Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• -juliet-
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik zoek een?
Ik zoek een vervanging voor mijn iPhone SE 1:
- die niet groter is;
- bij voorkeur zonder allerlei meta-data te delen naar grote partijen (gevoelsmatig betekent dit zonder Chinese of Google-software, maar andere gedachtes hierover zijn ook welkom);
- die wel kan Whatsappen (dat is essentieel voor mij ivm organisatorische dingen die via Whatsapp lopen, anders had ik die ook wel willen missen, maar dan had ik bv Signal willen hebben).
Andere smartphone-functies hoeven niet. Ik ben denk ik niet handig genoeg om een alternatieve OS te installeren.

Wat is je budget?
Ik zou er bij voorkeur niet meer dan €200 aan uitgeven, maar iets meer is ook ok, hangt er ook vanaf wat ik ervoor krijg.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ...... te bellen, smssen, simpele foto's maken, Whatsappen en Signal gebruiken. De rest doe ik wel met tablet/PC/camera.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben jaren super tevreden geweest met de Nokia X3-02 touch and type (met Whatsapp), zo tevreden dat ik er een nieuwe van gekocht heb toen hij stuk was, maar de ondersteuning van Whatsapp liep op een gegeven moment af. Daar stond een Nokia OS op. Ik ben dus in die zin prima tevreden met een feature/dumbphone, ware het niet op de nieuwere dumbphones van Nokia KaiOS staat met de nodige 'verplichte' google-apps, waardoor ik zowel over mijn privacy richting google als China niet helemaal gerustgesteld ben en veel andere dumbphones op Android gebaseerd zijn of Chinees zijn. Ik heb ook twee windows phones gehad, stelde ook niet veel voor, maar beviel me uitstekend, maar ook daar liep op een gegeven moment software-ondersteuning van af. Inmiddels gebruik ik dus 4 jaar mijn SE, maar eigenlijk vind ik die al aan de grote kant, en vond ik die met ruim €300 al duur... Ik vind het dus zeker niet erg om weer wat nieuws uit te proberen, maar ik weet dus niet wat. Idealiter houdt hij het langer vol dan twee jaar, maar ik begrijp uit andere bronnen dat dumbphones redelijk snel hun ondersteuning verliezen en Android houdt er volgens mij ook altijd met twee jaar en een beetje mee op met vage klachten.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Welke Whatsapp functies raak je kwijt op een dumbphone? (Beeld)bellen las ik, maar kan je bv nog wel koppelen met je PC?
- Hoeveel privacy ben ik wèl kwijt op een Android, Chinese of KaiOS dumbphone? (naast de data die je aan Meta kwijt bent als je whatsapp hebt :+ )
- Zijn er alternatieve smart(er)phones met OSs die ik niet ken die wel enige privacy waarborgen?
- Zijn er andere manieren om je privacy te waarborgen met een goedkope smartphone (met Android?)?

Ik snap dat je sws data deelt door het gebruiken van je mobiele telefoon, en ik heb op zich niks te verbergen, maar ik hoef het gewoon niet zonodig aan allerlei partijen kwijt. Ik ben tot nu toe tevreden over wat je bij je iPhone allemaal kunt weigeren/uitzetten, maar de accu is slecht en de ondersteuning loopt eind dit jaar waarschijnlijk af, dus het is nu wel nodig om iets anders te gaan zoeken. Ik hoop dat jullie willen meedenken, want zelf kwam ik er niet uit.

Groetjes, Julia

Beste antwoord (via -juliet- op 05-04-2022 21:25)

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:34

C11

-juliet- schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:51:
[...]

