Advies en mogelijkheden zonnepanelen offerte's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:58
Howdy!

De laatste paar weken ben ik in de offerte en eerste adviesgesprekken getrokken n.a.v. een collectieve zonnepanelen actie. Maar ook omdat we dit eigenlijk al zo'n 2 jaar hebben uitgesteld en we het nu wel (net als vele andere) het moment vonden om serieus zonnepanelen te gaan inzetten om kosten te drukken en te verduurzamen. Zo proberen we ook stappen te maken voordat we met onze keukenrenovatie plannen, eventuele airco('s) en opvolger van onze huidige EV gaan beginnen.

Uit mijn summiere expertise hierin heb ik al een gevoelsmatige voorkeur, wellicht bevestigen jullie dit, maar ik hoop ook dat ik een wel overwogen besluit kan nemen met behulp van jullie adviezen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42927.jpg

Oriëntatie
  • Woning dakhelling 32,1°
  • Garage dakhelling 0,1° (platdak)
Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42930.jpg

Foto's zijn genomen rond 09:40 uur.
Beschikbare (dak)ruimte
Op de satellietfoto:
  1. Groen aangegeven heeft een breedte van ± 6,5 meter, onder de dakkapel zitten 5 dakpannen tot de goot zo'n 148 cm. De dakkapel zelf heeft de afmetingen van zo'n 3x3 meter, aan de rechterzijde van de dakkapel is dan nog ruimte van zo'n 2,5 meter. Leeftijd 2 jaar.
  2. Oranje aangegeven heeft een breedte van ± 2,7 meter en diepte van ± 6,5 meter, het is een bitumen dak met grind. Leeftijd onbekend, draagconstructie houten balken.
  3. Geel aangegeven komt eind van de maand een veranda van 3x3 meter dak van hout, 3 wanden (huidig schuurtje wordt gesloopt). Kan eventueel meegenomen worden, idee is om de dakhoogte gelijk te houden aan de garage.
Schaduw
  • Er momenteel een boom aanwezig op de grond van de buren ten hoogte van de toekomstige veranda, ik schat deze in op zo'n 4-5 meter hoog.
  • Onlangs hebben wijzelf aan de tuinzijde van de garage twee jonge bomen geplaatst, deze kunnen ook voor schaduw zorgen. Echter verwacht ik dat deze verplaatst zullen worden als we een uitbouw gaan realiseren binnen 1-2 jaar.
  • Einde van de dag kan de dakkapel voor schaduw zorgen aan de rechter kant.
Jaarverbruik
Laatste 2 jaren was het verbruik gemiddeld 3100 kWh, gezin met zoon <2 jaar.

Toekomst?
  • Momenteel wordt er af en toe thuis opgeladen met de e-Golf, de accu's van de EV's zijn ook flink gegroeid dus daarmee zou ik ook meer kunnen verbruiken bij thuisladen.
  • Eventueel airco('s) op de zolder en slaapkamers voor verwarmen en koelen, het trappenhuis kent nogal wat stralingskou.
  • Keuken zoveel mogelijk gasloos, het liefst geen warm water en dit laten door een Quoocker en inductiekookplaat
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25

Fase 1 en 2 hebben meerdere groepen, fase 3 is primair aangesloten op een aardlekautomaat voor de laadpaal (de overige fases zijn dan andersom op de aardlekautomaat als groep aangesloten, fase 2 is fase 2 op de aardlekautomaat en fase 1 is fase 3 op de aardlekautomaat). Dit komt doordat de huidige indeling op fase 1 het meeste wordt belast en de e-Golf "maar" met 2-fases laad.

