Ik heb begrepen dat het erg lastig is om een overbruggingskrediet te krijgen wanneer je geen hypotheek hebt. Waar kan dat wel?
Vraag het aan degene waarvan je dit begrepen had, want ik begrijp nog maar weinig van je vraag.
Moet het perse een overbruggingskrediet zijn?
Je kan ook een ‘gewone’ hypotheek nemen die onbeperkt afgelost kan worden met eigen geld.
Je kan ook een ‘gewone’ hypotheek nemen die onbeperkt afgelost kan worden met eigen geld.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Nee hoor, wanneer je huidige huis hypotheekvrij is zal een overbruggingskrediet makkelijker te krijgen zijn.erixxx schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:13:
Ik heb begrepen dat het erg lastig is om een overbruggingskrediet te krijgen wanneer je geen hypotheek hebt.
Maar heb je naast van horen zeggen ook zelf gezocht?
Een overbruggingshypotheek heb je normaal gesproken als je oude huis nog verkocht moet worden en daar een hypotheek op rust.
Maar is je oude huis al afgelost en heb je het geld van de verkoop nodig om al een gedeelte van de nieuwe hypotheek aftelossen dan is het goed mogelijk om die voor het volledige bedrag aftesluiten en later uit de verkoop meteen een grote aflossing doen.
Maar is je oude huis al afgelost en heb je het geld van de verkoop nodig om al een gedeelte van de nieuwe hypotheek aftelossen dan is het goed mogelijk om die voor het volledige bedrag aftesluiten en later uit de verkoop meteen een grote aflossing doen.
Je maakt er een beetje een klok-klepel verhaal van.D-dark schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:13:
Een overbruggingshypotheek heb je normaal gesproken als je oude huis nog verkocht moet worden en daar een hypotheek op rust.
Een overbruggingshypotheek heb je normaal gesproken als je oude huis overwaarde heeft die je wilt/moet inzetten voor het kopen van je nieuwe woning. Meestal wordt de oude woning korte tijd na de aankoop van de nieuwe woning verkocht (of beter gezegd bij de notaris gepasseerd) en is de overbruggingshypotheek een kort lopende hypotheek. De controle vanuit de bank is dan ook vooral of je gedurende deze overbruggingsperiode de extra maandlasten kunt dragen, meestal vanuit een stukje eigen geld.
Een rekenvoorbeeldje:
Oude woning 300k
Oude Hypotheek 200k
Overwaarde 100k
Nieuwe woning 600k
Maximale nieuwe hypotheek 500k
De woning kan dus niet gekocht worden zonder de 100k overwaarde
Er wordt een overbruggingskrediet van 100k opgetuigd
De bank zal ook kijken of er nog eigen middelen zijn om de overbruggingsperiode te betalen
Dit is dus voor zowel het overbruggingsdeel (100k) als ook de oude hypotheek (200k). Stel het is aflossingsvrij voor 12 maanden tegen 2%, dan moet je dus 6k aan eigen middelen hebben.
Bij het passeren van de oude woning bij de notaris zal de overbruggingshypotheek (en de oude hypotheek) worden afgelost.
Ook in het geval dat de maximale hypotheek wel de hele woning kan financieren is een overbruggingshypotheek soms gunstiger. De meeste hypotheken hebben een maximale aflossing van 10-20% per jaar, terwijl je voor HRA e.d. wel direct het geld in het huis moet stoppen. Ook zit je dan in een hogere risicoklasse en moet je dan je LTV weer laten corrigeren na aflossing etc.
Stel je wilt de woning verbouwen, dan wil je ook niet dat al je geld vastzit in je nieuwe woning. Stel in bovenstaande voorbeeld heb je zelf ook 100k, dan zou je zelf de overbrugging kunnen doen, maar dan moet je wachten met verbouwen totdat de andere woning is gepasseerd. Een overbruggingshypotheek is dan een oplossing.
