Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aansluiting meterkast omvormer (aardlekautomaat)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn_mn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-01-2023
goede middag allemaal,

Na de verbouwing van onze woning en deels van het gas af te zijn is het ook tijd om wat zonnepanelen bij te leggen.
Op dit moment wekte ik genoeg op met de panelen op de schuur en overkapping.

Ik kon voor een leuke prijs 4 Jinko 340 panelen kopen die ik ga aansluiten op een aps qs1.
Ik weet alleen nu niet zo goed welke aardlekautomaat ik nodig heb. Zie dat er nu een 300ma in zit. Kom ik bij de nieuwe panelen ook uit met een 30 of 100?

Wat is de beste plaats voor een werkschakelaar? In de meterkast of direct waar mijn aps snoer binnenkomt en vanuit daar door naar de meterkast?

Bedankt alvast!

Groet Martijn

Beste antwoord (via Femme op 07-04-2022 11:41)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In Nederland is het verplicht om een aardlekbeveiliging met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA toe te passen voor leidingen waarop wandcontactdozen, verlichtingspunten en verplaatsbaar elektrisch materieel is aangesloten.

Een omvormer valt daar niet onder, die wordt immers vast aangesloten. Als dit veilig gedaan is kun je niet ergens je tengels tussen stoppen en contact maken met de fase. Een aardlekbeveiliging wordt toegepast ter bescherming van de bekabeling. Omdat een 30 mA aardlekbeveiliging op een PV-groep nog wel eens onbedoeld tript door capacitieve lekstromen worden hier vaak een 100 mA of 300 mA aardlekbeveliging gebruikt.

Voor meer info:
https://www.zonnefabriek....iliging-hoe-zit-het-toch/
AlwaysNick schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:24:
[...]

Het staat in de nieuwste NEN 1010. Daarin staat dat als je geen goede aarding hebt je verplicht bent minimaal 100 of 300mA af te zekeren. (heb de nen 1010 niet zo bij de hand.) Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat je nooit perfecte aarding hebt en daarom deze moet toepassen. Tevens als je een groepenkast maakt via de Eaton Configurator is er ook geen optie om een afschakelstroom van kleiner dan 300mA te selecteren. En ik denk niet dat Eaton regeltjes aan hun laars lapt. Sorry als het iets of wat stug overkwam :)
http://productconfigurator.eatonelectric.nl/Configurate.aspx

En ik vind het natuurlijk ook tof om jou bevindingen te lezen. Thanks voor jou informatie ;)
Ik zie gewoon 30 mA aardlekschakelaars in die configurator.

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:08
30mA is genoeg.
Werkschakelaar, waarvoor? automaat is voldoende. Elke andere plek is onlogisch (of moet brandweerschakelaar zijn)

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

martijn_mn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:22:
goede middag allemaal,

Na de verbouwing van onze woning en deels van het gas af te zijn is het ook tijd om wat zonnepanelen bij te leggen.
Op dit moment wekte ik genoeg op met de panelen op de schuur en overkapping.

Ik kon voor een leuke prijs 4 Jinko 340 panelen kopen die ik ga aansluiten op een aps qs1.
Ik weet alleen nu niet zo goed welke aardlekautomaat ik nodig heb. Zie dat er nu een 300ma in zit. Kom ik bij de nieuwe panelen ook uit met een 30 of 100?

Wat is de beste plaats voor een werkschakelaar? In de meterkast of direct waar mijn aps snoer binnenkomt en vanuit daar door naar de meterkast?

Bedankt alvast!

Groet Martijn
Ik zou de werkschakelaar voor de omvormer plaatsen.(Ik heb deze werkschakelaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I6efJ7zboh5ipGVnzO5WFqpSyE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W0GmL0XpuUsUkK4k1pglP103.jpg?f=user_large)

Van de omvormer een Fase,Nul, PE naar de groepenkast trekken. Daar is een B16A 1P+N 300mA geschikt voor. Zo kunnen ze hem ten alle tijden veilig onderhouden!

Veel plezier met de PV Panelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door AlwaysNick op 06-04-2022 09:04 ]

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Dapdodo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:54:
30mA is genoeg.
Werkschakelaar, waarvoor? automaat is voldoende. Elke andere plek is onlogisch (of moet brandweerschakelaar zijn)
30mA afschakelen mag niet meer. Dit moet minimaal 300mA afschakelstroom zijn!

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

• martijn_mn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-01-2023
Dank voor de info!