Dit moet nog herzien worden (ook de grondkabel), wil ik eventueel opnemen als meerwerk bij installatie.
Budget en doel
Het budget is wel overwogen op basis van onze toekomst plannen, ik denk daarbij zo'n 4100 kWh aan opbrengst ruim voldoende is.
Anderzijds zou het hele dak vol leggen ook een optie zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Winnaar van de offerte selectie, garantie en gun factor is daarbij ook belangrijk.
Bijhouden van data
Nice to have en zal zeker meerwaarde hebben, al lijkt me een 3 fase kWh meter van Home Wizzard i.c.m. de P1 meter ook voldoende voor dagelijks gebruik. Het op paneel inhoudelijk kijken zou meer voor de leuk zijn en dit is waarschijnlijk al mogelijk als er optimizers en omvormers per paneel wordt neergelegd.
Al verkregen offertes
Offerte 1
  • Legplan: 4x dak, 10x garage
  • Type paneel: Canadian Solar HiKU CS3L-365MS
  • Omvormer: SolarEdge SE5K
  • Optimizer: SolarEdge P505
  • Totaal WP: 5.110 (365 per paneel)
  • Verwachte opbrengst: 4.018 kWh
  • Kostenindicatie: € 5.875,40 (excl. BTW)
  • Garantie: 12 jaar paneel en omvormer, 25 jaar optimizer, 10 jaar montage/installatie.
  • Gevoel bij bedrijf: Redelijk, telefonisch besproken.
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42935.png

Offerte 2
  • Legplan: 4x dak, 10x garage
  • Type paneel: QCells Q.Peak Duo ML-G9
  • Omvormer: SolarEdge SE4K
  • Optimizer: SolarEdge P440
  • Totaal WP: 5.390 (385 per paneel)
  • Verwachte opbrengst: 4.258 kWh
  • Kostenindicatie: € 6.660,69 (excl. BTW)
  • Garantie: 12 jaar paneel en omvormer, 25 jaar optimizer, 3 jaar montage/installatie.
  • Gevoel bij bedrijf: Positief, telefonisch besproken.
Offerte 3
  • Legplan: 2x dakkapel, 4x dak, 6x garage
  • Type paneel: URE Peach FB
  • Omvormer: SolarEdge SE5K
  • Optimizer: SolarEdge P500
  • Totaal WP: 4.740 (395 per paneel)
  • Verwachte opbrengst: 4.187 kWh
  • Kostenindicatie: € 5520,- (excl. BTW)
  • Garantie: 15 jaar paneel, 12 jaar omvormer, 25 jaar optimizer, 15 jaar montage/installatie.
  • Gevoel bij bedrijf: Goed, op locatie besproken.
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42934.png

Offerte 4
  • Legplan: 2x dakkapel, 4x dak, 6x garage
  • Type paneel: JAsolar JAM54S30 405WP
  • Micro-omvormer: Enphase IQ7A
  • Totaal WP: 4.860 (405 per paneel)
  • Verwachte opbrengst: 4.182 kWh
  • Kostenindicatie: € 8.307,94 (excl. BTW)
  • Garantie: 12 jaar paneel, 25 jaar micro-omvormer, ? jaar montage/installatie.
  • Gevoel bij bedrijf: Redelijk, op locatie besproken en extra rekening gehouden met schaduw (5-9%) verlies. Komt vanuit een collectief en benoemd garantiefonds.
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42932.png

Eventueel kan ik de bedrijfsnamen vermelden, het is mij niet duidelijk hoe dit zit met het beleid hiervan.
Regio
Noord-Oost Gelderland
Vragen
  • 3 van de 4 offerte's maken gebruik van SolarEdge, dat geloof ik wel echter de laatste maakt gebruik met micro-omvormers die ook nog eens op de totaal som een stuk duurder zijn. Zou een Enphase systeem de meerwaarde zijn in onze situatie?
  • Hoe verhouden de zonnepanelen zich uit bovenstaande offertes met elkaar? Ik heb geprobeerd hier testresultaten naast elkaar te leggen, maar dat is toch best pittig. Persoonlijke voorkeur of kennis hiervan is ook voldoende voor het idee.
  • Zou ik het maximale moeten benutten van 16 panelen (2x dakkapel, 4x dak en 10x garange/veranda) of het weinig meerwaarden?
  • Overige advies of tips waarop te letten zijn natuurlijk ook van harte welkom.
--
Ik hoop dat dit een zo volledig beeld geeft van mijn huidige gedachten gang, ben benieuwd naar jullie advies in deze. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Graag voor alle SolarEdge offertes het Opbrengstverlies rapport uit SolarEdge designer.

