Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
https://www.denofgeek.com...he-curse-of-the-red-pill/

Recent heb ik (weliswaar via pihole maar toch) alle nieuwssites die ik regelmatig per dag afstruinde geblocked. Evenals het enige overgebleven social medium waar ik op actief was: instagram. Ik had last van een eeuwige drang om te scrollen, veroorzaakt door het gemak waarop je nieuws en overige media consumeert door een platform als instagram. Toen ik insta blockte, was ik aan het scrollen op nu.nl, ad.nl en de telegraaf.

Het idee is een sociaal experiment waarbij ik me enigszins isoleer van elke actualiteit die gaande is. Met als beoogd doel een nog vrediger, gelukkiger bestaan door me af te zonderen van enige vorm van nieuws, en me puur te focussen op mijn gezin en mijzelf. Gezien het nieuws 90% van de tijd ellende is, berichtgeving over dat er weer iets duurder wordt of er weer een tegenvaller is mede te delen voor de schatkist.

Ik vroeg me af of er mede tweakers zijn die ook een vorm van deze onthouding van actualiteit bezigen en wat hun redenen en ervaringen zijn.

Persoonlijk heb ik de blokkade ingesteld in de 2de week vd oorlog van de Ukraine, ik voelde overigens op dat moment net als zovelen de noodzaak om iets te doen. Waar bij velen de sympathie is ontstaan mensen in huis te nemen (ook ik dacht er zo over) maar het bij 2 kampeermatjes en 2 slaapzakken is gebleven (donatie). Echter na het blokkeren van al het nieuws is ook dat gevoel totaal weggeëbd.

Wat over blijft is een cocoon, mijn bubbel van ‘geluk’, belangrijke gebeurtenissen krijg je toch op een of andere manier wel mee. Zo werd ik bijv. geattendeerd op het overlijden van de drummer van de Foo Fighters door een buurman die net als ik fan is van de band. Dus het nieuws bereikt je toch wel, en tot die tijd is ignorance bliss toch?

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mr. Money Mustache noemt dat "The Low Information Diet" en ik denk dat het gezond is.
https://www.mrmoneymustac...the-low-information-diet/

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:09
Meer mensen denken er zo over, ik vond dit blog wel sterk:
https://fs.blog/stop-reading-news/

Het meeste nieuws is tegenwoordig click bait waarin elke kleine ontwikkeling opgehypt moet worden, daarna weer een artikel om de hype te ontkrachten, en dan nog een artikel over hoe toch alles maar opgehyped raakt. Het nieuws is een consumptie machine geworden, zeker online waar elke klik meetelt voor de inkomsten...

Wat dat betreft dus prima om te minderen; sociale media lijken me een makkelijke kandidaat om op te offeren. Nu.nl en soortgelijken hebben eigenlijk ook vrijwel geen diepgang; ze beschrijven het wat, maar eigenlijk nooit het waarom. De achtergrond en dus de duiding waarmee de gebeurtenissen begrepen kunnen worden. Kwaliteitskranten zijn daar beter in, maar het staat onder druk omdat ze moeten concurreren met de media die er snel weetjes uit persen...

Wat dat betreft lijkt het me dus prima om een boel te schrappen. Echt wijzer wordt je er niet van en zoals je zelf ook zegt; de hoofdlijnen krijg je (uiteindelijk) toch wel mee. De tijd die je zo wint kun je beter besteden; aan leuke dingen doen, iets nieuws te leren, of door zelf op zoek te gaan naar de achtergronden - hoe zit de geschiedenis van Oekraine in elkaar? Eén Wiki artikel geeft daar waarschijnlijk meer inzicht in dan 100 nu.nl artikelen over waar de Russen nu weer huisgehouden hebben.

Kortom; verstandige keuze denk ik om de actualiteitsgekte een beetje te verminderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik herken het als doomscrollen, en ik heb niet eens Social media. Door het doomscrollen kom je in een bepaalde state of mind terecht waarbij je je a) ellendig voelt door alle shit in de wereld, b) je energie erdoor opgezogen wordt en geen tijd/energie/zin meer hebt in wat dan ook.