Al salderend denkend twijfel ik beetje of ik ze oost of west leg. (Bevestiging oost heb ik al..) huidig ligt zuid met al snel schaduw rond avond (dak buren)

Deze 4 maar oost (niet veel meer ruimte vanwege dakkapel) en straks maar kijken hoeveel ik er op west nog bij moet leggen om de dag zo goed mogelijk uit te komen? West kan volledig vol alst moet

Dilemma’s😅

Zal wel meteen een extra kabel naar boven leggen aangezien de koof nu toch nog open is.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
AlwaysNick schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:01:
[...]
Ik zou de werkschakelaar voor de omvormer plaatsen.(Ik heb deze werkschakelaar [Afbeelding])
De QS1 wordt via een connector aangesloten. Daarmee kan de omvormer aanraakveilig worden losgekoppeld en bijft ook veilig als iemand onverhoopt de aardlekautomaat weer ingeschakelt (als je het netjes doet, zet je een speciaal klemmetje op de automaat om inschakelen te blokkeren, of rijgt desnoods een draadje door de gaatjes bij het wipje ).
Eingelijk geldt voor iedere omvormer die een connector heeft, dat een werkschakelaar overbodig is.
Van de omvormer een Fase,Nul, PE naar de groepenkast trekken. Daar is een B16A 1P+N 300mA geschikt voor. Zo kunnen ze hem ten alle tijden veilig onderhouden!
'Ze bestaan niet' stond groot op de wand van het geschiedenislokaal :*) Dus wie zijn ze?

En welk onderhoud is er aan een QS1 mogelijk? Het ding is volledig dicht en de elektronica zit onder een dikke laag epoxyhars.
Een kind kan die werkschakelaar ook weer omzetten en is dus eigenijk minder veilig dan een uitgeschakelde automaat in de groepenkast waar een kind normaal niet bij kan. Een schakelaar voegt wel een mogelijke storingsbron toe.

• WackoH
AlwaysNick schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:02:
[...]

30mA afschakelen mag niet meer. Dit moet minimaal 300mA afschakelstroom zijn!
Dit is nieuw voor mij en je schrijft het heel stellig. Heb je ook een bron?

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 06-04-2022 23:10 ]

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

WackoH schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:10:
[...]
Dit is nieuw voor mij en je schrijft het heel stellig. Heb je ook een bron?
Het staat in de nieuwste NEN 1010. Daarin staat dat als je geen goede aarding hebt je verplicht bent minimaal 100 of 300mA af te zekeren. (heb de nen 1010 niet zo bij de hand.) Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat je nooit perfecte aarding hebt en daarom deze moet toepassen. Tevens als je een groepenkast maakt via de Eaton Configurator is er ook geen optie om een afschakelstroom van kleiner dan 300mA te selecteren. En ik denk niet dat Eaton regeltjes aan hun laars lapt. Sorry als het iets of wat stug overkwam :)

En ik vind het natuurlijk ook tof om jou bevindingen te lezen. Thanks voor jou informatie ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]
Het staat in de nieuwste NEN 1010. Daarin staat dat als je geen goede aarding hebt je verplicht bent minimaal 100 of 300mA af te zekeren
Gevalletje klok en klepel? ;) Minder = veiliger. Dus zolang de omvormer niet veel lekt is 30mA prima en dus zelfs veiliger. Immers zal hij dan bij een aardfout eerder uit gaan. Spreken van een minimale waarde in een norm voor de veiligheid zou dus niet logisch zijn, vervang dat dus maar door maximaal :+

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Septillion schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:51:
[...]

Gevalletje klok en klepel? ;) Minder = veiliger. Dus zolang de omvormer niet veel lekt is 30mA prima en dus zelfs veiliger. Immers zal hij dan bij een aardfout eerder uit gaan. Spreken van een minimale waarde in een norm voor de veiligheid zou dus niet logisch zijn, vervang dat dus maar door maximaal :+
Ik snap je punt helemaal. Mij is het ook niet duidelijk waarom. Maar met sommige normen trek ik ook mijn twijfels. Want in principe mag je een woonhuis gewoon allemaal op 1,5mm2 aansluiten (mits je met de lengte uit komt). Ik houd me uit voorzorg en verzekeringstechnisch liever aan de geldende normen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In Nederland is het verplicht om een aardlekbeveiliging met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA toe te passen voor leidingen waarop wandcontactdozen, verlichtingspunten en verplaatsbaar elektrisch materieel is aangesloten.

Een omvormer valt daar niet onder, die wordt immers vast aangesloten. Als dit veilig gedaan is kun je niet ergens je tengels tussen stoppen en contact maken met de fase. Een aardlekbeveiliging wordt toegepast ter bescherming van de bekabeling. Omdat een 30 mA aardlekbeveiliging op een PV-groep nog wel eens onbedoeld tript door capacitieve lekstromen worden hier vaak een 100 mA of 300 mA aardlekbeveliging gebruikt.

Voor meer info:
[...]

