Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hi-Shusui
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10 18:14
Dag allen,

(Ik heb de zoekfunctie dagen bekeken, echter ik kwam niet een soortgelijke situatie tegen).

In de basis heb ik een hele simpele vraag, wellicht met een complex antwoordt.
Ik heb een vast budget waarmee ik onze woning van extra zonnepanelen wil voorzien, we hebben nu 22 stuks op zuid georiënteerd.

Het betreft een plat dak, waar ik zelf de panelen ga leggen.
Stuk uitbouw woning 1,50m bij 6,50m en een garage van 4,90m bij 10,20m.
(Nieuwbouw 2021, ik kan niets simuleren helaas...)

- Tot 10:30/ 11:00 = schaduw
- Vanaf 11:00 tot 15:15 = alles in de zon
- Vanaf 15:30 tot 18:30 = schaduw
- Vanaf 18:15 tot ondergang = 2/3 in de zon, 1/3 schaduw
(uitgaand van de zomermaanden).

Met micro's van APS kan +- 14 panelen 380 wp plaatsen.
Met een String omvormer van bijv. Goodwe kan ik met het budget wel 18/ 19 panelen plaatsen.
(Heb mij ingelezen dat Goodwe een redelijk schaduwmanagement heeft).

Kan iemand mij hierin enige vorm van advies geven.
Zoveel mogelijk bang for buck of kwalitatief bezig zijn.
Van schaduw maak je geen zon, dat begrijp ik.
Maar haal ik het voltage in de string niet te ver naar beneden als een deel in de zon ligt en een deel in de schaduw.
Ook heeft Hyundai 400 wp Shingled panelen, die schijnen op hun beurt ook weer beter met (slag) schaduw om te kunnen gaan. Deze combinatie met een String omvormer zou dat bijv. een optie kunnen zijn?

Alvast bedankt allen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPSpMbcoax7GzYvZS2w8Qdnb6zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmi6ysUKIaZ547HhXDpuVhJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBVlwfrGlL802V_THEgdDjEgH_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciLuYoPNkiNyPnSqzVQi7cqR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm57z7-5jAOwZl-Rq4DfBexLv7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1lsPXTSkDET9I8sEaGt9qVt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Hi-Shusui op 05-04-2022 20:14 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Wat voor oriëntaties?

In het algemeen, een micro-omvormer maakt van schaduw ook geen zon, dus het verschil is alleen relevant wanneer een zodanig klein deel zon heeft dat je de startspanning niet haalt met een string-omvormer. De tijdsduur waarvoor dit geldt kun je zelf het best inschatten, maar ik denk dat het verschil vaak beperkt is.

19 panelen i.p.v. 14 is een derde meer aan panelen. Ik denk dat dit het zo goed als altijd wint van iets efficiënter produceren.

Een andere goede reden voor micro's is geen ruimte hebben en toch zoveel mogelijk binnen willen slepen met de ruimte (per oriëntatie) die je hebt. Dus weinig panelen per oriëntatie waardoor je vaak spanningen niet zou halen enz. Maar dat speelt bij jou duidelijk niet.

Dus, zonder verdere gedetailleerde info zou ik zeggen: meer panelen = meer beter ;)

• Hi-Shusui
Wilke,

Bedankt voor je bericht.
Ik ben al bezig met het uitwerken van een tekening, dat maakt het iets duidelijker.
Hoe werkt dat met die opstart spanningen, bij enige vorm van licht en (veel) panelen start het spul eerder op?

Zat zelf na te denken, ik zou een string kunnen maken met (veel) instraling van zonlicht en een string met eerdere schaduw vorming.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
meer panelen is gemiddeld genomen meer beter idd. Maar de vraag is eigenlijk: Is je dak dan we vol. dat sukje voor stukje is doorgaans uiteindelijk veel duurder.

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 05-04-2022 20:01 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Normaal zou ik zeggen knal dat dak vol in oost/west (of noord/zuid) dakjes, maar als dat niet binnen je budget past dan is op zuid meer kWh/euro.

Maar als je toch gaat uittekenen en kijken zou ik zeker even kijken hoever je met je budget kunt komen om het dak vol te leggen en een goedkope stringomvormer (wel 2 mppt's nodig dan voor de 2 oriëntaties). APS is leuk natuurlijk, heb het zelf ook, maar dat zal zeker in je budget hakken met zoveel panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Hi-Shusui
Ik heb even wat foto's toegevoegd, ik ben erachter gekomen dat ik tekenen aan een ander over moet laten...

Probleem gebied is hem in deze de woning van de buren (3 hoog plat dak), als je de foto bekijkt neemt dat in een bepaalde periode de zon weg.
Maar ook onze eigen woning vormt op een bepaald moment schaduw, die vijf panelen die ik richting de voorkant heb getekend en in een punt weglopen. Door ze op die manier neer te leggen pak ik zo lang mogelijk zon op dat stukje.
De zon komt weer terug in de namiddag/ avond.

Oost-West ook over nagedacht, maar heb ervoor gekozen om alles plat te leggen. (hoek van 5/ 6 graden)
Er zijn meer forumleden die dat gedaan hebben, en schijnt goed te bevallen.
(Bedankt voor het lenen vd foto _/-\o_ )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0L2mSGK5Jo_JIBBiUYHNYuLXdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SpZbrl0EuYTUOCMJBfVv0E9R.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Hi-Shusui op 05-04-2022 20:28 ]

• Hi-Shusui
twain4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:59:
meer panelen is gemiddeld genomen meer beter idd. Maar de vraag is eigenlijk: Is je dak dan we vol. dat sukje voor stukje is doorgaans uiteindelijk veel duurder.
Er zou nog meer bij kunnen, alleen in hoeverre heeft dan nog zin.
Die panelen komen door schaduw van onze eigen woning redelijk snel in de schaduw, zeker als de zon lager staat.
En het budget is ook op een moment op... :P

• Hi-Shusui
Heeft iemand n.a.v. mijn bijgevoegde tekeningen nog een goede opmerking :)
Pagina: 1