Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 01:37
Mijn oude Fuji S7000 is nu toch ten onder gegaan aan een "bekend" euvel: Purple CCD, oftewel de opname chip heeft de geest gegeven. Internetonderzoek geeft aan dat een reparatie eigenlijk niet meer haalbaar is.

Ik overweeg nu de Panasonic DC-FZ82 i.v.m. de uitgebreide mogelijkheden.
Alleen merk ik bij toch wel wat reviews dat er een opmerkingis over de storingsgevoeligheid van deze camera, met name bij het inschakelen en dan niet (goed) uitschuiven van de lens. De camera zou nogal gevoelig zijn voor stof of zandkorrels...

Zijn er langdurige gebruikers die hier meer ervaring of info over hebben?

Daarnaast zou de beeldkwaliteit her-en-der wat minder zijn, al zag ik dit niet echt terug in de reviews in Tweakers...
Wie kan mij informeren?

Alvast veel dank!

PS: CD-FZ82 moet dus zijn DC-FZ82. Kan dit kennelijk niet meer aanpassen...

[ Voor 4% gewijzigd door Ponytail-WME op 05-04-2022 15:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrazyMonky
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 00:12
Hoi,

Ik weet niet of het nog zin heeft om te reageren gezien de datum, maar ik doe het toch.

Ik heb tweedehands een FZ82 overgenomen. Deze was een paar jaar lichtelijk gebruikt en van wat ik er van begreep vooral in een kastje gelegen.

Ik gebruik hem nu een half jaar, dit is dus niet heel erg lange termijn. Ik ben er met storm mee naar de kust geweest(natuurlijk wel wat met het lichaam afgeschermd maar ja), ik ga elke week minstens een paar uur er mee op stap en heb nog geen problemen gevonden.

Beeldkwaliteit.. tja, het is een sensor van een mobieltje met een mega lens er voor geplakt. Daar moet je rekening mee houden. Het betekent vooral dat als je extra op foto's inzoomt je geen schepte zult zien.

Overigens kan ie nog steeds aardige plaatjes maken hoor :) : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE4o5sAr4_D39iLiu-sQLF1ekYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbpxOpdqRpAA3eh2JgJvzSJW.jpg?f=fotoalbum_large

Zoom maar eens in op de oren van deze koe, het lijkt scherp maar het is het net niet, dat zul je veel zien. (En deze foto is voor mij de best mogelijke kwaliteit met deze camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 01:37
Dankjewel TheCrazyMonkey,

Ik ben nog niet tot aanschaf overgegaan, want twijfel nog tussen de FZ300 en de FZ82...
Eerstgenoemde lijkt mechanisch steviger door de spatwater- en stofafdichting die deze wel heeft en (nog) betere lenzen.

De beeldkwaliteit hoeft niet het uiterste te zijn. Kom van een oude Fuji S7000 en een Nokia 1020. Allebei redelijk goede beelden. Was mijn huidige Nokia 8 maar zo goed!

Gelukkig is ook op Youtube heel veel info over beide camera's, maar daar komt de mechanische/constructieve kwaliteit niet echt naar voren. Wellicht toch niet zo'n groot probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrazyMonky
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 00:12
Hoi,

Als jij de extreem grote zoom van de FZ82 niet of weinig denkt te gaan gebruiken(vogelen) zou ik voor de FZ300 gaan, dan weet je het zeker. En 600mm is ook al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Bedenk dat je zoals al gezegd de extreme zoom niet gebruikt doe het dan met minder. Je verliest namelijk heel veel scherpte. Kijk misschien wat minder naar wat ie kan maar meer naar wat heb ik nodig. Zie het als een zwitsers zakmes als er teveel mogelijkheden op zitten doen ze het allemaal slecht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.