dit proces.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 06-04-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:21
Ozzie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:57:
[...]
Het is zo "niet moeilijk" dat dit gewoon geen hout snijdt.

(Waarde huis (taxatie in dit geval) - huidige hypotheek) / 2.

Dan wellicht nog wat gedeelde kosten of inleg ervan af halen maar de basis is deze som.

Als je zowel de hypotheek overneemt (/geheel op je neemt) als de helft van de waarde van het huis moet overboeken...dan klopt dat toch niet?

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 06-04-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
Hann1BaL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:49:
[...]

Mee eens. Afhankelijk van de de locatie is de taxatiewaarde doorgaans veel lager dan de verkoopwaarde in deze krankzinnige markt.

Qua regels heb je ieder voor de helft het huis en heb je samen een hypotheek als ik het nu goed lees.
Je noemt kosten koper apart: Waren die door je partner betaald? En zo ja, dan moet je ook rekening houden met de belastingteruggave over (een deel van) die kosten. Dus hoef je dat niet volledig mee te rekenen in je berekening.

Maar als je dat niet vast hebt gelegd is het toch gewoon: Waarde huis delen door 2. Totale resterende hypotheeksom delen door 2. Dat verschil moet de partner voor de helft over maken.

En zoals hierboven ook gesteld: Mocht je je laten uitkopen, dan mag je partner wel in de handjes klappen met deze huizenmarkt. Je beste optie is gewoon verkoop van het huis.
Kosten koper zijn inderdaad door de partner betaald, hierdoor is het verschil in leningdeel ontstaan. Verder lijkt er niets over te zijn vastgelegd. En inderdaad, de opgave van kosten koper bij de belastingdienst als aftrekpost is ook een punt van discussie en mag naar mijn mening geen dubbel voordeel opleveren (meecalculeren en dan ook nog eens teruggave van de belastingdienst).

Ik ben het eens dat de huizenmarkt gusntig is voor uitkopen of verkopen echter zal ik ook een nieuwe woning moeten vinden en daar waarschijnlijk weer bij moeten overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:14:
[...]

Kosten koper zijn inderdaad door de partner betaald, hierdoor is het verschil in leningdeel ontstaan. Verder lijkt er niets over te zijn vastgelegd. En inderdaad, de opgave van kosten koper bij de belastingdienst als aftrekpost is ook een punt van discussie en mag naar mijn mening geen dubbel voordeel opleveren (meecalculeren en dan ook nog eens teruggave van de belastingdienst).

Ik ben het eens dat de huizenmarkt gusntig is voor uitkopen of verkopen echter zal ik ook een nieuwe woning moeten vinden en daar waarschijnlijk weer bij moeten overbieden.
Belastingvoordeel is eenvoudig te berekenen, maar dat is in feite "goodwill" van jouw kant als dat niet is vastgelegd. Als ik je goed begrijp hebben jullie samen een hypotheek en samen een huis voor 50% elk.
De rest lijkt weinig relevant.

Voor de belasting: Bekijk alle gemaakte kosten. Kijk naar de kosten die opgegeven worden als aftrekpost. Kijk naar de het tarief waar dat in terecht komt en je weet de korting. Dan weet je de nettokosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

Dat maakt allemaal niks uit, het is voor 50% jouw huis. Tenzij het anders is vastgelegd en je hebt het al over een notariële akte, daarom is de vraag van @Real hier het meest relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

Kosten koper zijn irrelevant, tenzij jullie daar van te voren afspraken over hebben gemaakt. Immers zijn dat gewoon uitgaven die jullie in het verleden gedaan hebben, dat geld is gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gezien het om het financiële deel gaat, gaat dit topic naar pfsl

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:30
eric.1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:14:
[...]

Het is zo "niet moeilijk" dat dit gewoon geen hout snijdt.

(Waarde huis (taxatie in dit geval) - huidige hypotheek) / 2.

Dan wellicht nog wat gedeelde kosten of inleg ervan af halen maar de basis is deze som.

Als je zowel de hypotheek overneemt (/geheel op je neemt) als de helft van de waarde van het huis moet overboeken...dan klopt dat toch niet?
Precies, @Ozzie is even vergeten dat een hypotheek een schuld bij de bank is en je deze moet terugbetalen.
Als de twee ex-partners namelijk het huis simpelweg verkochten, is het geld dat overblijft ook:

opbrengst verkoop - openstaande schuld = winst

De winst delen door 2 is wat ieder 'krijgt'. In sommige gevallen kan dat dus negatief zijn.

