Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AnneH
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-06-2022
Hulp gevraagd! :-)

Mijn vriend en ik zijn een oud herenhuis uit 1903 (ca. 206 m2 en plafonds van 320 - 360 cm hoog) aan het renoveren en verduurzamen, wat (o.a.) inhoudt:
- Nieuw geïsoleerd dak (Rd 5.0)
- Geïsoleerde voorzetwanden (Rd 4.5)
- Vloerisolatie kelder (Rd 5.0)
- Nieuwe kozijnen met triple beglazing
- Zonnepanelen (ca. 16 - 18 stuks à >400 Wp)
- Vloerverwarming op alle verdiepingen (BG + 1e VD + 2e VD)

Nu willen wij ook de CV installatie vernieuwen. De bestaande CV-ketel en radiatoren gaan eruit en hiervoor moet een warmtepomp in de plaats komen. In de offerte van de installateur is het volgende opgenomen:

Het leveren en monteren van een Panasonic 9kw bi-block h-generatie 1 fase buitenunit en het monteren op trillingsvrije balken.
Een Panasonic Bi-block binnenunit op de wand in de kelder monteren.
Een 200liter buffertvat monteren op de vloer in de kelder.
Een pompgroep monteren voor de vloerverwarmingsverdelers.
Het leveren en monteren van een Midea 300 liter warmtepompboiler.
In de aanvoer een driewegklep monteren tbv een 300 liter sanitair warmtepompboiler.
Een circulatieleiding aanleggen tbv de warmwater voorziening.
Het aansluiten van een sanitair warmwater sensor.
In de woonkamer het regelpaneel monteren

Het idee van de installateur is om de buitenunit op het plat dak te plaatsen (op trillingsvrije balken). Wij hebben een stadstuin van ca. 70 m2 en aan beide zijden buren. De achtertuin grenst aan een achterpad en vervolgens bedrijfspand (bakker).

Aangezien de hele warmtepompwereld nieuw is voor ons en wij door de bomen het bos niet meer zien: wat denken jullie van bovenstaand voorstel (merk + type, plaatsing, geen/minimale (over)last, etc. etc.)?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Alle reacties

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 17:28
Ik denk dat je even een linkje + samenvatting in het generieke L/W WP topic moet plaatsen :)

De consensus daar is dat je geen buffervat nodig hebt: zonde van het geld, ruimte en efficiëntie.

Extra pomp op verdeler: weet niet of dat nodig is.

Wat ik mij verder afvraag is of je een spouw hebt? Zo niet, is een stooktemperatuur van 35 graden voldoende? Of moet je echt op hogere temperaturen stoken om je muur droog te houden?

Circulatieleiding: volgens mij kost dit netto veel energie. Is een doorstroomverwarmer op die punten een idee? Heb je ook instant heet water, en als je genoeg tapt, krijg je het warme water uit de boiler.