Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlow9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-03 00:50
Hallo!

Mijn huidige laptop begin inmiddels ondermaats te worden en ik vroeg mij af of het slim is om nu te upgraden.

Ik zoek iets dat voornamelijk is voor mijn studie (veel modelleren dus een vlotte CPU is wel fijn, maar batterij is ook belangrijk voor tijdens lectures notities/boek/slides/etc) maar ik gebruik hem ook om af en toe eens wat op te gamen als ik naar mijn ouders ga. Kortom ben ik dus opzoek naar ultrabook. Budget is rond de 1000 euro.

Qua GPU gaat voorkeur uit naar NVidia gezien DLSS en voor mijn studie tensor cores ook handig zijn. Windows hello of vingerafdrukscanner zou leuk zijn maar moet niet teveel extra kosten. Daarnaast is het wel vereist dat er een manier is om er een 4K60hz signaal eruit te krijgen (HDMI, DP or USB-C vind ik allemaal prima).

Zelf dacht ik al aan de Lenovo IdeaPad 5 pro

Daarnaast vroeg ik mij af of het uberhaupt wel slim is om nu een laptop te kopen en gewoon niet even te wachten? De 12e generatie Intel stroomt nu langzaam door naar laptops en er er komen natuurlijk rond halverwege het jaar ook weer nieuwe GPUs aan. Ook zijn op het moment de prijzen erg aan het zakken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Highlow9 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 06:00:
Daarnaast vroeg ik mij af of het uberhaupt wel slim is om nu een laptop te kopen en gewoon niet even te wachten? De 12e generatie Intel stroomt nu langzaam door naar laptops en er er komen natuurlijk rond halverwege het jaar ook weer nieuwe GPUs aan. Ook zijn op het moment de prijzen erg aan het zakken.
In computerland is er maar één mogelijk antwoord op deze vraag: Als je kunt wachten moet je wachten. Computer hardware koop je alleen op het moment dat je het nodig hebt. Morgen is er iets snellers, kleiners, beters, goedkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 21:27
Dat is echt onzin.
Dan kun je wachten tot je een ons weegt.
Ja er komen nieuwe processors, en nieuwe gpu's, ik dacht eind dit jaar.
Maar dan zit je dicht bij het volgend jaar, dan komen er nieuwe cpu's uit.

Dus wachten hoef je niet.
De laptop die je aangeeft lijkt me prima!
Er zijn ook Asus Vivobook's met Oled schermen, en een 3050 ti. enkel zijn die natuurlijk paar honderd euro duurder. Wel is het scherm hierin kleiner. maar heb je oled!
https://tweakers.net/pric...0qe-km058t/specificaties/

Ligt eraan of je het waard vind!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:51

D4NG3R

kiwi

:)

@Eskimoo het hele idee is dus juist dat als er nu geen directe behoefte (of nood) aan is, je beter kan wachten. Het is aan de TS om te bepalen of hij kan/wil wachten (totdat hij een ons weegt) of niet.

Een laptop bestaat uit meer dan alleen de CPU en GPU, er komt constant weer nieuwere lijnen uit welke lichter zijn, meer accucapaciteit hebben of bijvoorbeeld hun warmte beter kwijt kunnen. Ga zo maar door.

@Highlow9 welke eisen stel je verder aan het gewicht en de grote? 15.6" en groter is naar mijn mening niet bepaald prettig om mee te studeren, het is gewoon net een slag te groot en lomp om constant mee rond te slepen. Qua gewicht zal het niet zo heel veel uit maken, maar het verschil in grote m.b.t. bijvoorbeeld de laptoptas is aanzienlijk. Toen ik studeerde was ik een aardig eind onderweg met het OV, en kreeg ik snel een grafhekel aan het feit dat ik een 15.6" onding mee moest sleuren in de spits. :')

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2022 16:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Eskimoo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:42:
Dat is echt onzin.
Dan kun je wachten tot je een ons weegt.
Dan was het blijkbaar niet nodig....

Zoals gezegd: Je kunt altijd het beste wachten totdat je het nodig hebt. Als je kunt wachten heb je het blijkbaar niet nodig en is het dus beter om te wachten.

De nieuwe AMD mobiele CPUs zijn bijna beschikbaar net als de Intel GPUs. De nieuwe nVidia GPUs zijn niet ver weg en ook de nieuwe energie zuinige CPUs van Intel zijn in aantocht. En zodra dat alles er is komen vast de nieuwe AMD GPUs, de H-series van AMD, wellicht zelfs de laptops met nieuwe desktop CPUs. En zo is er daarna zeker wel wéér een nieuwe doorbraak.

Nogmaals: Nadruk op *ALS JE KUNT WACHTEN*. Als je het apparaat nu nodig hebt dan is er geen vraag; dan kún je niet wachten. Maar als je het niet persé nú nodig hebt...... dan is er morgen gegarandeert iets beter te krijgen dan vandaag en volgende week wéér iets beters.