Bieden of niet op MP

Pagina: 1
Acties:
  • 4.185 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vissertw
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-04-2024
Mijn vraag
...Ik zie een advertentie op MP, maar geen vakje "Bod". Ik kan dus ook niet zien of er al geboden is en eventueel hoeveel.
Ik stel de verkoper een vraag over het artikel en bied in die vraag 60 Euro.
Hij geeft antwoord op mijn vraag en laat ook even weten dat er al 300 Euro geboden is.
In de advertentie is dat niet te controleren, hij kan net zo goed bluffen, schimmig, Marktplaats werkt daar kennelijk aan mee.

Meningen hierover?

Ton.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 17:02
Wat is er vreemd aan? Wellicht heeft iemand hem rechtstreeks geboden? Kan ook een goede bluf zijn?

Wat is je vraag nu? Dit is eenmaal de werking met marktplaats. Vind je het te duur, jammer dan. Is het te goed om waar te zijn? Skippen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:39
Waarvoor zouden de biedingen openbaar gemaakt moeten worden?

Of verkoper nou bluft of niet; verkoper is klaarblijkelijk niet bereid jou het product te verkopen voor €60. En de verkoper bepaalt of hij het wel of niet verkoopt.

Mijn mening? Als ik iets op Marktplaats zet met een waarde van meer dan 300 euro (denk aan een smartphone ofzoiets) dan neem ik überhaupt niet de moeite om op iemand te reageren die €60 biedt :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat onwerkbare biedsysteem is zo lek als een mandje.

Markplaats is voor mij als verkoper gewoon aanbieden voor vaste prijs.
Wil iemand dat betalen => ok
Wil iemand dat niet betalen => toedeloe.

Dat werkt tig keer beter dan dat biedvakje waar 99% van de biedingen toch onzin zijn. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Om wat voor product gaat het? En hoe realistisch is jouw 60 euro, en hoe realistisch is zijn 300 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 13:45
Met een account van een kennis of eigen 2e account kan de verkoper ook biedingen na maken dus maak je geen illusies. Gewoon bieden waar naar (eigen) waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Die biedingen op marktplaats werken imo toch niet.

Een bod doen heeft totaal geen consequenties. Dus het wordt gewoon te kust en te keur gedaan om daarna nooit meer te reageren of toch de keutel in te trekken.
Als koper neem ik ook altijd gewoon contact op met de verkoper. Leuk dat je een bod hebt staan, maar ik ben nu bereid om langs te komen. Die persoon van dat bod moet je nog maar te pakken krijgen.

Die 300 euro kan een legit bod zijn, of een bluf. De vraag is of jij het product dat geld waard vind.
Hij/zij had ook een vraag- of vaste prijs van 300 euro kunnen neerzetten
Of bieden vanaf 300

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:11

sapphire

Die-hard pruts0r

Vitruvius schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:21:
Gewoon bieden waar naar (eigen) waarde.
Bieden naar waarde, ook zo'n heerlijk nietszeggende term want ja....wat is de waarde :')

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vissertw
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-04-2024
Het gaat er niet zozeer om of mijn bod van 60 in het bericht aan verkoper reëel is, ik vind het redelijk om mee te beginnen in ieder geval.

Het gaat mij er om dat er niet binnen de advertentie geboden kan worden, er is dus voor niemand te volgen of er al geboden is hoeveel dan,of helemaal nog niet geboden.
En ik vind dat een verkoper op deze manier een beetje een schijn over zichzelf afroept, het kan net zo makkelijk zijn dat ik de enige ben die gereageerd heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:37

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Richh schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:08:
Waarvoor zouden de biedingen openbaar gemaakt moeten worden?

Of verkoper nou bluft of niet; verkoper is klaarblijkelijk niet bereid jou het product te verkopen voor €60. En de verkoper bepaalt of hij het wel of niet verkoopt.