Ik ben nu ook een tijd vrij van any nieuws, ook van de fataoenlijkere nieuwssites zoals de groene Amsterdammer en decorrespondent en ik heb ook alle favorieten weggegooid van pc als ook de telefoon. Ik kijk ook amper meer in de politieke topics, coronatopics en zeker niet in de oorlogtopics hier op t.net, want uiteindelijk gaat het gevoelsmatig dezelfde kant uit met mijn gemoedstoestand.

Al die ellende aan de lopende band, de constante outrage, het constant in de awareness raising modus willen blijven (zodat niemand echt iets hoeft te doen), en de constante extremiteiten-gedoging van FvD en dat constant tegenspreken....ik word helemaal mismoedig van het volk dat hier steeds in blijft doorgaan en ik verlies de hoop in de mensheid.

Ik ben nu al 6 weken nieuws-vrij en ik moet zeggen dat ik pas sinds vorige week echt in de gaten heb dat ik minder zwaar op de hand ben en dat ik actually ruimte voel om mijn energie op een andere, minder consumerende manier te vervullen.
Ik ben minder geïrriteerd in het dagelijks leven en ik irriteer me minder aan andere, onbenullige dingetjes in het leven. Ik heb geld gedoneerd aan de Oekraïense vluchtelingen, want dat is wat ik echt kan doen. Dat doomscrollen en het mezelf klote voelen heeft niemand een zak aan.
Dus ik denk juist dat je er goed aan doet om dit "experiment" uit te proberen (en ook vol te houden).

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 04-04-2022 23:03 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:17
Past helemaal in deze generatietrend toch? Stoicisme, balans, focus op het nu, circle of influence. Thans heb t idee dat 70% van mijn omgeving er mee bezig is.

Nieuws consumeren is denk ik één ding. Hoe je er op reageert en hoe je je erdoor laat beïnvloeden is in veel grotere mate bepalend voor de negatieve invloed. Als jij berichten over Oekraine kunt lezen en kunt denken; arme mensen, wat heb ik het goed, maar ik kan helaas niets anders doen dan X of Y, dan is dat ook prima.

Zelfde geldt voor social media. De primaire gedachte is volgens mij dat je je niet laat verleiden tot het vergelijken met anderen die vooral de mooiste elementen van hun leven uitlichten. Als je dat op waarde kunt schatten dan ben je ook al halverwege.

Niet iedere minuut spenderen aan zelfbetering, nieuwe skillsets leren, optimalisatie en gezond bezig zijn is ook een vorm van balans. Soms mag vermaak gewoon vermaak zijn.

[ Voor 81% gewijzigd door MagniArtistique op 05-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

Inderdaad!
in plaats van volledig afsluiten als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt, heb je er veel meer aan als je weerbaarder wordt en om leert gaan met alle informatie die op je afkomt.

Wel kun je natuurlijk doseren. 1 x per dag het journaal kijken kan genoeg zijn om voldoende op de hoogte te zijn.

Persoonlijk word ik niet somber van het nieuws. Het is wat het is, vaak ver van mijn bed.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-04-2022 12:34 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Die vind ik wel interessant en is natuurlijk stoïcisme: gebeurtenissen zijn waarnemingen en je bepaalt zelf hoe je er mee om gaat. Kijk ik kan zeggen dat ik niet geraakt wordt door het dagelijkse nieuws en dat zelfs zoiets als een oorlog die nu gaande is ver van mijn bed is.

Echter wat ik me af vraag is, hoe erg is het om niet geïnformeerd te zijn vs. dit wel te zijn. Ja dan kun je niet mee doen met de praat bij de koffiemachine op het werk maar dat was toch al niet aan mij besteed.

