Hallo,
Ik zou graag 20 zonnepanelen op 2 tuinhuizen leggen. Ik zit met 3 dakdelen en met wispelturinge schaduwinvloeden (bomen). Ik kom er echter maar niet uit welke omvormer en aansluiting het beste is voor deze situatie.
Doel: maximale productie en later toevoegen AC batterij (meer flexibel qua locatie en uitbereiding)
Budget: geen hard bedrag, goede prijs / kwaliteit / voldoen aan wensen
Installateur: Wordt gekozen in functie van welk systeem er als beste uitkomt in deze analyse. Doe-het-zelf is ook een optie, maar een installateur is wellicht interessanter door de Belgische subsidie en verlaagd BTW tarief waar je als DHZ'er geen recht op hebt .
Daksituatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7jejcmSTctfy3jIhWXVmP3n.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LMG6nJqKj6R9tJRjHCrnJykO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakdeel 1: orientatie 260°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 2: orientatie 080°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 3: orientatie 260°, helling 11°, 8 panelen
Schaduw: door bomen en andere obstakels kunnen max 2 panelen per dakdeel gedeeltelijke of volledige schaduw vangen
Huisaansluiting: 3x400v+N (40A)
Wensen:
Specificatie voorbeeldpaneel: Vmp=30,35V, Imp = 13,19A, Vmax=37,21V, IMax=13,59A
Maximaal te bereiken piekververmogen:
https://www.thomasberger....w2=2400&temp_coeff2=-0.33
Keuze omvormer:
SolarEdge 3-fase (2529€):
SMA 2x monofase (2172 €)
Ik lijk momenteel het meest gewonnen om in het SMA ecosysteem te stappen. Zelfs zonder af te gaan op prijs, is dit toevallig ook het goedkoopste systeem. De betrouwbaarheid is enorm, en het is een heel slim en modulair systeem. Alle communicatie over ethernet vermijdt extra kabels, batterijen kunnen overal toegevoegd worden met Sunny Storage of Island, belastingen kunnen automatisch in- en uitgeschakeld worden naargelang productie, Slimme EV-Charger, .... Ook de vrije keuze van een batterij is een plus, wel jammer dat er nog geen veilige LFP batterijen ondersteund worden.
Enige twijfel is of ik veel ga verliezen door de schaduwen. Door shadefix worden gedeeltelijk beschenen panelen volledig uitgeschakeld, terwijl daat met optimizers nog energie uit gehaald kan worden. Anderzijds verbruiken optimizers ook stroom en heb ik 20 extra point-of-failures.
Alle voorstellen zijn door de Designers van SolarEdge, Huawei en SMA gehaald, maar veel wijzer wordt ik er niet van (buiten dan de bevestiging dat het gekozen materiaal en panelen een goede combinatie is).
Bedankt!
Ik zou graag 20 zonnepanelen op 2 tuinhuizen leggen. Ik zit met 3 dakdelen en met wispelturinge schaduwinvloeden (bomen). Ik kom er echter maar niet uit welke omvormer en aansluiting het beste is voor deze situatie.
Doel: maximale productie en later toevoegen AC batterij (meer flexibel qua locatie en uitbereiding)
Budget: geen hard bedrag, goede prijs / kwaliteit / voldoen aan wensen
Installateur: Wordt gekozen in functie van welk systeem er als beste uitkomt in deze analyse. Doe-het-zelf is ook een optie, maar een installateur is wellicht interessanter door de Belgische subsidie en verlaagd BTW tarief waar je als DHZ'er geen recht op hebt .
Daksituatie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7jejcmSTctfy3jIhWXVmP3n.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LMG6nJqKj6R9tJRjHCrnJykO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakdeel 1: orientatie 260°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 2: orientatie 080°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 3: orientatie 260°, helling 11°, 8 panelen
Schaduw: door bomen en andere obstakels kunnen max 2 panelen per dakdeel gedeeltelijke of volledige schaduw vangen
Huisaansluiting: 3x400v+N (40A)
Wensen:
- Een goede oplossing voor de schaduwsituatie. Omdat het tuinhuizen zijn liggen de panelen lager dan normaal en kan elk dakdeel dus wel enkele uren over 1 a 2 panelen, al dan niet gedeeltelijk, schaduw ondervinden, voornamelijk door bomen.
- Modulair en flexibel. Ideaal kan de omvormer samenwerken met een later te plaatsen AC-gekoppelde batterij die op een andere locatie kan staan
- Liefst lokale (web)interface zonder "always connected" cloud verplichting (ivm cybersecurity)
Specificatie voorbeeldpaneel: Vmp=30,35V, Imp = 13,19A, Vmax=37,21V, IMax=13,59A
Maximaal te bereiken piekververmogen:
https://www.thomasberger....w2=2400&temp_coeff2=-0.33
- 03/04: 5000w
- 15/06: 6200w (dakdeel 1: 1880w, dakdeel2: 1950, dakdeel 3: 2580w)
- 02/09: 5000w
Keuze omvormer:
- een 6kW omvormer zou ideaal zijn, dan is er een beetje aftopping rond het begin van de zomer.
