Welke omvormer voor 8000Wp oost-west installatie met 3 daken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-03 08:50
Hallo,

Ik zou graag 20 zonnepanelen op 2 tuinhuizen leggen. Ik zit met 3 dakdelen en met wispelturinge schaduwinvloeden (bomen). Ik kom er echter maar niet uit welke omvormer en aansluiting het beste is voor deze situatie.

Doel: maximale productie en later toevoegen AC batterij (meer flexibel qua locatie en uitbereiding)
Budget: geen hard bedrag, goede prijs / kwaliteit / voldoen aan wensen
Installateur: Wordt gekozen in functie van welk systeem er als beste uitkomt in deze analyse. Doe-het-zelf is ook een optie, maar een installateur is wellicht interessanter door de Belgische subsidie en verlaagd BTW tarief waar je als DHZ'er geen recht op hebt .

Daksituatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wa0PeQnpBL9b-X8jBYlGWJePLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7jejcmSTctfy3jIhWXVmP3n.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgKU76RMK8UjCVQDUD7DNig69nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMG6nJqKj6R9tJRjHCrnJykO.jpg?f=fotoalbum_large
Dakdeel 1: orientatie 260°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 2: orientatie 080°, helling 15°, 6 panelen
Dakdeel 3: orientatie 260°, helling 11°, 8 panelen

Schaduw: door bomen en andere obstakels kunnen max 2 panelen per dakdeel gedeeltelijke of volledige schaduw vangen
Huisaansluiting: 3x400v+N (40A)

Wensen:
  • Een goede oplossing voor de schaduwsituatie. Omdat het tuinhuizen zijn liggen de panelen lager dan normaal en kan elk dakdeel dus wel enkele uren over 1 a 2 panelen, al dan niet gedeeltelijk, schaduw ondervinden, voornamelijk door bomen.
  • Modulair en flexibel. Ideaal kan de omvormer samenwerken met een later te plaatsen AC-gekoppelde batterij die op een andere locatie kan staan
  • Liefst lokale (web)interface zonder "always connected" cloud verplichting (ivm cybersecurity)
Panelen die ik in gedachten had: 20x 400Wp half cell, all black (bijvoorbeeld DMEGC DM400M10-54HBB)
Specificatie voorbeeldpaneel: Vmp=30,35V, Imp = 13,19A, Vmax=37,21V, IMax=13,59A

Maximaal te bereiken piekververmogen:
https://www.thomasberger....w2=2400&temp_coeff2=-0.33
  • 03/04: 5000w
  • 15/06: 6200w (dakdeel 1: 1880w, dakdeel2: 1950, dakdeel 3: 2580w)
  • 02/09: 5000w
(solaredge designer is het hier alvast niet mee eens en vindt dat er 7200w ipv 6200w piekvermogen zal zijn....)

Keuze omvormer:
  • een 6kW omvormer zou ideaal zijn, dan is er een beetje aftopping rond het begin van de zomer.
  • zonder optimizers neem ik misschien beter 2 omvormers zodat elk dakdeel een eigen MPPT heeft (omvormers met 3 MPPT's zijn zeldzaam)
  • strings van dakdeel 1 en 2 parallel meestal niet mogelijk door de te hoge stroom

Systemen met optimizers

Vermelde prijzen onderaan zijn doe-het-zelf webshop prijzen incl. BTW excl installatie en panelen.

