Howdy!
De laatste paar weken ben ik in de offerte en eerste adviesgesprekken getrokken n.a.v. een collectieve zonnepanelen actie. Maar ook omdat we dit eigenlijk al zo'n 2 jaar hebben uitgesteld en we het nu wel (net als vele andere) het moment vonden om serieus zonnepanelen te gaan inzetten om kosten te drukken en te verduurzamen. Zo proberen we ook stappen te maken voordat we met onze keukenrenovatie plannen, eventuele airco('s) en opvolger van onze huidige EV gaan beginnen.
Uit mijn summiere expertise hierin heb ik al een gevoelsmatige voorkeur, wellicht bevestigen jullie dit, maar ik hoop ook dat ik een wel overwogen besluit kan nemen met behulp van jullie adviezen.
Oriëntatie

Foto's zijn genomen rond 09:40 uur.
Toekomst?
Fase 1 en 2 hebben meerdere groepen, fase 3 is primair aangesloten op een aardlekautomaat voor de laadpaal (de overige fases zijn dan andersom op de aardlekautomaat als groep aangesloten, fase 2 is fase 2 op de aardlekautomaat en fase 1 is fase 3 op de aardlekautomaat). Dit komt doordat de huidige indeling op fase 1 het meeste wordt belast en de e-Golf "maar" met 2-fases laad.
Dit moet nog herzien worden (ook de grondkabel), wil ik eventueel opnemen als meerwerk bij installatie.
Anderzijds zou het hele dak vol leggen ook een optie zijn.
Offerte 2
Offerte 4
Eventueel kan ik de bedrijfsnamen vermelden, het is mij niet duidelijk hoe dit zit met het beleid hiervan.
Ik hoop dat dit een zo volledig beeld geeft van mijn huidige gedachten gang, ben benieuwd naar jullie advies in deze.
De laatste paar weken ben ik in de offerte en eerste adviesgesprekken getrokken n.a.v. een collectieve zonnepanelen actie. Maar ook omdat we dit eigenlijk al zo'n 2 jaar hebben uitgesteld en we het nu wel (net als vele andere) het moment vonden om serieus zonnepanelen te gaan inzetten om kosten te drukken en te verduurzamen. Zo proberen we ook stappen te maken voordat we met onze keukenrenovatie plannen, eventuele airco('s) en opvolger van onze huidige EV gaan beginnen.
Uit mijn summiere expertise hierin heb ik al een gevoelsmatige voorkeur, wellicht bevestigen jullie dit, maar ik hoop ook dat ik een wel overwogen besluit kan nemen met behulp van jullie adviezen.
Foto's

Oriëntatie
- Woning dakhelling 32,1°
- Garage dakhelling 0,1° (platdak)

Foto's zijn genomen rond 09:40 uur.
Beschikbare (dak)ruimte
Op de satellietfoto:- Groen aangegeven heeft een breedte van ± 6,5 meter, onder de dakkapel zitten 5 dakpannen tot de goot zo'n 148 cm. De dakkapel zelf heeft de afmetingen van zo'n 3x3 meter, aan de rechterzijde van de dakkapel is dan nog ruimte van zo'n 2,5 meter. Leeftijd 2 jaar.
- Oranje aangegeven heeft een breedte van ± 2,7 meter en diepte van ± 6,5 meter, het is een bitumen dak met grind. Leeftijd onbekend, draagconstructie houten balken.
- Geel aangegeven komt eind van de maand een veranda van 3x3 meter dak van hout, 3 wanden (huidig schuurtje wordt gesloopt). Kan eventueel meegenomen worden, idee is om de dakhoogte gelijk te houden aan de garage.
Schaduw
- Er momenteel een boom aanwezig op de grond van de buren ten hoogte van de toekomstige veranda, ik schat deze in op zo'n 4-5 meter hoog.
- Onlangs hebben wijzelf aan de tuinzijde van de garage twee jonge bomen geplaatst, deze kunnen ook voor schaduw zorgen. Echter verwacht ik dat deze verplaatst zullen worden als we een uitbouw gaan realiseren binnen 1-2 jaar.
- Einde van de dag kan de dakkapel voor schaduw zorgen aan de rechter kant.
Jaarverbruik
Laatste 2 jaren was het verbruik gemiddeld 3100 kWh, gezin met zoon <2 jaar.Toekomst?
- Momenteel wordt er af en toe thuis opgeladen met de e-Golf, de accu's van de EV's zijn ook flink gegroeid dus daarmee zou ik ook meer kunnen verbruiken bij thuisladen.
- Eventueel airco('s) op de zolder en slaapkamers voor verwarmen en koelen, het trappenhuis kent nogal wat stralingskou.
- Keuken zoveel mogelijk gasloos, het liefst geen warm water en dit laten door een Quoocker en inductiekookplaat
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Fase 1 en 2 hebben meerdere groepen, fase 3 is primair aangesloten op een aardlekautomaat voor de laadpaal (de overige fases zijn dan andersom op de aardlekautomaat als groep aangesloten, fase 2 is fase 2 op de aardlekautomaat en fase 1 is fase 3 op de aardlekautomaat). Dit komt doordat de huidige indeling op fase 1 het meeste wordt belast en de e-Golf "maar" met 2-fases laad.
Dit moet nog herzien worden (ook de grondkabel), wil ik eventueel opnemen als meerwerk bij installatie.
Budget en doel
Het budget is wel overwogen op basis van onze toekomst plannen, ik denk daarbij zo'n 4100 kWh aan opbrengst ruim voldoende is.Anderzijds zou het hele dak vol leggen ook een optie zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Winnaar van de offerte selectie, garantie en gun factor is daarbij ook belangrijk.Bijhouden van data
Nice to have en zal zeker meerwaarde hebben, al lijkt me een 3 fase kWh meter van Home Wizzard i.c.m. de P1 meter ook voldoende voor dagelijks gebruik. Het op paneel inhoudelijk kijken zou meer voor de leuk zijn en dit is waarschijnlijk al mogelijk als er optimizers en omvormers per paneel wordt neergelegd.Al verkregen offertes
Offerte 1- Legplan: 4x dak, 10x garage
- Type paneel: Canadian Solar HiKU CS3L-365MS
- Omvormer: SolarEdge SE5K
- Optimizer: SolarEdge P505
- Totaal WP: 5.110 (365 per paneel)
- Verwachte opbrengst: 4.018 kWh
- Kostenindicatie: € 5.875,40 (excl. BTW)
- Garantie: 12 jaar paneel en omvormer, 25 jaar optimizer, 10 jaar montage/installatie.
- Gevoel bij bedrijf: Redelijk, telefonisch besproken.

