Arghh, die kieskeurige katten!!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Wij hebben twee heerlijke raskatten, onze eersten want voorheen altijd honden gehad. Ik ben radeloos wat betreft het dametje hier, zij lijkt steeds enthousiast te eten wanneer er iets nieuws in haar bakje ligt, om vervolgens na een aantal weken/maanden het voor gezien te houden, arghh!!

Het natvoer was duidelijk, mevrouw blieft enkel wat met tonijn erin, dus dat koop ik nu bewust. KVV krijgen ze ook en daar is ze wat makkelijker in, maar nu begint ze met de brokken....

Ze krijgen nu zeker een half jaar een mix van Royal Canin Hair and Skin en Royal Canin Maine Coon, altijd heel gek op geweest, maar sinds een paar dagen eet ze amper. Natvoer en KVV gaat er prima in, maar de brokken eet ze alleen uit mn hand. Ik weet dat er betere merken zijn maar daar reageerde ze nooit zo goed op dus voor de rust hebben we deze aangehouden en dat gaat qua groei, vacht en ontlasting top!

Wat kan dit zijn? Er lag gisteren overigens wel een dikke haarbal beneden, maar ik weet niet wie van de twee dit is geweest. Ze krijgen nu dus weer Lax-A-Past, maar wellicht is haar eetlust verminderd door de haarballen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:10
Ik denk dat je beter hier terecht kan: Ervaringen met het houden van katten - Deel 3

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik weet niks van katten, maar als het net als kinderen zijn gaan ze vanzelf eten als ze echt honger krijgen :) of maw. ze doen het er maar mee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Onze katten vreten al 21 en 22 jaar brokken van de Aldi.

(Had gewoon zin om deze nietstoevoegende post te plaatsen, maar het is wel waar :+. M'n zus heeft 2 jonge Britse korthaar katten en haar ervaringen zijn vergelijkbaar met de TS. Eten van de katten is inmiddels ook duurder dan die van mijn zus en haar vriend).

[ Voor 71% gewijzigd door Ypuh op 05-04-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Katten zijn heel kieskeurig met hun brokken. Die van ons krijgt Liveclear van de Purina, heeft ie niet altijd zin in maar is wel hetgeen dat ie krijgt. Zorg ook voor genoeg water bij het drinken.

Niet teveel wisselen van het voer, daar kunnen ze ook niet goed tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03
Ik denk dat katten eerder teveel eten dan te weinig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 08:31

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als ze echt honger hebben, gaan ze heus wel eten hoor. Als er eten in overvloed is, worden ze inderdaad kieskeurig. Ik zou dus als ik TS was eerder de porties wat kleiner maken dan op zoek gaan naar ander voer.

/edit:
oh wacht, exact dit is al eerder gezegd, sorry @bonzz.netninja ik zie het nu pas!

[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 05-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38
Hoevaak geef je ze eten? Of maar 1x per dag? Gedrag van katten zijn enorm anders dan honden.
Katten eten liefst kleine beetjes door de hele dag. Dus zorg dat je hele dag door eten hebt liggen in het bakje. ( brokken ) Zet daarnaast de waterbak op een andere plek en niet naast de kattenbak en voerbak.

Katten zijn daarnaast ook gevoelig voor verandering. Houd hier ook rekening mee.

Daarnaast minder eten kan ook betekenen dat ze misschien last hebben van hun gebit. Kijk voor rode plekken / ontstekingen.

[ Voor 13% gewijzigd door corporalnl op 05-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
corporalnl schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:11:
Hoevaak geef je ze eten? Of maar 1x per dag? Gedrag van katten zijn enorm anders dan honden.
Katten eten liefst kleine beetjes door de hele dag. Dus zorg dat je hele dag door eten hebt liggen in het bakje. ( brokken ) Zet daarnaast de waterbak op een andere plek en niet naast de kattenbak en voerbak.

Katten zijn daarnaast ook gevoelig voor verandering. Houd hier ook rekening mee.

Daarnaast minder eten kan ook betekenen dat ze misschien last hebben van hun gebit. Kijk voor rode plekken / ontstekingen.
Das allemaal aan de orde, onbeperkt voer op meerdere plekken, water op een andere plek, geen veranderingen de afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ze gaan vanzelf vreten hoor.
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:49:
Ik weet niks van katten, maar als het net als kinderen zijn gaan ze vanzelf eten als ze echt honger krijgen :) of maw. ze doen het er maar mee.
Dit dus.