SolarEdge 3-fase (2529€):
  • jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,49 MWh
  • hardware: SE6K, 20x S500B
  • Ik twijfel aan het oordeel van Solaredge Designer, want in de vroege ochtend worden er maar 6 panelen beschenen. dan kan de vereiste stringspanning van 750v nooit gehaald worden.
SolarEdge 2x monofase (2787€)
  • jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,58 MWh
  • hardware: SE3500H (dakdeel 1+2), SE2200H (dakdeel 3), 20x S500B
  • lagere stringspanning van 380v zou betere resultaten moeten geven
SolarEdge 1x monofase (2275€):
  • jaarproductie volgens SolarEdge designer: 6,66 MWh
  • hardware: SE5000H, 20x S500B
  • ondanks redelijke aftopping (5000 watt op max 6200 watt) geeft de SolarEdge designer hier de hoogste opbrengst?
Huawei 1x monofase (2268 €):
  • hardware: SUN2000-6KTL-M1 + 20x SUN2000-450W-P
  • Werkt enkel met DC batterij die dan in het tuinhuis moet staan (extremere temperaturen winter-zomer)
  • wat onduidelijk is, is of de Huawei optimizers een vaste stringspanning hebben, of dat de stringspanning ook slim gekozen wordt waardoor het bereik vele malen groter is dan Solaredge

Microinverters

Enphase 3-fase (3191€)
  • Hardware: IQ7+, Envoy, Q-Cable, Q-Relais
  • Vrij agressieve "always cloud-connected" policy (25 jaar garantie vervalt dan!!!)
  • Duur, dat geldt ook voor latere uitbreidingen (Encharge, Ensemble)
APSystems 3-fase (2370 €)
  • Hardware: DS3-L met MCU-C en kabels
  • Schakelt reeds af bij 253v terwijl in belgie tot 264.5 mogelijk is (mogelijk productieverlies)
  • Schakelt ook uit ipv te moduleren bij frequentieverhoging
  • Lijkt minst compatibel met toekomstige uitbereidingen (batterij)

Zonder optimzers

rekening houdende met dat 4 beschenen panelen slechts 121V stringspanning leveren, komen enkel (monofase) omvormers met laag DC bereik in aanmerking

SMA 2x monofase (2172 €)
  • Hardware: SB3.0, SB3.6 (1 string per dakdeel)
  • jaarproductie volgens Sunny Design: 6,94 MWh (zonder schaduw)
  • heel modulair systeem, bijna alles mogelijk
  • verlies ShadeFix tov optimizers niet heel duidelijk
  • latere batterij uitbereiding met Sunny Storage of Island lijkt nog geen veilige LFP batterij te ondersteunen

Eigen oordeel

Bij het populaire Solaredge heb ik veel vraagtekens bij de correctheid van de designer (3-fase wordt niet afgeraden, en 5Kw omvormer geeft het beste resultaat???). Ook de batterij uitbreiding StorEdge is enkel een weinig flexibele DC-Batterij die bij de omvormer moet staan. Solaredge heeft ook een beperking op de verhouding (#beschaduwde panelen / totaal #panelen). Deze is bij mij worst case 4 / 20 's ochtends. Dat gaat niet werken.

Ik lijk momenteel het meest gewonnen om in het SMA ecosysteem te stappen. Zelfs zonder af te gaan op prijs, is dit toevallig ook het goedkoopste systeem. De betrouwbaarheid is enorm, en het is een heel slim en modulair systeem. Alle communicatie over ethernet vermijdt extra kabels, batterijen kunnen overal toegevoegd worden met Sunny Storage of Island, belastingen kunnen automatisch in- en uitgeschakeld worden naargelang productie, Slimme EV-Charger, .... Ook de vrije keuze van een batterij is een plus, wel jammer dat er nog geen veilige LFP batterijen ondersteund worden.

Enige twijfel is of ik veel ga verliezen door de schaduwen. Door shadefix worden gedeeltelijk beschenen panelen volledig uitgeschakeld, terwijl daat met optimizers nog energie uit gehaald kan worden. Anderzijds verbruiken optimizers ook stroom en heb ik 20 extra point-of-failures.

Alle voorstellen zijn door de Designers van SolarEdge, Huawei en SMA gehaald, maar veel wijzer wordt ik er niet van (buiten dan de bevestiging dat het gekozen materiaal en panelen een goede combinatie is).

