linux op een 386 met 2 mb ram

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
dag tweakers,

Ik heb een 386 met 2mb ram op de kop getikt en wil hier voor de gein linux op installeren. Ik heb begrepen dat redhat hier niet op kan draaien :?

Maar goed nu kwam ik de search deze site tegen van SmallLinux http://www.superant.com/smalllinux/ nu is mijn vraag kan ik hier bv ook samba of een ftpserver op installeren? Gewoon voor de gein 8-)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
tja, het installeren zal een groter probleem worden dan het draaien eigenlijk...kun je niet voor de installatie ff wat simmetjes erbij gooien? ik heb hier nog een paar handjes met van die 1MB 30 pins stokkies liggen :)

Bij mij neemt samba al 2.6MB in als ik het goed zie, en ftpd
iets van 380 KB.

Als je dan je geheugen tot 8MB hebt uitgebreid, is het niet meer zo'n probleem.

Tip: ga GEEN kernel compileren op dat ding, dat duurt waarschijnlijk meer dan twee weken :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Die simmetje heb ik niet veel aan... het is zo'n philips ding met 72 pins geheugen. Echter ik heb geen simmetjes die hij pakt. Zal wel orgineel philips geheugen moeten zijn.

Ik ben nu bezig de handleiding van smallLinux door te lezen over wat ik nu zodadelijk allemaal moet doen.

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 11:33 schreef 0siris het volgende:
Bij mij neemt samba al 2.6MB in als ik het goed zie, en ftpd
iets van 380 KB.

Als je dan je geheugen tot 8MB hebt uitgebreid, is het niet meer zo'n probleem.
Bij mij neemt smbd & nmbd samen ongeveer 2.1MB in dus misschien ligt het ook meer aan je configuratie en/of grootte van je netwerk. Maar iig lijkt het me niet aan te raden om Linux in welke vorm ook op een 386 met 2MB intern te installeren. Je moet er wel aan denken dat die pakketten die je wil gaan gebruiken wel gecompileerd moeten worden. Ik weet niet wat voor HDD erin hangt maar de glibc headers moeten er op staan óm die pakketten te compileren en da's nog maar het begin van het gedonder want over het compileren van Samba kan je vast wel een nachtje slapen.

Eigen ervaring: Ik heb Linux op een 486-66 met 8MB intern gehad en dat liep al vreselijk langzaam omdat bij iedere bewerking de swap aangeroepen moest worden. Laat staan bij een PC met 2MB intern geheugen...

Maarr.. met ervaring met Linux, veel geduld, veel tijd en nog meer geduld zal je er misschien wel komen.. :)

Verwijderd

volgens mij heb je minimaal 4 mb nodig maar ik kan me vergissen ftp lukt dnek ik wel samba niet probeer in ieder geval een distro met veel keuze mogelijkheid zodat je elk filetje apart kan installen (slackware of debian)
verder hoop dat je een goed koffie zet apparaat hebt want alles zal erg langzaam gaan ;)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Lang duren zal het zeker. Ik heb hier een 386 met 4MB geheugen staan. Het installeren van alleen de A set van Slackware versie 3.? duurt al meer als 2 uur. Maar dat is niet gelukt wegens te weinig schijfruimte helaas :z .

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb een 386 met 4Mb ram, en het is een prima Samba servertje!

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

idd 4 mb en geen 2 das effe twee keer zoveel

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

volgens mij is het minimum om linux te installeren/runnen 4 mb.

• zwik

zwik

randomized

Op vrijdag 24 augustus 2001 13:10 schreef joop3 het volgende:
volgens mij is het minimum om linux te installeren/runnen 4 mb.
Volgens mij ook. Staat ook in de FAQ, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

hehe ik heb het dus al eens geprobeerd, helaas zonder resultaat...

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Jammer dan denk ik maar niet dat ik het doe. Als samba al niet kan draaien...

Wil iemand nog een 386 kopen?

• zwik

zwik

randomized

Dat doen we bij vraag en aabod ;) . Ik hoef hem niet trouwens :D .
Pagina: 1