Gescheiden netwerken maken (Ziggo & 2 routers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
Hoe zouden jullie twee fysiek gescheiden netwerken maken met een ziggo connectbox en twee routers?

Inmiddels de bridge mode geprobeerd maar die blijkt maar 1 router direct te kunnen verbinden.

De routers hebben wel allebei de optie VLAN, dus misschien heb ik er aan 1 genoeg, maar ja, heb ze al :-)

Ik wil graag alle "goedkope" slimme apparatuur scheiden van mijn (werk)pc's en mobieltjes.

Hoe zouden jullie het inrichten zodat het ene gescheiden blijft van het andere?

TIA!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@guidoootje het zou natuurlijk wel helpen om te vertellen wat die 'twee routers' zijn.

Maar in feit is het splitsen door middel van VLAN's wel waar je naar op zoek bent.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 04-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Volgens mij wil je niet meerdere routers in 1 netwerk. Als je de netwerken fysiek wilt scheiden, kan je toch gewoon de apparaten niet met elkaar verbinden?

Je vraag is een beetje onduidelijk. Maar als je bedoelt het scheiden van netwerk verkeerd op basis van VLAN's, dan is dat de oplossing. Maak een VLAN voor al je iot spul, en een andere voor je andere apparatuur. En dan op je router geen verkeer tussen de VLAN's toestaan.

[ Voor 47% gewijzigd door borft op 04-04-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
borft schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:52:
Volgens mij wil je niet meerdere routers in 1 netwerk. Als je de netwerken fysiek wilt scheiden, kan je toch gewoon de apparaten niet met elkaar verbinden?

Je vraag is een beetje onduidelijk. Maar als je bedoelt het scheiden van netwerk verkeerd op basis van VLAN's, dan is dat de oplossing. Maak een VLAN voor al je iot spul, en een andere voor je andere apparatuur. En dan op je router geen verkeer tussen de VLAN's toestaan.
moet je wel ook een router hebben/maken/definieren om verkeer van vlan X of vlan Y naar het internet mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
Okay, ik ga de VLAN op 1 router onderzoeken.

IK had gehoopt om twee routers op in bridge mode modem te zetten.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 20:39
Als je geen zakelijk abonnement bij Ziggo hebt krijg je altijd maar 1 IP adres toegewezen.
Je krijgt daardoor nooit 2 routers achter 1 Modem in Bridge er is namelijk maar 1 IP dan om toe te wijzen.

Anders wat je kan doen is direct 2 routers achter het Ziggo modem te plaatsen zonder Bridge functie op het modem.
Nadeel hiervan is echter dat je dubbel nat (nat achter nat) krijgt.
Dit hoeft in veel gevallen geen probleem te zijn, maar kan voor een paarzaken wel issues opleveren zoals Online gaming, VoIP of andere verbindingen die afhankelijk zijn van het openhouden van een nat verbinding.

Zoals hierboven uitgelegd is de beste optie Vlan segmentatie.
Modem (bridge) > (Public IP) Router >
Vlan 101 netwerk: 10.0.0.1/24 (Deze kan bijvoorbeeld op je primary *wifi/Router.
Vlan 102 netwerk: 192.168.0.1/24 (in deze kan je misschien je 2de router als Accespoint hangen voor Wifi)
*Opties liggen even aan de type router natuurlijk.

Hier kan je dan ook nog voor kiezen om regels tussen beide netwerken aan te maken als je bijvoorbeeld wel beide gebruik mag maken van 1 netwerk printer.

[ Voor 0% gewijzigd door ehvc op 04-04-2022 17:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
Wat @ehvc uitschetst kan met bijvoorbeeld een ubiquiti of mikrotik of cisco (ubiquiti is wel makkelijker). Je moet dan wel kennis hebben/opbouwen over netwerken en ipv4.
Pagina: 1