De accu is aan vervanging toe terwijl iOS 16 er wss niet meer op gaat draaien in het najaar, dus nu sta ik voor de keuze reparatie of vervangen. Ik vind een nieuwe accu voor een (dik?) half jaar wat zonde, dus vandaar.
Ik ken niet genoeg van het aanbod om je een voorstel te doen voor een nieuwe telefoon. Ik lees wel dat je eisen eigenlijk niet haalbaar zijn, dus ik vraag me het volgende af:

Waarom moet je perse ios 16 hebben? Je kan toch gerust blijven verder werken met ios 15 als je toch tevreden bent met je huidige telefoon? In het verleden heeft Apple ook vaak beveiligingsupdates uitgebracht voor oudere ios'en.
De batterij van een SE laten vervangen kost 55 euro, dus dan kan je weer een hele tijd verder.

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:04
Als je al tevreden was met je iPhone, waarom geen nieuwere versie van iPhone SE?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Lelletje schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:30:
Als je al tevreden was met je iPhone, waarom geen nieuwere versie van iPhone SE?
Ik vermoed dat het budget van 200 euro een kleine beperking is.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:04
Niet als je niet de nieuwste iPhone SE pakt... Ik zie er genoeg staan voor max 200 euro.

• -juliet-
Lelletje schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:30:
Die zijn aanzienlijk groter èn duurder dan de SE 1. Grootte is nog meer een argument dan prijs eigenlijk, maar ik vind het ook een beetje zinloos om zoveel te betalen voor een telefoon waarvan ik de luxe niet gebruik.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

-juliet- schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:27:
Ik zoek een?

- bij voorkeur zonder allerlei meta-data te delen naar grote partijen (gevoelsmatig betekent dit zonder Chinese of Google-software, maar andere gedachtes hierover zijn ook welkom);

- die wel kan Whatsappen (dat is essentieel voor mij ivm organisatorische dingen die via Whatsapp lopen, anders had ik die ook wel willen missen, maar dan had ik bv Signal willen hebben).
Andere smartphone-functies hoeven niet. Ik ben denk ik niet handig genoeg om een alternatieve OS te installeren.
Uit de whatsapp faq
De volgende apparaten worden op dit moment door ons ondersteund en aanbevolen:

Android met OS-versie 4.1 en nieuwer
iPhone met iOS-versie 10 en nieuwer
KaiOS-versie 2.5.0 en nieuwer, inclusief JioPhone en JioPhone 2
Wat je dan mogelijk overhoud is KaiOS.

• -juliet-
Rmg schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:39:

*Laat zien dat er niet zoveel keuze is in OSs die door Whatsapp ondersteund worden*
Dat maakt het probleem wel erg simpel hè? :+ Dan moet ik denk ik mijn eigen keuze maken op basis van de antwoorden op de laatste vier vragen die ik stel, maar misschien moet dat dan niet bij aankoopadvies, maar bij vragen over de besturing van (smart)phones :X

Verwijderd

Wat is er mis met je huidige SE? Daar werken de apps die je gebruikt toch nog prima op?

Accu vervangen en lekker blijven gebruiken. Die apps blijven nog wel een tijdje werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2022 13:50 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:27
Volgens mij bestaat er niks wat aan al je wensen voldoet. Goedkopere toestellen zijn allemaal Google en dus niet privacyvriendelijk. Apple heeft wat meer keus (iPhone 12 of 13 mini bijvoorbeeld hebben het gewenste kleine formaat), maar die zijn weer buiten budget. Misschien een tweedehands iPhone 12 mini, maar ook die zal nog wel rond de 400 euro uitkomen schat ik.

Dus je zult wat eisen moeten laten vallen vrees ik.

• -juliet-
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:49:
Wat is er mis met je huidige SE? Daar werken de apps die je gebruikt toch nog prima op?
De accu is aan vervanging toe terwijl iOS 16 er wss niet meer op gaat draaien in het najaar, dus nu sta ik voor de keuze reparatie of vervangen. Ik vind een nieuwe accu voor een (dik?) half jaar wat zonde, dus vandaar.
PhilipsFan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:49:
Dus je zult wat eisen moeten laten vallen vrees ik.
Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor, maar het lijkt zo weinig-eisend, wat ik wil :P Is privacy dan zo duur? 8)7

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11 14:09
Je zou natuurlijk een Matrix client op je de-googled android telefoon kunnen zetten en dan via de matrix-whatsappp bridge kunnen werken, maar dan moet je wel even je best doen.

