Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:15
Hoi

Ik heb vandaag deze lader gekregen ; Anker PowerPort 5 Port USB C Charger, 60W Wall Charger, 1 Port with Power Delivery (https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B072K4TB67/.

Daarop aangeloten mijn MP3 speler Archos Vioson 2.

MP3 speler blijkt na een uur heel heet te zijn en aan gort.
Is dit normaal gedrag met USB-oplaadbaar spul dat al minstens 10 jaar oud is?

Oja, de speler heeft ook al aan andere fast-chargers gehangen en nooit problemen gegeven

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 05-04-2022 17:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59
welke poort hebje gebruikt, ik lees dat die usb-c poort 30 watt levert en de andere 4 usb de andere 30 watt verdelen op max 2.4 ampere per poort. weet niet wat de player trekt maar is mischien te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Toerq schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:41:
welke poort hebje gebruikt, ik lees dat die usb-c poort 30 watt levert en de andere 4 usb de andere 30 watt verdelen op max 2.4 ampere per poort. weet niet wat de player trekt maar is mischien te weinig vermogen.
Archos Vision 2 is minstens 12 jaar oud. Toen war er nog geen USB-C. Die plager zal ws max iets van 1A trekken, dat was toen normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59
mischien de accu wel aan het einde van zijn leven. ff openmaken en kijken of die bol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Toerq schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:04:
mischien de accu wel aan het einde van zijn leven. ff openmaken en kijken of die bol staat.
Dag er voor nog precies werkend? En de accu is nu wel kapot. Hele ding wat kneiterheel en geen teken van leven meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 20:14
USB is vziw allemaal backwards compatible met elkaar en zitten er veiligheidsmaatregelen in om te voorkomen dat een lader teveel stroom geeft. Dus ik zou ook eerder de 12 jaar oude accu de schuld geven dan je nieuwe oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
O88088 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:48:
USB is vziw allemaal backwards compatible met elkaar en zitten er veiligheidsmaatregelen in om te voorkomen dat een lader teveel stroom geeft. Dus ik zou ook eerder de 12 jaar oude accu de schuld geven dan je nieuwe oplader.
Weet ik. Maar toch doe ik dat niet, want al vele malen opgeladen, nu 1 maal aan een nieuwe lader en dan naar zijn grootje. Ik zou dan eerder denken dat de beveiliging in de lader niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
Heb je deze charger misschien gebruikt in combinatie met een kabel die een pull-up of pull-down resistor heeft ingebouwd? Zo ja, wat exact?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
OnTracK schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:52:
Heb je deze charger misschien gebruikt in combinatie met een kabel die een pull-up of pull-down resistor heeft ingebouwd? Zo ja, wat exact?
Gewoon de USB kabel die ik altijd gebruikte. gewoon mijn mini usb kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

De laadelektronica zit gewoon in de MP3-speler zelf en een powerbank of wat dan ook kan niet teveel vermogen leveren zolang dat niet wordt afgenomen. USB-PD komt pas in actie na een handshake en bovendien zo te zien alleen via de USB-C-poort dus dat kan het ook niet zijn. De overige poorten ondersteunen geen QC ofzo en leveren maximaal 5V. Alles wijst er dan op dat je MP3-speler gewoon uit zichzelf overleden is, wat niet heel gek is na zoveel tijd. Gewoon toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
Check. Het probleem waar ik aan dacht kan alleen gebeuren als je de USB-C port gebruiktte.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DataGhost schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:55:
De laadelektronica zit gewoon in de MP3-speler zelf en een powerbank of wat dan ook kan niet teveel vermogen leveren zolang dat niet wordt afgenomen. USB-PD komt pas in actie na een handshake en bovendien zo te zien alleen via de USB-C-poort dus dat kan het ook niet zijn. De overige poorten ondersteunen geen QC ofzo en leveren maximaal 5V. Alles wijst er dan op dat je MP3-speler gewoon uit zichzelf overleden is, wat niet heel gek is na zoveel tijd. Gewoon toeval.
Ik begrijp je verhaal. Maar zelf denk ik dan ook aan mogelijk een kapotte charger, ook toeval. Zou eigenlijk eea moeten uitsluiten, maar geen idee hoe. Zonder een telefoon te slopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Je kan beginnen met een multimeter als je de juiste pinnen kan vinden zonder ergens anders sluiting mee te maken. Liever doe je dat met een kapotgeknipte oude USB-kabel zodat je aan de draadjes zelf kan meten en minder risico hebt op sluiting met de behuizing, en het liefst ook nog met een kleine belasting eraan. Een weerstand van 100 Ohm geeft je 50mA op 5V, dus 0.25W wat doorgaans de limiet is van simpele weerstandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

MSH > WAO

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DataGhost schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:03:
Je kan beginnen met een multimeter als je de juiste pinnen kan vinden zonder ergens anders sluiting mee te maken. Liever doe je dat met een kapotgeknipte oude USB-kabel zodat je aan de draadjes zelf kan meten en minder risico hebt op sluiting met de behuizing, en het liefst ook nog met een kleine belasting eraan. Een weerstand van 100 Ohm geeft je 50mA op 5V, dus 0.25W wat doorgaans de limiet is van simpele weerstandjes.
Thnx. Dat ga ik eens proberen. Omdat ik mijn geld terug kreeg wel een andere besteld. Just to be sure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

Ik vermoed dat er geen of onvoldoende beveiliging zit in het laadcircuit van de MP3 speler en dat deze normaal beperkt werd door het vermogen dat de lader kon leveren.

Als deze nieuwe lader een veel hoger vermogen kan leveren bij 5V en dat niet begrensd wordt door de MP3 speler of de kans groot dat de accu of het laadcircuit beschadigt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Glewellyn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:18:
Ik vermoed dat er geen of onvoldoende beveiliging zit in het laadcircuit van de MP3 speler en dat deze normaal beperkt werd door het vermogen dat de lader kon leveren.

Als deze nieuwe lader een veel hoger vermogen kan leveren bij 5V en dat niet begrensd wordt door de MP3 speler of de kans groot dat de accu of het laadcircuit beschadigt.
Is nu 65W lader, heeft daarvoor ook al aan 45W charger gehangen. Quichcharge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Verhuisd vanuit Mediaspelers en HTPC's naar Wearables, Accessoires en Overige op zijn Tweakers' gezegd.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1