Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:23
Mij vader wil graag een Krups KP123B Dolce Gusto Mini Me koffiezetapparaat 1500W gaan gebruiken in zijn boot.

Nu zijn we opzoek naar een juiste omvormer daarvoor.

We zijn er al achter dat je een zuivere sinusgolf nodig hebt. En dan een van minimaal 1500w want dat geeft de specificatie van het koffiezetapparaat aan.

Maar dan zijn er zoveel verschillende omvormers met een zuivere sinusgolf die variëren tussen de €195 en de €500,-??

Deze bijvoorbeeld kost (maar) €196,- https://batteryempire.nl/...rmer.html#additional-info
En deze kost dan opeens weer €498,-
https://tevu.nl/omvormer-1500-watt-12-230-volt-pp12-1500w

Beide zijn 1500watt zuiver sinus. Maar bij de goedkope staat nergens dat deze geschikt is voor een koffiezetapparaat en dat terwijl hij wel aan de minimale eisen zou moeten voldoen.
En bij de dure versie staat het er wel duidelijk bij.

Zien wij iets over het hoofd? Waarom zouden we niet gewoon voor die goedkope gaan? Wat is het verschil? Wat adviseren jullie?

Hij zet hooguit 4 bakkies op een dag.

[ Voor 6% gewijzigd door jdenijs op 04-04-2022 21:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 20:48
Jammer dat hier geen antwoord op gekomen is, ben naar net hetzelfde op zoek maar dan om een modem van 10 Watt een paar uur aan een loodzuur batterij te kunnen hangen zodat ik kan blijven telewerken terwijl de architect de stroom moet afzetten voor specifieke handelingen in een renovatie project. Meer heb ik niet nodig, de laptop van mijn werk kan 12 uur op zijn eigen batterij draaien.

Voor jouw vader zijn probleem specifiek: heb je al eens een Bialetti overwogen? Daarmee kan je koffie zetten op elke warmte bron en dus ook bvb een alcoholbrandertje. Geen stroom nodig dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:15

slaay

Natuurbeleven.com

Als ik op de website van de goedkopere omvormer kijk zie ik dit staan:
"Het vermogen van uw apparaten mag niet hoger zijn dan 85% van het nominale vermogen van de omvormer! Bijvoorbeeld, voor een laptop die 100W stroom verbruikt en een koelkast die 300W verbruikt, is de juiste omvormer 500W en groter."

"Bruikbaar vermogen (continu): 1500W"

Nu is de vraag dus, is die 1500W al gebaseerd op die 85% regel die ze zelf stellen. Daarnaast als je koffiezetapparaat al 1500W is, dan is deze dus sowieso niet krachtig genoeg.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
1500W op 12V is 125A (nog exclusief omzettingsverliezen). Dan heb je een beste omvormer nodig. Als die ook nog niet vals mag spelen met een 'ongeveer-sinus' ga je een categorie hoger. Dus dat die dingen duur zijn kan ik me wel voorstellen.

Misschien een alternatieve route: een eenvoudige omvormer een UPS laten opladen en zodra er koffie gezet moet worden de UPS afkoppelen van de omvormer, zodat het vanuit de accu van de UPS gaat? Dan dient de UPS zeg maar als een buffer om te voorkomen dat de rook uit je omvormer komt. Ga je wel een 3000VA UPS nodig hebben, 1500W is nogal wat ;)

Andere overweging: waar komt die 12V vandaan? Van de motor? Van de kade? Kan die de benodigde stroom aan? En de bedrading erheen ook?

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 29-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 11:50
Cumulus schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:37:
Jammer dat hier geen antwoord op gekomen is, ben naar net hetzelfde op zoek maar dan om een modem van 10 Watt een paar uur aan een loodzuur batterij te kunnen hangen zodat ik kan blijven telewerken terwijl de architect de stroom moet afzetten voor specifieke handelingen in een renovatie project. Meer heb ik niet nodig, de laptop van mijn werk kan 12 uur op zijn eigen batterij draaien.
Ik zou een willekeurige UPS pakken hiervoor. Die kosten de wereld niet.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Is overwogen om op een andere manier koffie te zetten? In de caravan hebben we oud ding staan waar een zakje in moet, dan gemalen koffie en dan nog even de watertank vullen. De grap is dat die oude koffiezetter maar 750 watt is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

/volledig offtopic Waar is het 'buiten' gevoel gebleven? Ik vind het zelf heerlijk om gewoon water op te gieten voor een bak verse koffie. Of een espresso koker gebruiken op het gasstel.
Maar goed, de recreatie is meer en meer luxer aan het worden lijkt het.

Ontopic: Kijk vooral eens naar camperbouw forums waar ook veel mobiele omvormers worden gebruikt om zowel 12V als 220V te kunnen gebruiken.
https://camperforum.nl/
https://community.bynomads.nl
https://www.nkc.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RageXX
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-05 12:27
Beste jdenijs,

Heb je al overwogen om te kijken naar een 12V koffiezet apparaat? Dit is nogal veel goedkoper dan een omvormer, voor 4 bakkies pleur op een dag.

Na een snelle search vind ik bekende merken 12V koffiezet apparaten vanaf +/- 90 EU, en de iets onbekendere merken vanaf +/- 30 EU.

Snap dat dit niet een antwoord op je vraag is, maar misschien was je hier nog niet van op de hoogte.
Pagina: 1