Ik ben momenteel ons bijgebouw / gastenverblijf aan het renoveren. Ruimteverwarming was gebaseerd op drie gas gestookte 'radiatoren' deze zijn vervangen door airco's. De warmwater voorziening is nu nog een gas gestookte geiser en deze wil ik ook gaan vervangen.
Ik twijfel tussen:
- Atag Ariston Lydos Hybrid warmtepompboiler (1000€ geen aanvoer/afvoer naar buiten)
Voordeel - Koeling in de zomer, relatief 'zwaar' verwarmingselement, WIFI/Smart
Nadeel - Lage COP, in de winter zakt de ruimte-temperatuur
- Ferroli Egea 120LT (€1500, wel aanvoer/afvoer naar buiten mogelijk)
Voordeel, Koeling in zomer, bij juiste temperatuur buitenlucht gebruiken
Nadeel - Gaten boren, isolatiebuizen nodig, zwak verwarmingselement
- Elektrische boiler 120L
Voordeel - Goedkoop, snel warm water, geen geluid
Nadeel - Hoog stroomverbruik, Meterkast / Groepen ik heb in dit gebruik weinig capaciteit over
We zullen het gebruiken voor de douche en keuken (hier kan eventueel nog een extra hotfill boiler van 400Watt bij komen). Tijdens de verbouwing van ons huis zullen we hier tijdelijk (max 2 jaar) gaan wonen, daarna zal het verbruik sterk afnemen bezoek/feestjes.
Naar mijn idee ben ik het beste uit met de Atag, maar ik kan er weinig informatie over vinden.
Ik twijfel tussen:
- Atag Ariston Lydos Hybrid warmtepompboiler (1000€ geen aanvoer/afvoer naar buiten)
Voordeel - Koeling in de zomer, relatief 'zwaar' verwarmingselement, WIFI/Smart
Nadeel - Lage COP, in de winter zakt de ruimte-temperatuur
- Ferroli Egea 120LT (€1500, wel aanvoer/afvoer naar buiten mogelijk)
Voordeel, Koeling in zomer, bij juiste temperatuur buitenlucht gebruiken
Nadeel - Gaten boren, isolatiebuizen nodig, zwak verwarmingselement
- Elektrische boiler 120L
Voordeel - Goedkoop, snel warm water, geen geluid
Nadeel - Hoog stroomverbruik, Meterkast / Groepen ik heb in dit gebruik weinig capaciteit over
We zullen het gebruiken voor de douche en keuken (hier kan eventueel nog een extra hotfill boiler van 400Watt bij komen). Tijdens de verbouwing van ons huis zullen we hier tijdelijk (max 2 jaar) gaan wonen, daarna zal het verbruik sterk afnemen bezoek/feestjes.
Naar mijn idee ben ik het beste uit met de Atag, maar ik kan er weinig informatie over vinden.