Het moge ook duidelijk zijn dat hoe langer je bij elkaar blijft (en met hypotheekaflossingen dus de schuld daalt) het uiteindelijke bedrag dat je verdeelt bij een relatiebreuk groeit over tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Gezien jullie beiden 50% eigenaar zijn, wordt het in mijn ogen simpel:

2 taxaties, betaalt door beide partners. Uitkomst is Taxatie A+B/2. Zo voorkom je te lage en te hoge taxaties op basis van opdrachtgever.

(Uitkomst gemiddelde Taxatie - Openstaande hypotheek)/2 = Uitkoopsom van 1 van de partners. Degene die wil blijven mag de kosten voor het aanpassen hypotheek akte en eventueel koopakte bekostigen. De vertrekkende partner zal moeten verhuizen en zelf ook kosten moeten maken bij koop ander huis.

Kosten in het verleden zijn in het verleden en eigenlijk niet meer relevant. Enige wat dan nog rest is de verdeling qua boedel.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90
Real schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:09:
[...]

Als er iets hierover in een notariële akte vastligt, is het wel belangrijk om dat te melden uiteraard.

Over welke akte heb je het hier? Er was naar ik uit je verhaal afleidt dus geen huwelijk, geregistreerd partnerschap of (al dan niet notariële) samenlevingsovereenkomst?

En heeft de notaris bij het passeren van de verkoopakte geïnformeerd over het mogelijke bestaan daarvan en jullie gevraagd of je dat niet wil?
We hebben inderdaad een samenlevingsovereenkomst. Hierin staan verschillende artikelen die hier op betrekking lijken te hebben:

2. "De toedeling van de woning aan een van de partners geschiedt tegen de
waarde in onbewoonde staat en voorts onder de verplichting voor diegene
de eventuele geldlening(en) die is/zijn aangegaan ter financiering van de
woning geheel voor eigen rekening te nemen en de ander voor iedere
aansprakelijkheid deswege te vrijwaren doordat deze wordt ontslagen uit de
(hoofdelijke) aansprakelijkheid of door het aflossen van de betreffende
geldlening(en)."

3. "Ingeval er ten gevolge van de verdeling van de woning sprake is van
overbedeling van een van de partners, zal die overbedeling tussen de
partners worden verrekend."

4. "De vrijwaring voor de aansprakelijkheid voor de schuld als bedoeld in lid 2,
de verrekening van de overbedeling als bedoeld in lid 3 en een eventuele
verrekening van inbreng van eigen middelen in de woning en/of financiering
vindt gelijktijdig plaats bij het tekenen van de akte van verdeling."

Ik zag ook de tip voorbij komen om dit door de notaris te laten berekenen. Ik ging er van uit dat wij het overeengekomen bedrag dan bij de notaris moesten doorgeven maar als hij dit kan calculeren dan lijkt mij dit de beste en eerlijkste manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyz_90
rikoos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:50:
[...]

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de regels veranderd waren maar in mijn geval was het heel simpel, ik had niet vastgelegd dat mijn eigen inbreng mijn eigendom zou blijven (25k uit verkoop eerder woning) dus dat werd gewoon genegeerd.

[...]

Idd doe dit want dan ben je zelf het beste eruit, een taxatie is een moment opname en die stijgt elke dag. Ga je dit toch doen, laat BEIDE een taxatie doen want de partij die er blijft wonen wil natuurlijk een zo laag mogelijke taxatie en zal dat ook bespreken met de taxateur ;-)

Als er geen kinderen in het spel zijn dan gewoon de woning verkopen want dat levert idd het meeste op en wel zo eerlijk voor beide. Doe je dat niet dan zal de partij die in de woning blijft wonen hier enorm voordeel aan hebben. Mocht dat niet lukken dan zelf aangeven dat jij er ook in wil blijven wonen dan is verkoop de enige optie en heb je meer onderhandelings ruimte.
toon volledige bericht
De taxateur is door beide partijen gezamenlijk toegewezen en het is een eerlijke taxatie geworden. Hier is ook geen discussie over echter zal indien het te lang duurt alvorens we tot overeenstemming komen een nieuwe taxatie worden gedaan. Er is pas sprake van verkoop als we niet tot overeenstemming komen over het uitkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Ik denk ook niet dat je blind overwaarde kan delen door taxatiewaarde minus hypotheek. Stel huis is 300.000, partner 1 legt 50K in en heeft 100K hypotheek. Partner 2 leent 150K. Jaar later is het huis 400K waard. In dat geval een overwaarde van 150K, 75K pp. Maar dan zit je dus met die 50K die ingebracht is. Ik ken de achtergrond niet precies achter de leningdelen en wat er verder nog cash is ingelegd (met name verschil tussen partner 1 en 2). Beste lijkt me langs de notaris, anders wordt het waarschijnlijk een welles nietes spel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Tja wat eerlijk is is wat afgesproken is en als dat niet duidelijk is dan zit je nu met de gebakken peren.

