verlengen kabel zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost O
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Ik heb op mijn dak zonnepanelen liggen.

Nu komt er tussen de zonnepanelen en het punt waar de kabels heenlopen een Velux dakraam

(ja, daar had ik inderdaad eerder aan moeten denken.... :)

Nu moeten de beide kabels die hier lopen verlengd/verlegd worden. ;

De makkelijkste manier lijkt mij

-omvormer uitzetten ( dan wachten tot geen activiteit meer)

-schakelaar meterkast uitzetten

-kabels losmaken van omvormer (MC4 connectoren)

-draden merken op plek waar ramen komen

- aansluitingen aan de kant van de zonnepanelen zitten onder het middelste paneel moet ik er een stel weghalen wat ik liever niet doe

en dan

-Draden doorknippen en verlengen

en voor dit laatste gedeelte wil ik graag weten of dit gewoon kan

Natuurlijk wel met de juiste materialen verlengen

mvg

Joost

...

9 panelen 2.7 kWp
solarEdge SE3000H
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan een stuk Solar kabel pakken die het stuk kan overbruggen. Je kan ze met de juiste stekkers er aan kant en klaar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
Zolang er licht op zonnepanelen schijnt maken ze gelijkspanning. Je wilt daar geen schaar/tang/whatever in de DC kabels zetten zolang dat het geval is, geeft "spanningsvolle" resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
En... dit is een SolarEdge systeem.... Dus zolang je niet de aan de kabels van paneel naar optimizer zit - en daar zou geen reden voor moeten zijn... Staat er 1V per optimizer op de string na de procedure van afsluiten zoals keurig ingegeven door @joost O

Maar tussen het warrige verhaal heb ik de indruk dat er alleen een probleem is tussen de opstelling en de omvormer... Dan zou het wel eens mee kunnen vallen met benodigd knipwerk.

Foto's zijn meer waard dan 1000 woorden ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
Ah SolarEdge, daar had ik overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost O
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Het gaat alleen om de draden van de panelen naar omvormer toe, dus de twee (in dit geval) zwarte draden en een aarde draad
Ik weet dat ik een kant en klare draad draaad met connectoren zou kunnen kopen maar dan moet ik nog steeds knippen om die er tussen te zetten om ruimte te maken voor het raam...

mvg

Joost

Joost
Pagina: 1