Offerte 2
- Legplan: 4x dak, 10x garage
- Type paneel: QCells Q.Peak Duo ML-G9
- Omvormer: SolarEdge SE4K
- Optimizer: SolarEdge P440
- Totaal WP: 5.390 (385 per paneel)
- Verwachte opbrengst: 4.258 kWh
- Kostenindicatie: € 6.660,69 (excl. BTW)
- Garantie: 12 jaar paneel en omvormer, 25 jaar optimizer, 3 jaar montage/installatie.
- Gevoel bij bedrijf: Positief, telefonisch besproken.
- Legplan: 2x dakkapel, 4x dak, 6x garage
- Type paneel: URE Peach FB
- Omvormer: SolarEdge SE5K
- Optimizer: SolarEdge P500
- Totaal WP: 4.740 (395 per paneel)
- Verwachte opbrengst: 4.187 kWh
- Kostenindicatie: € 5520,- (excl. BTW)
- Garantie: 15 jaar paneel, 12 jaar omvormer, 25 jaar optimizer, 15 jaar montage/installatie.
- Gevoel bij bedrijf: Goed, op locatie besproken.

Offerte 4
- Legplan: 2x dakkapel, 4x dak, 6x garage
- Type paneel: JAsolar JAM54S30 405WP
- Micro-omvormer: Enphase IQ7A
- Totaal WP: 4.860 (405 per paneel)
- Verwachte opbrengst: 4.182 kWh
- Kostenindicatie: € 8.307,94 (excl. BTW)
- Garantie: 12 jaar paneel, 25 jaar micro-omvormer, ? jaar montage/installatie.
- Gevoel bij bedrijf: Redelijk, op locatie besproken en extra rekening gehouden met schaduw (5-9%) verlies. Komt vanuit een collectief en benoemd garantiefonds.

Eventueel kan ik de bedrijfsnamen vermelden, het is mij niet duidelijk hoe dit zit met het beleid hiervan.
Regio
Noord-Oost GelderlandVragen
- 3 van de 4 offerte's maken gebruik van SolarEdge, dat geloof ik wel echter de laatste maakt gebruik met micro-omvormers die ook nog eens op de totaal som een stuk duurder zijn. Zou een Enphase systeem de meerwaarde zijn in onze situatie?
- Hoe verhouden de zonnepanelen zich uit bovenstaande offertes met elkaar? Ik heb geprobeerd hier testresultaten naast elkaar te leggen, maar dat is toch best pittig. Persoonlijke voorkeur of kennis hiervan is ook voldoende voor het idee.
- Zou ik het maximale moeten benutten van 16 panelen (2x dakkapel, 4x dak en 10x garange/veranda) of het weinig meerwaarden?
- Overige advies of tips waarop te letten zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Ik hoop dat dit een zo volledig beeld geeft van mijn huidige gedachten gang, ben benieuwd naar jullie advies in deze.