Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:53

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Ik zit met de volgende kwestie.

Het zakelijk gebruik van mijn oude privé auto is toegenomen. Hierdoor kan ik deze auto op mijn eenmanszaak zetten als youngtimer. Ik ga wel bijtelling betalen a €60,- per maand.

Aangezien ik in de KOR zit kan ik de BTW op de kosten zoals brandstof en onderhoud niet terug ontvangen. Tevens kan ik geen BTW afdragen over het privé gebruik (1,5% - marge auto).

Mag ik dan alsnog wel de kosten inclusief BTW via de IB aftrekken?

Op https://www.zzp-nederland...kleineondernemersregeling staat:
In de KOR mogen bedragen inclusief btw afgetrokken worden op de inkomstenbelasting omdat er geen verrekening mogelijk is via de omzetbelasting.

Of moet ik dan de BTW over het privé gebruik bijtellen op het inkomen in dit geval?

[ Voor 5% gewijzigd door Trebbors op 04-04-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-01 15:43
Bij toepassing KOR, reken je geen btw over je omzet. En je kosten boek je volledig, inclusief de btw, als kosten.

Voor privégebruik wel een bijtelling, die zorgt er dus voor dat je minder auto kosten kunt aftrekken. Meer winst, meer inkomstenbelasting.

Deze bijtelling telt niet als omzet voor de KOR.

Geen BTW op de autokosten, of de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Andreas92 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:19:
Bij toepassing KOR, reken je geen btw over je omzet. En je kosten boek je volledig, inclusief de btw, als kosten.

Voor privégebruik wel een bijtelling, die zorgt er dus voor dat je minder auto kosten kunt aftrekken. Meer winst, meer inkomstenbelasting.

Deze bijtelling telt niet als omzet voor de KOR.

Geen BTW op de autokosten, of de bijtelling.
Dus concreet:

Youngtimer die ook privé gereden wordt zonder kilometerregistratie, in de KOR:
Kosten boeken inclusief BTW in de administratie.
Bijtelling op basis van 35% van dagwaarde optellen bij inkomen.
Deze bijtelling telt niet mee voor de 20K omzet grens.

Wat bedoel je met "Geen BTW op de autokosten of bijtelling?"

Rest mij één vraag, naast de bijtelling dien ik bij de youngtimer jaarlijks ook 1,5% BTW af te dragen over de cataloguswaarde inclusief BPM en BTW om het privé gebruik te compenseren. BTW-correctie privé gebruik. Dus dan vervalt deze verplichting ook binnen de KOR?

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 04-04-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
Ja verplichting vervalt. BTW lijkt me hiermee wel duidelijk. KOR = nergens btw. Nooit. Komt pas weer kijken na 3 jaar, als je je keuze voor de KOR kunt wijzigen, of je komt boven de omzetgrens uit.

Om het je nog wel even iets moeilijker te maken. Je auto ga je van je privé vermogen naar je ondernemingsvermogen verplaatsen. Dit doe je omdat het zakelijk gebruik is toegenomen. (en niet omdat het fiscaal dus voordeliger is).

Deze wijziging, her etikettering, mag alleen als je het gebruik hebt aangepast.
Je zit in prive, dus zakelijk minder dan 500KM, en verplicht prive, of meer dan 500 km prive, en keuzevermogen.
Wil je naar ondernemingsvermogen, dan kan dit mijns inziens alleen als je naar minder dan 500 km per jaar privé kilometers gaat.
Aantoonbaar via KM registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Andreas92 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:41:

Om het je nog wel even iets moeilijker te maken. Je auto ga je van je privé vermogen naar je ondernemingsvermogen verplaatsen. Dit doe je omdat het zakelijk gebruik is toegenomen. (en niet omdat het fiscaal dus voordeliger is).

