Gevolgschade door te laat leveren van paspoort

Pagina: 1
Acties:
  • 2.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 06:10
Heg Tweakers,

Over 20 dagen ga ik samen met mijn partner naar London. Helaas had ik te laat door dat je voor London sinds 2021 een paspoort nodig hebt. En die heb ik (nog) niet.

Nu heb ik vrijdag a.s. In de ochtend een afspraak bij de gemeente voor een paspoort. De gemeente geeft aan dat zij de paspoort binnen 5 werkdagen klaar hebben (en als je spoed doet. Heb je het binnen 2 werkdagen).

Na mijn idee ben ik dus nog op tijd met aanvragen van een paspoort. Totdat ik zojuist het nieuws hoorde dat een aantal gemeentes 12 weken of 1 maand en nu dus in de stress zit (misschien onnodig)

Nu lees ik dat een noodpaspoort een mogelijkheid is en die kun je dus aanvragen op schiphol(?).

Maar goed. Nu zitten wij dus met een vraag. Stel het loopt mis en de gemeente geeft in 1x aan dat zij 12 weken er over doen (op de site staat nog steeds 5 werkdagen). Kan ik de gemeente dan aansprakelijk stellen voor de schade? (Reis die niet door gaat etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
Ligt eraan hoe het gesteld wordt, is het een belofte (maximaal 5 dagen) of een wens: (we doen er alles aan om).
Spoedprocedure zorgt meestal wel dat het op tijd komt, die paar tientjes extra zou ik niet voor gaan zweten...

Gemeente aansprakelijk stellen voor zoiets is moeilijk :( , als er namelijk een tijdsdruk achter zit had je spoed moeten pakken, door oekraine hebben gemeentes het druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jboy1991 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:49:

Maar goed. Nu zitten wij dus met een vraag. Stel het loopt mis en de gemeente geeft in 1x aan dat zij 12 weken er over doen (op de site staat nog steeds 5 werkdagen). Kan ik de gemeente dan aansprakelijk stellen voor de schade? (Reis die niet door gaat etc)
Heb je zwart op wit gegarandeerd gekregen dat dat paspoort op tijd zou zijn? Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:31
Wacht eerst even af of jouw gemeente er ook last van heeft. Hier heeft de gemeente, nav het genoemde artikel, aangegeven gewoon binnen 5 werkdagen een document klaar te hebben bij een normale aanvraag

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 12:32
Natuurlijk kun je de gemeente niet aansprakelijk stellen voor vervolgschade, je had namelijk in 2021 al kunnen weten dat je een paspoort nodig zou hebben mocht het destijds nodig geweest zijn . En anders kun je nog een noodpaspoort op schiphol regelen maar dat kost je het nodige meer aan pecunia ....

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-05 06:01
Wat ik begrijp uit die berichtgeving gaat t vooral om de wachttijd om überhaupt een afspraak te maken en niet zozeer in t produceren van t bewijs na de afspraak. Lijkt me dus dat je goed zit en mogelijk kan overwegen om spoed aanvraag te doen op eigen kosten als dit je een beter gevoel geeft.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Citaat van de website
Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Heeft u het paspoort sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure.

https://www.assen.nl/producten/paspoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Je kunt eventueel een noodpaspoort aanvragen... ik weet alleen niet of dat werkt als je niet eerder al een paspoort hebt gehad.

[ Voor 43% gewijzigd door hackint0sh op 05-04-2022 18:55 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

lytjepole

Schier?

Misschien moet je je even afvragen wie er verantwoordelijk is voor het hebben van een geldig paspoort? Jij of de gemeente?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
lytjepole schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:59:
Misschien moet je je even afvragen wie er verantwoordelijk is voor het hebben van een geldig paspoort? Jij of de gemeente?
Je bent in Nederland niet verplicht om een paspoort te hebben. Binnen nl en eu is een ID voldoende en die heb ik gewoon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Jboy1991 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:00:
[...]

Je bent in Nederland niet verplicht om een paspoort te hebben. Binnen nl en eu is een ID voldoende en die heb ik gewoon
Maar in London wel.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42

BCC

Idd, je kan het ook zien als “ik ben dom geweest en nu probeer ik de gemeente er voor op te laten draaien” 🤔

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:41
Uit je eigen link;
Contact
Contactformulier

Tel. Algemeen : 14 0592
WhatsApp: 06 - 10 32 94 33
Vraag het ze, of ze last hebben van vertraging. Dan zit je w.s. morgen al niet meer in de stress.

Tevens is het denk ik kansloos, om de gemeente aansprakelijk te stellen voor gevolgschade. Zeker in jouw context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
BCC schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:01:
Idd, je kan het ook zien als “ik ben dom geweest en nu probeer ik de gemeente er voor op te laten draaien” 🤔
Nee? Ik ben na mijn idee nog tijdig met het aanvragen van een paspoort aldus de termijn die de gemeente zelf hanteert. Enige dat ik mij afvraag is: wat als de gemeente die termijn niet haalt. En of zij dan verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gevolgschade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jboy1991 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:03:
[...]
Enige dat ik mij afvraag is: wat als de gemeente die termijn niet haalt. En of zij dan verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gevolgschade.
Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Okay jij bent laks, dat moet de gemeente oplossen. Je wil vervolgens niet bijbetalen om het op tijd geregeld te hebben en nou wil je de eventuele schade gaan verhalen?