Ik heb altijd een interesse gehad in nieuws en met name politiek, jaren pauw gekeken in de avond maar al die opinies van de tafelgasten die daar zitten om zaken te duiden, het brengt je in mijn ogen niets. En ik merk dat door me af te zonderen van dit soort invloeden ik me sowieso er per definitie niet slechter door ben gaan voelen. Heb geen last van fomo of andere dingen, ik vind het wel lekker zo.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb gekozen voor doseren.

Facebook (en aanverwante) social media zijn hier al jaren de deur uit. Nieuws haal ik bij de Volkskrant en het NRC. Daarnaast lees ik af en toe Geenstijl. De enige plek waar ik (af en toe) een mening ventileer is hier, in het forum.

Toen ik mijn FB net had weggedaan, merkte ik dat ik meer en vaker het nieuws zat te lezen, maar dat is (godzijdank) niet eindeloos, en ik heb 0 aan interresse waar het om sport of ""bekende"" personen gaat. Dus uiteindelijk heb ik tijd over.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
In zekere zin doen de verschillende media precies wat wij willen (misschien niet bewust trouwens). Sensatie verkoopt. Clicks verkopen.

We hebben nu al meer dan twee jaar dagelijks een [beep] liveblog op bijna iedere grote nieuws-site. Iedere tweet, ieder artikel, iedere scheet wordt tot in den treure uitvergroot om maar de aandacht van de gebruiker te kunnen behouden. En zolang wij daar aan meedoen gaan ze daarmee verder. Dus in dat opzicht is het goed om gewoon tegen jezelf te zeggen "Dit doe ik niet meer, bekijk het maar".

En GoT is daar in zekere zin niet beter in. Kijk maar eens naar de topics omtrent actuele gebeurtenissen. Iedere vliegbeweging boven Europa werd live geanalyseerd, dan heb je wel een punt bereikt waarvan ik zeg; ongezond, doe eens niet zo overdreven joh. We hoeven niet alles te weten.

Buiten GoT gebruik ik sowieso geen sociale media meer (als we GoT al daar onder kunnen scharen, twijfeltje). YT is een clickbait-thumbnail+titel feest geworden, Instagram is je kont en kat laten zien voor likes. Zelfs linkedIn is een verschrikking.

Maar een algemeen beeld hebben van wat er speelt in de wereld lijkt me niet heel ongewenst. Alleen daar hoeven we niet in door te slaan. Om de dag even wat headlines lezen of de krant open slaan kan echt geen kwaad. We kunnen niet de hele wereld op onze schouders dragen, dus dat moeten we zeker ook niet proberen.

Tevens merk ik sowieso wel dat ik een betere moed heb wanneer ik mijn telefoon een dag niet bekijk, dat ik na het werk gewoon mn laptop dichtklap en naar buiten loop voor wat frisse lucht e.d. Het is niet alleen maar de negatieve informatie die een impact heeft. Een rondje rennen doet ook veel goeds voor onze gemoedstoestand.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 05-04-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De ellende van nieuws is grotendeels ook dat het tegenwoordig te snel is.
neem als voorbeeld een moord op Peter R de Vries, op zo'n dag wordt je ieder half uur voorzien van "nieuws" en de gebeurtenissen eromheen. De Talkshow-tafels zijn binnen no-time al gevuld met "experts", die je alle mogelijke informatie willen aanleveren.

Echter wanneer je dit nuchter bekijkt kom je niet anders dan tot de conclusie dat er op zulke momenten werkelijk nog geen nieuws kan zijn, want de informatie is er simpelweg nog niet.

Deze vorm van journalisme en "nieuws-entertainment" is wat mij ook tegenhoudt om het nieuws niet meer zo te volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

loewie1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:40:
Echter wat ik me af vraag is, hoe erg is het om niet geïnformeerd te zijn vs. dit wel te zijn.
Net waar je je prettig bij voelt. Kwaad kan het niet.
.