[ Voor 83% gewijzigd door warhamstr op 05-04-2022 10:16 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetGirl88
warhamstr schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:16:
Ze gaan vanzelf vreten hoor.

[...]

Dit dus.
Helaas is dat niet altijd zo en katten kunnen ivm leververvetting niet al te lang zonder voedsel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 21:08
Onze vorige kat wou ook niet meer eten, tenzei je naast hem op een stoel ging zitten en het bakje vast hield voor hem toen vond ie ze heerlijk.

Tis goed!
Als je daarmee begint wordt het al erger.

Ofwel je zet gewoon voer neer (niet te duur niet te goedkoop)
En dat eet hij vanzelf als hij honger krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15:56

Agent47

I always close my contracts.

https://www.bol.com/nl/nl...UFL0w.2_9.11.ProductTitle

Wij kopen deze altijd. Alle 3 onze katten eten het. Geen gezeur mee en goedkoop ook nog eens. Tevens krijgen de katten alleen water bij ons.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:49:
Werkt hier ook. De gekleurde brokjes gaan als eerst op, die bruine pas een dag later >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

GadgetGirl88 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:18:
[...]

Helaas is dat niet altijd zo en katten kunnen ivm leververvetting niet al te lang zonder voedsel ;)
Er is een verschil tussen eigenwijzigheid en zelfdestructie, ook bij katten. Wat is 'niet al te lang' voor jouw katten, weet je dat? Ik gok dat dat langer is dan een dag of twee? In die tijd hebben ze heus wel trek hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 19:21
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:36:
Wij hebben twee heerlijke raskatten, onze eersten want voorheen altijd honden gehad. Ik ben radeloos wat betreft het dametje hier, zij lijkt steeds enthousiast te eten wanneer er iets nieuws in haar bakje ligt, om vervolgens na een aantal weken/maanden het voor gezien te houden, arghh!!

Het natvoer was duidelijk, mevrouw blieft enkel wat met tonijn erin, dus dat koop ik nu bewust. KVV krijgen ze ook en daar is ze wat makkelijker in, maar nu begint ze met de brokken....

Ze krijgen nu zeker een half jaar een mix van Royal Canin Hair and Skin en Royal Canin Maine Coon, altijd heel gek op geweest, maar sinds een paar dagen eet ze amper. Natvoer en KVV gaat er prima in, maar de brokken eet ze alleen uit mn hand. Ik weet dat er betere merken zijn maar daar reageerde ze nooit zo goed op dus voor de rust hebben we deze aangehouden en dat gaat qua groei, vacht en ontlasting top!

Wat kan dit zijn? Er lag gisteren overigens wel een dikke haarbal beneden, maar ik weet niet wie van de twee dit is geweest. Ze krijgen nu dus weer Lax-A-Past, maar wellicht is haar eetlust verminderd door de haarballen?
Mijn hond deed eigenlijk hetzelfde. At in het begin haar brokjes elke dag, totdat we het leuke idee hadden om haar in het weekend vlees te geven. Nadat ze hier een weekend mee in aanraking is gekomen wou ze haar brokjes eigenlijk niet meer eten. We hebben 10+ soorten geprobeerd en de een eet ze iets beter als de ander maar liever niet.

Uiteindelijk komt het erop neer dat in ieder geval een hond (geen ervaring met katten) prima een dagje eten kan overslaan (zolang ze maar water blijven drinken), dat is helemaal geen probleem. En zoals hierboven ook al is aangegeven, uiteindelijk hebben ze gewoon honger en zullen ze toch wel gaan eten.

Zolang ze goed op gewicht blijven zou ik me er dus niet druk om maken. De aanhouder wint..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Agent47 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:20:
https://www.bol.com/nl/nl...UFL0w.2_9.11.ProductTitle

Wij kopen deze altijd. Alle 3 onze katten eten het. Geen gezeur mee en goedkoop ook nog eens. Tevens krijgen de katten alleen water bij ons.
Katten zijn voornamelijk carnivoren. Deze brokken bestaan hoofdzakelijk uit graan, waardoor je katten uiteindelijk gewoon heel veel suiker binnen krijgen en ook te weinig essentiele mineralen/voedingsstoffen. Ik neem aan dat je je beestjes lief vind, geef ze dan iets betere kwaliteit voer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:37:
[...]