Volgens mij is nu het eerlijkste: wat zou er gebeuren als het huis nu tegen de prijs verkocht zou worden die de uitkopende partner wil betalen.

Als de niet uitlopende partner dan bedrag X zou overhouden zou hij/zij dat nu ook moeten overhouden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Volgens mij heeft @Hann1BaL de simpelste en meest sluitende berekening gegeven. Is dat een berekening waar je beide mee kunt leven? Hoeveel tijdverlies en gesteggel is een extra paar duizend jou waard? Ik mis een beetje waar je nu verder nog heen wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyz_90
desmond schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:03:
Volgens mij heeft @Hann1BaL de simpelste en meest sluitende berekening gegeven. Is dat een berekening waar je beide mee kunt leven? Hoeveel tijdverlies en gesteggel is een extra paar duizend jou waard? Ik mis een beetje waar je nu verder nog heen wilt.
Klopt, ik ben goed op weg geholpen en wil iedereen hiervoor bedanken. Of we hier beide mee kunnen leven valt nog te bezien aangezien we in een soort vechtscheiding zijn beland en elk dingetje onderwerp van discussie lijkt te zijn. Maar ik begrijp dat een notaris hier dus uitsluitsel over kan geven en denk dat dit dan ook de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lekker samenlevingscontract.... "Een eventuele verekening van eigen inbreng".... Daar heb je dus niks aan, is er nu afgesproken dat eigen inbreng verekend moet worden of niet?

Als dat niet hard afgesproken is, en daar lijkt het dus wel op dan is het simpel:

Woningwaarde - openstaande hypotheek = overwaarde

Waarvan de overwaarde door 2 gedeeld kan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 14:30
Question Mark schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:29:
Lekker samenlevingscontract.... "Een eventuele verekening van eigen inbreng".... Daar heb je dus niks aan, is er nu afgesproken dat eigen inbreng verekend moet worden of niet?

Als dat niet hard afgesproken is, en daar lijkt het dus wel op dan is het simpel:

Het is ook heel simpel, precies zoals je zegt. De eigen inbreng kun je vervolgens nog apart verrekenen en dat bedrag weer verrekenen met het bedrag dat de een aan de ander betaalt eventueel tezamen met een drag ter overname van bepaalde goederen (cd van jou, cd van mij verhaal).
Dus je krijgt 3 bedragen.
De helft van de overwaarde;
Verrekening eigen inbreng;
Verrekening overige goederen.

Deze 3 bedragen verreken je met elkaar naar gelang wie wat krijgt en dan rolt daar de uitkoopsom uit.
Mocht je er toch samen niet uitkomen dan kan mediation of beiden een eigen advocaat ook uitkomst bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door shadowlyse op 06-04-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Question Mark schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:29:

Wettelijk gezien - dus als je er niks over afspreekt - moet je de eigen inbreng verrekenen. Dus als de akte er verder nikt over zegt (we weten natuurlijk niet wat er in de andere artikelen staat) zou dat volgens mij dus alsnog voldoende zijn. Maar dat heeft wel enkele haken en ogen, want dan gaat het volgens mij alleen over het bedrag wat gebruikt is voor de verkrijging van het gemeenschappelijke vermogen (het huis). Als nadien nog extra is afgelost bijv. dan valt die aflossing wel in de gemeenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:15:
[...]

Klopt, ik ben goed op weg geholpen en wil iedereen hiervoor bedanken. Of we hier beide mee kunnen leven valt nog te bezien aangezien we in een soort vechtscheiding zijn beland en elk dingetje onderwerp van discussie lijkt te zijn. Maar ik begrijp dat een notaris hier dus uitsluitsel over kan geven en denk dat dit dan ook de beste optie is.
In de huidige markt is het voor de achterblijvende partner de moeite waard om zo lang mogelijk te rekken en op het laatste moment opnieuw te taxeren. (Voor de duidelijkheid: dit is geen advies, maar een constatering die een vervelende situatie nog vervelender kan maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
NielsFL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:14:
[...]