Mijn mening? Als ik iets op Marktplaats zet met een waarde van meer dan 300 euro (denk aan een smartphone ofzoiets) dan neem ik überhaupt niet de moeite om op iemand te reageren die €60 biedt :P
Precies dit te veel mensen op Marktplaats die het idee hebben dat de verkoper op hun blote knieën blij moeten zijn dat die iemand XX bedrag wat 20% van de waarde is biedt en mag voor oplichter of schimmig figuur worden uitgemaakt omdat die weigert het te verkopen voor 20% van de waarde.
vissertw schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:38:
Het gaat er niet zozeer om of mijn bod van 60 in het bericht aan verkoper reëel is, ik vind het redelijk om mee te beginnen in ieder geval.

Het gaat mij er om dat er niet binnen de advertentie geboden kan worden, er is dus voor niemand te volgen of er al geboden is hoeveel dan,of helemaal nog niet geboden.
En ik vind dat een verkoper op deze manier een beetje een schijn over zichzelf afroept, het kan net zo makkelijk zijn dat ik de enige ben die gereageerd heeft.
Als de verkoper 300,- bod heeft is 60 verre van reëel om mee te beginnen ik zou ook als verkoper je totaal negeren en als mogelijk koper een significanter bod doen of ook laten gaan.

Je maakt het zelf schijn ook al zou die het zelf zijn hij wil het niet voor minder verkopen dat is de enige conclusie of wil je 'm voor oplichter uitmaken en dwingen het voor veel minder te verkopen?

Ik heb ook wel eens een bod gehad per bericht die hoger was dan op de advertentie, gaat die gene die op de advertentie heeft geboden verhaal halen dat ik niet zijn bod accepteer naar 3 dagen, en toen ik zei dat er een veel hoger bod was per bericht wou die van alles zien als bewijs screenshots van berichten anders was ik een oplichter... dan spoor je toch niet?

[ Voor 46% gewijzigd door 42dpi op 04-04-2022 15:49 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:38
42dpi schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:39:
[...]

Precies dit te veel mensen op Marktplaats die het idee hebben dat de verkoper op hun blote knieën blij moeten zijn dat die iemand XX bedrag wat 20% van de waarde is biedt en mag voor oplichter of schimmig figuur worden uitgemaakt omdat die weigert het te verkopen voor 20% van de waarde.

[...]

Als de verkoper 300,- bod heeft is 60 verre van reëel om mee te beginnen ik zou ook als verkoper je totaal negeren en als mogelijk koper een significanter bod doen of ook laten gaan.

Je maakt het zelf schijn ook als zou die het zelf zijn hij wil niet voor minder verkopen dat is de enige conclusie of wil je 'm voor oplichter uitmaken en dwingen het voor veel minder te verkopen?
En heb je dan uiteindelijk een overeenkomst, komt de vraag of je het ook nog kan brengen. Want de koper heeft geen vervoer. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Kalkie

NLMP

Ik krijg ook vaak genoeg biedingen via een direct bericht, dat vind ik als verkoper prima.
Wel zet ik altijd een vraagprijs neer, anders is het vragen om biedingen die niet lijken op wat ik ervoor wil hebben. Je bent dan vrij om direct op MP te bieden of via een bericht rond die vraagprijs. Maar genoeg paupers die inderdaad dan voor < 50% een bod doen en binnen 2 minuten een antwoord willen.

Maar wat wil je met mijn of een anders mening bereiken? Dat gaat je in het geval van deze verkoper toch niet helpen ....

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 17:02

Omdat de verkoper misschien liever geen opbiedingen heeft, maar gewoon iemand die gewoon gelijk een goed bod doet.
En als je er geen goed gevoel over hebt, dan ga je toch naar een ander?

Ben wel erg benieuwd op wat je geboden hebt. Aangezien er een verschil is van 240 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:52
Serieuze kopers nemen altijd direct contact op en gaan niet met dat onzinnige biedsysteem van Marktplaats aan de slag is mijn ervaring (1.000+ transacties verdeeld over zo'n 17 jaar inmiddels).

Dat hele spelletje van laag beginnen en dan ergens in de midden uitkomen heb ik geen tijd/energie voor. Als ik al een bod van €300 heb en jij komt met €60 aanzetten, dan ga je linea recta naar mijn blokkeerlijst en gooi ik het betreffende artikel liever in de sloot dan dat ik het nog aan jou verkoop.

