warmteverlies aluminium schuifpui verminderen

Pagina: 1
Acties:

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-12 12:24
Goedemorgen,

Wij hebben achter on huis twee grote aluminium schuifpuien, nu willen wij het warmteverlies zo min mogelijk maken zonder de puien te vervangen met bijvoorbeeld hout of kunstof. ( daar hebben wij op dit moment niet het spaargeld voor daar wij eerst de zolder / vloer en spouwmuur willen isoleren.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-12 16:38
Goedkoopste oplossing is isolatiefolie aanbrengen op het glas, folie van een goed merk zal aantoonbaar "warmtewisseling" verminderen... minder koude doorgifte in de herfst- en wintermaanden en het houdt tijdens de zonnige periodes de warmte meer buiten.

Andere goedwerkende oplossing is simpelweg goed sluitende gordijnen voor de pui... zal alleen al wat meer kosten dan folie aanbrengen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 17:19
Je hebt thermisch isolerende verf voor aluminium.. of het goed werkt weet ik niet want het meeste wat ik kan vinden is allemaal 'wij van wc eend' niveau.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
Waar hebben we het over. Jaren 60, 70, 80, 90 schuifpuien? Enkel, dubbel (thermopaan?), HR, etc glas? Kierende kozijnen en sluitingen?

Het antwoord op die vragen bepaalt de meest zinnige set aan maatregelen.

Overigens is dit een van de weinige gevallen waar ik serieus zo'n energiebespaarlening zou overwegen bij gebrek aan spaargeld.
Dat schept ook nog eens de mogelijkheid om de isolatiemaatregelen in 'hetzelfde jaar' uit te voeren waardoor je in aanmerking komt voor ISDE subsidie.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2022 09:06 ]

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-12 12:24
@Rukapul Jaren 90 pui met dubbel glas uit de jaren 90, verder geen kieren en goede sluiting. alleen koudeval.

ik ga me denk maar inderdaad inlezen over een energiebespaarlening, die is dus ook te gebruiken voor het vervangen van de puien?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Schuifpui tocht altijd, ook met HR++ als het glasoppervlakte groot is.
Als je toch gaat vervangen dan gelijk HR+++.

Je kan met folie aanbrengen nog iets warmteverlies beperken maar heel spannend is dat niet.

Hier hebben wij een groot raamoppervlakte met HR++ u1,1 dus modern en van hout maar je voelt het alsnog de trek.
Wij trekken een dikke overgordijn dicht in de winter en dat helpt enorm veel, deze sluit goed aan van boven tot beneden, daar net voor zit ook nog vitrage van boven tot beneden er zit dus een soort luchtbrug tussen.

Je hebt isolerende gordijnen in alle soorten en maten.
Ook zijn er rolluiken dat kunnen helpen, voordeel van rolluiken dat ze in de zomer enorm helpen.

@Jallie ISDE of energiebespaarleningen kan geloof ik alleen bij minimaal m2 glas vervangen en bij 2 isolatie maatregelen afnemen.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2022 12:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
@mr_evil08: je moet tocht (openingen waar lucht doorheen beweegt) echt onderscheiden van koudeval en koudebruggen.

Van jaren '90 schuifpuien en glas weet ik niets. Heb de jaren '70 rommel vervangen door nieuwe aluminium / kunststof met HR++ U=1.0 en het verschil is enorm - maar zou achteraf voor HR++ U=0.x gekozen hebben.

Je zou evt alleen het glas kunnen vervangen (lage subsidie), maar beste is nieuwe kozijnen + tripple HR+++ glas (hoge subsidie). Let wel op dat er inderdaad extra eisen van toepassing zijn zoals minimum oppervlak en minimaal 2 maatregelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2022 13:52 ]

Pagina: 1