In de huidige markt is het voor de achterblijvende partner de moeite waard om zo lang mogelijk te rekken en op het laatste moment opnieuw te taxeren. (Voor de duidelijkheid: dit is geen advies, maar een constatering die een vervelende situatie nog vervelender kan maken.)
Er zit wel een kentering aan te komen. De hypotheekrentes laten een stijging zien wat op korte termijn al voor een vermindering in de maximale hypotheek betekend.
Op het Financieel Dagblad stond een mooi artikel over dit onderwerp op 5 April.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:45
NielsFL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:14:
[...]

Zeker niet. Hoe langer de achterblijvende partner wacht, hoe hoger de waarde van het huis dus hoe hoger de uitkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05 19:34
Sefa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:11:
[...]

Zeker niet. Hoe langer de achterblijvende partner wacht, hoe hoger de waarde van het huis dus hoe hoger de uitkoopsom.
Met een hogere rente kunnen mensen minder lenen en daardoor worden er minder woningen verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 14:41
Kurma schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:09:
[...]

Dat kan je dus niet stellen, want dat is niet zo afgesproken. Beide partijen zijn voor 50% eigenaar en hebben dus recht op 50% van de overwaarde. Natuurlijk wel verrekend met de ongelijke inleg.
Vergeet je hier niet de beleggingsleer? (Voor echtgenoten en geristerreerd partners is er vergoedingsrecht). Of is deze registratie er niet?
Vanaf 1 januari 2012 is in de wet bepaald dat voor onderlinge vergoedingsrechten de zogenaamde beleggingsleer geldt. Vergoedingsrechten die zijn ontstaan na 1 januari 2012 geven niet alleen recht op teruggave van het geïnvesteerde bedrag, maar ook op de waardeontwikkeling van het goed (in dit geval de woning).
...
Het vergoedingsrecht van Els wordt als volgt berekend: (waarde woning nu / waarde woning bij aankoop) x investering.
Die voorbeelden gaan over grotere bedragen van bijvoorbeeld 50K of 100K ingbracht door één partner (denk aan erfenis of schenking van ouders) en dan kan dat nog wel aardig wat invloed hebben. Zou het even bij de notaris vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 06-04-2022 14:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Sterkte. Vooral in de huidige tijd vind ik de overwaarde ondermaats! Niet accepteren! Wat is er gebeurt met de aankoopkosten (notaris, overdrachtsbelasting), verbouwingen en de verhuizing. Kom voor jezelf op en kijk waar jij terecht kan en hoeveel dat wel niet kost!

Aangezien de hypotheek van beide is, is het meest eerlijke het huis te verkopen. Of ze mag met een heel groot bedrag over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:36

Metalfreak

Hoije woh!

Harm_H schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:05:
Sterkte. Vooral in de huidige tijd vind ik de overwaarde ondermaats! Niet accepteren! Wat is er gebeurt met de aankoopkosten (notaris, overdrachtsbelasting), verbouwingen en de verhuizing. Kom voor jezelf op en kijk waar jij terecht kan en hoeveel dat wel niet kost!

Aangezien de hypotheek van beide is, is het meest eerlijke het huis te verkopen. Of ze mag met een heel groot bedrag over de brug komen.
Want stel je voor, je zou elkaar eens iets gunnen... Ook al ben je uit elkaar, kun je alsnog netjes met elkaar omgaan. Ik heb destijds ook niet elke laatste cent eruit geperst en heb er absoluut geen spijt van. Ben uiteindelijk prima terecht gekomen en zij kon fijn in het oude huis blijven, dat gun ik haar ook gewoon.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
sdk1985 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:31:
[...]

Vergeet je hier niet de beleggingsleer? (Voor echtgenoten en geristerreerd partners is er vergoedingsrecht). Of is deze registratie er niet?

[...]

Die voorbeelden gaan over grotere bedragen van bijvoorbeeld 50K of 100K ingbracht door één partner (denk aan erfenis of schenking van ouders) en dan kan dat nog wel aardig wat invloed hebben. Zou het even bij de notaris vragen.
Er is een samenlevingscontract, geen huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Metalfreak schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:18:
[...]

Want stel je voor, je zou elkaar eens iets gunnen... Ook al ben je uit elkaar, kun je alsnog netjes met elkaar omgaan. Ik heb destijds ook niet elke laatste cent eruit geperst en heb er absoluut geen spijt van. Ben uiteindelijk prima terecht gekomen en zij kon fijn in het oude huis blijven, dat gun ik haar ook gewoon.
Prima dat je geld aan je ex wil geven op basis van gunnen, maar daar vraagt de TS niet naar. Die wil een eerlijke verdeling. Het enige écht eerlijke is het huis verkopen en elk het deel krijgen waar die recht op heeft. Als er iemand blijft wonen moet je dus een prijs voor het huis overeenkomen waarbij ik vind dat de taxatiewaarde niet eerlijk is, gezien het huidige overbieden in de markt.