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Als je onder het kopje extra PV groep een groep wil toevoegen zie alleen deze Alamatjes staan. Maar de uitleg is duidelijk :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eGhXNl9cFx4KepXnC4Z6vqB5r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nm16mo5g3qvwOQubCl9zrUkY.png?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omdat er geen stopcontacten zitten (en dus alleen ter bescherming van de kabel is) is een 100mA ook wel prima. Maar het is onzin dat 30mA niet zou mogen :) Is dan gewoon een keuze van Eaton geweest. Configurator is sowieso niet zo slim. Standaard geen hoofdschakelaar, als ik 3-fase kies stelt hij nog een 2p hoofdschakelaar voor, 1x16A als EV groep, kookgroep in 3-fase (mag dus niet eens)... Mja, het is dus vooral wat hun uit komt.

Wel zit je op één fase in de meeste gevallen met het klassieke max 40A probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 07-04-2022 10:25 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
Femme schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:00:

Voor meer info:
Wat je hier schrijft klopt, maar voordat iemand hieruit de conclusie trekt dat een aardlek dan helemaal niet nodig is wil ik hier toch graag een aanvulling op geven (zoals dat ook wordt gedaan in het artikel waar je naar linkt).

Ook al is de aardlek niet verplicht als aanvullende beveiliging, dan nog kan deze nodig zijn om een eventuele kortsluitstroom tijdig af te schakelen. Als je zeker weet dat dat ook gebeurt zonder aardlekbeveiliging, dan zou je hem achterwege kunnen laten (ik zou het niet doen, maar dat is persoonlijk).
Als je dat niet zeker weet, zorg er dan voor dat je altijd een aardlek toepast en voor een PV-omvormer is 100mA of 300mA dan inderdaad prima. Overigens werkt 30mA in de meeste gevallen ook prima, maar voor wat grotere PV-installaties misschien net te krap.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gewoon voor een 100 of 300 mA aardlekautomaat gaan + een werkschakelaar waarin je een slotje kan doen. Speel je altijd safe!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Out.of.Control schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:47:
[...]

Wat je hier schrijft klopt, maar voordat iemand hieruit de conclusie trekt dat een aardlek dan helemaal niet nodig is wil ik hier toch graag een aanvulling op geven (zoals dat ook wordt gedaan in het artikel waar je naar linkt).

Ook al is de aardlek niet verplicht als aanvullende beveiliging, dan nog kan deze nodig zijn om een eventuele kortsluitstroom tijdig af te schakelen. Als je zeker weet dat dat ook gebeurt zonder aardlekbeveiliging, dan zou je hem achterwege kunnen laten (ik zou het niet doen, maar dat is persoonlijk).
Als je dat niet zeker weet, zorg er dan voor dat je altijd een aardlek toepast en voor een PV-omvormer is 100mA of 300mA dan inderdaad prima. Overigens werkt 30mA in de meeste gevallen ook prima, maar voor wat grotere PV-installaties misschien net te krap.
Het gaat in dit geval om een beveiliging tegen foutstromen (lekstroom naar aarde), niet een kortsluitstroom.

De installatieautomaat kán beveiligen tegen een lekstroom maar de stroom moet dan wel groot genoeg zijn om de installatieautomaat te doen afschakelen. Een woning is bijna altijd via een TT-stelsel aangesloten waarbij de aarding wordt verzorgd middels een aardelektrode. Het retourpad naar de voedingsbron (van de netbeheerder) heeft een relatief hoge weerstand waardoor de foutstroom mogelijkerwijs onvoldoende groot zal zijn om een installatieautomaat (snel) te laten trippen. Hoe zwaarder de automaat, hoe groter die stroom zal moeten zijn. Met een aardlekbeveiliging weet je zeker dat er direct wordt afgeschakeld.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
Femme schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:29:
[...]

Het gaat in dit geval om een beveiliging tegen foutstromen (lekstroom naar aarde), niet een kortsluitstroom.
Ik had in plaats van "kortsluitstroom" eigenlijk "kortsluitstroom naar aarde" moeten schrijven.
De installatieautomaat kán beveiligen tegen een lekstroom maar de stroom moet dan wel groot genoeg zijn om de installatieautomaat te doen afschakelen. Een woning is bijna altijd via een TT-stelsel aangesloten waarbij de aarding wordt verzorgd middels een aardelektrode. Het retourpad naar de voedingsbron (van de netbeheerder) heeft een relatief hoge weerstand waardoor de foutstroom mogelijkerwijs onvoldoende groot zal zijn om een installatieautomaat (snel) te laten trippen. Hoe zwaarder de automaat, hoe groter die stroom zal moeten zijn. Met een aardlekbeveiliging weet je zeker dat er direct wordt afgeschakeld.
Klopt, dat is precies wat ik ook bedoel.

