is een Dual harde schijf docking geschikt voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
ik wil 2 externe hdd's aan mijn laptop koppelen zodat hdd nr 2 een kopie/back-up maakt van hdd nr 1.
Maar niet alleen dat, ik wil ook dat telkens als ik bijv een document opsla, of een plaatje opsla, dat het gelijk op beide hdd's word geschreven zodat ik altijd een back-up hebt mocht er 1 hdd sterven.

Ik vroeg mij af of zo'n Dual harde schijf docking systeem daarvoor wel geschikt is.
In de beschrijving staat namelijk:
heeft een kloonfunctie die een exacte kopie maakt van een harde schijf zonder tussenkomst van je computer.
Bron: https://www.informatique....05551a8760d6f8bdc1bb83b0b
Dit is toch iets anders dan ik wil.. dus ik twijfel nu...

Mocht dit wel goede keus zijn, moet ik nog ergens opletten tijdens aanschaf? (kwa specs ofzo)

edit: nu ik dit zo zeg, besef ik dat ik dit docking systeem op een linux laptop wilt gebruiken, dat gaat zeker een probleem worden? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:59
Aan die functie heb je voor jouw gebruik niets. Als je op die knop drukt, dan wordt de 1e schijf volledig overgenomen op de 2e. 1 save later is de data weer out-of-sync.

Kun je niet een Raid-1 aanmaken over 2 externe schijven? Dan wordt er naar 2 schijven tegelijkertijd geschreven.

En dit is natuurlijk een kopie, als je een verkeerde file overschrijft, is dat bij de kopie ook het geval.
Bovendien, bij piekstroom of brand, zijn beide schijven de sigaar.

De enige beveiliging die het dus biedt is voor uitval van 1 van de 2 schijven.

Een nas (moet die dan echt 2 bay zijn en niet 1 is de vraag) en die backuppen naar internet doet in principe hetzelfde en is een stuk veiliger. Bovendien kun je daar met versies werken en kun je terug naar een oudere versie van je document.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is om backups te hebben? Niet doen. Als je eigenlijk RAID1 wilt, doen dan echt RAID1. (En weet dat RAID is geen backup).

Als je een backup wilt: heb nooit beide tegelijk in je systeem. Dan ben je immers in 1 klap alles kwijt als je een virus hebt opgelopen of als de docking station zelf borked.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
ik moest ff googlen wat RAID is want daar had ik nog nooit van gehoord en nou gaat er een heel nieuw wereld voor mij open.
Dus moet ik ff nadenken over wat ik nou precies wil..

Maar stel ik ga voor RAID, dan kan dat dus niet met dat Dual harde schijf docking systeem?
Lijkt me juist zo handig dingetje om hdd's makkelijk erin/eruit te schuiven.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakmember op 04-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:59
Je kunt dat docking prima gebruiken om 2 losse schijven in te zetten. Die schijven kun je softwarematig Raid 1 (kopie) zetten.

De Clone-functie die er op zit gaat heel de harddisk kopiëren (waar hij uren mee bezig is en de volledige 2e harddisk volledig overschrijft (iedere keer weer), dus daar heb je weinig aan.

Maar ik zou eens goed bedenken wat je wilt.

Wil je geen dag data kwijt zijn, dan kun je alsnog iedere dag met een tooltje de harddisks synchroniseren, dan kun je bij een fuckup (verkeerde map weggegooid of verkeerde file overschreven), een dag terug. Maar dat moet je wel automatiseren, want handmatig ga je dat nooit doen.

Om hoeveel data gaat het?

Je kunt ook bv via OneDrive werken en dan heb je versie-beheer en kun je zo terug als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:32
Je wil je data op zo'n manier veilig stellen dat je altijd een origineel + kopie hebt (eigenlijk RAID1 dus).
Je doel is dataveiligheid.

Dan is het een héle slechte keuze (nog even los van het hierboven genoemde feit dat zo'n dockingstation niet de door jou gewenste RAID1 kan leveren) om een dockingstation te nemen wat altijd los op je bureau staat met een kabeltje naar je laptop (waardoor de kans dat het hele ding "een ongeluk meemaakt" levensgroot is), én wat de kans dat zo'n ongeluk zowel de eerste schijf als de tweede schijf treft.
Daarnaast is de totale opslag permanent online verbonden met je laptop, zodat een encryptiebesmetting meteen ál je data treft, groot is.

Een goede oplossing zou in jouw geval bv. het volgende zijn:
- een externe harddisk die je permanent met je laptop verbindt en waarop je je data neerzet
- een tweede externe grote harddisk waarop je periodiek (zeg eenmaal per 3 maanden) handmatig een full backup van je data maakt
- een gratis online clouddienst waarmee je elke dag online een incremental backup maakt (= een kopie van elk databestand wat sinds gisteren is aangepast), als aanvulling op de driemaandelijkse backup.
Met deze oplossing heb je een maximaal dataverlies van 1 dag, met opslag op verschillende media die ook nog eens een verschillend risicoprofiel hebben.

Dat incrementeel backuppen doe je na eenmalig configureren gratis met Windows File History en Duplicati2 naar bv. Mega.nz (15 GB gratis opslag). Lees je maar eens in.
Een andere (duurdere) oplossing is het gebruik van een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:22
Je kunt ook zoiets nemen.
pricewatch: Icy Box IB-RD3621U3 Zwart

Als je er twee disken instopt kun je met de dip switches hem op Raid 1 instellen zodat al de data gelijktijdig naar beide disken geschreven wordt.
Uiteraard is dit niet hetzelfde als een backup, maar het beschermt je wel tegen failure van een disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:27

Quad

Doof

Afhankelijk van hoeveel data je hebt, overweeg dan om eventueel OneDrive Personal (5 tientjes/jr) of Family (7 tientjes/jr) af te sluiten. Dan heb je 1TB aan data wat je daarin op kan slaan. Met OneDrive known folders move worden je documenten, afbeeldingen en bureaublad netjes verplaatst en gesycned door de client.

Dan kan je daarnaast nog wel een USB of netwerk opslag gebruiken om data te kopiëren of minder belangrijke data erbij in op te slaan.

Op die manier heb je gemak, want cloud, veiligheid, want beschermd, en datazekerheid, want zowel thuis als buitenshuis, de data tot je beschikking.

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 05-04-2022 15:37 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:32
Tip: kijk of een encryptiebesmetting ongehinderde online toegang heeft tot de opslag waarop de backup staat: als dat het geval is worden al je backups direct méé ge-encrypt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
[b]Renault in "is een Dual harde schijf docking geschikt voor mij?"
Daarnaast is de totale opslag permanent online verbonden met je laptop, zodat een encryptiebesmetting meteen ál je data treft, groot is.
wat bedoel je met encryptiebesmetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

tweakmember schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:13:
[...]
wat bedoel je met encryptiebesmetting?
Crypromalware / gijzelvirus. Malware komt langs, versleuteld alles waar het bij kan, laat bericht achter waar je het geld naartoe kunt sturen voor de sleutel.

Maar nog eens terug naar het begin: wat is je doel, waar wil je tegen beschermen? De opzet van een directe sync beschermt tegen alleen fysieke schade - behalve waar de oorzaak van de schade ook de kopie raakt zoals brand, water, diefstal, stroompiek, etc. En biedt geen bescherming tegen gebruikersfouten (oeps, ik drukte op delete), malware, corrupte data (die afhankelijk van hoe en wat ook kan worden gesynct). Als je bescherming wilt tegen zulke zaken wil je een andere richting op kijken voor backup.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1