Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 11:11
Hallo tweakers,

Ik ervaar een probleem dat me nu al een paar uur bezighoudt, zelfs na het googlen van elke term die ik kon bedenken om het probleem te beschrijven.

Ik heb een opstelling met twee monitoren bestaande uit 2 4k Samsung LU28R55-schermen, beide aangesloten op mijn pc via Display Port. De GPU die ik gebruik is een oldie maar goodie: Gigabyte Windforce 3 Radeon HD 7950.

Nadat ik het tweede scherm heb aangesloten, ervaar ik het rare probleem dat mijn schermweergave corrupt raakt wanneer ik mijn muis over bepaalde elementen in het scherm beweeg. Het gedrag lijkt alleen voor te komen in op Electron/Chrome gebaseerde apps (bijv. Docker, VSCode, Chrome) en niet in native apps. Het is ook schijnbaar niet-willekeurig, in die zin dat het meestal gebeurt wanneer de muiscursor van vorm moet veranderen (bijvoorbeeld zweven over een rand die bijvoorbeeld kan worden gesleept), maar het gebeurt nu bijv ook na iedere toetsaanslag op het forum (maar bijv. weer niet in Word ofzo).

Hier is een korte film van dit probleem:

Enig idee wat dit kan veroorzaken? Als ik mijn andere scherm via HDMI aansluit, heb ik het probleem niet, maar de gpu ondersteunt alleen 4k 30Hz op HDMI, dus dat is de helft van de verversing van wat je krijgt met Display Port. Aangezien het gedrag alleen optreedt bij mouse-over, betwijfel ik of dit een hardwareprobleem is (bijvoorbeeld een defecte GPU of een slechte kabel?), maar sluit de mogelijkheid niet meer volledig uit.

- Ik gebruik Windows 10 19044.1620
- Het probleem doet zich zowel voor met de nieuwste officiële AMD Radeon-stuurprogramma's voor de GPU, als met de drivers die door Windows zelf zijn geïnstalleerd.

Bij voorbaat dank aan iedereen die hier wat zinnigs over kan zeggen! :)

[ Voor 2% gewijzigd door Poffertjesporem op 05-04-2022 15:00 . Reden: Bedankje toevoegen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Als ik zie hoe rap die flikkeringen optreden, dan moet het wel een hardware glitch zijn.
Je display driver gebruikt een manier van renderen en switch dan mogelijk naar een andere vorm van renderen tijdens je mouse-over, waar je videokaart over struikelt.
Mogelijk vraag je teveel van die oude kaart?
Ik denk niet dat je GPU defect is of de kabel slecht, dan zou ik andere problemen verwachten.

Als een verse Windows install en/of versie driver install niet werkt...
dan denk ik dat je andere hardware nodig hebt.
Twee 4K schermen aansluiten op een videokaart uit het tijdperk dat 4K amper bestond...

De goedkoopste fix is waarschijnlijk je 2e monitor aansluiten op een 2e videokaart.
En anders wellicht een nieuwere (2e hands) videokaart.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
Dank! Ja ik overwoog ook al de optie om een goedkoop maar modern budgetkaartje aan te schaffen hiervoor. Hopelijk blijven die vrij ongeschonden van de GPU price hikes van het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poffertjesporem
Wat ik me nog wel afvraag is waarom het probleem zich alleen voordoet bij Chrome-based apps die in Electron draaien, en niet bij de native Windows app. Je kan Word, Powerpoint, Adobe stuff uren gebruiken zonder enige glitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22
Bij de HD 7950 is dit vaak een VRAM probleem. Je zou eens MSI Afterburner kunnen downloaden en de memory clock een paar 100mhz lager kunnen zetten om te kijken of het probleem dan weg is.