In januari 2021 een huis samen gekocht en nu ruim 1 jaar later zijn we uitelkaar. Al met al een hele vervelende situatie en er is o.a. discussie ontstaan over de uitkoopsom.
De juiste manier van de uitkoopsom berekenen is niet duidelijk. Ik heb inmiddels als verschillende berekeningen zien langskomen maar het is lastig te bepalen wat nu de juiste manier is. Net als in een ander topic dat ik hier op Tweakers tegenkwam lijkt ook de calculatie van haar hypotheekadviseur niet helemaal juist.
De situatie:
Januari 2021 gekocht voor 280.000
Januari 2022 getaxeerd op 320.000
Overwaarde = €40.000
Beide partners zijn voor 50% eigenaar
Het hypotheekdeel van beide partners is echter niet gelijk door inbreng eigen middelen (bij de notaris/kosten koper) door een van de partner.
Partner 1 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €136.363
Partner 2 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €143.637
Inmiddels is een deel afgelost en zijn de openstaande leningdelen nog als volgt:
Partner 1 heeft een openstaand leningdeel van €132.060,42
Partner 2 heeft een openstaand leningdeel van €139.100,67.
Partner 1 koop partner 2 uit. Tegen welke som dient dit te gebeuren?
Persoonlijk lijkt mij de meest logische manier om de overwaarde van €40.000 te delen door 2 dus €20.000 en het door partner 2 afgeloste gedeelte te verrekenen, dus nog eens €4536.33.
Of vervolgens het afgeloste gedeelte met de partner of de hypotheekverstrekker moet worden verrekend is mij ook niet duidelijk.
Ik ben er benieuwd naar jullie visie hier op.
De juiste manier van de uitkoopsom berekenen is niet duidelijk. Ik heb inmiddels als verschillende berekeningen zien langskomen maar het is lastig te bepalen wat nu de juiste manier is. Net als in een ander topic dat ik hier op Tweakers tegenkwam lijkt ook de calculatie van haar hypotheekadviseur niet helemaal juist.
De situatie:
Januari 2021 gekocht voor 280.000
Januari 2022 getaxeerd op 320.000
Overwaarde = €40.000
Beide partners zijn voor 50% eigenaar
Het hypotheekdeel van beide partners is echter niet gelijk door inbreng eigen middelen (bij de notaris/kosten koper) door een van de partner.
Partner 1 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €136.363
Partner 2 heeft oorspronkelijk een leningdeel van €143.637
Inmiddels is een deel afgelost en zijn de openstaande leningdelen nog als volgt:
Partner 1 heeft een openstaand leningdeel van €132.060,42
Partner 2 heeft een openstaand leningdeel van €139.100,67.
Partner 1 koop partner 2 uit. Tegen welke som dient dit te gebeuren?
Persoonlijk lijkt mij de meest logische manier om de overwaarde van €40.000 te delen door 2 dus €20.000 en het door partner 2 afgeloste gedeelte te verrekenen, dus nog eens €4536.33.
Of vervolgens het afgeloste gedeelte met de partner of de hypotheekverstrekker moet worden verrekend is mij ook niet duidelijk.
Ik ben er benieuwd naar jullie visie hier op.