Een redelijke prijs bepalen mag niet zo moeilijk zijn. Het moet lager zijn dan de goedkoopste aanbieder op internet, en ergens rond/net boven wat de goedkoopste aanbieders vragen op Marktplaats, wetende dat ze bij mij altijd een goed verzorgd product bij een betrouwbare verkoper krijgen. Mijn doel is ook een tevreden koper die weer net zoveel plezier heeft van het product als ik dat had, niet iemand een poot uitdraaien. Daar zit ook gunfactor bij, hetgeen je verliest op het moment dat je gaat lowballen of onvriendelijk communiceert.

Als koper of verkoper geef ik regelmatig aan er graag nog een nachtje of 2-3 over te willen slapen. Soms zakken ze dan iets met de prijs, soms verhoog ik mijn bod, soms komt er een andere (aan)bieder voorbij die interessanter is, soms loop ik het daardoor mis, maar de communicatie is dan wel transparant en vriendelijk.

[ Voor 92% gewijzigd door Ypuh op 04-04-2022 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Je beschrijft net hoe bieden op de woningmarkt werkt. Ook totaal niet te controleren. Tenzij je dus een ebay systeem hebt waar alles wel te volgen is. Maar hoewel Marktplaats al overgekocht is door Ebay hebben ze nooit het bied systeem van Ebay gelanceerd binnen marktplaats.

En dus krijg je dat als de verkoper bieden niet inschakelt dat je maar moet gissen als koper of de verkoper bluft of niet. Hoeveelste keer is dit dat je iets koopt op marktplaats? Het is aardig gebruikelijk om als verkoper een vraagprijs in te voeren en dat potentiële kopers via een bericht een bod insturen.

Sterker nog vaak gooi ik als verkoper de bied optie aan met het idee: wil je bieden veel plezier. Gaat de helft als nog geen bod invoeren maar rechtsreeks sturen als bericht. En vanuit het perspectief van de verkoper. Ik krijg voor de helft reacties van 10/20% van vraagprijs ik haal hem vanavond op. Dat is leuk maar dan zoek je maar een andere verkoper uit. Of wat is je minimale prijs. Net zo irritant. Draaien ze de rollen om terwijl je als verkoper wel een indicatie geeft met de vraagprijs aan welke waarde je zit te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
Tja, denk dat ik bieden onder de advertentie ook uit zou zetten. Levert toch niks op. Alleen maar gezeur en werk voor jezelf.

De verkoper had ook kunnen zeggen dat zijn minimumprijs 300 euro was. Daar was de situatie niet anders van geworden toch?

[ Voor 9% gewijzigd door timberleek op 04-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 02:37

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Joosie200 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:49:
[...]

Je beschrijft net hoe bieden op de woningmarkt werkt. Ook totaal niet te controleren. Tenzij je dus een ebay systeem hebt waar alles wel te volgen is. Maar hoewel Marktplaats al overgekocht is door Ebay hebben ze nooit het bied systeem van Ebay gelanceerd binnen marktplaats.

En dus krijg je dat als de verkoper bieden niet inschakelt dat je maar moet gissen als koper of de verkoper bluft of niet. Hoeveelste keer is dit dat je iets koopt op marktplaats? Het is aardig gebruikelijk om als verkoper een vraagprijs in te voeren en dat potentiële kopers via een bericht een bod insturen.

Sterker nog vaak gooi ik als verkoper de bied optie aan met het idee: wil je bieden veel plezier. Gaat de helft als nog geen bod invoeren maar rechtsreeks sturen als bericht. En vanuit het perspectief van de verkoper. Ik krijg voor de helft reacties van 10/20% van vraagprijs ik haal hem vanavond op. Dat is leuk maar dan zoek je maar een andere verkoper uit. Of wat is je minimale prijs. Net zo irritant. Draaien ze de rollen om terwijl je als verkoper wel een indicatie geeft met de vraagprijs aan welke waarde je zit te denken.
Ebay is een bod bindend en ebay vangt 10% van de verkoop+verzendkosten, die gaan actief geld halen, dit is niet te doen met Marktplaats.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
42dpi schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:50:
[...]