Ik heb altijd een interesse gehad in nieuws en met name politiek, jaren pauw gekeken in de avond maar al die opinies van de tafelgasten die daar zitten om zaken te duiden, het brengt je in mijn ogen niets.
oh dat zie ik toch heel anders. Het draagt bij aan je wereldbeeld. Je begrijpt beter hoe de wereld werkt, maar ook hoe de media werkt. Persoonlijk vind ik dat interessant en bijdragen aan mijn eigen ontwikkeling. Maar als iemand daar niets om geeft is dat ook prima natuurlijk. Ieder zijn ding.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Hoe dan?
Die instant gratification in je broekzak wint het gewoon van al het moeilijkere?
Op de router blokken vind ik een hele goede, ik denk alleen dat ik dan overschakel naar het mobiele netwerk.

Een kennis van me had zelfs vrijwillig Cold Turkey op z'n pc. Dat is bijna malware om vanuit diep in je systeem al het browsen te blocken! (dat is het ook het doel, dat je het niet makkelijk eraf krijgt)
En natuurlijk een dumbphone, maar dat is ook niet meer houdbaar in de maatschappij van tegenwoordig.

Voor de echte creatieveling zie ik eigenlijk geen oplossing. Hmmm... alleen sociale controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:18
Vorige maand 11 dagen op Tenerife gezeten. Gelijk iets soortgelijks gedaan, 11 dagen lang geen nieuws volgen..

Heb wel af en toe op Tweakers gekeken, en de F1 gevolgt, evenals savonds een update plaatsen op Instagram. Instagram schrollen heb ik nooit gedaan..

Moet zeggen dat ik er een stuk gelukkiger van werd...niks meegekregen mbt de oorlog of Corona...gaf heel veel rust en werd er een stuk blijer van.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb altijd een interesse gehad in nieuws en met name politiek, jaren pauw gekeken in de avond maar al die opinies van de tafelgasten die daar zitten om zaken te duiden, het brengt je in mijn ogen niets. En ik merk dat door me af te zonderen van dit soort invloeden ik me sowieso er per definitie niet slechter door ben gaan voelen. Heb geen last van fomo of andere dingen, ik vind het wel lekker zo.
Dan is dát jouw manier van ermee omgaan en daar is helemaal niks mis mee. Niemand hoeft voor jou te bepalen hoe en óf je ertegen opgewassen moet zijn en hoe je balans erin moet krijgen.
In de praktijk wijst meestal wel uit dat je een breekpunt hebt en dan een sterke tegen-reactie hebt (dus helemaal niks meer meekrijgen) en dan ná verloop van tijd misschien e.e.a. wel weer eens gaat toetsen door het op te zoeken. Dus de wijzers slaan altijd wel eerst effe naar de ene kant door om vervolgens in het midden te komen.
Het is geen vergelijking die perse nu een oplossing vergt ;) en je mag altijd opnieuw wikken en wegen.
Of juist niet en laat je het erbij. Nu is het duidelijk dat helemaal niks meer opzoeken goed voor je werkt. Helemaal prima. Laat het gewoon gaan zoals het gaat.
de Peer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:49:
oh dat zie ik toch heel anders. Het draagt bij aan je wereldbeeld. Je begrijpt beter hoe de wereld werkt, maar ook hoe de media werkt. Persoonlijk vind ik dat interessant en bijdragen aan mijn eigen ontwikkeling. Maar als iemand daar niets om geeft is dat ook prima natuurlijk. Ieder zijn ding.
Dat zie ik dan weer anders :P Hedendaagse talkshows en media bieden geen democratisch podium meer. Het is puur geënt op wat het meeste sensatie/entertainment oplevert.
Als je Willem Engel tegenover een wetenschapper die al 40 jaar virussen bestudeert zet en Willem Engel dan evenveel spreektijd geeft "omdat iedereen een gelijk podium moet hebben" en zijn mening als even waardevol presenteert als de wetenschapper, dan ben je gewoon al af.
We krijgen dat soort extreme tegenstellingen door onze strot geduwd als zijnde normaal.