Mijn vraag aan mede-Tweakers

Wat denken jullie van deze Analyse? Is SMA inderdaad de beste keuze of wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zijn er nog andere merken die het beter doen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Spanning is wel erg laag voor 3-fase.

Polystring zou je kunnen doen met 2×6 en andere string 1×8. Of anders 6+8=14 en 1×6. Het kleine hoekverschil tussen de 6 en 8 panelen zal wel meevallen denk ik? Bijvoorbeeld op een Goodwe 1-fase Omvormer GW5000T-DS

Omvormers als SMA, GoodWe en Effekta gaan goed om met schaduw. Echter heb je met een optimizer wel meer opbrengst, alleen of dat opweegt tegen de nadelen van een optimizer is altijd maar de vraag. Een kettingzaag is de makkelijkste oplossing ;)

Heb je een foto van de bomen en een foto van Google Earth?

Is het niet handiger om een separaat accu-systeem te nemen. Zodat je geen vendor-lock in krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 05-04-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@Dre Bij een polystring zit ik al rap aan 20A, vele omvormers kunnen dat niet aan. Twee keinere monofase omvormers zijn eigenlijk niet veel duurder dan 1 grotere 3-fase. Je hebt dan een kleinere stringspanning en 3 MPPT's. Het moet overigens niet de goedkoopste omvormer zijn, goede reputatie, specs en features zijn ook wat waard.

Qua schaduw, veel kan je niet zien op Google Earth hoor. Het is zeker niet dat ik in een bos woon. 3 grote berken in het oosten op een ander perceel, daar is in de ochtend wat verspreide schaduw vooral in de herft/winter. En dan 2 kleinere bomen op mijn eigen perceel, 1 zuid en 1 zuidwest. In de tussenseizoenen bedekken die dan 2 panelen gedurende enkele uren.

Een ac-batterij is op zich al redelijk merk onafhankelijk. Het enige waar een omvormer best aan moet voldoen is dat hij z'n vermogen terugdraait bij hogere frequentie. Sommige goedkopere omvormers stoppen er helemaal mee, en dat is niet optimaal als je in noodstroom-modus (offgrid) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Is er toevallig een SMA expert aanwezig?

Ik vroeg me af in hoeverre je afhankelijk bent van de online diensten van SMA (Sunny Portal).

Ik had deze combinatie in gedachten als uiteindelijke setup:
  • Sunny boy 3.0 en 3.6 elk op andere fase
  • Sunny boy Storage 5.0 met BYD battery box HVS 10.2
  • SMA Smart Energy Meter
Mijn doelen
  • Geen constante internetverbinding
  • basis monitoring via lokale web interface
  • geen afname van het net zolang batterij genoeg geladen is
  • off-grid modus met bijladen accu's op zonneenergie. Wanneer batterij vol is moeten de Sunnyboy's minder vermogen kunnen leveren om enkel eigen verbruik te leveren
Vragen:
  • Kan dit systeem zonder internet zijn werk doen?
  • Neem ik beter een Sunny Island omdat deze misschien meer voorzien is op offline gebruik?. Deze is iets duurder en minder efficient (door de laagspanningsaccu).
  • Klopt het dat de SMA home manager, in tegenstelling tot de SMA smart energy meter, enkel online kan werken, en ik dus beter af ben met de Smart Energy Meter die nog een eigen web ui heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag

Kom er maar in, de sma expert :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Nou nou....ik ben vooral ervaringsdeskundige 8)
Dat is wat anders dan een expert.

Ik kan overdag geen webinars volgen ook. :+
https://www.sma-benelux.c...ur/sma-solar-academy.html

Ik zou @Dre zijn idee volgen en 6+ 8 in 1 string doen en de 6 in een andere string
Op een hybride tripower.
https://www.alma-solarsho...omvormer-tripower-60.html

Volledig internet loos is wellicht niet handig, want ik geloof dat SMA ook naar het weerbericht kijkt, om een laadstrategie te bepalen voor het opladen van de batterij. Zodat deze zo lang mogelijk mee gaat.

