Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:37
Hallo,

Ook hier bezig met zonnepanelen.
Ik wil graag jullie feedback, ben niet technisch aangelegd, dus ook niet altijd even zeker van mijn zaak. Wat ik weet:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_o3hjn_icCqE1VzOXC9E_b2tK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUwFWVB1sshkzzEm7wPWRxTH.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen zijn ingetekend, zie foto.
Schaduw
Noorden is boven, zuiden onder, conform foto.
Jaarverbruik
Excl. elektrische auto, 3500kwh. Incl auto >10.000kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen
Budget en doel
Korte terugverdientijd en klaar om in de toekomst combi te vormen met hybride warmtepomp. (Nu gas cv ketel)
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARqzm_SA2xMkWHSxYlxz7AwTeo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnrdo5yEw2NUOmxTg1sLmEmb.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid Holland

Deze optie met Micro omvormers past bij de vraag om flexibiliteit in de toekomst is me verteld.
De prijs lijkt mij vrij hoog, gezien de prijs/wp, ik kom uit op ruim 1,30€

Er is ook een optie 2, met 19 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAT-GI8j64rjeZ_vkJcv2wf23FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWFfVLWUKyrUGD2sawktJPFU.jpg?f=fotoalbum_large

De offerte komt dan uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgVq-ZLDU9SVxfQGmo1xwp9eSjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CMXYKjMHTiPRb52736OVHBo.jpg?f=fotoalbum_large

De prijs komt hier iets gunstiger uit per wp, maar nog altijd lijkt mij dit vrij duur. Maar, wellicht ia dat helemaal niet zo simpel als ik denk.
Ik neig overigens naar de 19 panelen optie, zoals ingetekend. Wat wenselijk is, is om zoveel mogelijk op de platte daken te plaatsen. Het dak moet symmetrisch zijn, voor het aanzicht.

Hebben jullie feedback voor mij over de geoffreerde spullen ivm prijs?
Dank bij voorbaat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Ik denk dat wijsheid is:
- Even verder zoeken. Je hebt een situatie dat wel hard naar Micro-omvormers gaat. Paneeltje hier, paneeltje daar... Maar €1,30 is een tikje hoog voor een 19 paneel systeem met IQ7+
- 10MWh zeg je? Waarom zien we dan nog dak in de tekeningen? Ik denk dat je toch echt verder moet willen gaan.

Zit er een installateur die werkt met APSystems DS3-L in je buurt? (Zoektermhint ;) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• knightfield
Zit er een installateur die werkt met APSystems DS3-L in je buurt? (Zoektermhint ;) )
Dat ga ik uitzoeken, dankjewel. Ik lees dat dit een micro omvormer is 2 panelen koppelt? Is dit een voordeliger manier of werkt het op een andere wijze positiever uit?

Dat er nog wat dak overblijft klopt. Ik kan op het zuid-westen nog wel wat extra kwijt, alleen ik verbruik zonder elektrische auto een stuk minder, maar misschien ben ik te terughoudend tov het salderen & bijkomend voordeel.

Als ik het mag vragen: Vind je de prijs van de offerte hoog tav de geleverde spullen of is de prijs hoog maar wel in verhouding tot de spullen?

• knightfield
Heb even zitten puzzelen online en kom tot de conclusie dat er incl. Btw de volgende prijzen rondgaan:
19 panelen ure, ik kan alleen de 390wp panelen vinden voor 179,- incl.
19 Micro omvormers Iq7plua voor 134,50 incl.
Maakt €3400 + € 2555 incl. Of €4700 ex. Btw
en ex installatie. Of +\- €1700 incl ds3l (9*) of €1350 incl. Btw ex installatie.
Ik ga alvast navragen of deze ds3l ook geleverd kunnen worden, scheelt fors in prijs.
Iemand een idee wat reeel kader voor installatie kosten zou zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Zonder saldering heb je meer direct-eigen-verbruik (en dus geen belasting over dat verbruik) met meer platen op je dak.

Als de auto overdag thuis is kun je zon/vraaggestuurd laden, en daarmee de auto gebruiken om zoveel mogelijk belasting te voorkomen.

Dus lijkt me nuttig goed te kijken om richting 10000kWh te komen...

(En tot die tijd... Eneco koopt tegen 58ct/kWh stroom bij mij)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.