TS zal ook op zoek moeten naar een nieuwe plek wat niet goedkoop (teringduur) is, en gunnen zal er niet in zitten gezien TS het al een "vechtscheiding" noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
[...]

Tuurlijk wil je elkaar iets gunnen (als je op goede voet uit elkaar gaat), maar in deze tijd met overbiedingen kan het zo zijn dat je met je 'eerlijke' verdeling met een taxatie voor 30K het schip in gaat tov verkopen en de winst verdelen. Daar moet je je wel in kunnen vinden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:36

Metalfreak

Hoije woh!

Bartske schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:30:
[...]

Tuurlijk wil je elkaar iets gunnen (als je op goede voet uit elkaar gaat), maar in deze tijd met overbiedingen kan het zo zijn dat je met je 'eerlijke' verdeling met een taxatie voor 30K het schip in gaat tov verkopen en de winst verdelen. Daar moet je je wel in kunnen vinden natuurlijk.
Tuurlijk, maar het kwam mij vooral over als: "knijp je ex tot de laatste cent uit" en daar vind ik wat van.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

Ja, dat begrijp ik, mijn ex heeft me dat ook gegund (het stond dan ook 100% op mijn naam, maar dan nog gezien recht op overwaarde samenlevingscontract). Maar laatst had ik een kort gesprek met een zwerver op het treinstation over zijn scheiding. Dat werpt toch een ander licht op de zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:20

Glewellyn

is er ook weer.

Zoals ik de artikelen uit het samenlevingscontract lees is het als volgt:

artikel 2: Partner mag de helft van het huis van @Xyz_90 overnemen tegen een taxatiewaarde alsof het huis onbewoond is en zorgt ervoor dat de hypotheek niet meer op haar naam staat en dat zij er dus geen aansprakelijkheid meer voor draagt

artikel 3: Als het huis meer of minder waard is geworden wordt dit verschil verrekend door de partners. In dit geval krijgt TS de helft van de overwaarde van haar partner. (In het geval van onderwaarde moest zij aan haar partner betalen)

artikel 4: Door de partner is destijds geld ingelegd voor verwerving van de woning (de "eventuele" clausule is dus van toepassing). Dit wordt verrekend. @Xyz_90 betaalt haar partner de helft van deze kosten.

Toepassing artikel 2:
Taxatiewaarde is 320000

Toepassing artikel 3:
De helft van de overwaarde moet worden verrekend
(Taxatiewaarde - huidige restschuld)/2 betekent
@Xyz_90 ontvangt €20000
@Xyz_90 ontvangt €24420

Toepassing artikel 4:
De verwervingskosten die partner heeft ingelegd moeten worden verrekend.
Te zien aan de initiële bedragen zijn die kosten €7274 geweest, @Xyz_90 betaalt daarvan de helft (€3637) aan partner.

De enige openstaande vraag is of het betaalde bedrag bruto of netto na belastingteruggave verrekend moet worden. Afhankelijk daarvan zou @Xyz_90 ergens tussen de €20783 en €22,620 moeten ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Glewellyn op 06-04-2022 16:32 . Reden: Correctie van foute berekening overwaarde ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Harm_H schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:05:

Mag ik vragen waar dit op slaat?

Er is ooit afgesproken de taxatiewaarde te gebruiken als basis om de ander mee af te kopen en dat hier aan mee wordt gewerkt. Dan is dit gewoon even eerlijk als verkopen, want afgesproken.

Aan welk groot bedrag denk jij dan? En waar is dat op gebaseerd?

Dit klinkt als een behoorlijke onderbuikgevoel-reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Glewellyn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:42:

artikel 2: Partner mag de helft van het huis van @Xyz_90 overnemen tegen een taxatiewaarde alsof het huis onbewoond is en zorgt ervoor dat de hypotheek niet meer op haar naam staat en dat zij er dus geen aansprakelijkheid meer voor draagt

artikel 3: Als het huis meer of minder waard is geworden wordt dit verschil verrekend door de partners. In dit geval krijgt TS de helft van de overwaarde van haar partner. (In het geval van onderwaarde moest zij aan haar partner betalen)

artikel 4: Door de partner is destijds geld ingelegd voor verwerving van de woning (de "eventuele" clausule is dus van toepassing). Dit wordt verrekend. @Xyz_90 betaalt haar partner de helft van deze kosten.