Het is best duur allemaal (vind ik zelf)
Sungrow hybrid (die al een tijdje uit is) is als 2 druppels water, maar wellicht heeft SMA er meer truukjes op verzonnen.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2022 19:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:53
De Huawei wordt wel erg veel toegepast in België, juist omdat hij accu ondersteuning biedt bij relatief lage prijs.

Hoe het met hun optimizers precies werkt heb ik nog niet gevonden, maar ik ga er een beetje vanuit dat er geen sprake is van vaste string spanning, dezelfde omvormer kan ook zonder of deels met optimizers gebruikt worden.

SMA kan het allemaal prima, maar ik heb de indruk dat het snel 4 cijfers meer dan Huawei moet kosten.

Bij micro omvormers heb je weinig voordeel van gelijk merk accu beheer: het voordeel van geïntegreerd is DC/DC laden, en dat kan absoluut nooit bij een micro omvormer systeem.

De beste keuze is dan ook een zeer gecompliceerde vraag: speelt geld een rol, kun je leven met Chinees of wil je liever Europees?

En voor je panelen op 11 en 15 graden in 1 string zet: https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

Ik twijfel hard of ik het zou doen. Het verschil loopt op tot 10 W, per paneel, een je krijgt eerder iets dichtbij de laagste van de 2 waardes uit alle panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald Waarom kies je 10 december?
https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48
Hier is het nog maar 5 watt... worden de verschillen kleiner en heb je meer opbrengst dan een donkere winterdag.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2022 19:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:53
Omdat ik hem daar achtergelaten heb voor ik Copy paste deed.

Verder compleet irrelevant welke datum ik plak... Klik lekker door het jaar... Continue verlies wat je zou moeten accepteren. Mag best inzichtelijk gemaakt worden voor @Jim80 er een beslissing over maakt, in plaats van 'valt wel mee'

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:15:
@Rol-Co
Nou nou....ik ben vooral ervaringsdeskundige 8)
Dat is wat anders dan een expert.

Ik kan overdag geen webinars volgen ook. :+
https://www.sma-benelux.c...ur/sma-solar-academy.html

Ik zou @Dre zijn idee volgen en 6+ 8 in 1 string doen en de 6 in een andere string
Op een hybride tripower.

Volledig internet loos is wellicht niet handig, want ik geloof dat SMA ook naar het weerbericht kijkt, om een laadstrategie te bepalen voor het opladen van de batterij. Zodat deze zo lang mogelijk mee gaat.

Het is best duur allemaal (vind ik zelf)
Sungrow hybrid (die al een tijdje uit is) is als 2 druppels water, maar wellicht heeft SMA er meer truukjes op verzonnen.
44 Watt nullast verlies in de nacht? Echt efficiënt zijn die accu systemen niet vergeleken met een normale inverter. Ik hoop niet dat de regering in NL dit soort dingen gaat stimuleren. SMA minimum spanning 210V MPPT is niet geschikt voor deze 6 panelen. GoodWe GW5000T-DS doet het al vanaf 80V. Is ook nog bijna 2.000 euro goedkoper.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 1-fase inverter en een gescheiden 1-fase accusysteem. Met een 40A aansluiting zal de spanningsval wel meevallen (even meten). De enige reden om 3-fase te gaan is de eventuele hoge spanningsval, maar daar heb je met een accusysteem een oplossing voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens zijn er veel (IMHO) dromers die graag off-grid willen. Let dan bij 3-fase omvormers ook op het vermogen per fase. De SMA 6 kW kan maar 2 kW per fase doen. Het beste is gewoon on-grid te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:15:
@Rol-Co
Op een hybride tripower.