- zonder optimizers neem ik misschien beter 2 omvormers zodat elk dakdeel een eigen MPPT heeft (omvormers met 3 MPPT's zijn zeldzaam)
- strings van dakdeel 1 en 2 parallel meestal niet mogelijk door de te hoge stroom
Systemen met optimizers
Vermelde prijzen onderaan zijn doe-het-zelf webshop prijzen incl. BTW excl installatie en panelen.SolarEdge 3-fase (2529€):
- jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,49 MWh
- hardware: SE6K, 20x S500B
- Ik twijfel aan het oordeel van Solaredge Designer, want in de vroege ochtend worden er maar 6 panelen beschenen. dan kan de vereiste stringspanning van 750v nooit gehaald worden.
- jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,58 MWh
- hardware: SE3500H (dakdeel 1+2), SE2200H (dakdeel 3), 20x S500B
- lagere stringspanning van 380v zou betere resultaten moeten geven
- jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,66 MWh
- hardware: SE5000H, 20x S500B
- ondanks redelijke aftopping (5000 watt op max 6200 watt) geeft de SolarEdge designer hier de hoogste opbrengst?
- hardware: SUN2000-6KTL-M1 + 20x SUN2000-450W-P
- Werkt enkel met DC batterij die dan in het tuinhuis moet staan (extremere temperaturen winter-zomer)
- wat onduidelijk is, is of de Huawei optimizers een vaste stringspanning hebben, of dat de stringspanning ook slim gekozen wordt waardoor het bereik vele malen groter is dan Solaredge
Microinverters
Enphase 3-fase (3191€)- Hardware: IQ7+, Envoy, Q-Cable, Q-Relais
- Vrij agressieve "always cloud-connected" policy (25 jaar garantie vervalt dan!!!)
- Duur, dat geldt ook voor latere uitbreidingen (Encharge, Ensemble)
- Hardware: DS3-L met MCU-C en kabels
- Schakelt reeds af bij 253v terwijl in belgie tot 264.5 mogelijk is (mogelijk productieverlies)
- Schakelt ook uit ipv te moduleren bij frequentieverhoging
- Lijkt minst compatibel met toekomstige uitbereidingen (batterij)
Zonder optimzers
rekening houdende met dat 4 beschenen panelen slechts 121V stringspanning leveren, komen enkel (monofase) omvormers met laag DC bereik in aanmerkingSMA 2x monofase (2172 €)
- Hardware: SB3.0, SB3.6 (1 string per dakdeel)
- jaarproductie volgens Sunny Design: 6,94 MWh (zonder schaduw)
- heel modulair systeem, bijna alles mogelijk
- verlies ShadeFix tov optimizers niet heel duidelijk
- latere batterij uitbereiding met Sunny Storage of Island lijkt nog geen veilige LFP batterij te ondersteunen
Eigen oordeel
Bij het populaire Solaredge heb ik veel vraagtekens bij de correctheid van de designer (3-fase wordt niet afgeraden, en 5Kw omvormer geeft het beste resultaat???). Ook de batterij uitbreiding StorEdge is enkel een weinig flexibele DC-Batterij die bij de omvormer moet staan. Solaredge heeft ook een beperking op de verhouding (#beschaduwde panelen / totaal #panelen). Deze is bij mij worst case 4 / 20 's ochtends. Dat gaat niet werken.Ik lijk momenteel het meest gewonnen om in het SMA ecosysteem te stappen. Zelfs zonder af te gaan op prijs, is dit toevallig ook het goedkoopste systeem. De betrouwbaarheid is enorm, en het is een heel slim en modulair systeem. Alle communicatie over ethernet vermijdt extra kabels, batterijen kunnen overal toegevoegd worden met Sunny Storage of Island, belastingen kunnen automatisch in- en uitgeschakeld worden naargelang productie, Slimme EV-Charger, .... Ook de vrije keuze van een batterij is een plus, wel jammer dat er nog geen veilige LFP batterijen ondersteund worden.
Enige twijfel is of ik veel ga verliezen door de schaduwen. Door shadefix worden gedeeltelijk beschenen panelen volledig uitgeschakeld, terwijl daat met optimizers nog energie uit gehaald kan worden. Anderzijds verbruiken optimizers ook stroom en heb ik 20 extra point-of-failures.
Alle voorstellen zijn door de Designers van SolarEdge, Huawei en SMA gehaald, maar veel wijzer wordt ik er niet van (buiten dan de bevestiging dat het gekozen materiaal en panelen een goede combinatie is).
Mijn vraag aan mede-Tweakers
Wat denken jullie van deze Analyse? Is SMA inderdaad de beste keuze of wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zijn er nog andere merken die het beter doen?Bedankt!