Katten zijn voornamelijk carnivoren. Deze brokken bestaan hoofdzakelijk uit graan, waardoor je katten uiteindelijk gewoon heel veel suiker binnen krijgen en ook te weinig essentiele mineralen/voedingsstoffen. Ik neem aan dat je je beestjes lief vind, geef ze dan iets betere kwaliteit voer.
Heb het er met mijn dierenarts ook over gehad. Mijn dierenarts geeft aan dat dit prima is. Mijn beestjes zijn in perfect conditie, hebben goede tanden, glimmende vacht, goed gewicht, alles klopt.

Als er iets gebeuren moet qua voeding dan hoor ik dat wel van de dierenarts. :) Ik vind het wel jammer dat je zegt " Ik neem aan dat je je beestjes lief vind" staat er nogal los van :X

[ Voor 8% gewijzigd door Agent47 op 05-04-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 17:01

GrimScythe

Game Addict

Mijn eigen Maine Coon kreeg als brokken de Royal Canin Maine Coon (kitten toen hij nog klein was).
En als natvoer een afwisseling van vis/zeevruchten/rund/gevogelte, uiteraard had meneer een voorkeur voor welk natvoer hij het liefste had maar na een paar maanden volhouden dat er toch echt een wissel was elke dag begon hij ze netjes te eten.
Wel heb ik verschllende merken geprobeerd om te kijken welke hij beter at en daar de verschillende soorten van genomen.

In het begin is het misschien verspilling als je het natvoer moet weg doen maar het heeft wel geholpen.

Brokken werden afgemeten (had daar een bekertje voor) en kreeg deze eenmaal per dag aangevuld.
Uiteindelijk was elke dag het voer netjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Agent47 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:39:
[...]

Heb het er met mijn dierenarts ook over gehad. Mijn dierenarts geeft aan dat dit prima is. Mijn beestjes zijn in perfect conditie, hebben goede tanden, glimmende vacht, goed gewicht, alles klopt.

Als er iets gebeuren moet qua voeding dan hoor ik dat wel van de dierenarts. :) Ik vind het wel jammer dat je zegt " Ik neem aan dat je je beestjes lief vind" staat er nogal los van :X
Omdat ik het eerder ook zo gedaan heb. Ik kocht budget voer en ze hadden altijd mooie vacht, goeie tanden, goed gewicht... tot ze ineens allerlei kwalen begon te ontwikkelen waar de DA tijdens een controle niet naar kijkt, zoals diabetes en leverproblemen, veroorzaakt door slechte kwaliteit voer.

Sindsdien ben ik me erin gaan verdiepen en kom ik erachter dat heel veel dierenartsen vanalles aanbevelen, soms zelfs echt rotzooi. Dan vraag ik me af waar die DA zich op heeft gebaseerd voor dat oordeel. Ik verwijt jouw DA geen kwade opzet, ik zeg alleen dat er dus ook soms gewoon troep word geadviseerd of men gewoon meegaat in 'wat men hoort' zonder eigen onderzoek (zoals ik jaren heb gedaan). Onze kat was waarschijnlijk nog jaren ouder geworden als ik het anders had aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dierenartsen worden hevig ‘gesponsord’ door diervoerfabrikanten. Dat is dus een “wij van wc-eend” verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 21:18
Wij voeren onze katten om die reden Orijen fit en trim. In tegenstelling tot de bekende merken (whiskas, felix, royal canin) is het geen marketing merk. Als je de ingrediënten lijst bekijkt is alles uitgespecificeerd waar het vandaan komt (ook niet rest vlees) en geen granen.
Het is een ramp om voer te vinden dat goed werkt voor je katten en dat ze lekker vinden. Zeker met duurder voer dat in grote hoeveelheden vaak goedkoper word. Wij hebben wel een paar keer een zak gehad die we weg moesten doen. Maar uiteindelijk kwam dat door darm problemen (allergie) van één van de katten.