Of hosted: nieuws: Element krijgt betaalde One-app met bridges voor WhatsApp, Signal en ...

[ Voor 63% gewijzigd door tafkaw op 05-04-2022 14:03 . Reden: Links toegevoegd ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:27
[...]

[...]

Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor, maar het lijkt zo weinig-eisend, wat ik wil :P Is privacy dan zo duur? 8)7
Ik denk dat we al die jaren verwend zijn door de goedkope Android telefoontjes. De fabrikanten daarvan kunnen deze zo goedkoop maken omdat ze geen software hoeven te schrijven. De gebruiker betaalt met z'n privacy, maar daar merkt de fabrikant niks van.

De (huidige) iPhone SE heeft wel redelijk de prijs die een smartphone zou moeten hebben als er geen dubbele agenda omheen hangt. Misschien zou het nog wel iets goedkoper kunnen als Apple met goedkopere materialen en kortere ondersteuning zou werken, maar ja, dat doen ze nu eenmaal niet.

Wen er maar aan. Ik verwacht eigenlijk dat smartphones de komende jaren nog tweemaal zo duur worden als we als Westerse wereld besluiten dat we voor zulke dingen niet meer afhankelijk willen zijn van China. Want dan moeten we ineens de telefoontjes in elkaar gaan sleutelen tegen Westerse lonen...

Acties:
  • Beste antwoord

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:34

C11

[...]

Ik ken niet genoeg van het aanbod om je een voorstel te doen voor een nieuwe telefoon. Ik lees wel dat je eisen eigenlijk niet haalbaar zijn, dus ik vraag me het volgende af:

Waarom moet je perse ios 16 hebben? Je kan toch gerust blijven verder werken met ios 15 als je toch tevreden bent met je huidige telefoon? In het verleden heeft Apple ook vaak beveiligingsupdates uitgebracht voor oudere ios'en.
De batterij van een SE laten vervangen kost 55 euro, dus dan kan je weer een hele tijd verder.

• -juliet-
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:49:

Accu vervangen en lekker blijven gebruiken. Die apps blijven nog wel een tijdje werken.
Die las ik nu pas; als de apps inderdaad nog een poos blijven werken dan kan ik inderdaad nog wel even met deze vooruit. Uit dat whatsapp lijstje dat eerder gestuurd werd zou er nog iOS ondersteuning van WhatsApp zijn vanaf iOS 10, dus dat biedt hoop.
C11 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:12:
[...]

Dank je voor deze informatie, want behalve WhatsApp zijn beveiligingsupdates zeker zo belangrijk. Dan is de keuze wel wat simpeler, en dan kan ik later wel eens opnieuw kijken of ik iets kan vinden. Nieuwe accu prijs was ik van op de hoogte (€59 was mij gezegd, close enough), maar hé, dat kost zo’n Nokia ook ;) En met het idee dat de ondersteuning in de herfst zou aflopen dacht ik dan misschien beter iets anders te kunnen zoeken.
tafkaw schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:56:
Je zou natuurlijk een Matrix client op je de-googled android telefoon kunnen zetten en dan via de matrix-whatsappp bridge kunnen werken, maar dan moet je wel even je best doen.

Of hosted: nieuws: Element krijgt betaalde One-app met bridges voor WhatsApp, Signal en ...
Dan kan ik misschien de komende twee jaar dit leren O-) :+ (ben echt blij dat je even verteld hebt hoe het moet, want ik weet dat het zou moeten kunnen, maar de stappen vinden is lastiger. Uitvoeren is nog lastiger denk ik, maar wie weet)
Pagina: 1