Ebay is een bod bindend en ebay vangt 10% van de verkoop+verzendkosten, die gaan actief geld halen, dit is niet te doen met Marktplaats.
Klopt maar het zou een hoop kijken, kijken niet kopen volk schelen. En nu ze wel automatisch optie aanbieden om via PostNL een label aan te maken, gelijk oversteken service en dergelijke kan het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:55

Dus je zegt dat je 60 euro prima vindt, maar als iemand meer heeft geboden dat je dan een hoger bod mischien "meer prima" vindt?

Mijn ervaring met bieden als koper is: ik bied X en als er een voorstel Y terug komt dan kunnen we mogelijk verder.
mijn ervaring met bieden als verkoper is: als je X biedt, stel ik Y voor (als ik het iets te laag vind), en is het veels te laag dan het antwoord "gaat hem niet worden".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@Aragnut Eens. Als kan het nooit geen kwaad om vriendelijk te blijven. Een 'bedankt voor je reactie, dan kijk ik nog even verder' of 'bedankt voor je bod, maar ik hoop toch op minimaal de vraagprijs uit te komen' en komt wat zachter over dan 'gaat hem niet worden'.

Heb al zo vaak gehad dat iemand daarna wel gewoon een normaal bod doet of dusdanig met de prijs zakt dat het opeens wel interessant wordt. Vriendelijkheid levert vaak veel meer op dan het kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 04-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:55
@Ypuh Inderdaad wel altijd de conversatie netjes houden en afsluiten. Zelf ook gehad als verkoper dat er 2 mensen tegelijk bieden (of bij communicatie met A er een bod van B komt). First come first serve probeer ik dan aan te houden.

Waar ik wel echt een hekel aan heb (gelukkig maar 1 keer gehad) is iemand die artikel wel wilde hebben en dan later alsnog een lager bod uit brengt (hij vond het toch minder waard). Dat kostte mij extra tijd en had al iemand anders afgewezen. Dan ben ik ook echt wel klaar met zo'n persoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb al een bod van 300,-

Ja, maar ik bied 60,- en kan nu direct langskomen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:55
Ik koop en verkoop alles wat los en vast zit op marktplaats en heb werkelijk waar nog nooit iets gekocht of verkocht op basis van een bod. Zelf doe ik ook nooit biedingen via de bied-optie, zelfs niet als die optie er wel is. Ik stuur gewoon een bericht welke prijs ik wil betalen, that's it.

Advertenties zonder prijsindicatie op basis van "bieden" vind ik ook een waardeloos concept en reageer ik zelden op. Zonde van de tijd om een bericht te sturen en erachter te komen dat je totaal niet in dezelfde richting zit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Aragnut schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:10:
Waar ik wel echt een hekel aan heb (gelukkig maar 1 keer gehad) is iemand die artikel wel wilde hebben en dan later alsnog een lager bod uit brengt (hij vond het toch minder waard). Dat kostte mij extra tijd en had al iemand anders afgewezen. Dan ben ik ook echt wel klaar met zo'n persoon.
Ja, ook al meermaals meegemaakt.

Ik hou #2 dan altijd aan het lijntje, maar ben daar dan wel direct eerlijk over. "Ik heb iemand die komt morgen langs en heeft X geboden. Mag ik je een berichtje sturen als diegene toch niet langs komt en wanneer zou jij eventueel langs kunnen komen?".

Ook op die manier al een paar keer iets kunnen verkopen en nooit geen scheve gezichten gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 18-07 21:32
Je biedt wat je wilt geven, en meer niet. Als hij dan aangeeft dat er 300 is geboden, is dat of een bluf of jij biedt veel te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Aragnut schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:10:
@Ypuh
Ik heb in het verleden wel een paar keer een rij opvolgende biedingen gehad op een advertentie. Gek genoeg had ik heel vaak iemand die steeds bijvoorbeed 1 of 5 cent ging overbieden.
Dan kreeg je zo'n lijst aan biedingen van bijvoorbeeld:
40
45
45.05
50
50.05
55
etc

Gewoon die "normale" bieder gecontact en daar aan verkocht. Die centenschaper had ik geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Dat kan niemand nu controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ypuh schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:06:
Vriendelijkheid levert vaak veel meer op dan het kost.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic krijgt van mij een slotje en dan wel om de reden dat ik op dit moment niet echt discussie waarde zie behalve dan het droppen van meningen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.