Deze wijziging, her etikettering, mag alleen als je het gebruik hebt aangepast.
Je zit in prive, dus zakelijk minder dan 500KM, en verplicht prive, of meer dan 500 km prive, en keuzevermogen.
Wil je naar ondernemingsvermogen, dan kan dit mijns inziens alleen als je naar minder dan 500 km per jaar privé kilometers gaat.
Aantoonbaar via KM registratie.
Afgelopen jaar >500km privé en >500km zakelijk, echter wel afgetrokken via inkomen uit overig inkomen.
Dit jaar idem echter wel via een officiëel ingeschreven onderneming, voor 99,9% voor de IB.
Als ik geen privé km mag maken, dus zonder bijtelling, om te voldoen aan de heretikettering is de enige optie een zeer goedkope 2e auto aanschaffen enkel voor privégebruik.

Of.. een andere marge youngtimer kopen en mijn heilige koe verkopen. Valt dat buiten de heretikettering?

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 04-04-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Trebbors schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:51:
Ik zit met de volgende kwestie.

Het zakelijk gebruik van mijn oude privé auto is toegenomen. Hierdoor kan ik deze auto op mijn eenmanszaak zetten als youngtimer. Ik ga wel bijtelling betalen a €60,- per maand.
Je mag een auto zover ik weet nooit wisselen van privé naar zakelijk. Die keuze kan alleen bij aanschaf gemaakt worden.

Als je een auto zakelijk wil rijden zul je dus een andere moeten kopen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
Trebbors schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:53:
[...]

Afgelopen jaar >500km privé en >500km zakelijk, echter wel afgetrokken via inkomen uit overig inkomen.
Dit jaar idem echter wel via een officiëel ingeschreven onderneming, voor 99,9% voor de IB.
Als ik geen privé km mag maken, dus zonder bijtelling, om te voldoen aan de heretikettering is de enige optie een zeer goedkope 2e auto aanschaffen enkel voor privégebruik.

Of.. een andere marge youngtimer kopen en mijn heilige koe verkopen. Valt dat buiten de heretikettering?
Inkomen uit overig werk. Dan ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dan heb je dus ook nog geen keuze gemaakt wat betreft het ondernemingsvermorgen. Die kun je nu dus maken. En gebruik je auto daarvoor ten minste 10% van alle kms, zakelijk.
Woy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:19:
[...]

Je mag een auto zover ik weet nooit wisselen van privé naar zakelijk. Die keuze kan alleen bij aanschaf gemaakt worden.

Dit is helaas echt te kort door de bocht. Er zijn dus omstandigheden dat je je keuze opnieuw kunt maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Andreas92 op 05-04-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02

_Arthur

blub

Woy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:19:

Er is 1 optie om dat wel te kunnen, helaas moet ik daarvoor en de uitleg naar het Higherlevel forum verwijzen; https://www.higherlevel.n...nmanszaak/#comment-608795

In een zeer recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland op 09-07-2019 is bepaald dat voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen de absolute grens van 500 kilometer geldt. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de Hoge Raad voor de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht privé- of ondernemingsvermogen in het algemeen een uitzondering op de 90 %-regel willen maken voor auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Andreas92 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:50:
[...]
Dit is helaas echt te kort door de bocht. Er zijn dus omstandigheden dat je je keuze opnieuw kunt maken.
Het is kort door de bocht, maar met de informatie die de TS geeft lijkt het wel alsof dat voor hem geld. De grote uitzondering is vooral dat als je opeens minder dan 500 zakelijk gaat rijden die ervoor zorgt dat je hem niet eens meer zakelijk mag rijden.

Andersom van prive naar zakelijk heb ik nog nooit gezien, maar met een extreem veranderende situatie zou daar misschien een redenatie voor kunnen zijn. Maar gewoon iets meer gaan rijden lijkt mij daar niet onder te vallen.

edit: Ok, I stand corrected, de link van @_Arthur geeft inderdaad extra informatie. Maar dat maakt wel dat je er maximaal 500 km prive mee mag rijden. Maar beide situaties gaan overigens niet om opnieuw een keuze maken, maar verplicht zakelijk/prive moeten boeken. Een andere keuze maken is alleen mogelijk als er een sterk verranderde situatie is, maar dat is niet een beetje meer gaan rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door Woy op 05-04-2022 08:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:34:
[...]