Verder geven wij ze voor de lekker 's avonds nog almo nature blikjes vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Erwin537 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:07:
Wij voeren onze katten om die reden Orijen fit en trim. In tegenstelling tot de bekende merken (whiskas, felix, royal canin) is het geen marketing merk. Als je de ingrediënten lijst bekijkt is alles uitgespecificeerd waar het vandaan komt (ook niet rest vlees) en geen granen.
Het is een ramp om voer te vinden dat goed werkt voor je katten en dat ze lekker vinden. Zeker met duurder voer dat in grote hoeveelheden vaak goedkoper word. Wij hebben wel een paar keer een zak gehad die we weg moesten doen. Maar uiteindelijk kwam dat door darm problemen (allergie) van één van de katten.

Tot nu toe gegaan voor Edgar en Cooper, maar die vind hij niet de allerlekkerste. Hij eet ze wel, maar als er een keer worst of paté doorheen zit valt hij echt aan, dus ik ga nu langzaam experimenteren met KVV. Als dat een succes is blijf ik daarbij. Voor de prijs hoef je het niet te laten, KVV is niet duurder dan de premium merken die ik nu toch al had (grandorf, e&c, polaris etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 22:56
qua brokjes wissel ik altijd af, zelfde voor natvoer.

Brokjes staan er altijd, Natvoer zet ik savonds neer als ik zelf ga eten. als ik er niet ben krijgen ze rond dezelfde tijd natvoer.

ik heb er 2, en de grootste en sterkste van de 2 eet alleen brokjes. natvoer dat hij krijgt laat hij staan. (Egeïsche kat)

de kleinere eet af en toe brokjes, maar voornamelijk natvoer. (korthaar)

Elke kat is anders. maar jij zou er ook niet blij van worden om elke dag hetzelfde te eten, dus vandaar dat ik zelf afwissel. kan ook zijn dat ik de culinaire kieskeurigheid van mijn katten overschat... :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:13
De opmerkingen ala "als ze honger hebben dan eten ze wel", moeten we wel mee uitkijken in mijn optiek. Er zijn katten die liever zichzelf verhongeren dan voeding eten wat ze niet lekker vinden. Dat hebben we hier thuis ook met een wat oude kat. Katten kunnen niet lang niets eten zonder potentiëel levensgevaarlijke gevolgen, dus dat moet je wel in de gaten houden.

We kregen hier van de DA een specifieke brok van Royal Canin of Virbac geadviseerd (iets verhoogde nierwaarden). We kunnen doen en laten wat we willen, het wordt niet gegeten. Een dag gaat nog wel, maar snel daarna verdwijnt de interesse en laat meneer het bakje ongeroerd.

Uiteindelijk maar verschillende andere merken geprobeerd, zowel brokken als natvoer. En uiteindelijk kwamen we bij een merk uit met ook voeding wat goed schijnt te zijn voor katten met beginnende nierproblemen, ik geloof van Dechra. Geen idee of dit optimaal is, maar überhaupt eten is uiteindelijk belangrijker dan de optimale voeding hebben (als dat al zo is) en dat dan niet eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:14:
[...]

Das allemaal aan de orde, onbeperkt voer op meerdere plekken, water op een andere plek, geen veranderingen de afgelopen maanden.
Zet je in de ochtend een volle bak voer klaar, zodat ze de hele dag door kleine beetjes daarvan kunnen eten?

Als dat zo is zou het daar ook aan kunnen liggen.

Een bord spaghetti die al de hele dag op tafel staat vinden wij ook niet bepaald lekker als avondeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 22:12
Ik kom van de boerderij, en katten hadden de keuze of de brokjes die we kochten of ze gaan buiten muizen vangen. Ze zijn met beide tevreden.

Als ik jouw was zou ik kleinere porties neerzetten en genoeg VERS water neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Hier iets vergelijkbaars. Wij geven onze 2 ragdolls Purizon kip & vis brokken. Dat is eigenlijk het enige wat ze krijgen (op af en toe wat kattensnoepjes en een enkele keer wat natvoer, na) en daar doen ze het goed op. Iets duurder maar geen granen.
Verder elke ochtend vers water en wordt het bakje elke ochtend aangevuld (ze kunnen dus de hele dag eten).