• WackoH
Femme schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:00:

Voor meer info:
Nu hebben verschillende merken omvormers (Goodwe, Growatt) een connector om de netaansluiting te maken. Deze kan zonder gereedschap los gemaakt kan worden. De spanningvoerende delen liggen dan nog niet bloot, maar is vergelijkbaar met stekker-stopcontact.

Vallen deze daarmee in de categorie 'stopcontact', en moeten dan met 30 mA?

• WackoH
DutchWing schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:11:
Gewoon voor een 100 of 300 mA aardlekautomaat gaan + een werkschakelaar waarin je een slotje kan doen. Speel je altijd safe!
Een slotje op de installatie-automaat kan ook op deze manier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dSpcMHcBhtQ9XXOHurAQ2q1Aus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oP1YOyqJGz4uMmOfH8RW09Tf.png?f=user_large

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

''Ervaring leert dat sets onder 2000 Wpiek doorgaans op 30mA aangesloten kunnen worden. Hierboven is 100mA een must om ongewenst trippen door lekstromen te voorkomen.''

Ook op de officiële documentatie die ABB geeft zie je overal 300mA aardlekautomaten. Ga voor safe. Ga voor 300mA. https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

DutchWing schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:11:
Safety first. En wanneer er wel wat gebeurd word het elke keer een wel niet verhaal. En komt er alleen maar narigheid van!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
AlwaysNick schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:41:
''Ervaring leert dat sets onder 2000 Wpiek doorgaans op 30mA aangesloten kunnen worden. Hierboven is 100mA een must om ongewenst trippen door lekstromen te voorkomen.''
En mijn ervaring leert juist dat het allemaal wel meevalt:
2 PV sets, 1x 4000Wp, 1x 6000Wp. Beide achter een 30mA aardlek.

Op dezelfde aardleks zitten ook nog resp. 2 en 3 andere groepen.

Draaien al geruime tijd zonder 1x eruit te klappen. Ook niet als de lekstroom het hoogst is (sneeuw/mist/regen).
Maar een aardlek (of dat nou 30 of 300mA is) voor de omvormer is absoluut een no-brainer. Ook al hoeft het officieel gezien misschien niet.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb de mijne (24 kWp) achter een 30 mA aardlekautomaat gehad maar dat ging niet goed. In weersomstandigheden waarin regen en zonneschijn elkaar afwisselden klapte de aardlekbeveiliging er de hele tijd uit. Met een 300 mA aardlek geen problemen.
WackoH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:00:
[...]

Nu hebben verschillende merken omvormers (Goodwe, Growatt) een connector om de netaansluiting te maken. Deze kan zonder gereedschap los gemaakt kan worden. De spanningvoerende delen liggen dan nog niet bloot, maar is vergelijkbaar met stekker-stopcontact.

Vallen deze daarmee in de categorie 'stopcontact', en moeten dan met 30 mA?
Er zijn uitzonderingen zoals voor apparaten voor specifiek gebruik met contactdozen die minder goed bereikbaar zijn. Die connector van Goodwe of Growatt zal niet geschikt zijn voor algemeen gebruik. Alsnog is het altijd beter om wel een aardlekbeveiliging toe te passen. Als je een aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in één) neemt kost het je geen extra ruimte en moeite, het is alleen wat duurder.

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

kaasmakert schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:05:
[...]

En mijn ervaring leert juist dat het allemaal wel meevalt:
2 PV sets, 1x 4000Wp, 1x 6000Wp. Beide achter een 30mA aardlek.

Op dezelfde aardleks zitten ook nog resp. 2 en 3 andere groepen.

Draaien al geruime tijd zonder 1x eruit te klappen. Ook niet als de lekstroom het hoogst is (sneeuw/mist/regen).
Maar een aardlek (of dat nou 30 of 300mA is) voor de omvormer is absoluut een no-brainer. Ook al hoeft het officieel gezien misschien niet.
Ik zou sowieso geen fan zijn van een PV systeem achter een aardlekschakelaar. Mag dat uberhaupt wel? Want volgens mij is het een norm dat hij achter een aparte alamat moet

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WackoH schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:06:
[...]

Een slotje op de installatie-automaat kan ook op deze manier
[Afbeelding]
Klopt, maar ik ben gewoon voorstander van dubbel afschakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 07-04-2022 23:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AlwaysNick schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:43:
[...]

Safety first. En wanneer er wel wat gebeurd word het elke keer een wel niet verhaal. En komt er alleen maar narigheid van!
Of iemand verteld het niet na, tijdens de NEN 3140 cursus krijg je mooie voorbeeld filmpjes.

Pagina: 1