Deze eenzijdige manier van podium verschaffen met bias, maskeert de écht belangrijke zaken die er toe doen, en het leidt tot desinformatie en onvertelde informatie, waardoor mensen hun waarheden daarop gaan baseren. Omdat de betere, kritischere échte journalistiek weinig/geen (media)aandacht meer krijgt is er sowieso al geen sprake van een gelijkwaardige nieuwsberichtgeving.
Doe je dat maar lang genoeg (zoals al decennia aan de gang is), dan zitten mensen ín die normaal van outrage, bias en niet vertelde nieuwsfeiten.

Dus mijns inziens draagt het niet het juiste bij aan mijn wereldbeeld. Als ik het dáár vanaf moet laten hangen, dan is eigenlijk iedereen gewoon een hypocriete kutzak; de politicus omdat deze macht misbruikt, en schandaal na schandaal pleegt en er gewoon mee wegkomt, het grootbedrijf omdat zij geen enkele moraliteit hebben en mensen behandelt als dingen, en de burger omdat deze hun sympathie upwards legt (lees: naar het grootkapitaal en overheid toe) en maar blijft stemmen voor dit soort uitschot.

Ik geloof het statement wel dat de meeste mensen deugen ;) Dus het is dáár waar mijn hoop moet liggen, en die hoop verdwijnt direct de eerste minuut als ik een talkshow opzet, ergo, het is slecht voor mij ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Deathchant op 05-04-2022 15:35 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 06:47
Ik worstel hier mee. Ik heb inderdaad Facebook al jaren afgezworen en Instagram nooit serieus gebruikt. Ik merk wel dat ik een drang heb om LinkedIn en mijn e-mail regelmatig in de gaten te houden. Dat heeft echter ook met wat dingen te maken waar ik die dingen nu specifiek voor gebruik.

Voor mijn nieuws lees ik in de ochtend de (digitale) krant en luister ik zo nu en dan een "diepgaande" podcast. Ik merk echter ook dat ik de NOS app niet met rust kan laten. Deze gaan we er dus toch maar weer vanaf gooien.

Het afgeleid worden komt door de prikkel, maar ook door het ding waar ik op dat moment mee bezig ben. Een aantal jaren geleden kon ik me echt verliezen in bepaalde dingen en ook niet de behoefte voor afleiding. Ik merk dat dit nu ook anders is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Harm_H schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:10:
Op de router blokken vind ik een hele goede, ik denk alleen dat ik dan overschakel naar het mobiele netwerk.
Dat doe ik nu nog eens incidenteel, om ff de headlines van nu.nl te scrollen maar ook dat gaat me steeds beter af.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

loewie1984 schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:51:
Wat over blijft is een cocoon, mijn bubbel van ‘geluk’, belangrijke gebeurtenissen krijg je toch op een of andere manier wel mee. Zo werd ik bijv. geattendeerd op het overlijden van de drummer van de Foo Fighters door een buurman die net als ik fan is van de band. Dus het nieuws bereikt je toch wel, en tot die tijd is ignorance bliss toch?
...ook niet altijd, hangt maar net van je sociale cirkel af. Maar heb je wel eens betaalde nieuws outlets geprobeerd? Het is niet gek dat als je gevoelig bent voor sensatiemedia, een platform dat leeft van clicks teveel voor je is.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb de laatste jaren wel een aantal wijzigingen doorgevoerd waar ik erg tevreden mee ben:

- Snapchat een paar jaar geleden verwijderd
- Facebook jaaaaren geleden verwijderd
- Nooit instagram / tiktok etc. gehad
- Whatsapp gebruik: minimaal, bel liever. Demp alle groepen notificaties
- LinkedIn: geen app, heb wel een profiel. Open ik alleen als ik m'n profiel update of werk zoek. Tijdlijn vermijden.
- Op m'n telefoon mogen nauwelijks apps mij notificaties sturen (whatsapp + mail + SMS).
- Telefoon regelmatig op volledig stil (geen getril).
- Geen apps voor NU, Reddit, Linkedin etc. etc.

