Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-07-2022
hallo,

ik wil graag mijn cpu overclocken en zou graag de hulp van een expert krijgen. ik wil mijn cpu overclocken om games te kunnen spelen. als ik informatie opzoek over dit onderwerp word er meteen gegooid met woorden die ik niet ken. ik ben niet zelfverzekerd genoeg om het zelf te proberen omdat ik bang ben dat ik me pc sloop.

mijn cpu is de i5-6400, en ik heb gekeken naar de temperatuur als ik me cpu 100% gebruik, deze temperatuur is 45°C. in me taskmanager zegt hij dat me cpu bij 100% 3,11 gHz snel is. als er andere dingen belangrijk zijn om te overclocken dan wil ik dat graag horen.

Beste antwoord (via HAGE_ op 06-04-2022 20:36)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
Alleen het probleem is, dat kan men hier ook niet op lossen.
Men kan je alleen advies geven en je proberen te helpen.
De rest zal je zelf moeten doen.

Er is dus helaas geen oplossing, zonder dat je wat aan je systeem moet aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:03
i5-6400 kan je niet overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

als ik informatie opzoek over dit onderwerp word er meteen gegooid met woorden die ik niet ken
Als je geen links geeft naar wat je vond, en ook de woorden die je niet kent noemt, kunnen wij je niet helpen :o

Kijk eens hier voor wat we verwachten van een topicstart en pas de jouwe aub aan - anders heeft dit topic weinig zin...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Overklokken kan alleen op Intel processoren met een K of X achter de type-aanduiding en een Z-serie moederbord. Jouw processor voldoet hier niet aan.
Deze kun je niet overklokken. Sowieso gaat dat ook geen zin meer hebben.

Het is de langzaamste quad core i5 van 7 jaar geleden, games van tegenwoordig hebben meer dan 4 rekenkernen nodig om optimaal te draaien.

Ook kun je overklokken beter doen op hardware waar je niet afhankelijk van bent. Overklokken is namelijk altijd een risico, stabiliteit is nooit gegarandeerd en hardware kan sneller kapot gaan.

Als je met dit systeem wilt overklokken moet je de processor vervangen door een i7-6700K of 7700K, maar meer dan 100 euro zou ik daar niet voor geven, want daarvoor koop je een nieuwe i3 van de 12e generatie die sneller is dan beide.

Hoef je dan alleen nog een moederbord te pakken. Wederom niet overklokbaar, maar goed.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
dus ik kan de games die ik wil spelen niet meer spelen zonder geld te moeten uitgeven? ik snap er echt niks van. vroeger kon ik makkelijk r6s en pubg runnen. zelf met csgo heeft me computer soms moeite. hoe kan het dat ik opeens al deze games niet eens meer kan runnen, al helemaal niet met discord aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
HAGE_ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:32:
dus ik kan de games die ik wil spelen niet meer spelen zonder geld te moeten uitgeven? ik snap er echt niks van. vroeger kon ik makkelijk r6s en pubg runnen. zelf met csgo heeft me computer soms moeite. hoe kan het dat ik opeens al deze games niet eens meer kan runnen, al helemaal niet met discord aan?
Games worden zwaarder, je pc (zeker als je nog een HDD hebt) degradeert.

Maar als je cpu nu al op 100% load draait gaat overklokken (als dat al zou kunnen) geen verschil maken

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
ik ben denk doomed om voor de rest van me leven league of legends te spelen omdat ik letterlijk niks anders aan kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-05 10:38
zelf met csgo heeft me computer soms moeite. hoe kan het dat ik opeens al deze games niet eens meer kan runnen, al helemaal niet met discord aan?
Kun je meer specificaties van de onderdelen in je pc posten? En heeft je pc echt 'opeens' moeite met allerlei taken, van de ene op de andere dag? Mogelijk is er iets anders aan de hand, zoals een virus, trojan, miningbot of andere software die je cpu belast terwijl je het niet doorhebt. Je processor is zeker weten in staat om CS:GO goed te draaien, maar dan moet de overige software en je videokaart wel goed ingesteld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:03
al helemaal niet met discord aan?
Met 4 core/4 threads kom je tegenwoordig niet ver meer. 6 core/12 thread is het minimale voor een gamebak als je daar nog een taak als discord naast wilt doen.

Overigens wist je ruim 1,5 jaar geleden al dat je cpu outdated was. HAGE_ in "wat is het verschil tussen i5-10600, 10600K en 10600KF" dus met
en
HAGE_ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:48:
ik ben denk doomed om voor de rest van me leven league of legends te spelen omdat ik letterlijk niks anders aan kan...
houd je jezelf voor de gek.

[ Voor 63% gewijzigd door Uszka op 06-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAGE_
kijk, ik ga hier niet discusseren over of ik mezelf voor de gek houd uszka. ja ik weet dat me cpu outdated is, ik zou zelfs zeggen dat me hele computer outdated is. ik zie geen kwaad in het vragen over hoe ik me cpu overclock. dat ik alleen league of legends aankan is gewoon een feit maar ik kan er op dit moment niks aan doen. niet iedereen heeft zakken met geld achter liggen om even een nieuwe pc te bouwen ik zocht alleen maar naar een oplossing zonder geld dat ik niet heb te moeten uitgeven. sorry dat ik je kostbare tijd heb verspeeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:44
Alleen het probleem is, dat kan men hier ook niet op lossen.
Men kan je alleen advies geven en je proberen te helpen.
De rest zal je zelf moeten doen.

Er is dus helaas geen oplossing, zonder dat je wat aan je systeem moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is inderdaad geen oplossing. Na 7 jaar is het spul eenmaal verouderd geraakt. Software wordt zwaarder, games ook. De grote sprongen zijn de laatste jaren geweest op het gebied van meer CPU cores en veel snellere videokaarten. Door de beschikbaarheid van betere hardware wordt er ook meer geschreven voor die extra mogelijkheden. Optimalisatie voor de minimale specificaties wordt weinig tot niet meer gedaan.

Als je wilt upgraden voor zo min mogelijk geld is een i5-12400F met een goedkoop H610 bord met ddr4 ondersteuning de volgende stap. Een i3-12100F is het minimum voor een semi zinnige upgrade in de toekomst.

Als er geen budget is, houdt het inderdaad op. Dan wordt het sparen de komende tijd en genoegn nemen met LoL en oudere games.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Als het budget te beperkt is om volledig nieuw te gaan zou je kunnen kijken wat de snelste CPI is die je moedbord aan kan en deze dan tweedehands aanschaffen. je hebt nu een 65 watt i5, deze is niet erg snel, maar er zal waarschijnlijk ook een duidelijk snellere i7 (socket 1151) op je moederbord kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:49:
[...]

Kijk eens hier voor wat we verwachten van een topicstart en pas de jouwe aub aan - anders heeft dit topic weinig zin...
Dan niet. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.