Er is 1 optie om dat wel te kunnen, helaas moet ik daarvoor en de uitleg naar het Higherlevel forum verwijzen; https://www.higherlevel.n...nmanszaak/#comment-608795

In een zeer recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland op 09-07-2019 is bepaald dat voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen de absolute grens van 500 kilometer geldt. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de Hoge Raad voor de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht privé- of ondernemingsvermogen in het algemeen een uitzondering op de 90 %-regel willen maken voor auto’s.
Ok, dat maakt het inderdaad wat anders, zover ik wist moet er echt een grote verandering van de situatie tussen de verdeling van zakelijk prive zijn. Maar die uitspraak maakt inderdaad dat je blijkbaar inderdaad zakelijk kunt boeken op het moment dat je onder de 500 km prive komt.. Dat maakt dus wel dat de auto bijna volledig zakelijk moet worden gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 05-04-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
[...]

Inkomen uit overig werk. Dan ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dan heb je dus ook nog geen keuze gemaakt wat betreft het ondernemingsvermorgen. Die kun je nu dus maken. En gebruik je auto daarvoor ten minste 10% van alle kms, zakelijk.

[...]

Gestart dit jaar dus ik mag de keuze maken zelfs bij >500km privé als ik dit lees.

Enige wat me rest is uitrekenen of het voordeliger is dan privé rijden en 0,19 pakken. In verband met de KOR. Kosten zijn wel aftrekbaar inclusief BTW. Maar misschien kom ik met privégebruik snel boven de 35% over de dagwaarde. De zakelijke kilometers die ik maak zijn bijna dagelijks naar verschillende adressen echter in de zeer nabije regio. Plus minus een 2000km p.j. Een jaarlijkse vakantie naar Italië van 3000km telt dan snel op aan de privé kant..

En als ik het doe of een geschatte dagwaarde afdoende is of een heuse taxatie benodigd is. Koerslijst heeft geen info over deze auto uit 2002.

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 05-04-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
Welkom bij hoofdregels en uitzonderingen.
Hoofdregel is 10%.
Uitzondering is 500KM voor gering privé gebruik.

Gering zakelijk verbruik, dus ga je de auto zakelijk weinig gebruiken, let er dan op, dat van al je kilometers, tenminste 10% zakelijk is.
Zakelijk 2000KM, dan mag je prive dus niet meer dan 20k rijden.

Succes met de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Topicstarter
Andreas92 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:38:
Welkom bij hoofdregels en uitzonderingen.
Hoofdregel is 10%.
Uitzondering is 500KM voor gering privé gebruik.

Gering zakelijk verbruik, dus ga je de auto zakelijk weinig gebruiken, let er dan op, dat van al je kilometers, tenminste 10% zakelijk is.
Zakelijk 2000KM, dan mag je prive dus niet meer dan 20k rijden.

Succes met de berekening.
Volgens mij komt het sowieso positief uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

En gebruik je auto daarvoor ten minste 10% van alle kms, zakelijk.
Hoe kom je aan die 10% minimum? Ik heb gezocht maar kon daar geen grondslag voor vinden alleen veel sites die het roepen maar niet bij de belastingdienst zelf of een rechterlijke uitspraak. Edit: tegenwoordig is er jurisprudentie
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHAMS:2020:3767

Er is ook jurisprudentie dat je minimaal 500 km pj zakelijk moet hebben gereden (net als andersom max 500 privé).
Tevens is er nog wel het vage begrip 'excessief privégebruik' waar je op moet letten bij weinig zakelijke km`s

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 06-04-2022 14:38 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1