V&A: kwitantie vs factuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik had dit topic oorspronkelijk in de Huiskamer geopend maar daar werd ik naar hier doorverwezen, dus ik probeer het nog es opnieuw :).

Ik heb onlangs een tweedehands processor overgenomen van een medetweaker. Snelle communicatie, snelle verzending. Advertentie vermeldde garantie en factuur. Bij ontvangst blijkt er een 'kwitantie' van de winkel bij te zitten waar de CPU werd aangekocht, ipv een factuur van diezelfde winkel. Voor zover ik kan terugvinden is dat niet hetzelfde. Aan de verkoper gevraagd om de factuur door te sturen, maar tot nu toe geen reactie.

Wat moet ik hiermee? Als ik google is er tussen de twee een duidelijk verschil. Een kwitantie geeft alleen aan dat een betaling voldaan is voor zover ik terugvind, daar kan ik geen garantie mee claimen lijkt me.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Beste antwoord (via Borromini op 05-04-2022 20:38)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:46:
Ik heb onlangs een tweedehands processor overgenomen van een medetweaker. (...) Een kwitantie geeft alleen aan dat een betaling voldaan is voor zover ik terugvind, daar kan ik geen garantie mee claimen lijkt me.
Voor een eventueel beroep op non-conformiteit richting de particuliere verkoper volstaat voor wat betreft het bestaan van de koopovereenkomst een kwitantie en uiteraard de correspondentie vooraf aan de koop.

Voor een beroep op eventuele commerciële garantie die bijvoorbeeld door de leverancier werd geboden is kan een andere vorm van bewijs noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld als die commerciële garantie tijdgebonden is en het tijdsverloop nergens uit blijkt. Het recht op commerciële garantie is wel op je overgegaan op grond van art. 6:251 BW (kwalitatieve rechten), tenzij dat expliciet bij de koop is uitgesloten (maar ook dat kan niet altijd).

Maar ook als je de oorspronkelijke verkoper wilt aanspreken (de voorschakel van de particuliere verkoper), dan zou het kunnen dat je in bewijsnood komt met enkel een kwitantie van de particuliere verkoper. Verder is het belangrijk om te weten of de particuliere verkoper als consument de oorspronkelijke koop heeft gedaan, omdat de eventuele overgang van rechten wat dat betreft voor jou relevant kunnen zijn. Was dat een zakelijke koop, dan zal de oorspronkelijke verkoper waarschijnlijk niet gehouden zijn aan dwingrechtelijke bepalingen die voor consumentenkoop gelden.

Samengevat: de oorspronkelijke factuur kan relevant zijn. Als je dat bent overeengekomen, komt de particuliere verkoper dus niet na. Onderhandel daar eventueel over met de argumenten hierboven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Voor garantie is een "aankoopbewijs" benodigd, volgens mij is de enige benodigde informatie die nodig is :
  1. Aankoop datum
  2. Wat is er aangekocht
  3. Voor welk bedrag
En eventueel de plaats/winkel van aankoop

Garantie claim je bij de verkopende partij, een kwitantie van deze partij zou dus voldoende moeten zijn, gezien het bewijs is voor een transactie (product -> geld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als er een factuur beloofd is moet deze ook geleverd worden. Anders is de verkoper in gebreke en kan je imho de koop ongedaan maken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:05
Met een kwitantie zou je alsnog aanspraak kunnen maken op garantie, mits deze kwitantie dan ook echt voor dat product is. Staat het product erop vermeld? Met eventueel een transactienummer of soortgelijke nummers?

Zelfs als dat alles onbekend is kan je alsnog aanspraak maken op garantie. Het enige dat hiervoor nodig is is het kunnen bewijzen dat het product gekocht is in die winkel. Dit kan ook door middel van bankafschriften waarmee de verkoper kan verifiëren in zijn administratie of het klopt.

