Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty552
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-02 10:17
Ik zoek een?
(Digitale) receiver met in ieder geval een optische aansluiting.

Wat is je budget?
Ik wil zeker niet boven de 400 euro zitten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De receiver moet middels optical in (om de latency zoveel mogelijk te verlagen) geluid van mijn Samsung Q90T te ontvangen en daarna door te sturen naar mijn Teufel Ultima 40 tower speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de Yamaha A-S301 of Yamaha A-S501 (heb niet veel kennis dus dit is meer kijkend naar prijs en recensies). Een digitale receiver vind ik ook prima. Ik heb bijvoorbeeld ook een klein receivertje op AliExpress gevonden van rond de 100 euro, maar ik durf niet te zeggen of de uiteindelijke audio-kwaliteit veel minder is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Momenteel zijn de speakers aangesloten op een oude Harman Kardon hk 3480. Het probleem is dat deze veel ingangen heeft die het niet meer doen, geen digital-in heeft, waardoor ik vertraging ervaar tussen beeld en geluid (er zit een transformer van optisch naar tulp tussen) en de speakers een pop-geluid maken bij het aanzetten van de receiver. Ik wil de latency en het pop-geluid dus tacklen. Daarnaast wil ik dat ik mijn speakers tot hun recht kan laten komen met een goede receiver. Ik ben geen hifi-geek, dus een receiver van 1000 euro is zeker niet nodig, gewoon goed geluid (ben tevreden met de huidige receiver).

Daarnaast een kleine bijkomstigheid: het zou fijn zijn als iemand een goude tip heeft waarmee ik het geluid en de tv met 1 afstandsbediening kan besturen, het aanpassen van het geluid van de tv zorgt er momenteel alleen maar voor dat de tv zelf harder of zachter gaat. Samsung herkent natuurlijk het digital-in signaal niet.

In ieder geval bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Marty552 op 07-04-2022 14:36)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe kies je een receiver: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Die latency die je ervaart, klinkt als een lip sync issue. Iedere normale moderne receiver kan dat voor je oplossen. Daar is niet specifiek optical voor nodig. Kan ook gewoon via HDMI.

Voor je afstandsbedieningsvraagstuk kan je CEC gebruiken. Dat is een protocol dat het mogelijk maakt om met de afstandsbediening van het ene apparaat, ook een ander aangesloten apparaat te bedienen, waaronder bijv. aan/uit, volume en kanaal. Dat werkt tussen verschillende fabrikanten niet altijd foutloos, helaas. CEC gaat net als ARC over HDMI.

[ Voor 92% gewijzigd door Jorgen op 06-04-2022 02:40 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan de afstandsbediening van de tv leren om een receiver te kunnen bedienen via infrarood. Of heb je dit al geprobeerd? Verder moet je dan de audio uitgang op optisch zetten dan gaat je tv zelf ook niet harder of zachter. Verder kan je de vertraging van het geluid van optisch uit ook instellen in je tv.

[ Voor 15% gewijzigd door Soldaatje op 05-04-2022 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom niet aansluiten op HDMI.
Een CEC gebruiken?

HDMI kan prima je geluid verzorgen.
En met CEC gaat je versterker ook automatisch aan.
Ook kun je het volume prima bedienen met 1 AB.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 23:26

Illusion

(the art of)

Onkyo tx-8220 is ook een prima ding, en valt binnen budget.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je geen 5.1 hebt; ik ben zelf erg tevreden over de yamaha n303.
Die heeft een optical ingang en is ook iets lager dan 5.1 versterkers. Kost dacht ik 400 en ik gebruik de AB nooit (wel telefoon-app).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe kies je een receiver: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Die latency die je ervaart, klinkt als een lip sync issue. Iedere normale moderne receiver kan dat voor je oplossen. Daar is niet specifiek optical voor nodig. Kan ook gewoon via HDMI.

Voor je afstandsbedieningsvraagstuk kan je CEC gebruiken. Dat is een protocol dat het mogelijk maakt om met de afstandsbediening van het ene apparaat, ook een ander aangesloten apparaat te bedienen, waaronder bijv. aan/uit, volume en kanaal. Dat werkt tussen verschillende fabrikanten niet altijd foutloos, helaas. CEC gaat net als ARC over HDMI.

[ Voor 92% gewijzigd door Jorgen op 06-04-2022 02:40 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Illusion schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:01:
Onkyo tx-8220 is ook een prima ding, en valt binnen budget.
Die is alleen al 2 jaar (bijna) niet meer te krijgen voor zover ik pricewatch mag geloven :)

Het verbaasd me hoe weinig er te krijgen is in dit segment. Als je naar 600 euro kijkt heb je heel wat opties, maar onder de 400 kan ik niets vinden met HDMI (wat wel ideaal zou zijn voor dit verhaal).

@TS is een tweedehands misschien nog een optie? Mijn oude receiver van 15 jaar geleden kon dit namelijk ook al prima (dan doel ik op HDMI-ARC) en doet het nogsteeds perfect. Zolang je niet de nieuwste standaarden zoals dolby-atmos nodig hebt (wat alleen echt toegevoegde waarde geeft met veel speakers) moet er toch genoeg te vinden zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty552
Wow, wat een reacties. Helemaal top!

Zoals ik al aangaf ben ik niet thuis in deze wereld, dus ben heel blij met alle reacties over CEC. Dat zou de ideale oplossing zijn. Ik zie inderdaad zoals @Wolfboy zegt dat er bijna niks te vinden is in het 400 euro segment met HDMI. Het gaat er dus niet om dat ik per se optisch wil gebruiken want dat is meer een aanname van mij dat je daarmee latency oplost.

Een receiver met HDMI en CEC zou dus voor mij de perfecte oplossing zijn. Mochten mensen nog een tip hebben voor een (2e hands) goede receiver met HDMI, dan houd ik mij aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

pricewatch: Sony STR-DH590

budget iets ophogen?

Verder kan je ook kijken naar tweede hands marantz NR-serie.
Laats mijn nr 1609 verkocht voor 300,-

Deze zijn nieuw rond de 700. Maar vast wel voor een leuke prijs te krijgen op MP oid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty552
@DarkSide Ik ben momenteel aan het kijken naar receivers met CEC en daar kwam deze ook uit, wellicht dat ik mijn budget iets ophoog inderdaad. Bedankt voor de tip.
Pagina: 1