Zelfde soort spam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeritas
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 23:46
Hallo mede-Tweakers,

Laat ik voorop stellen dat ik weet dat spam een fact of life is en we niks anders kunnen doen dan rapporteren en deleten.

Nu merk in via mijn mailbox dat ik pak-em-beet een half jaar geleden telkens spammail kreeg dat ik zogenaamd een zeer riant bedrag aan bitcoins in mijn wallet zou hebben. Laten we even zeggen dat ik daar zeker een half jaar lang wel eens zo'n bitcoinspam mail voorbij zag komen... Vervolgens een tijdje willekeurige spam en sindskort krijg ik nu andersoortige spam (laten we zeggen de NSFW spam ontvang). Het is opvallend dat deze spam telkens dezelfde layout heeft maar telkens een ander mailadres (soms wel overeenkomende domeinnamen).

Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort achtergrond over spam. Kennelijk gebruiken spammers periodiek dan een bepaald thema waar ze je mee bombarderen vanuit diverse adressen en domeinen. Is dit gebruikelijk?

Beste antwoord (via Celeritas op 05-04-2022 16:29)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bedenk je in de basis eens hoe gemiddeld mediabedrijf reclame maakt, in welke vorm, op welke manier, via welke kanalen, en zet dit 1 op 1 om naar spam.

Net als de legitieme 'marketing', Er zijn honderden tools/diensten online te vinden om simpel spam te verzenden, geef wat standaard data op (link, tekst, etc) en die tool maakt er een mooie mail van met meer dan genoeg 'legetieme' afzenders (of vaak, slecht geconfigureerde mailclients of accounts), wanneer er maar iets of iemand even populair is, weet je dat je in no time diezelfde spam zal gaan verwachten. Niets anders dan hoe gemiddeld reclame vandaag de dag wordt verstuurd, met enige verschil dat het tikje minder legitiem is :P

Het is zelfs niet eens hetzelfde bedrijf die 'dat soort' mailtjes stuurt, maar gewoon dit mailtje als standaard voert en betaald wordt daar steeds een andere link (bit.ly etc) adres in te gooien. De verkoop van reclame is in dat opzicht niet het merk, product, maar puur de link naar de foute websites.

Het probleem wat ik ondervind bij veel van zulke 'achtergrondinformatie', het is maar steeds een facet van het totaal plaatje, het is halve informatie, of simpelweg alweer gedateerd.

Stel jezelf voor dat jij oneindig reclame mag maken, zonder enige vorm van regels, wetten of andere 'legale' zaken, met enige doel die link aan te klikken, spamfilters te omzeilen, en zo'n groot mogelijk publiek te bereiken. Elk idee dat jij kan bedenken, is en wordt uitgevoerd.

Je weet wel meteen wat op dat moment weer hype is, crypto was hype, daar zijn je spam. Investeren vastgoed, hoppa, volgende spam. Wat eenzaamheid tijdens corona, daar zijn de date/onlyfan/plaatjes spam.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 05-04-2022 13:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bedenk je in de basis eens hoe gemiddeld mediabedrijf reclame maakt, in welke vorm, op welke manier, via welke kanalen, en zet dit 1 op 1 om naar spam.

Net als de legitieme 'marketing', Er zijn honderden tools/diensten online te vinden om simpel spam te verzenden, geef wat standaard data op (link, tekst, etc) en die tool maakt er een mooie mail van met meer dan genoeg 'legetieme' afzenders (of vaak, slecht geconfigureerde mailclients of accounts), wanneer er maar iets of iemand even populair is, weet je dat je in no time diezelfde spam zal gaan verwachten. Niets anders dan hoe gemiddeld reclame vandaag de dag wordt verstuurd, met enige verschil dat het tikje minder legitiem is :P

Het is zelfs niet eens hetzelfde bedrijf die 'dat soort' mailtjes stuurt, maar gewoon dit mailtje als standaard voert en betaald wordt daar steeds een andere link (bit.ly etc) adres in te gooien. De verkoop van reclame is in dat opzicht niet het merk, product, maar puur de link naar de foute websites.

Het probleem wat ik ondervind bij veel van zulke 'achtergrondinformatie', het is maar steeds een facet van het totaal plaatje, het is halve informatie, of simpelweg alweer gedateerd.

Stel jezelf voor dat jij oneindig reclame mag maken, zonder enige vorm van regels, wetten of andere 'legale' zaken, met enige doel die link aan te klikken, spamfilters te omzeilen, en zo'n groot mogelijk publiek te bereiken. Elk idee dat jij kan bedenken, is en wordt uitgevoerd.

Je weet wel meteen wat op dat moment weer hype is, crypto was hype, daar zijn je spam. Investeren vastgoed, hoppa, volgende spam. Wat eenzaamheid tijdens corona, daar zijn de date/onlyfan/plaatjes spam.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 05-04-2022 13:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeritas
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 23:46
Bedankt voor je toelichting. Het geeft wat duiding aan hetgeen er in de wereld van spam speelt.

Dus als ik je goed begrijp zijn er diverse platforms die zich lenen voor het verspreiden van spam. Dus nu wordt er (waarschijnlijk) gebruik gemaakt van een X aantal platforms die de mailtemplate om de zoveel tijd versturen?

Wat doet een provider eigenlijk nadat het heeft vastgesteld dat het spam is? Nu wordt alles netjes gemarkeerd als spam, maar als een provider 100% zeker is dat het spam is wordt het dan preventief al geblokkeerd, of blijft alles telkens in mijn spambox verschijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Celeritas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:39:
...
Wat doet een provider eigenlijk nadat het heeft vastgesteld dat het spam is? Nu wordt alles netjes gemarkeerd als spam, maar als een provider 100% zeker is dat het spam is wordt het dan preventief al geblokkeerd, of blijft alles telkens in mijn spambox verschijnen?
Een provider heeft meestal een spam filter. Maar het duurt even voordat dat spamfilter door heeft dat het om spam gaat. Als het spamfilter ingrijpt wordt de afzender geblokkeerd, maar dat merkt de spammer in kwestie ook. Dus die schakelt dan over naar een andere afzender. Daarom zie jij dezelfde spam ineens van een ander domein komen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==