Toepassing artikel 2:
Taxatiewaarde is 320000

Toepassing artikel 3:
@Xyz_90 ontvangt €20.000

Toepassing artikel 4:
Te zien aan de initiële bedragen zijn die kosten €7274 geweest, @Xyz_90 betaalt daarvan de helft (€3637) aan partner.

De enige openstaande vraag is of het betaalde bedrag bruto of netto na belastingteruggave verrekend moet worden. Afhankelijk daarvan zou @Xyz_90 ergens tussen de €16363 en €18200 moeten ontvangen.
toon volledige bericht
De verwervingskosten moeten erbij komen denk ik. Dus minimaal €23637. @eric.1 Maak er €25000 van en het is prima, gegeven dat je een nieuwe woning hebt kunnen vinden! En dat de bank het accepteert dat het huis op 1 inkomen komt (maar vermoedelijk heeft ze dat al afgekaart met de hypotheekadviseur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyz_90

Toepassing artikel 2:
Taxatiewaarde is 320000

Toepassing artikel 3:
@Xyz_90 ontvangt €20.000

Toepassing artikel 4:

De enige openstaande vraag is of het betaalde bedrag bruto of netto na belastingteruggave verrekend moet worden. Afhankelijk daarvan zou @Xyz_90 ergens tussen de €16363 en €18200 moeten ontvangen.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie maar het lijkt me dat de overwaarde niet berekend moet worden als verschil tussen de aankoopprijs en huidige taxatiewaarde maar tussen de taxatiewaarde en openstaande hypotheek. Vervolgens verschilt dus het openstaande leningdeel wat is ontstaan door de verwervingskosten die zij betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
eric.1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:10:
[...]
Er is ooit afgesproken de taxatiewaarde te gebruiken als basis om de ander mee af te kopen en dat hier aan mee wordt gewerkt.

De TS zegt dat dit is afgesproken in het samenlevingscontract:

"De toedeling van de woning aan een van de partners geschiedt tegen de
geldlening(en).
"

Hoe komen jullie eraan dat dit de taxatiewaarde moet zijn? Het huis te koop zetten en het hoogste bod afwachten is een prima waardebepaling, als TS dat zou eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Thomas18GT schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:28:
[...]

[...]

geldlening(en).
"

Hoe komen jullie eraan dat dit de taxatiewaarde moet zijn? Het huis te koop zetten en het hoogste bod afwachten is een prima waardebepaling, als TS dat zou eisen?
toon volledige bericht
Sjah, dat zei de ts in een reactie op de eerste pagina, dat zou notarieel vastliggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyz_90
Thomas18GT schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:28:
[...]

[...]

geldlening(en).
"

toon volledige bericht
Dit staat ook in het samenlevingscontract:

Tenzij de partners in onderling overleg tot een waarde vaststelling komen,
zal de waarde, voor de partners bindend, worden vastgesteld door een
gezamenlijk aan te wijzen register-taxateur onroerende zaken.
Komen zij over deze aanwijzing niet tot overeenstemming, dan geschiedt de
waarde vaststelling op de wijze als door de wet voor situaties als deze
voorgeschreven.

Een waarde vaststelling in onderling overleg werd direct door partner als optie geweigerd dus is het een taxatie geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:42
Een mooie en snelle indicatieve manier van het verkrijgen van een marktewaard voor jullie woning is mogelijk via
https://desktoptaxatie.nl/ aka Calcasa
De taxatie is redelijk, maar conservatief en kost niet veel geld. Veel banken accepteren een dergelijke taxatie, dus misschien werkt het voor jullie ook.

[ Voor 6% gewijzigd door MOmax op 06-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:20

Glewellyn

is er ook weer.

Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor je reactie maar het lijkt me dat de overwaarde niet berekend moet worden als verschil tussen de aankoopprijs en huidige taxatiewaarde maar tussen de taxatiewaarde en openstaande hypotheek. Vervolgens verschilt dus het openstaande leningdeel wat is ontstaan door de verwervingskosten die zij betaald heeft.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb een denkfout gemaakt en mijn eerdere post aangepast. De overwaarde is €8840 hoger dan ik schreef.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Metalfreak schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:33:
[...]