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 05-04-2022 11:51 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 20:43

Koppensneller

winterrrrrr

ajaxalex schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:49:
Ik kom van de boerderij, en katten hadden de keuze of de brokjes die we kochten of ze gaan buiten muizen vangen. Ze zijn met beide tevreden.

Als ik jouw was zou ik kleinere porties neerzetten en genoeg VERS water neerzetten.
In dorpen en steden gaan katten dan geen muizen maar vogels vangen. Op boerderijen trouwens ook, dan zijn weidevogels vaak de sjaak. Geef katten gewoon te eten, want weerloze wilde dieren afjagen lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 15:18

PB-powell

Mr. Laziness

Brandaris01 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:49:
[...]

Zet je in de ochtend een volle bak voer klaar, zodat ze de hele dag door kleine beetjes daarvan kunnen eten?

Een bord spaghetti die al de hele dag op tafel staat vinden wij ook niet bepaald lekker als avondeten.
Ook dat verschilt per kat. Onze twee eten alleen brokjes en daarvan alleen als ze zelf willen. In principe zijn hun bakjes altijd gevuld, zo niet dan laten ze dat wel weten. Maar wij kunnen prima de bakjes in de ochtend vullen en pas tegen de avond zijn ze ergens een keer leeg.

Enige wat ik weet is dat katten kieskeurig zijn maar dat te veel verandering ook niet goed is. Verder blijven proberen en af en toe volhouden in dat ze niets anders krijgt. Het zijn verwende beesten van zichzelf, maar ze daarin stimuleren helpt ook niet })

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dat had mijn oude kat inderdaad ook. Dus die kreeg 3x per dag een ruime portie waar ze zo'n 3x van at per portie. Helemaal prima. Zette je 1 dagportie neer werd het na de middag niet meer gegeten.

Mijn huidige katten eten al vanaf het begin hetzelfde, nooit gezeik mee gehad eigenlijk. Maar tegenwoordig voer ik ze per portie omdat ze te dik zijn en anders het andere bakje ook doodleuk leegvreten. Erg jammer, het zou praktischer zijn als ik ze gewoon meer kon voeren in 1 portie, maar ach. Dan maar elke paar uur er wat in gooien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 22:12
Koppensneller schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
[...]

In dorpen en steden gaan katten dan geen muizen maar vogels vangen. Op boerderijen trouwens ook, dan zijn weidevogels vaak de sjaak. Geef katten gewoon te eten, want weerloze wilde dieren afjagen lijkt me nou niet echt de bedoeling.
Dat ze vogels op eten is de natuur, zo vallen de zwakkere vogels ten prooi waardoor de soort sterk blijft. Wij gaan naar de slager/supermarkt voor een stukje vlees, katten in de tuinen rond hun leefgebied.
Ze krijgen natuurlijk gewoon te eten, maar als ze de brokjes niet eten gaan ze opzoek naar ander voedsel. Zo is natuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

ajaxalex schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:15:
[...]

Dat ze vogels op eten is de natuur, zo vallen de zwakkere vogels ten prooi waardoor de soort sterk blijft. Wij gaan naar de slager/supermarkt voor een stukje vlees, katten in de tuinen rond hun leefgebied.
Ze krijgen natuurlijk gewoon te eten, maar als ze de brokjes niet eten gaan ze opzoek naar ander voedsel. Zo is natuur.
Niks natuurlijks aan roofdieren zonder natuurlijke vijanden die bijgevoederd worden en geen concurrentiedruk ervaren tegenover een prooi die in stedelijk gebied nauwelijks aan eten kan komen. Met die insteek kun je alles natuurlijk noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 05-04-2022 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ajaxalex schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:15:
[...]

Gedomesticeerde katten hebben niet heel veel meer te maken met 'de natuur' natuurlijk. Die vertonen sowieso allemaal afwijkend gedrag.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:25:
[...]

Gedomesticeerde katten hebben niet heel veel meer te maken met 'de natuur' natuurlijk. Die vertonen sowieso allemaal afwijkend gedrag.
Katten worden nog maar stukken minder 'lang' gedomesticeerd door mensen dan de hond. Van de hond word ondertussen door deskundigen gezegd dat hun/ons lange samenzijn inderdaad veranderingen in hun soort teweeg heeft gebracht (gedrag, eetpatroon etc) maar van katten hebben ze die conclusie nog niet getrokken.

