CV Ketel 20 jaar oud. Over op een duurzaam systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 10:18
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar een huis gekocht (bj 2001) met daarbij een CV ketel van 20 jaar oud. 2 kapper ~160m2 / 3 verdiepingen. Nu begint deze de afgelopen tijd wat te ratelen en onbetrouwbaar gedrag te vertonen. Voor 60 euro is hij ondertussen weer opgelapt maar het is zeker geen lange termijn oplossing.

We zitten op variabel tarief en gezien de huidige gasprijzen hebben we besloten niet meer te willen investeren in een nieuwe gasketel. (een duurzame installatie heb je er volgens mij met de huidige tarieven in no-time uit). Nu heb ik al aardig wat topics doorgespit maar zou toch graag vanuit mede-tweakers nog wat bevestiging / advies willen.

Het plan is nu om 15 panelen te laten plaatsen op ons dak (oost/west) ~€5500 excl btw met een 3 fase omvormer. Dat zou (volgens de legger) ongeveer 4600 kWh per jaar moeten opleveren. Ons standaard verbruik zit momenteel op ~2600. Zo lang we nog kunnen salderen in combi met de huidige tarieven leek me dit een aardige zet.

We hebben een offerte uitstaan / bestelling lopen voor een warmtepomp boiler van 260l zodat we lig gasloos kunnen douchen. Incl wp boiler hebben we dus ongeveer een overcapaciteit van 1200kw voor eventuele airco's / inductieplaat

Het onderdeel verwarmen blijft dus nog over.... Momenteel hangen er nog overal radiatoren. (Op de begane grond en badkamer komt er evt vloerverwarming).

Ik hoop dat de ketel het nog even overleeft maar het plan is wel om voor aankomende winter al een alternatief te hebben tov gas. Daar zit dus ook met name mijn vraag. Het huis heeft energielabel B en is prima geïsoleerd. Spouw, dak, vloer zijn allemaal goed geïsoleerd alleen hebben we geen HR glas en zitten we met ventilatieroosters.

Een centrale L/W warmtepomp zou de mooiste oplossing zijn echter weet ik niet of we hiermee weg komen. Met mijn huidige kennis vind ik het ook lastig om hier een concreet besluit in te nemen. Hangen we twee airco's op of investeren we wat meer en nemen we een L/W warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe is het gesteld met de isolatie en ventilatie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Erasmo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:05:
Hoe is het gesteld met de isolatie en ventilatie?
Ha Erasmo,

Het huis heeft energielabel B en is prima geïsoleerd. Spouw, dak, vloer zijn allemaal goed geïsoleerd alleen hebben we geen HR glas en zitten we met ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Hoeveel gas verbruik je op jaarbasis?
Aan de hand hiervan en de koevlaas formule kun je enigszins uitrekenen hoe zwaar de warmtepomp

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
@da_stiech We wonen pas 5 maanden in dit huis dus ons jaarverbruik is momenteel nog een gok. Ik heb even gekeken wat we in December 2021 en Jan 2022 hebben verbruikt en dat komt samen op ~300m3 (we zijn kwa gas redelijk zuinig). Vermoed op jaarbasis ergens rond de 1200m3 ?

Okt 2021 - April 2022 hebben ~600m3 verbruikt

[ Voor 8% gewijzigd door Nickster! op 05-04-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
Nickster! schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:17:
@da_stiech We wonen pas 5 maanden in dit huis dus ons jaarverbruik is momenteel nog een gok. Ik heb even gekeken wat we in December 2021 en Jan 2022 hebben verbruikt en dat komt samen op ~300m3 (we zijn kwa gas redelijk zuinig). Vermoed op jaarbasis ergens rond de 1200m3 ?

Zal misschien nog wel iets lager liggen dan 1200m3.
Heb even bij ons gekeken en december en januari en dat was 615m3 ongeveer met een jaarverbruik van 1944m3.

Maar als we 1200m3 aanhouden dan zou je op een 6kw warmtepomp uit komen volgens koevlaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
Aan te raden is dan wel ltv te nemen in de vorm van vloerverwarming of eventueel als het niet anders kan convectors.

[ Voor 62% gewijzigd door da_stiech op 05-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

Tazzios

..

Het plan is nu om 15 panelen te laten plaatsen op ons dak (oost/west) ~€5500 excl btw met een 3 fase omvormer. Dat zou (volgens de legger) ongeveer 4600 kWh per jaar moeten opleveren. Ons standaard verbruik zit momenteel op ~2600. Zo lang we nog kunnen salderen in combi met de huidige tarieven leek me dit een aardige zet.
Is met 15 panelen heel het dak vol of zou er meer op kunnen?
NIET salderen is bij de huidige prijzen interessanter. Hoe dat in de toekomst zal zijn is natuurlijk onbekend maar stroom zal in de winter logischerwijs, wanneer je het nodig zal hebben, duurder zijn dan in de zomer.
Elke watt opbrengst is dan mooi meegenomen. Meerprijs van de aanschaf valt meestal wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 05-04-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Tazzios schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:35:
[...]

Is met 15 panelen heel het dak vol of zou er meer op kunnen?
NIET salderen is bij de huidige prijzen interessanter. Hoe dat in de toekomst zal zijn is natuurlijk onbekend maar stroom zal in de winter logischerwijs, wanneer je het nodig zal hebben, duurder zijn dan in de zomer.
Elke watt opbrengst is dan mooi meegenomen. Meerprijs van de aanschaf valt meestal wel mee.
Er zouden er in totaal 29 op kunnen maar 15 leek ons voor nu meer dan voldoende :). Ook i.v.m. wat we nu willen investeren

[ Voor 3% gewijzigd door Nickster! op 05-04-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Kies dan in ieder geval een omvormer die groot genoeg is om later eventueel nog een string aan te hangen - wat-ie dan vervolgens ook nog aan moet kunnen.