Het wordt wat lastiger wanneer jij niet de directe koper bent van het product, en enkel een bonnetje hebt die indirect is. Jij kan dan verder niks bewijzen met bankafschriften, die heb jij immers niet. Zou het bij de verkoper nogmaals na vragen, en bij geen bericht de winkel zelf eens een bericht sturen met dit verhaal en het verzoek de factuur van de aankoop op te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:44

ITsEZ

parttime all-rounder

Microkid schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:52:
Als er een factuur beloofd is moet deze ook geleverd worden. Anders is de verkoper in gebreke en kan je imho de koop ongedaan maken.
Bij een particuliere verkoper die iets tweedehands op v&a heeft aangeboden? Dat zal praktisch gezien niet eenvoudig zijn als hij überhaupt al niet meer reageert op een bericht.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Als er een factuur beloofd is moet deze ook geleverd worden.
Dat zou ik ook denken zelf. Plus, lijkt me ook iets dat je in je prijszetting verrekent als verkoper.
Hatsjoe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:54:
Met een kwitantie zou je alsnog aanspraak kunnen maken op garantie, mits deze kwitantie dan ook echt voor dat product is. Staat het product erop vermeld? Met eventueel een transactienummer of soortgelijke nummers?
Ik zal dat even nakijken, ik vond de kwitantie erg summier. Er leek in eerste instantie niet eens een bestellingsreferentie op te staan.

Edit: er staat een bestelnummer op, maar dat verandert dus niks aan het feit dat het geen factuur is. Er werd geadverteerd met 'inclusief factuur'.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 05-04-2022 20:19 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Borromini schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:37:

Ik zal dat even nakijken, ik vond de kwitantie erg summier. Er leek in eerste instantie niet eens een bestellingsreferentie op te staan.
Ben wel benieuwd wat er dan op die kwitantie staat. Kan je hem posten?
Volgens mij is het onderscheid tussen een factuur en kwitantie niet zo hard. Bonnetje van de winkel is een kwitantie waarbij garantie claimen toch geen issue zou moeten zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:46:
Ik heb onlangs een tweedehands processor overgenomen van een medetweaker. (...) Een kwitantie geeft alleen aan dat een betaling voldaan is voor zover ik terugvind, daar kan ik geen garantie mee claimen lijkt me.
Voor een eventueel beroep op non-conformiteit richting de particuliere verkoper volstaat voor wat betreft het bestaan van de koopovereenkomst een kwitantie en uiteraard de correspondentie vooraf aan de koop.

Voor een beroep op eventuele commerciële garantie die bijvoorbeeld door de leverancier werd geboden is kan een andere vorm van bewijs noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld als die commerciële garantie tijdgebonden is en het tijdsverloop nergens uit blijkt. Het recht op commerciële garantie is wel op je overgegaan op grond van art. 6:251 BW (kwalitatieve rechten), tenzij dat expliciet bij de koop is uitgesloten (maar ook dat kan niet altijd).

Maar ook als je de oorspronkelijke verkoper wilt aanspreken (de voorschakel van de particuliere verkoper), dan zou het kunnen dat je in bewijsnood komt met enkel een kwitantie van de particuliere verkoper. Verder is het belangrijk om te weten of de particuliere verkoper als consument de oorspronkelijke koop heeft gedaan, omdat de eventuele overgang van rechten wat dat betreft voor jou relevant kunnen zijn. Was dat een zakelijke koop, dan zal de oorspronkelijke verkoper waarschijnlijk niet gehouden zijn aan dwingrechtelijke bepalingen die voor consumentenkoop gelden.

Samengevat: de oorspronkelijke factuur kan relevant zijn. Als je dat bent overeengekomen, komt de particuliere verkoper dus niet na. Onderhandel daar eventueel over met de argumenten hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt, dat lijkt me helder. De CPU werd op de zaak aangekocht lijkt het, daar is ongetwijfeld wel een factuurtje van. Sowieso was de advertentie 'inclusief factuur'.