Je hebt wel lef iig... |:(

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Jboy1991

Citaat van website overheid:

Het duurt maximaal 4 weken na de aanvraag voordat u uw paspoort kunt ophalen. In sommige gevallen kan deze termijn met 4 weken verlengd worden.

Dus de 5 dagen lijkt een streven. 4 weken een wettelijke norm....

https://www.rijksoverheid...dentiteitskaart-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Nee? Ik ben na mijn idee nog tijdig met het aanvragen van een paspoort aldus de termijn die de gemeente zelf hanteert. Enige dat ik mij afvraag is: wat als de gemeente die termijn niet haalt. En of zij dan verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gevolgschade.
Nee. Maak er een spoedje van en niet zeuren.

[ Voor 83% gewijzigd door Ruzor op 05-04-2022 19:10 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

lonkhuijzen

100% ADH

Die 12 weken die je nu in het nieuws tegenkomt is voor het maken van de afspraak voor het aanvragen van het reisdocument. Die afspraak heb je vrijdag al.

De termijn van 5 werkdagen is nog steeds de werkelijkheid dus in mijn ogen maak je je (gelukkig) voor niks zorgen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:20
[...]

Enige dat ik mij afvraag is: wat als de gemeente die termijn niet haalt. En of zij dan verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gevolgschade.
Nee.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Uit de wettekst (artikel 41, Paspoortwet)

De in artikel 40 bedoelde autoriteiten verstrekken het aangevraagde reisdocument zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na de dag van de aanvraag, tenzij de aanvraag een persoon betreft op wie een mededeling als bedoeld in artikel 25, vierde lid, van toepassing is.

Dus je hebt wettelijk gezien geen poot om op te staan en kunt nergens schade claimen

[ Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 05-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Jboy1991

en natuurlijk hoop ik voor je dat je je paspoort op tijd gaat krijgen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dus terwijl gemeenten knetterdruk zijn met het helpen van vluchtelingen, wil jij weten of het mogelijk is je reis te vergoeden met gemeenschapsgeld omdat je op het laatste moment een paspoort gaat aanvragen? Terwijl je nog helemaal niet weet of de aanvraag daadwerkelijk vertraging oploopt? Begrijp ik dit nou goed?

Echt, dat dit überhaupt in iemand opkomt. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sOid schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:37:
Dus terwijl gemeenten knetterdruk zijn met het helpen van vluchtelingen, wil jij weten of het mogelijk is je reis te vergoeden met gemeenschapsgeld omdat je op het laatste moment een paspoort gaat aanvragen? Terwijl je nog helemaal niet weet of de aanvraag daadwerkelijk vertraging oploopt? Begrijp ik dit nou goed?

Ik vind het verhaal van vervolgschade zwak. Maar om het nou op Oekraïnse vluchtelingen te gaan gooien vind ik nog veel zwakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Oekraïne, corona, griep... Je was gewoon te laks.

Hier hebben we voor onze zoon een identiteitskaart aangevraagd. Kan tot 4 weken duren vandaag en in de zomermaanden tot 3 maanden (2 maanden wachttijd en 1 maand verwerking).

Dat is net als met winterbanden vragen bij de bandenboer om 17.30 omdat je morgen naar Oostenrijk moet om te skiën en je hebt 21" winterbanden nodig 8)7

Maar om ook positieve noot te geven. Aanvraag identiteitskaart en verwerken zou dus 2 tot 3 weken duren. Maar na 4 werkdagen hadden we al de brief binnen om het te kunnen ophalen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
sOid schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:37:

Nee blijkbaar begrijp je het niet goed.

Daarnaast vind ik bepaalde reacties hier best wel sneu. Het is toch vrij logisch dat je wilt weten of je schade kunt verhalen als je daarin zelf verder geen invloed meer hebt.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de gemeente met de vraag hoe het precies zit.

Voor de rest kan na mijn idee dit topic dicht. @aantalreageerders Dank voor het verwijzen naar een wetsartikel. Hier heb ik wat aan gehad :).

[ Voor 28% gewijzigd door Jboy1991 op 05-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
Normaal is een paspoort met een paar dagen al wel binnen bij de gemeente, in die 5 werkdagen zit al een marge. En zoals al gezegd zit de problematiek meer aan de balie, daar komen ze mensen tekort.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Je hebt wel invloed, want je kan een spoedaanvraag doen, precies voor dit soort situaties bedoelt.

Ik vind jou hele verhaal vrij sneu. Je bent zelf slecht voorbereid en geinformeerd, en je wil dat andere mensen hier voor opdraaien? Nee, zo werkt het natuurlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 05-04-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Nee natuurlijk kan je de gemeente niet aansprakelijk stellen.
Waarom zouden wij als maatschappij moeten betalen voor jouw laksheid

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Antwoorden zijn gegeven, mensen reageren lomper dan nodig -> slotje.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.