Als je oude huis nog niet is verkocht wordt het verhaal (gelukkig) nog iets complexer.
Afhankelijk van de bank zal deze een taxatie of andere waardebepaling nodig hebben om te kijken welke overwaarde de oude woning heeft. Daarna moet de bank een risico afweging maken tot welke hoogte je een overbruggingshypotheek mag nemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de bank tot 90% (LTV) wil gaan. In bovenstaand voorbeeld kun je dan tot 270k gaan en kun je maar 70k van je overwaarde als overbruggingskrediet krijgen en zal de andere 30k uit eigen middelen moeten komen.
De voorwaarden van zo'n overbruggingshypotheek kunnen ook afwijken van een 'normale' hypotheek. Immers leent de bank je 'teveel' geld wat opgelost wordt zodra de oude woning is verkocht.
Maar ik ben benieuwd waar @erixxx tegen aan loopt. Ik vermoed dat een bezoekje aan een (hypotheek)adviseur kan helpen. Een adviseur weet vaak ook bij welke partijen je dit beter wel of niet kan proberen te regelen. De prijsstuntende banken zijn niet altijd bereid om extra werk erin te steken.
Ps. Ik noem het even overal bank, dat is iets leesbaarder dan geldverstrekker of hypotheeknemer.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:13
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Hypotheek kwesties mogen in PFSL, het topic gaat daarheen.
Al is meer info en context wel gewenst @erixxx , hoe beter we jou dan kunnen helpen.
Al is meer info en context wel gewenst @erixxx , hoe beter we jou dan kunnen helpen.
Wat een lap tekst...mand!TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 03:44:
[...]
Je maakt er een beetje een klok-klepel verhaal van.
Een overbruggingshypotheek heb je normaal gesproken als je oude huis overwaarde heeft die je wilt/moet inzetten voor het kopen van je nieuwe woning. Meestal wordt de oude woning korte tijd na de aankoop van de nieuwe woning verkocht (of beter gezegd bij de notaris gepasseerd) en is de overbruggingshypotheek een kort lopende hypotheek. De controle vanuit de bank is dan ook vooral of je gedurende deze overbruggingsperiode de extra maandlasten kunt dragen, meestal vanuit een stukje eigen geld.
Een rekenvoorbeeldje:
Oude woning 300k
Oude Hypotheek 200k
Overwaarde 100k
Nieuwe woning 600k
De bank zal ook kijken of er nog eigen middelen zijn om de overbruggingsperiode te betalen
Dit is dus voor zowel het overbruggingsdeel (100k) als ook de oude hypotheek (200k). Stel het is aflossingsvrij voor 12 maanden tegen 2%, dan moet je dus 6k aan eigen middelen hebben.
Bij het passeren van de oude woning bij de notaris zal de overbruggingshypotheek (en de oude hypotheek) worden afgelost.
Ook in het geval dat de maximale hypotheek wel de hele woning kan financieren is een overbruggingshypotheek soms gunstiger. De meeste hypotheken hebben een maximale aflossing van 10-20% per jaar, terwijl je voor HRA e.d. wel direct het geld in het huis moet stoppen. Ook zit je dan in een hogere risicoklasse en moet je dan je LTV weer laten corrigeren na aflossing etc.
Stel je wilt de woning verbouwen, dan wil je ook niet dat al je geld vastzit in je nieuwe woning. Stel in bovenstaande voorbeeld heb je zelf ook 100k, dan zou je zelf de overbrugging kunnen doen, maar dan moet je wachten met verbouwen totdat de andere woning is gepasseerd. Een overbruggingshypotheek is dan een oplossing.
Als je oude huis nog niet is verkocht wordt het verhaal (gelukkig) nog iets complexer.