Edit: voor de volledigheid nog even hoe de kwitantie eruitziet. Serienummer staat linksonder, maar de print is niet van de beste kwaliteit (mijn smartphonefoto evenmin :P).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 63% gewijzigd door Borromini op 05-04-2022 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-04 16:58
hier kun je prima garantie mee claimen. ik dacht dat het zou lijken op een pinbon ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:57
Borromini schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:15:
Bedankt, dat lijkt me helder. De CPU werd op de zaak aangekocht lijkt het, daar is ongetwijfeld wel een factuurtje van. Sowieso was de advertentie 'inclusief factuur'.

Edit: voor de volledigheid nog even hoe de kwitantie eruitziet. Serienummer staat linksonder, maar de print is niet van de beste kwaliteit (mijn smartphonefoto evenmin :P).

***members only***
En je hebt de shop gemaild/gebeld met de vraag of deze bon genoeg is om garantie te claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Bedankt, dat lijkt me helder. De CPU werd op de zaak aangekocht lijkt het, daar is ongetwijfeld wel een factuurtje van.
Gezien de fiscale bewaartermijn van zeven jaar moet die er zijn inderdaad. Maar dat betekent vermoedelijk dat de oorspronkelijke verkoper niet gehouden is aan specifieke consumentenbescherming, voor zover relevant.
voor de volledigheid nog even hoe de kwitantie eruitziet.
Even voor mijn begrip: jij staat dus op dit document, maar de oorspronkelijke verkoper niet. Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nu ik langer kijk staan er ook 'factuuradres'. En een bestelnummer (maar dat had je al genoemd in een edit blijkbaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
President schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:45:
[...]

En je hebt de shop gemaild/gebeld met de vraag of deze bon genoeg is om garantie te claimen?
Laten we wel wezen, is dit het niveau van V&A? Dit is Marktplaats niet hé. Het is aan de verkoper om aan te leveren wat hij claimt te bieden. Niet aan de koper om daarna alles logistiek uit te pluizen.
Real schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:53:
Even voor mijn begrip: jij staat dus op dit document, maar de oorspronkelijke verkoper niet. Klopt?
Nee. Dit is wat de verkoper mij heeft aangeleverd, en die kwitantie is gericht aan zijn werkgever.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 05-04-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:57
Borromini schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:06:
[...]

Laten we wel wezen, is dit het niveau van V&A? Dit is Marktplaats niet hé. Het is aan de verkoper om aan te leveren wat hij claimt te bieden. Niet aan de koper om daarna alles logistiek uit te pluizen.
Tja, jij maakt je er druk om dus ik zou maar even bij het bedrijf navragen zodat je weet of je je hier wel of niet druk over moet maken... Ik bedoel, de verkoper reageert blijkbaar niet meer: wat is dan precies je doel van dit topic? Hoe gaat dit je helpen om in contact te komen met de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:09

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

***members only***
Dit zal waarschijnlijk een omruil garantie productie bon zijn, verkoper heeft nieuwe CPU gekregen met deze ''bon/factuur'' hier mee zal je gewoon garantie kunnen claimen je hebt namelijk een datum van ''aankoop'' en een bestelnummer dat bij de verkoper in het systeem gekoppeld is.

[ Voor 7% gewijzigd door 42dpi op 05-04-2022 21:15 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat lijkt mij inderdaad ook zonneklaar. Wat je adverteert moet je ook bieden.
Hatsjoe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:54:
Het wordt wat lastiger wanneer jij niet de directe koper bent van het product, en enkel een bonnetje hebt die indirect is. Jij kan dan verder niks bewijzen met bankafschriften, die heb jij immers niet. Zou het bij de verkoper nogmaals na vragen, en bij geen bericht de winkel zelf eens een bericht sturen met dit verhaal en het verzoek de factuur van de aankoop op te sturen.
Ik heb met de webshop contact gehad, garantie zou OK zijn, ook al ben ik de originele koper niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
Houdt er wel rekening mee dat er beperkingen kunnen zijn bij de garantie omdat het een B2B aankoop is. Niet elk bedrijf doet moeilijker maar het kan bijvoorbeeld alleen maar 1e jaar garantie zijn.
Pagina: 1