Ik vind dat er ook duidelijk verschil te zien is in hoe de kat zich opstelt ten opzichte van zijn/haar baas :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:39:
[...]

Katten worden nog maar stukken minder 'lang' gedomesticeerd door mensen dan de hond. Van de hond word ondertussen door deskundigen gezegd dat hun/ons lange samenzijn inderdaad veranderingen in hun soort teweeg heeft gebracht (gedrag, eetpatroon etc) maar van katten hebben ze die conclusie nog niet getrokken.

Ik vind dat er ook duidelijk verschil te zien is in hoe de kat zich opstelt ten opzichte van zijn/haar baas :P.
Katten hebben ons gedomesticeerd, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:39:
[...]

heb je daar ook een bron van? Ik vind een huiskat verre van vergelijkbaar met een wilde kat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:01:
[...]

heb je daar ook een bron van? Ik vind een huiskat verre van vergelijkbaar met een wilde kat
Er is veel over te lezen, doch ik heb het meeste alleen gelezen ivm het houden van honden, niet specifiek katten.

https://www.smithsonianma...s-domesticated-180955111/

https://www.frontiersin.o...89/fpsyg.2020.613512/full
This is not evolution, but the effects of human interventions. Dogs have been much more selectively bred than cats over the years—for specific traits like herding, or security, for instance—and the 400 officially recognized breeds far outnumber the 38 to 45 cat breeds, he adds.

Cats have been bred mostly for fur color or patterns, and yet, a domestic tabby cat’s stripes are no different than a wild cat’s stripes, he said. And, “cats have retained their hunting skills and they’re less dependent on humans for their source of food,” he said, adding that “with most of the modern breeds of dog, if you were to release them into the wild, most would not survive."

[ Voor 41% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-04-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

eric.1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:22:
De opmerkingen ala "als ze honger hebben dan eten ze wel", moeten we wel mee uitkijken in mijn optiek. Er zijn katten die liever zichzelf verhongeren dan voeding eten wat ze niet lekker vinden. Dat hebben we hier thuis ook met een wat oude kat. Katten kunnen niet lang niets eten zonder potentiëel levensgevaarlijke gevolgen, dus dat moet je wel in de gaten houden.
Die van mij hebben het ooit 4-5 dagen volgehouden. De kattenoppas vond het zielig dat ze omdat ze maar een half blikje nat voer per keer kregen, het de volgende keer uit de koelkast kwam. Die had ze in 3 weken aangeleerd dat nat voer uit de magnetron een stuk lekkerder is. Na 4-5 dagen geen andere keuze bleek ineens koud nat voer ook prima te zijn...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JohnR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:33:
[...]

Die van mij hebben het ooit 4-5 dagen volgehouden. De kattenoppas vond het zielig dat ze omdat ze maar een half blikje nat voer per keer kregen, het de volgende keer uit de koelkast kwam. Die had ze in 3 weken aangeleerd dat nat voer uit de magnetron een stuk lekkerder is. Na 4-5 dagen geen andere keuze bleek ineens koud nat voer ook prima te zijn...
Is genetisch bepaald. Katten kunnen niet goed proeven, dus ze gaan o.a. op geur af en te koud voer (zo eten ze het in de natuur in princpe nooit) kan ook maagpijn bij ze veroorzaken. Beter om het even een (half) uur uit de koelkast te halen voor het ze te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 09:18
Mijn kat was flink vermagerd toen hij ineens besloot dat z'n voer niet goed genoeg meer was. Even wat Whiskas gegeven (afval is het) omdat ie dat sowieso eet, en uiteindelijk overgegaan op Purina One.

Kan er niks anders van maken dat je gewoon ander voer moet proberen. Eventueel een mix zodat je het oude niet weg hoeft te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Over dat water: dat niet naast het eten zetten, maar op een afstandje, het liefst een grote bak of een zo'n fontein.