Waar ik nog aan wil werken:

- Tweakers bezoek ik veel té vaak (--> minderen)
- Nu.nl meerdere keren per dag even doorscrollen (--> volledig mee stoppen, alleen soms 18u journaal kijken)
- Laatste tijd ook wat vaker door reddit aan het scrollen (--> totaal zinloos, ook me kappen)

Einddoel is niet volledige afkapping van alles, maar vooral veel onzin verbannen en een balans zoeken in bijv. Tweakers bezoek :)

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 05-04-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:28
Overweeg anders weer een ouderwets papieren krant op zaterdag? 's Ochtends met een kop koffie even het nieuws door nemen, krant weg leggen en weer door met je leven. Of ouderwets om 20.00 naar het journaal kijken, en wat er daarna gebeurt zie je morgen weer op het journaal. Afgebakende kaders, maar toch up-to-date blijven.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deathchant schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:20:
[...]

Dan is dát jouw manier van ermee omgaan en daar is helemaal niks mis mee. Niemand hoeft voor jou te bepalen hoe en óf je ertegen opgewassen moet zijn en hoe je balans erin moet krijgen.
In de praktijk wijst meestal wel uit dat je een breekpunt hebt en dan een sterke tegen-reactie hebt (dus helemaal niks meer meekrijgen) en dan ná verloop van tijd misschien e.e.a. wel weer eens gaat toetsen door het op te zoeken. Dus de wijzers slaan altijd wel eerst effe naar de ene kant door om vervolgens in het midden te komen.
Het is geen vergelijking die perse nu een oplossing vergt ;) en je mag altijd opnieuw wikken en wegen.
Of juist niet en laat je het erbij. Nu is het duidelijk dat helemaal niks meer opzoeken goed voor je werkt. Helemaal prima. Laat het gewoon gaan zoals het gaat.

[...]

Dat zie ik dan weer anders :P Hedendaagse talkshows en media bieden geen democratisch podium meer. Het is puur geënt op wat het meeste sensatie/entertainment oplevert.
Als je Willem Engel tegenover een wetenschapper die al 40 jaar virussen bestudeert zet en Willem Engel dan evenveel spreektijd geeft "omdat iedereen een gelijk podium moet hebben" en zijn mening als even waardevol presenteert als de wetenschapper, dan ben je gewoon al af.
We krijgen dat soort extreme tegenstellingen door onze strot geduwd als zijnde normaal.

Deze eenzijdige manier van podium verschaffen met bias, maskeert de écht belangrijke zaken die er toe doen, en het leidt tot desinformatie en onvertelde informatie, waardoor mensen hun waarheden daarop gaan baseren. Omdat de betere, kritischere échte journalistiek weinig/geen (media)aandacht meer krijgt is er sowieso al geen sprake van een gelijkwaardige nieuwsberichtgeving.
Doe je dat maar lang genoeg (zoals al decennia aan de gang is), dan zitten mensen ín die normaal van outrage, bias en niet vertelde nieuwsfeiten.

Dus mijns inziens draagt het niet het juiste bij aan mijn wereldbeeld. Als ik het dáár vanaf moet laten hangen, dan is eigenlijk iedereen gewoon een hypocriete kutzak; de politicus omdat deze macht misbruikt, en schandaal na schandaal pleegt en er gewoon mee wegkomt, het grootbedrijf omdat zij geen enkele moraliteit hebben en mensen behandelt als dingen, en de burger omdat deze hun sympathie upwards legt (lees: naar het grootkapitaal en overheid toe) en maar blijft stemmen voor dit soort uitschot.