Klopt, SMA kan weersafhakelijk laden, maar die functie geef ik graag op in ruil voor extra (cyber)veiligheid :)
Puur technisch heb je gelijk dat een hybride omvormer de beste keuze is. Maar die kan ik niet nemen omdat de batterij niet bij de omvormer in het tuinhuis kan staan (wordt daar veel te warm in de zomer, nefast voor de levensduur). De batterij komt 30 meter verder in de garage. Als ik de hybride omvormer ook in de garage zet moeten alle DC kabels nog eens 40 meter verlengd worden, en het kabeltraject is ook niet evident (veel graaf- en breekwerk)
Ronald schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:25:
De Huawei wordt wel erg veel toegepast in België, juist omdat hij accu ondersteuning biedt bij relatief lage prijs.

Hoe het met hun optimizers precies werkt heb ik nog niet gevonden, maar ik ga er een beetje vanuit dat er geen sprake is van vaste string spanning, dezelfde omvormer kan ook zonder of deels met optimizers gebruikt worden.

SMA kan het allemaal prima, maar ik heb de indruk dat het snel 4 cijfers meer dan Huawei moet kosten.

Bij micro omvormers heb je weinig voordeel van gelijk merk accu beheer: het voordeel van geïntegreerd is DC/DC laden, en dat kan absoluut nooit bij een micro omvormer systeem.

De beste keuze is dan ook een zeer gecompliceerde vraag: speelt geld een rol, kun je leven met Chinees of wil je liever Europees?

En voor je panelen op 11 en 15 graden in 1 string zet: https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

Ik twijfel hard of ik het zou doen. Het verschil loopt op tot 10 W, per paneel, een je krijgt eerder iets dichtbij de laagste van de 2 waardes uit alle panelen.
De Huawei is inderdaad een heel interessant toestel. Je vindt weinig info over de optimizers, maar in theorie hoeven maar 2 panelen in de string zonlicht te hebben om de minimale stringspanning te halen. Dat is iets waar SolarEdge alleen maar van kan dromen.
Chinees of Europees speelt weinig rol, het belangrijkst is om zoveel mogelijk eigen controle te hebben, zoals configuratie en monitoring via lokale web-interfaces en de mogelijkheid om het omvormervermogen terug te schroeven bij off-grid werking. Bij een hybride omvormer is dat natuurlijk een no-brainer, maar ik kan dus geen hybride omvormer zetten dus wordt de keuze al enorm beperkt. De batterij moet dan ofwel buiten staan (-20°C tot 40°C graden) of in het tuinhuis (0°C tot 55°C).

Geld speelt in mindere mate een rol, SMA is wat duurder maar die zal wellicht ook langer meegaan dan een volledig Chinees merk. Bovendien zijn 2 kleinere SMA omvormers zonder optimizers niet duurder dan een Huawei met optimizers. De vereiste "AC batterij" zal eigenlijk de grootste meerkost zijn, maar die meerkost heb ik ook als ik 4 of 6 DC-kabels 40 meter tot in de garage moet krijgen.
Dre schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:59:
Persoonlijk zou ik gaan voor een 1-fase inverter en een gescheiden 1-fase accusysteem.
In België is het maximaal toegelaten omvormervermogen 5kW per fase, dus met een 8kWp vermogen zou ik wel wat verliezen. Daarom zou ik 2 kleinere 1-fase inverters nemen en heb ik meteen het voordeel van 3 of 4 mppt-strings
Dre schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:04:
Overigens zijn er veel (IMHO) dromers die graag off-grid willen. Let dan bij 3-fase omvormers ook op het vermogen per fase. De SMA 6 kW kan maar 2 kW per fase doen. Het beste is gewoon on-grid te zijn ;)
Ik behoor ook tot die dromers :) Maar het gaat om de optie dat het kán als het nodig zou zijn. On-grid blijft uiteraard de normale manier van werken, anders gooi je heel wat kostbare energie weg in de zomer.
Ik geloof niet dat we zonder Russisch gas een doemscenario gaan krijgen met dagelijkse blackouts, maar ik geloof ook niet dat m'n huis zal afbranden terwijl ik toch een brandverzekering heb :)
Pagina: 1