Maar, als je de centjes vrij kunt maken, is er niks op tegen om nu al vol te leggen:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Heb je de warmtepomp boiler al daadwerkelijk besteld? Gezien de 260 liter heb je ook een bad?

Compacter en waarschijnlijk voordeliger zou een gecombineerd systeem zijn ala Daikin Altherma LT3 Bluevolution met boilervat oid. Wel direct ook vloerverwarming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Tazzios schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:58:
Heb je de warmtepomp boiler al daadwerkelijk besteld? Gezien de 260 liter heb je ook een bad?

Compacter en waarschijnlijk voordeliger zou een gecombineerd systeem zijn ala Daikin Altherma LT3 Bluevolution met boilervat oid. Wel direct ook vloerverwarming nodig.
Nee nog niet besteld. De installateur bij wie ik het momenteel heb liggen raadde 260L aan gezien 't minimale prijsverschil en eventuele gezinsuitbreiding.

Joh! ik wist helemaal niet dat er combisystemen waren. Ik dacht dat er altijd een losse WP boiler nodig zou zijn naast een WP voor centrale verwarming. Al maakt 't kwa prijs denk ik niet heel veel uit. Losse WP unit ~4k incl. subsidie en een wp boiler zit rond de 1300/1400 incl subsidie. Om en om ongeveer hetzelfde.

Hoe werken die combisystemen? Heeft het gelinkte boilervat ook een eigen WP aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Het idee van een combi systeem is juist dat je maar 1 WP hebt die beide kan, daar zit de (ruimte) besparing in.
voorbeeld:
https://www.samangroep.nl...del-met-230-liter-boiler/
Warmte wordt uit de buitenlucht gehaald en d.m.v. de warmte wisselaar binnen gaat de warmte naar de CV of wordt het ingebouwde tapwatervat verwarmt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 05-04-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nickster! schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:17:

Let op, afgelopen winter was uitzonderlijk zacht. Houd ook rekening met echt koude winter, zeg een week lang < -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Tazzios schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:43:
Het idee van een combi systeem is juist dat je maar 1 WP hebt die beide kan, daar zit de (ruimte) besparing in.
voorbeeld:
https://www.samangroep.nl...del-met-230-liter-boiler/
Warmte wordt uit de buitenlucht gehaald en d.m.v. de warmte wisselaar binnen gaat de warmte naar de CV of wordt het ingebouwde tapwatervat verwarmt.
Dus in plaats van zoiets (wat ik in gedachte had) https://www.groenehoedduurzaam.nl/aquathermica200s.html

Is het wellicht slimmer om een combi systeem te nemen (L/W warmtepomp + buffervat) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Lijkt mij wel, het scheelt een buitenunit en montage kosten (als ze deze zomer al tijd voor je hebben).

Vloerverwarming en gecombineerde warmtepomp aanschaffen en je hebt beide in 1 keer geregeld.
En dak vol leggen. Om 1200m3 aan gas te vervangen heb je +- 4000KWH uur nodig met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nickster! schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:24:
[...]

Dus in plaats van zoiets (wat ik in gedachte had) https://www.groenehoedduurzaam.nl/aquathermica200s.html

Is het wellicht slimmer om een combi systeem te nemen (L/W warmtepomp + buffervat) ?
Ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je over hebt in/om het huis.
Nickster! schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:37:
[...]

Er zouden er in totaal 29 op kunnen maar 15 leek ons voor nu meer dan voldoende :). Ook i.v.m. wat we nu willen investeren
Aangezien je er nog niet zo lang woont, je financiert het uit je bouwdepot? Ik zou iig eens een berekening maken voor 29, de prijzen zitten niet alleen in de panelen zelf maar ook in de manuren, steiger etc. Ieder paneel wat je neerlegt gaat direct geld verdienen, en later bij leggen is duurder dan in 1 keer de hele boel vol gooien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Erasmo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:07:
[...]

Ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je over hebt in/om het huis.

[...]

Aangezien je er nog niet zo lang woont, je financiert het uit je bouwdepot? Ik zou iig eens een berekening maken voor 29, de prijzen zitten niet alleen in de panelen zelf maar ook in de manuren, steiger etc. Ieder paneel wat je neerlegt gaat direct geld verdienen, en later bij leggen is duurder dan in 1 keer de hele boel vol gooien.
Zonnepanelen doen we met een verduurzamingskrediet 5 jaar tegen 4%. Panelen extra kosten ongeveer 180€ per stuk dus daar zit inderdaad het geld niet. Wil overigens wel wat ruimte vrij houden voor evt een dakkapel. Volgende week komt er iemand kijken wat mogelijk is en wat slim is om te doen mbt elektrisch verwarmen. Aan de hand daarvan kunnen we beslissen evt ~20 panelen te nemen.

WP, boiler en verbouwing grotendeels uit eigen zak. (Doen bijna alles zelf)

@Tazzios een monobloc wp boiler heeft geen naar mijn weet geen losse buiten unit. Ik wil zo’n ding idealiter zo simpel mogelijk laten installeren. Uitvoer naar binnen voor koeling of centrale afzuiging en aanvoer vanuit buiten. Evt met kleppen zodat in/uitvoer te wisselen is aan de hand van t seizoen.

Ik zit zelf nu aan zoiets te denken voor centrale verwarming
https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html

En voor douche/tapwater
https://www.groenehoedduurzaam.nl/aquathermica200s.html

Op deze manier kunnen we twee keer subsidie pakken en zijn we voor de WP’s zelf excl. installatie maar ~3000€ kwijt.
Pagina: 1