Ik geloof het statement wel dat de meeste mensen deugen ;) Dus het is dáár waar mijn hoop moet liggen, en die hoop verdwijnt direct de eerste minuut als ik een talkshow opzet, ergo, het is slecht voor mij ;)
Tuurlijk is dat waar. Veel talkshows zijn bagger. Je moet goed selecteren.
Maar ik kijk graag naar nieuwsuur bijvoorbeeld en tegenlicht, zembla.
Er zijn genoeg informatieve programma's waar je echt wel wat van opsteekt.
Naar talkshows moet je gewoon erg kritisch kijken en bewust zijn van die bias. Niet alles consumeren maar zelf bepalen wat je tot je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
big bang schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:55:
Overweeg anders weer een ouderwets papieren krant op zaterdag? 's Ochtends met een kop koffie even het nieuws door nemen, krant weg leggen en weer door met je leven. Of ouderwets om 20.00 naar het journaal kijken, en wat er daarna gebeurt zie je morgen weer op het journaal. Afgebakende kaders, maar toch up-to-date blijven.
Dat inderdaad, ik wilde net hetzelfde gaan schrijven. Ochtendkrantje, en 's avond 1 keer journaal kijken. En de rest hoogstens het nieuwsbulletin op de radio. Maar niet BNR of Radio 1 waar het nieuws de hele dag doorgaat.

Een groot deel van het onbehagen over de huidige tijd komt omdat er domweg teveel nieuws is. Vroeger waren er ook moorden en steekpartijen, maar alleen de extreme zaken kwamen in de landelijke pers, en vaak alleen nog maar in de krant. Het 8 uur journaal was te kort. Alleen in de lokale/regionale pers las je over iets wat in de buurt was gebeurt. Nu komt iedere steekpartij in het landelijke nieuws, waardoor je een compleet vertekend beeld krijgt t.o.v. "vroeger". Ik was pas eens aan het grasduinen in de lokale kranten in ons gemeentearchief. Iedere week was het wel raak met geweld in ons provinciestadje (en dan heb ik het over de jaren 20/30 en 50. Niets veranderd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Echter wat ik me af vraag is, hoe erg is het om niet geïnformeerd te zijn vs. dit wel te zijn.
Het had kunnen voorkomen dat men bijvoorbeeld te laat een paspoort ging aanvragen omdat men na de Brexit naar het VK gaat.

Voor nieuws over de Brexit had men niet eens de nieuwssites hoeven afstruinen of het nieuws te hoeven volgen. Ook wanneer men onthouder van nieuws is had men dit geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
"Ignorance is bliss" tot op zekere hoogte.
Social media heb ik nooit aan mee gedaan, tenzij je Youtube en dit forum meetelt.
Maar bij Youtube mijd ik alle z.g. nieuws, sensatie en vloggers kanalen en hier laat ik b.v.b. alle topics over Oekraïne links liggen. Dat laatste omdat ik totaal het nut niet in zie om daar over te discussiëren.

Verder heb ik wel een abo op Volkskrant en Dagblad vh Noorden, allebei digitaal. Meer met het idee dat je de journalistiek moet steunen, maar vaak kom ik niet verder dan 'koppen snellen', idem op de NOS site.
Ik heb het idee dat ik daarmee wel in grote lijnen op de hoogte blijf van wat er speelt in de wereld, maar ik hoef dat niet in detail te weten.

Mijn motto is: over dingen die je niet kan veranderen, heeft het geen zin om je over op te winden. Maar soms is dat wel moeilijk.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:39
Wat doen jullie met het volgen van "nieuws" op het gebied van een hobby? Bijvoorbeeld IT (Tweakers). Of een muziekband (agenda voorstellingen), nieuws over je favo tv-serie, etc, etc.

Negeren jullie dat dan ook, of volgen jullie dat nog wel? Want ik merk dat ik ook daar makkelijk uren aan kan doorbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Nee, dat negeer ik niet. Voorheen was social media natuurlijk heel handig voor mijn bandjes, hun muziek en nieuwe dingen te ontdekken. Maar tweakers is het enige platform waar ik wel nog kom. En voor bands ben ik geabonneerd op hun nieuwsbrief. Zo blijf ik toch op de hoogte van nieuwe muziek of aankomende concerten.