Tuurlijk, maar het kwam mij vooral over als: "knijp je ex tot de laatste cent uit" en daar vind ik wat van.
En daar vind ik weer wat van ;) Dat jij niet elke laatste cent eruit geperst hebt en je je ex dat gegund hebt, hoeft niet voor iedereen te gelden natuurlijk. Vooral niet als ze in een soort vechtscheiding zijn beland.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:45
Drentenaar schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:27:
[...]

Met een hogere rente kunnen mensen minder lenen en daardoor worden er minder woningen verkocht?
Ik snap je gedachte, maar in deze overspannen huizenmarkt gaat die niet op. De rente is de afgelopen weken verdubbeld, maar de huizenprijzen zijn niet gedaald.

Hier een artikel met wat achtergrond, maar dit neigt naar off topic.

https://www.volkskrant.nl...-de-huizenmarkt~b9e1c259/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MOmax schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:34:
Een mooie en snelle indicatieve manier van het verkrijgen van een marktewaard voor jullie woning is mogelijk via
https://desktoptaxatie.nl/ aka Calcasa
De taxatie is redelijk, maar conservatief en kost niet veel geld. Veel banken accepteren een dergelijke taxatie, dus misschien werkt het voor jullie ook.
De taxatie is beperkt omdat het niet in staat is om variabele mee te nemen van de specifieke woning. Oppervlak, inhoud en locatie kan meegenomen worden maar staat van de woning niet. Het is inderdaad een prima middel om je LTV onder een grensbedrag te bewijzen maar voor een daadwerkelijke uitkoop zou ik daar niet op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45
[...]

Even nieuwsgierig: En wat gebeurt er dan als beide partners aangeven in het huis te willen blijven wonen (zonder de ander)? Wordt deze clausule dan opgeheven, en mag het huis dan alsnog verkocht zonder dat “de vertrekkende partner moet meewerken” aan het gunnen van het huis aan de ander?

Vooropgesteld overigens: succes. Nare situatie. Hoe je er ook uit komt, dit is was vast niet waar je naar toe wilde 1,5 jaar geleden. Balen. Maar fijn dat er in ieder geval niemand met restschuld achter blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:33:
[...]

voorgeschreven.

Een waarde vaststelling in onderling overleg werd direct door partner als optie geweigerd dus is het een taxatie geworden.
Duidelijk en dat snap ik wel dan. Easy 20 a 30k in de pocket.

In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45
Thomas18GT schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:51:
[...]

Duidelijk en dat snap ik wel dan. Easy 20 a 30k in de pocket.

In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd!
Inderdaad. En dat werkt twee kanten op natuurlijk: de vertrekkende partij heeft er alle baat bij om het huis te hoog te waarderen, de zittenblijver zal juist een pessimistischere waarde afgeven. Daar kom je dan met zijn tweeen natuurlijk niet snel op één lijn, zeker net na een break-up met alle bijbehorende emoties. Afkopen van dat stukje onderhandelen voor een paar honderd euro door een taxateur in te zetten is dan de handigste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Valorian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:16:
[...]

Inderdaad. En dat werkt twee kanten op natuurlijk: de vertrekkende partij heeft er alle baat bij om het huis te hoog te waarderen, de zittenblijver zal juist een pessimistischere waarde afgeven. Daar kom je dan met zijn tweeen natuurlijk niet snel op één lijn, zeker net na een break-up met alle bijbehorende emoties. Afkopen van dat stukje onderhandelen voor een paar honderd euro door een taxateur in te zetten is dan de handigste oplossing.
De handigste oplossing voor diegene die blijft zitten inderdaad.
Hier is het huis van de buren 55k boven de vraagprijs (taxatieprijs) verkocht, in ongeveer dezelfde categorie als van de TS.

Dan even wat meer statistisch, van het NVM:
Als we kijken naar het laatste kwartaal van 2021, dan zie je dat bij woningen met een vraagprijs tussen de € 200.000 en € 300.000 in 45% van de gevallen meer dan € 25.000 werd overboden, in 6% van de gevallen was de overbieding zelfs meer dan € 50.000. Dat blijkt uit cijfers van NVM.
Maar als ze allebei met de taxatieprijs kunnen leven (en dat blijkt wel uit de afspraak die ze hebben gemaakt), helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Is de Hypotheek met NHG afgesloten?
Moet dan niet de gene met hoogste inkomen in het huis blijven indien het met NHG is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyz_90
Valorian schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:50:
[...]

Even nieuwsgierig: En wat gebeurt er dan als beide partners aangeven in het huis te willen blijven wonen (zonder de ander)? Wordt deze clausule dan opgeheven, en mag het huis dan alsnog verkocht zonder dat “de vertrekkende partner moet meewerken” aan het gunnen van het huis aan de ander?

