CAT5 kabel zit vast tijdens trekken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:13
Ik heb geprobeerd om de internetkabel van de meterkast naar de woonkamer te trekken. Ik heb een domme fout gemaakt. ik verbond cat5 met bestaande coaxkabel en probeerde te trekken en probeerde met trekveer maar nu bleef het aan beide kanten vastzitten. handige man geprobeerd met trekveerpomp nog steeds hetzelfde suggesties om aan de draad te trekken?

Alle reacties

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:11
Ook geprobeerd de kabel tegelijk in te voeren? Dus aan een kant trekken en aan de andere kant duwen; dit maakte bij ons het verschil!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:13
CMos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:31:
Ook geprobeerd de kabel tegelijk in te voeren? Dus aan een kant trekken en aan de andere kant duwen; dit maakte bij ons het verschil!
ja, aan de andere kant brak de draad al een beetje door te proberen

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11
Dus, je probleem is niet 'hoe trek in een cat5e draad door een loze buis' - maar meer 'hoe krijg ik de kabel er weer uit'?

Als gewoon trekken niet helpt - en harder trekken het risico op afbreken geeft - dan zou ik denk ik toch maar eens met zeepwater aan de slag gaan. Heet water maken met idioot veel zeep er in en dat van bovenaf door de buis laten lopen (en dan wel bij de onderkant klaar staan met dweil/emmer enzo...). Als dat een minuutje heeft ingewerkt, nog eens hard trekken en schietgebedje doen.

En ALS dat dan lukt en de kabel helemaal uit de buis is, zou ik nog even naspoelen met heet zeepvrij water om de zeep uit de buis te krijgen.

Doe wel vooraf even goed nadenken of je kans hebt op het mengen van elektra en water. En wellicht ook nog even een dag of wat wachten, want ik zie het niet onmogelijk dat hier betere ideeën voorbij gaan komen. Of zelfs reacties als 'doe vooral niet wat * vanaalten doet, want is stom!'.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30

FreakNL

Well do ya punk?

Geen zeepwater!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat droogt op en dan wordt het nog harder.

Sowieso lijkt me het een slecht idee want een loze leiding is niet perse waterdicht, dan krijg je dus overal "lekkage"...

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2022 16:01 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Inderdaad met 2 man, 1 boven en 1 beneden kijken of er weer beweging in de kabel komt.

Water lijkt mij ook geen goed plan, je weet niet waar dat heen gaat lopen :)

Tweakers Discord

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Meestal loop je hierbij vast op bochten, die kun je wel het eerste stukje doorheen krijgen maar daarna klem je daar op vast. Door aan de ene kant flink te duwen en tegelijkertijd aan de andere kant te trekken zou het moeten lukken. Een coaxkabel zou stevig genoeg zijn om met 100 kilo gewicht aan te gaan hangen, een cat5 kabel van relevante kwaliteit ook.

Absoluut niet met water of zweep aan de slag gaan, dat droogt op en levert alleen meer problemen op. Er is glijmiddel specifiek voor deze toepassing (niet zo goed voor je huid, maar blijft lang nat en is wat dikker) maar daar had je eerder aan moeten denken.

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-01 10:07
Ik snap de situatie ook nog niet helemaal, maar als de CAT5 er weer uit moet en eventueel opgeofferd mag worden kun je middels "grote slagen"(ronddraaien) ook forceren dat de kabel 'draait'/twist. Als je dan ondertussen ook wat trekkracht uitoefent komt hij misschien los.

Jan-Willem

Pagina: 1