Alleen de offerte waar je het minst goede gevoel bij hebt gebruikt 80V optimizers... En ik verwacht dat die met de 3-fase omvormers heel; hard nodig gaan zijn voor de technisch goede werking.

De Enphase offerte is redelijk van piep los hoog. Enphase mag extra kosten, zeker indien het nodig is, maar dat is te erg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
@Ronald De opbrengstverliezen worden enkel bij offerte 3 en 4 geschat in de offertes, dat is 0,5-0,6 procent. Men verschuilt zich achter de fabrieksgaranties van de panelen. Ik kan geen exacte rapport verwijzing van SolarEdge designer vinden. Verstandig om dit wel te (laten) doen?

Enphase leek me inderdaad een leuk alternatief, de prijs verbaasde mij enorm vanmiddag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@njiwedu0b Ik zoek dit diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOebfFfJJrYZLz7lqLhFsxlt6-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4kknJdpYFDmYN0Y2WogAxHa.png?f=fotoalbum_large

En dan met name als er een post 'Opbrengst factor verlies' tussen staat... dan moeten we even serieus gaan nadenken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
@Ronald Ik heb zonet een account gemaakt op SolarEdge voor de Designer tool; ik ga daar eens mee stoeien.. kreeg net bij de selectie van type panelen wel een foutmelding dat ik niet gemachtigd zou zijn.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik vind het eigenlijk een taak voor de installateurs... Maar ze verzaken vaak dit deel van hun werk...

Maar als jij bereid bent de moeite te doen, prima, dan komen we er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
@Ronald Ik vind het zelf ook interessant, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik heb in de basis offerte 3 geprobeerd in te tekenen. Daar liep ik al tegen het probleem aan dat ik de zonnepanelen niet kon vinden.

De specificatie uit de offerte verwijst naar FBK395MFD, dit is op de productspecificatie bij de offerte terug te vinden echter niet op de website van de fabrikant die verwijst en komt het meest overeen met: FBM395MFG-BB ik heb dit panel dan ook toegevoegd in de SolarEdge Design tool (link naar screenshot ingevulde waardes).

Qua installatie loop ik tegen een fout dat ik te weinig panelen heb aangesloten op de string voor P505 (de P500) is niet eens beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42939.png

Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42941.png

Wellicht iets kleins wat ik eenvoudig kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ha!

Je komt nu achter hele ernstige fouten in offerte 2 en 3 waar ik overheen gelezen had.
Met een s440/p401/... (60V groep optimizers) moet op een SE?K minimaal 16 panelen
of met p505/s500b/... (80V groep optimizers) moet op SE?K minimaal 14 panelen (13 op SE3K)

Op 1 fase omvormers en SE?K-RWB (voor korte strings) is het 8 en 6.

SolarEdge 'installateurs' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
2x extra panelen op de garage, alleen kom ik dan wel op een overlap moment tussen de garage en veranda.

Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42945.png

Output SolarEdge Design is indrukwekkend nu de minimale string klopt, het veranderd de situatie behoorlijk. :( Ben wel je nu al erg dankbaar @Ronald door me met wat kleine verwijzingen al meer inzicht te geven.