Vooropgesteld overigens: succes. Nare situatie. Hoe je er ook uit komt, dit is was vast niet waar je naar toe wilde 1,5 jaar geleden. Balen. Maar fijn dat er in ieder geval niemand met restschuld achter blijft.
Dat staat niet duidelijk omschreven in het samenlevingscontract. Enkel dat beide partners na het beëindigen van de overeenkomst dienen aan te geven of ze de woning willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:28
Wellicht een beetje te praktisch gedacht, maar blijkbaar hebben jullie ook ruzie over andere (kleine) zaken. Je schrijft ook dat er discussie is over het juiste bedrag dat partner dient te betalen bij de uitkoop.

Wellicht handig te weten wat precies het verschil is tussen de berekeningswijze die jij versus je partner gebruikt. Is dat 1000 euro, 10.000 euro of 50.000 euro?

Als daarnaast ook nog andere zaken moeten worden verdeeld, is het niet veel makkelijker om een praktische oplossing te kiezen waarbij jullie alle zaken + verschil van bovenstaande verdelen? Ga met elkaar om tafel, laat de emotie thuis en praat dit uit. Anders los je discussie van het huis op met veel juridisch bombarie, ga je wellicht vervolgens weer kibbelen over de auto's, inboedel met CD van jou CD van mij etc.

Desnoods met hulp van een mediator (wat goedkoper is dan alles door notarissen, taxateurs en wellicht zelfs door advocaten te laten doen).

Maar vooral: verdomme, wat een kutsituatie. Ik hoop dat je hier snel uit bent. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sefa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:11:
[...]

Niet als de rente stijgt. Mensen kunen gewoon een bepaalde aflossing + rente betalen per maand, bij meer rente kun je minder aflossing betalen dus minder voor het huis. En als kopers minder kunnen betalen daalt de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 07-04-2022 10:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Xyz_90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:33:
[...]

voorgeschreven.

Wellicht is het handiger het hele contract op pastebin oid te gooien :X ? Nu zijn 'wij' aan het vragen en worden die vragen 'gepareerd' op basis van nieuwe stukjes uit het contract die eerder niet bekend waren. Dan krijg je niet snel een effectief advies.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 07-04-2022 12:40 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016

Antonio di

a mi me dijeron que si

Naast de hele discussie over de verrekening van het gekochte huis en de inboedel kun je in een Samenlevingsovereenkomst regelen wat je zelf wilt.
Dus kijk ook naar andere zaken, zoals bijvoorbeeld pensioen. Ook zonder getrouwd of geregistreerd partnerschap kun je pensioen afspraken of verplichtingen hebben bij een Samenlevingsovereenkomst.
Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden
https://uitelkaar.nl/info...kaar-samenlevingscontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterdigital
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 18:54
Beetje offtopic maar: wil je wel verhuizen? Een huis is tegenwoordig een sterk in waarde stijgend object en een nieuw huis kopen is niet makkelijk..... Kan je dit meenemen in de berekening?

Wellicht duurt het wel een jaar voordat je een nieuw huis vind en kan kopen, en tegen die tijd is dat huis weer 10% meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 13:55
Momenteel zit ik in deze situatie, maar dan omgekeerd.
Ik blijf in de woning en moet mijn ex uitkopen.

Om het zo eerlijk mogelijk te doen hebben we het huis onafhankelijk laten taxeren en dat bedrag gebruikt.
Bij ons was alles 50/50 dus was er geen verschil van inbreng.

Ondanks dat de taxatie veel hoger uitkwam dan we van te voren dachten hebben we die wel aangehouden.
Overwaarde is het verschil tussen de openstaande hypotheek vs. taxatiewaarden/verkoopwaarde.
Van welk bedrag je uit wilt gaan is aan jullie. (heb ook een situatie gezien waarin een gezin met 4 kids uit elkaar ging. Toen heeft de vader aangegeven uit te gaan van de WOZ zodat de ex in het huis kon blijven als goede thuishaven voor de kids, soms doe je water bij de wijn, maar dat hoeft niet)

Bij het oversluiten van de hypotheek/notaris voor je ex komen ook een hoop kosten bij die jij niet hoeft te betalen, maar die ze wel bij moet lenen.

Dus ja er zit een kern van waarheid in dat het jou ook wat gaat kosten om ergens anders te gaan wonen, maar die kosten maakt zij nu ook.

[ Voor 22% gewijzigd door flyyy op 08-04-2022 14:47 ]

Pagina: 1