Afhankelijk van de bank zal deze een taxatie of andere waardebepaling nodig hebben om te kijken welke overwaarde de oude woning heeft. Daarna moet de bank een risico afweging maken tot welke hoogte je een overbruggingshypotheek mag nemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de bank tot 90% (LTV) wil gaan. In bovenstaand voorbeeld kun je dan tot 270k gaan en kun je maar 70k van je overwaarde als overbruggingskrediet krijgen en zal de andere 30k uit eigen middelen moeten komen.
De voorwaarden van zo'n overbruggingshypotheek kunnen ook afwijken van een 'normale' hypotheek. Immers leent de bank je 'teveel' geld wat opgelost wordt zodra de oude woning is verkocht.
Maar ik ben benieuwd waar @erixxx tegen aan loopt. Ik vermoed dat een bezoekje aan een (hypotheek)adviseur kan helpen. Een adviseur weet vaak ook bij welke partijen je dit beter wel of niet kan proberen te regelen. De prijsstuntende banken zijn niet altijd bereid om extra werk erin te steken.
Ps. Ik noem het even overal bank, dat is iets leesbaarder dan geldverstrekker of hypotheeknemer.
Denk dat TS een overbrugging wil tussen 2 huizen die beide zonder hypotheek zijn /worden aangeschaft.
Dus met 100% overwaarde zeg maar.
Lijkt me prima te regelen. Onderpand genoeg. Zou bij je huisbankier eens aankloppen wat mogelijk is, want die hebben ook inzicht hoe je in de slappe was zit/komt. Anders verdwaal je wellicht in de antiwitwaschecks.
Dank u voor het supergoede advies. Ik wil Gelijkvloers gaan wonen. Ik denk dat mijn huidige woning ongeveer 160.000-180.000 euro zal opbrengen. De nieuwe woning 40.000-60.000 euro duurder. Geen schulden. Heb nog 120.000 euro eigen geld. Alleen een zeer laag vast inkomen.TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 03:44:
[...]
Je maakt er een beetje een klok-klepel verhaal van.
Een rekenvoorbeeldje:
Oude woning 300k
Oude Hypotheek 200k
Overwaarde 100k
Nieuwe woning 600k
Daarmee kan ik een hypotheek krijgen van 100.000 euro. Dat is dus net niet genoeg voor de financiering van het nieuwe huis.
Ah maar dan heb je dus wel een hypotheek nodig of je moet je eigen geld in leggen. Maar dat maakt het verhaal niet anders. Even naar een adviseur met dit scenario.
Heb wel eens een hypotheek bij ABN van 1 eu aangevraagd en de rest overbrugging. Dat was meteen de laatste keer. Een hypotheekverstrekker is doorgaans niet happig om allerlei acceptanten aan het werk te zetten voor een dossier waar ze niets aan verdienen. Ik gok dat de kans van slagen minder dan 10% zal zijn bij de reguliere verstrekkers.
[ Voor 14% gewijzigd door Sosua op 06-04-2022 16:20 ]
Je kunt het ook 'op z'n Engels' doen.erixxx schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:12:
Dat is dus net niet genoeg voor de financiering van het nieuwe huis.
Als je de verkoop & aankoop op dezelfde dag laat plaatsvinden dan kun je 's-ochtends wegrijden bij je oude huis en 's-avonds bij je nieuwe huis aankomen. Dat doen de Engelsen (en daar komen de 'treintjes' in het vastgoed ook vandaan). Iedereen gaat daar op dezelfde dag naar de advocaat en alle huizen worden op dezelfde dag verkocht. Als er iemand in het rijtje uitvalt, dan kan dus de hele rij niet doorgaan. Overbruggingshypotheken zijn daar een uitzondering.
In jouw geval zou je dan een verhuisbedrijf kunnen vragen om alles in te pakken (eventueel een paar dagen eerder) en daarna weer uit te pakken op de nieuwe locatie. De kosten daarvan zijn vergelijkbaar met de aanvraagkosten van een hypotheek. Als je die week even ergens anders slaapt (vakantiepark of hotel), dan ga je zonder stress en gedoe over.
Pagina: 1