(Offerte 1 is qua geldigheid inmiddels verlopen, maar mogelijk wel weer aan te komen of andere prijzen)

Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42943.png
Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42944.png

Of toch de boom van de buren proberen weg te krijgen? Is nu ingetekend op 5 meter. De kleine boompjes bij ons zullen waarschijnlijk wel verhuizen als we een uitbouw hebben gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@njiwedu0b Je simulatie toont precies aan waar ik al bang voor was... 3-fase SolarEdge met ene 750V stringspanning-omvormer is een dik probleem bij jouw.

Als je simulatieresultaten open klapt: wat is max te verwachten DC vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
@Ronald Daar staat met bovenstaande configuratie (met de door mij ingetekende twee panelen) "Maximaal DC vermogen 5,21 kW".

Aan je reactie te zien is een 3-fase dus misschien geen goed idee, zou een 1-fase een optie zijn op de 3-fase aansluiting of is dat not-done?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zeker een optie. Wordt ook wel gedaan... Ben er niet per definitie fan van.

Heb je een idee wat de netspanning bij jouw doet op zonnige middagen?

Belangrijk verschil bij 3 fasige en 1 fasige levering van hetzelfde vermogen is:
spanningsval over de kabels tussen omvormer en meterkast
spanning stuwing door netimpedantie.
Het ene kun je ondervangen met dikke, korte kabel... Het andere niet.

En dan is er de SE5K-RWB... Met ongeveer dezelfde stringspanning als 1 fase omvormers... Maar is in de schaarste al helemaal zot duur geworden.

Wat krijg je als je een SE5000H 1 fase in de simulatie zet?

Ik vrees dat de ideale oplossing richting APSystems DS3(-L) gaat als je een installateur kan vinden die er mee werkt.
Anders het wat duurdere Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Hee als je in de toekomst toch veel meer stroom nodig bent, waarom dan niet gelijk ook je NW dak volleggen als je toch bezig bent? Dat is een redelijke recht toe recht aan dak en kan je volgens mij heel economisch ook volleggen.

En is minder gepuzzel met voltages en bomen dan je andere daken, dus dan iets sneller rendabel. Ik heb ook een boel panelen op NW en hoewel de meeste “zon” opbrengst in de zomer is helpt het bij bewolkt weer toch altijd mee en is in de toekomst na saldering ook altijd fijn om meer PV te hebben zodat je dan minder energie hoeft te kopen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Op basis van het spanningsval en afstand tussen de panelen, omvormer en de meterkast voorzie ik ook een uitdaging. Het idee is dat de omvormer in de garage aan de kant van de woning wordt geplaatst, de kabels van het dak buitenom naar de omvormer worden gevoerd en vanuit daar een kabel naar de meterkast komt die zich aan de muurzijde van de oprit in het midden bevind. Of valt dat allemaal wel mee mits 3-fase?

@Gerco-M Daar heb ik ook over nagedacht, ga ik zeker mee spelen in de simulatie.

@Ronald Gok dat ik qua kabellengtes toch het beste naar 3-fase kan blijven kijken? Of is micro-omvormers echt de enige optie in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@njiwedu0b Benodigd materiaal van APSystems is op prijs competitief met SolarEdge.

En ook al zijn de micro's zelf 1-fase... Je kan ze verdelen over de fasen en zo de belasting per fase netjes beperken en zoveel mogelijk gelijk trekken.

Enphase is op materiaal duurder, maar heeft 3-fasige trunk kabel, zodat de verdeling van de micro's vanzelf gaat. Wordt niet eens altijd gedaan ;-) Vaak worden evengoed gewoon 1-fasige strings gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Volgens mij heb ik een fout gemaakt bij het intekenen van de panelen op de platte daken, de simulatie is nu een stuk beter. Wel zijn er 2 extra panelen nodig.

Afbeeldingslocatie: https://frupic.frubar.net/shots/42948.png

Op zich positief, maar zit ik nog een beetje met de kabellengtes.
De club van offerte 1 heeft aangegeven 12 weken nodig te hebben momenteel (op moment na de schouw), zal wel niet ongebruikelijk zijn.
Pagina: 1