Bij ons is de fontein overigens niet alleen om te drinken, maar ook ter vermaak, het ziet er soms uit alsof ze bommetjes doen. ¯\_(ツ)_/¯

Kwa voer: als ze geen honger hebben, laten ze het staan. Pas zorgen om maken als dat er na 3 dagen nog staat. Onze oude kat (rip ;( ) wilde op een gegeven moment echt niet meer, met behulp van proefzakjes (DA)hebben we toen onderzocht wat ze wel leuk vond en zijn daarmee verder gegaan (bijna 18, en dan kittenbrokjes ...)

[ Voor 22% gewijzigd door pjottum op 05-04-2022 14:28 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Er wordt wel een aantal keer aangegeven om je bakje met water niet naast het eten te zetten, maar dit op een andere locatie te plaatsen, alleen wel zonder beargumentatie.

Wel, bij deze :)

De reden hiervoor is dat katten water bij hun eten mijden, omdat dit vervuild zou kunnen zijn (door de dode dieren etc.), ze drinken dus water wat niet bij hun prooi in de buurt is omdat de kwaliteit van dit water waarschijnlijk beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toxic_Dreams schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:12:
Er wordt wel een aantal keer aangegeven om je bakje met water niet naast het eten te zetten, maar dit op een andere locatie te plaatsen, alleen wel zonder beargumentatie.

Wel, bij deze :)

De reden hiervoor is dat katten water bij hun eten mijden, omdat dit vervuild zou kunnen zijn (door de dode dieren etc.), ze drinken dus water wat niet bij hun prooi in de buurt is omdat de kwaliteit van dit water waarschijnlijk beter is.
Mijn herder slobbert elke vorm van water op die hij kan vinden (plassen op straat, bloempotten, gieters). Zo zie je nog een voorbeeld van hoe katten dichter bij hun originele natuur zijn gebleven dan honden ;). Mijn hond is een lieverd en hondsloyaal (haha) maar zonder ons zou hij ergens in een bosje liggen te verhongeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik zet het water ergens anders omdat mijn katten de brokjes in het water gooien anders. Dat is nogal nasty. :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:01:
[...]

Er zijn volgens mij soorten katten die een generatie of 10 bij wilde katten vandaan zijn. Oké dat worden ook snel meer generaties natuurlijk weer, maar ze zijn er wel die redelijk dicht bij de wilde kat zitten.

Dan nog steeds is het absoluut geen natuur te noemen om alle katten lekker vogels te laten opeten. Op een boerderij in middle of nowhere is het prima, maar als het overal gebeurd is het een ander verhaal.

Overigens voer dat hoofdzakelijk granen zijn is één ding, maar wat granen gaat een kat ook niet dood van. Zelfde als wat hij binnen krijgt als een muis wordt opgegeten, die heeft ook granen in zijn maag/darmen.

En een kat die alleen tonijn wil? Weleens een tonijn gezien? Ik zou zeggen als die kat zijn eerste tonijn zelf vangt, dan verdient hij de rest van zijn leven brokjes met tonijn erin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sissors schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:35:
(...)

Overigens voer dat hoofdzakelijk granen zijn is één ding, maar wat granen gaat een kat ook niet dood van. Zelfde als wat hij binnen krijgt als een muis wordt opgegeten, die heeft ook granen in zijn maag/darmen.

(...)
Zeker, maar Europese richtlijnen schrijven voor dat de ingrediënten opgesomd moeten worden in de volgorde van aandeel. Als graan als eerst genoemd word, is dat dus het hoofdcomponent. Daarom zie je ook heel veel dat de aardappel/graan/rijst/mais/groente/fruit delen allemaal apart genoemd worden in plaats van 'pulp' (bij wijze van spreken) want dan valt dit veel minder op.

Bij gebruik van vers vlees moet je rekenen dat afhankelijk van het type proteïne tussen de 40 en 80 procent weer verdampt (letterlijk, het vocht is uiteindelijk een verwaarloosbaar onderdeel) waardoor het echte percentage vlees naar beneden gaat. Vers vlees is wel veel makkelijker te verteren en voedzamer dan vleesmeel of afval/restvleesproducten.