TV series beperkt, ik weet dat stranger things, ozark, peaky blinders enzo dit jaar allemaal ten einde loopt en dan zie ik vanzelf wel op netflix wanneer dat beschikbaar komt

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb internet sinds ik 7 ben. Al in de jaren 90 heb ik ervaringen met cyberbullying gehad en daardoor altijd bewust geweest van de noodzaak online en offline te scheiden. Ik heb me daarom ook nooit voor sociale media aangemeld (op GoT na ;)): ik vertrouw 'feeds' niet, die ik niet zelf samenstel met bronnen die ik ken en begrijp (ik heb een eigen RSS based flow). Daardoor mis je de sociale kant van social media een beetje, maar in praktijk ook weer niet zoveel: de echte contacten onderhoud je toch wel.

In het kader van nieuwsdosering ben ik blij dat ik al vroeg zonder het te weten een immuniteit heb opgebouwd. Ik heb buren die diep het wappie-pad zijn opgegaan en hun overtuiging dat alleen social media te vertrouwen zijn speelt daar een essentiele rol in denk ik. Het verneukt de geest, als je, zoals zij, verder niet al te informatietechnisch onderlegd bent en dus niet weet hoe social media ontworpen zijn om te manipuleren en enkel daarom de grootste bedrijven ter wereld zijn. Sowieso moeten mensen zich meer afvragen waarom er zoveel geld in die platforms omgaat; dat is omdat het effectief is. Ze kunnen meetbaar mensen manipuleren. En niets is meer mainstream dan wereldwijde platforms.

Ik denk dat het relevant is hoe en waarom je je erbuiten plaatst: het is denk ik essentieel voor een mens die nu leeft de begrijpen hoe dit werkt, en daarom zorgvuldig te doseren/blokkeren. Als je niet begrijpt hoe het werkt, dan is er steeds grotere kans dat je ook anders wel 'gepakt' wordt; er is een flinke toename in mensen die open zijn over de volslagen onzin die ze geloven, dus kom je dat ook meer in het dagelijks (offline) leven tegen. Steevast herken ik oude memes van 5-10 jaar terug op 4chan die mijn buren opeens 'nieuw' ontdekt hebben en overtuigd zijn dat het waar is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
segil schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:51:
Wat doen jullie met het volgen van "nieuws" op het gebied van een hobby? Bijvoorbeeld IT (Tweakers). Of een muziekband (agenda voorstellingen), nieuws over je favo tv-serie, etc, etc.

Negeren jullie dat dan ook, of volgen jullie dat nog wel? Want ik merk dat ik ook daar makkelijk uren aan kan doorbrengen.
Nieuws en informatie lezen over je hobby zal je niet zo snel uitputten of een deprimerend effect hebben. Misschien zelfs het tegenovergestelde. Dus dat consumeer ik nog zeker wel (meer dan regulier nieuws), uit een beperkt aantal bronnen (meeste vormen van Social Media uitgesloten).

Maar ook dat wel met mate, zoals het werkt met nagenoeg alles in het leven. En ik moet toegeven dat ik sommige sites of bronnem links heb moeten laten liggen omdat het meer irritatie opwekte dan dat ik er wat van opstak (...ja, helaas ook hier de fp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Nieuws volgen op het gebied van hobby's en liefhebberijen gaat vooral vraaggestuurd van mijn kant. Zelfs op Tweakers kijk ik maar zelden op de nieuwspagina. Ik houd alleen het forum bij en dan kom ik al genoeg nieuws tegen.
Bovendien hoef ik niet voortdurend het nieuwste van het nieuwste te weten of te hebben en ga pas zoeken op internet als ik ergens mee zit of nodig heb.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1