Voor katten geld dit nog veel meer dan honden - zij kunnen hoofdzakelijk vlees verteren terwijl honden het ook erg goed kunnen doen op grotere percentages plantaardig voedsel. Zij hebben er ook (meer dan katten dan toch) het gebit voor. Onze hond heeft van de week een stuk paprika uit de groentebak gejat en opgevroten. Aparte keuze :P.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-04-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88

Helemaal mee eens! Ik ben momenteel aan het mengen met Taste of The Wild, heb nog een proefzakje Fit & Trim liggen maar begreep dat deze niet geschikt zijn voor kittens, dus wellicht als ze beiden 1 jaar zijn eens kijken of ze dat wat vinden. Toen we ze net kregen hebben we pogingen gedaan ze van de Royal Canin over te zetten op Orijen Cat & Kitten maar dat was geen succes met de ontlasting.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
[...]

Dat zou kunnen, al gebruiken wij de Surefeed bakken dus het voer blijft redelijk vers. Zij heeft overigens nooit haar bak leeg, merk wel dat als ik vers neerzet, ze geinteresseerder is. Maargoed, dat is wel echt diva gedrag natuurlijk, dahaag! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 21:18
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:17:
[...]
Helemaal mee eens! Ik ben momenteel aan het mengen met Taste of The Wild, heb nog een proefzakje Fit & Trim liggen maar begreep dat deze niet geschikt zijn voor kittens, dus wellicht als ze beiden 1 jaar zijn eens kijken of ze dat wat vinden. Toen we ze net kregen hebben we pogingen gedaan ze van de Royal Canin over te zetten op Orijen Cat & Kitten maar dat was geen succes met de ontlasting.... 8)7
Fit & trim is inderdaad niet geschikt voor kittens. Één van de katten (noorse boskat/maine coon mix) weegt nu 12 kilo en is echt wel te dik, vandaar dat we fit & trim hebben.

Maine coons schijnen sowieso wel een gevoelig darmstelsel te hebben. Maar na verschillende smaken en langzame overstap naar Orijen fit & trim zijn we er. Af en toe heeft er nog wel één zachte ontlasting of zelfs diarree, maar we gaan er vanuit dat de oorzaak daarvan ergens anders ligt omdat ze nu altijd hetzelfde krijgen. Het was wel echt ook even blijven proberen en wat doorzetten bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Erwin537 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:56:
[...]

Fit & trim is inderdaad niet geschikt voor kittens. Één van de katten (noorse boskat/maine coon mix) weegt nu 12 kilo en is echt wel te dik, vandaar dat we fit & trim hebben.

Maine coons schijnen sowieso wel een gevoelig darmstelsel te hebben. Maar na verschillende smaken en langzame overstap naar Orijen fit & trim zijn we er. Af en toe heeft er nog wel één zachte ontlasting of zelfs diarree, maar we gaan er vanuit dat de oorzaak daarvan ergens anders ligt omdat ze nu altijd hetzelfde krijgen. Het was wel echt ook even blijven proberen en wat doorzetten bij ons.
Ahh ja herkenbaar! Hier dus twee Siberen, de kater groeit erg hard, iets te hard. Maar omdat ie nog geen jaar oud is blijven we voorlopig even op het huidige voer, daarna evt iets wat minder hard gaat. Maar ja, dit ras kan nog tot ca 4-5 jaar groeien....Hij is gecastreerd en tikt de 8 kg al aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:17:
[...]

Bij overgang naar ander voedsel, eerst mengen. Veel van het oude met weinig van het nieuwe.
Gedurende een aantal dagen steeds meer van het nieuwe en minder van het oude mengen.
Zo krijgt de kat kans om te wennen en zal het probleem met ontlasting minder lang duren (hier ervaring met Maine Coons op deze manier werkte hier voor allemaal het beste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Gadgeteer schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:54:
[...]

Bij overgang naar ander voedsel, eerst mengen. Veel van het oude met weinig van het nieuwe.
Gedurende een aantal dagen steeds meer van het nieuwe en minder van het oude mengen.
Zo krijgt de kat kans om te wennen en zal het probleem met ontlasting minder lang duren (hier ervaring met Maine Coons op deze manier werkte hier voor allemaal het beste)
Dat heb ik inderdaad zo gedaan, heb zeker 2-3 weken de tijd genomen met mengen, maar ik vermoed dat het probleem zit in de hoeveelheid eiwit dat sommige katten niet kunnen verteren. Kittens al helemaal niet, tenminste, grote kans. Dus nu ze wat ouder zijn ga ik het voorzichtig nog eens proberen.
Pagina: 1